Naast Tesla Superchargers komen er ook snelladers van Mercedes, waar iedereen welkom is. Mits je een elektrische auto hebt.
Tesla heeft op veel gebieden navolging gekregen, maar ze zijn tot op heden nog steeds de enige autofabrikant met een uitgebreid eigen laadnetwerk. Mercedes wil daar echter verandering in brengen. Ook zij hebben ambities op dit vlak.
Mercedes heeft al flink geïnvesteerd in een laadnetwerk, namelijk Ionity. Dat is een join-venture met diverse andere merken, waaronder aartsrivalen BMW en Audi. Mercedes wil echter meer en gaat daarom haar eigen wereldwijde laadnetwerk uit de grond stampen.
Dit maakte Das Haus in januari al bekend, maar sindsdien hebben ze niet stilgezeten. Het eerste laadstation is nog niet klaar, maar dat laat niet lang meer op zich wachten. In oktober zullen de eerste ‘snellaadparken’ (zoals Mercedes het noemt) hun deuren openen.
Nederlandse Mercedes-rijders die graag bij Mercedes willen laden moeten nog even geduld hebben, want de eerste locaties zijn Mannheim (Duitsland), Atlanta (VS) en Chengdu (China). Daarmee laat Mercedes wel alvast zien dat het een wereldwijd netwerk moet worden.
Mercedes wil het aantal snellaadstations vervolgens in een rap tempo uitbreiden, want in 2024 moeten ze meer dan 2.000 laadstations hebben. Let op: daarmee bedoelen ze 2.000 snelladers, niet 2.000 locaties. Dat aantal hopen ze tegen het eind van het decennium te bereiken.
Net als bij de Tesla Superchargers wordt het laadnetwerk van Mercedes niet exclusief. Oftewel: elektrische auto’s van alle merken zijn welkom. Wel zijn Mercedes-klanten een beetje meer gelijk dan de rest, want zij kunnen vooraf een plekje reserveren.
TheMaster zegt
Wat een ambitie… 2000 snelladers in 1,5 jaar tijd. Voor de druk maar een beetje op, want Tesla doet 3000 Superchargers in 1 kwartaal.
karhengst zegt
Met de huidige prijsstelling van de Stuttgarters zullen ze er ook niet zoveel nodig gaan hebben.
Allison Burgers zegt
Hammertime Chargers
Robert zegt
“”elektrische auto’s van alle merken zijn welkom. Wel zijn Mercedes-klanten een beetje meer gelijk dan de rest, want zij kunnen vooraf een plekje reserveren.”
Sta je te wachten en je denkt net aan de beurt te zijn, dan moet je zo’n pipo in EQnogwat in eens voorlaten?
revstars-net zegt
De Mercedes hierboven houdt nu mooi twee laadplekken bezet.. hopelijk was het niet druk..
rutgerg zegt
Vaak kan t niet anders omdat de laadkabels bij Tesla superchargers zo achterlijk kort zijn… en niet iedere auto heeft de aansluiting links achter zoals Tesla….
revstars-net zegt
Ze zijn kort omdat ze jaren geleden bedacht zijn voor alleen Tesla auto’s die allemaal de laadpoort op dezelfde plek hebben. Ze hadden de V4’s eerst moeten uitrollen en dan pas toegankelijk maken voor andere merken. Die hebben een langere kabel wat ik zag.
quincy zegt
Nooit echt beseft. Maar als ik naar de voorbeeld foto van Mercedes kijk, dan kan ik de efficiënte ruimte benutting van Tesla Superchargers wel waarderen.
TheMaster zegt
Voor degene die dit vandaag nog lezen. Vandaag, 29-08, bij alle Superchargers in Europa gratis opladen. Ook voor niet-Tesla’s.
Dit omdat het 10 jaar geleden is dat 1e Supercharger in Europa geplaatst is.
fanboy zegt
Er moet wel een visie achter zitten qua energiebeleid.
Bij Tesla kun je snelladen onder de 40ct kWh, soms goedkoper dan wat mensen thuis hebben.
Op het zoveelste netwerk met dure prijzen zitten we niet te wachten, ik rij liever door naar Tesla.