Met gierende banden terug naar de garage dus.
De Italiaanse fabrikant fluit 814 auto’s uit 2015 terug vanwege malheur aan de airbag. Het blijkt dat de plofzak aan de bestuurderszijde bij auto’s over de hele range, dus van California T tot LaFerrari, onder een verkeerde hoek gemonteerd is.
Bij het testen van een 458 Italia kwam het euvel aan het licht, aldus de Amerikaanse NHTSA. Door de fout kunnen airbags op een verkeerde manier naar buiten komen bij een crash, waardoor de bestuurder letsel kan oplopen. Naast het feit dat de airbags op onjuiste wijze zijn gemonteerd, heeft het probleem te maken met een stukje leer dat niet in afdoende mate op de airbagcover is gelijmd.
Of het probleem ook Europese/Nederlandse Ferrari’s treft, is op dit moment nog niet bekend. Eerder was het bijvoorbeeld al raak met de LaFerrari (twee keer zelfs) en deed Amerika moeilijk over een gek knopje in de kofferbak.
donvincenzo zegt
Nou, ik zie de brief wel weer verschijnen dan…
jobberns zegt
@donvincenzo: hebben schaalmodellen ook last van deze kwaal dan?
robert110 zegt
En komt dat door een productie of een ontwerp fout?
bmwz3 zegt
@robert110: productie, want niet alle modellen hebben het
pjotr zegt
Nou nou, poe poe. Dramatisch hoor…
lincoln zegt
@pjotr:
Je koop voor zo een ding 35 Suzuki alto,s die wel deugdelijk in elkaar steken ..
miezemiez zegt
@lincoln: je haalt de woorden uit mijn mond.
sudsprint zegt
@lincoln: En waar je 35 keer mee voor l*l rijdt…. Dan maar even terug brengen naar de garage voor een nieuwe airbag?
lincoln zegt
@sudsprint:
Toevallig is de Alto 1 van de weinige auto’s waar je voor lul in kan rijden ..
Tenzij je helemaal badge geil bent ..
Dan ben je nml altijd een lulletje ..
lincoln zegt
@lincoln: correctie .. Waar je NIET voor lul in kan rijden ..
gtwillem zegt
@lincoln: Ahh, ik heb de Alto altijd wel een symphatiek karretje gevonden. Pretentieloze auto’s hebben doordat ze pretentieloos zijn altijd hun charme.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: precies, altijd leuk zo’n Suzuki Salto. Morgen ga ik met z’n ‘grote’ broer op stap, de Ignis. Ook al zo’n stiekem heel goede pretentieloze auto. Er gaat enorm veel in (in verhouding tot de buitenmaten) en hij rijd ook nog eens geweldig. En met een gemiddeld verbruik van 1 op 17 duurt het ook nog eens een eeuwigheid voor dat de tank leeg is.
pjotr zegt
@lincoln: daar zit niks in, dus kan ook niks kapot ;)
lincoln zegt
@pjotr:
Tuurlijk .. Probeer jij maar 3 ton op de klok te zetten met een Ferrari .. En dat dan 35X ..
clarkson zegt
@lincoln: nou een ferrari zal je verteld laten staan hoe veel km dat blok kan draaien.
macready zegt
@lincoln:
Say wut?
http://auto.ndtv.com/news/maruti-suzuki-recalls-33-098-units-of-alto-800-and-alto-k10-745546
En dat voor een auto waar 3x niks in zit dat überhaupt kapot kan gaan en waar weinig mensenhanden aan te pas komen…
norge zegt
Ik zie het al , het slipje zit scheef….Nu even lezen.
jordip zegt
Het blijft een Italiaan he…….
noodles zegt
@jordip:
Klopt, Duitsers doen niet aan terugroepacties, die laten je gewoon verrekken.
jordip zegt
@noodles: “das habe ich nicht gewüsst”, zeggen ze dan
wimbraber zegt
@noodles: nee das niet waar hoor, pasgeleden kreeg mn pa nog een brief van Bmw omdat er iets mis was met de airbag in zijn E46 coupe uit 2004, aan de ene kant laat om het te melden, maar ook wel goed dat ze het mog steeds melden na 10 jaar en ouder
lincoln zegt
@wimbraber:
LOL .. Tuurlijk .. Komt u vooral even langs .. Koffie staat klaar in de showroom ..
lincoln zegt
@noodles:
Nee hoor .. Die kruipen ook voor de NTHSA ..
Rob zegt
@lincoln:
Het zijn inderdaad niet van die vergevingsgezinde en poeslieve lui, dat volk van NHTSA, toch?
lincoln zegt
@Rob:
Prima volk juist ..
Doen de laatste quality control en geven je de kans om dat te herstellen ..
Is iedereen bij gebaat lijkt mij ..
Ze hebben echter wel het laatste woord ..
Dutchdriftking zegt
ach ja, kan gebeuren toch?
jorden zegt
Wat voor verwondingen zou het dan kunnen veroorzaken??? Erger dan dat er geen airbag in zou kunnen zitten? :p
Ozan zegt
Voordeel voor Ferrari is wel dat ze niet meteen duizenden auto’s hoeven terug te roepen…
w0o0dy zegt
Bizar dat @Autoblog gewoon wel een artikel staat hijgt over deze terugroepactie van Ferrari maar (ondanks een mailtje van mij) geen aandacht besteed aan het feit dat Porsche voor de tweede keer complete motoren gaat vervangen van 991 gt3’s…
Maar ach, dat is Duits dus vooral niet te kritisch zijn… Wat maakt het nou helemaal uit als je kleppen niet naar behoren werken en je motor in puin ligt?
mrrallycross zegt
Gewoon alle airbags er uit en lekker 5 punts gordels er in.
philipf zegt
Bij zo’n auto en prijs is dat toch wel erg slecht.
sulobb zegt
Terugroepacties zijn precies traditie geworden…
turbobrick zegt
Wees blij !
Men doet alsof het een schande is.
Er zijn genoeg merken met structurele problemen die daar NIETS mee doen en de gebruiker buiten de garantie periode voor de kosten laten opdraaien.
Vind maar eens een fatsoenlijke Volvo 850 of 1e generatie V70 met nog werkende airco.
Die rommel begaf het constant en de reparaties waren niet mals. Vrijwel iedere eigenaar heeft er weleens mee te maken gehad.
Lag vaak aan de slechte kwaliteit verdamper die snel ging lekken en alhoewel het een veel voorkomend probleem was deed de fabriek er NIETS mee.