Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Gaan we straks vechten om een laadplek bij de laadpaal vanwege een lagere beschikbaarheid?
Het aantal elektrische auto’s neemt gestaag toe. Het aantal laadpalen ook wel, maar niet in een vergelijkbaar tempo. En wie geen eigen oprit heeft zal dus gebruik moeten maken van een publieke laadplek. Echter, als er in de buurt ook vier of vijf mensen wonen met een elektrische auto kan het nog een drukke boel worden. Ondanks een groeiende laaddekking is het steeds meer ‘vechten’ voor een laadplek.
Beschikbaarheid laadpaal schaarser
Uit onderzoek van Independer op basis van RDW en de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) data blijkt dat je in het begin van 2021 gemiddeld één laadpunt had per 4,6 elektrische auto’s. Dat was in 2019 nog heel anders, toen je 2,2 auto’s per laadpunt had. Vier jaar geleden was dit helemaal geen issue met gemiddeld 1,1 auto’s per laadpunt.
Dit kan een probleem worden. Zeker in woonwijken waar een eigen oprit helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Denk aan een stad met veel appartementen in een wijk. Als je de volgende dag een lange rit voor de boeg hebt is het wel zo prettig dat de auto volgeladen is. Als er dan de beschikbaarheid van een laadpaal schaars is kan dat toch behoorlijk frustrerend zijn.
Het aantal EV’s in Nederland neemt enorm toe. Hadden we in 2019 nog maar 44.984 elektrische auto’s. Dat aantal is begin 201 al gestegen naar 182.481 EV’s. Voorlopig lijkt het erop dat het aantal publieke laadpunten die groei niet bij kunnen houden.
Echt een concreet probleem is dat nog niet. Het overgrote deel beschikt immers over een auto met verbrandingsmotor. Maar op termijn kan de beschikbaarheid van een laadpaal wel uitgroeien tot een issue.
mattr zegt
Het zal wel niet lang meer duren voordat het tarief aangepast wordt naar een systeem waarbij je een naast een bedrag per kilowatt uur ook een bedrag per minuut dat je aan de laadpaal gekoppeld staat betaald
HelldogBE zegt
Blijft moeilijk, dit bestaat al met bepaalde laadpassen/locaties. Door lagere laadsnelheid in te stellen op de wagen kan je alsnog de hele nacht laden wat alsnog tot scheve situaties leidt. Anderzijds is gemiddelde laadtijd van >3u aan 7/11kW te lang om ’s avonds meerdere auto’s te bedienen. Wie komt er om 18u thuis en gaat hem om 22u gaan verzetten?
Ook het laden aan de supermarkt lijkt me geen uitkomst. Zo’n 11kW paal laadt dan het equivalent van 25km range in een half uurtje. Zelfs met 50kW “snel”laden heb je nog maar 125km range.
petroldrinker zegt
“Gaan we straks vechten om een laadplek bij de laadpaal vanwege een lagere beschikbaarheid?” gewoon een echte auto blijven rijden (een met een ICE dus) dan heb je dat probleem helemaal niet, en zowel dan stop je langs de weg, gooit er wat gesmolten dino saus in, en nog geen 5 min later ben je weer volop onderweg… problem solved
procyon zegt
Kom je aandacht tekort petroldrinker?
Toen ik nog geen eigen laadpaal had en dus in de straat moest laden op zo’n openbare laadpaal stelde ik de laadsnelheid altijd in op 5KW. na een nachtje is ie weer vol, meer dan 400km per week reed ik toen niet dus 1 keer per week laden was voldoende.
Kan me voorstellen dat dat straks niet meer wenselijk is en dat iedereen op 12kw MOET gaan laden om anderen nog een kans te geven op dat plekje. Het blijft natuurlijk behelpen..
Woon je in de stad en kan je niet zelf laden moet je eigenlijk wel voor een behoorlijke EV kiezen. De goedkopere met lagere range zijn dan echt een blok aan je been, zeker in de winter.
petroldrinker zegt
Hoezo zou ik aandacht tekort komen omdat ik 100000000000000% stellig geloof ik wat ik zei, en net zo weinig geloof in EV’s….
jeroenm83 zegt
Petroldrinker, laat het lekker. Procyon heeft net een nieuw Elon Musk dekbed, en hoopt zo wat extra korting te krijgen op z’n volgende malle ruimtescheepje op wielen waarmee hij graag echte auto’s eruit trekt bij het verkeerslicht. Dit vertelt ie ook altijd bij de koffie-automaat.
procyon zegt
Klopt.
Het is lekker om in een uberzuinige en stille auto te rijden en daarnaast te weten dat hij op het circuit sneller is dan een M3.
Stoplichten heb ik het niet eens over, dat is oud nieuws.
jeroenm83 zegt
Jij neemt de moeite, neem ik die ook.
‘Te weten dat ie sneller is op het circuit dan een M3’.
Ik zou willen zeggen: put your money where your mouth is. Ik wéét dat mijn RS6 heel hard een circuit rondt, maar ik vertel dan zélf bij de koffie-automaat dat ik geen Audi-testcoureur ben die dat even gaat demonstreren.
Wat ik wel doe is een glamoureus betoog ophangen hoe cool die wagen is om te rijden, en hoe makkelijk je daar 8 kratten Bitburger in flikkert en altijd zo’n nare Tesla even het nazien geeft -ja, ze proberen het….lezen kennelijk geen AutoBlog- op een stuk Duitse snelweg.
En oja: een RS6 gaat heel erg heel hard rechtuit, maar met die Quattro 4WD kun je ook echt wel even bochten rammen, al wordt het nooit een echte sportwagen.
Had ik het al over geluiden? Kostelijk gewoon.
Goed weekend.
procyon zegt
Hoi. Mooie auto de RS6. Geen idee of hij sneller is dan een model 3 performance. Maar boeit ook niet.
Jij kan er 6 kratten in kwijt terwijl hij snel is.
Ik kan er enorm zuinig mee rijden terwijl hij snel is.
Geniet gewoon van je auto en zit niet zo te zeiken over EV’s. Straks zit jij er ook in eentje en ik hoop dat je dan ook een leuke EV rijdt.
Mijn Tesla haalt 260. Gaat jouw RS6 sneller dan ben je sneller op de autobahn.
Enjoy :-)
Sempiternal zegt
@jeroenm83 Voor iemand met een RS6 heb je nog best wat honger, want je hapt lekker.
sappy zegt
@Sempiternal: +1 precies dit
Sir_Vmax zegt
@procyon: sneller dan een e30 m3 ben je al snel in een moderne auto.. Of jouw stelling klopt met betrekking tot de huidige g80 m3/ g82 m4 zou ik sterk betwijfelen. Zeker aangezien deze ook met xdrive verkrijgbaar is. En de remmen van een Tesla niet gemaakt zijn voor circuitgebruik.
procyon zegt
Kijk zelf : https://youtu.be/DSRWKxytW40
En nee, Geen idee of dat voor ook geld voor de nieuwste net uitgebrachte M4.
Dat boeit ook niet.
Het is gewoon überhaupt extreem snel right?
Sir_Vmax zegt
Sure, extreem snel zal het voorlopig zeker zijn. Ik zal het met mn jaren 90 bimmer nooit bijbenen.
Maar kijk jij dit dan maar even..
https://youtu.be/7BMoprNXZZg
T punt is dat het rond gooien van zulke domme ongefundeerde statements nergens op slaat.
Niet voor niks dat Tesla vooralsnog geen serieuze poging heeft gedaan op de Nordschleife. Zelfs 1 ronde is teveel gevraagd.
Laguna Seca hebben ze, nadat er zware modificaties zijn uitgevoerd op een 1000pk sterke Tesla voor 1 hot lap…
Maar pochen met ongefundeerde statements dat het sneller is dan een M3 zal vaak lukken bij het koffiezetapparaat, vooral bij mensen die het allemaal niks zegt. Totdat je iemand tegenkomt die weet waar je over praat en dan val je door de mand.
procyon zegt
Oke srthellcat, fair enough. Opnieuw dan maar met een disclaimer want dan is het feitelijk helemaal juist.
De M3P is sneller** dan een M3 op het circuit.
** Randvoorwaarden zijn van toepassing:
De model 3 performance is sneller bij een lap voor lap vergelijk.
Duurt de race langer dan 30 minuten dan is de M3P niet goed in staat om voldoende te koelen door zijn hoge gewicht (banden, accu, remmen) waardoor de M3 bij een volledige race sneller zal zijn dan de M3P.
Bent u niet op het circuit, binnen Nederland en bevind u zich binnen de bebouwde kom, is de M3P altijd sneller. Bevind u zich op de snelweg, is de M3P altijd sneller.
Ben u in Duitsland en op een stuk Autobahn zonder snelheidslimiet zal de M3 (bij een sprint vanaf stilstand) de M3P inhalen bij een snelheid van ongeveer 210Km/u.
Zo heb ik nu alles goed?
Vandaag trouwens een Porsche Panamera turbo 2013 met dik 500PK zoekgereden. We moesten remmen rond de 120 want het was een (lege en rechte) 80 weg.
Duimpjes over en weer. Hij weet dat hij wint op de Autobahn. Hij was niet zuur want hij rijdt in een hele vette auto met een mooi interieur. Niet alles is een wedstrijd en de volgende keer pakt ie me wel als de batterij <50% is. Maakt ook niet uit.
En dat was mijn punt met het (achteraf onhandige) vergelijk met een M3. Het gaat me niet om die specifieke M3 (heilig huisje voor sommigen), het gaat me erom dat je plezier hebt en een auto rijdt die je kan rijden zoals je op dat moment wil rijden. Wil je heel snel en misschien zelfs sneller dan de rest, dan kan dat, wil je relaxed, dan kan dat ook. De auto is niet de beperkende factor.
tinnemans zegt
@procyon; en hoeveel rondjes blijft je EV die M3 voor denk je?
Nou heb ik geen M3, maar een 15 jaar oude sloep met iets van 300pk en ik garandeer je dat je me op de Autobahn geen 3 uur bijhoudt. Het is natuurlijk harstikke leuk dat je bragging rights hebt met zo’n sprintkanon, maar in de echte wereld zijn EV’s toch best gehandicapt. Range anxiety, laadpalen schaarste, je moet er maar zin in hebben.
En verder on-topic; aangezien toch vrij veel mensen in Nederland geen eigen laadplek zullen hebben is dit best wel een dingetje. Ik kan me niet voorstellen dat er een miljoen laadpalen in Nederland komen, dus die verhouding wordt alleen nog maar slechter.
procyon zegt
Ooh na 1 rondje is de fut er al uit bij de neurburgring, heb ook niet beweerd dat hij een race wint.
De remmen en banden hebben het ook zwaarder omdat de auto minimaal 300kg te zwaar is.
Dat punt bereik je bij normaal gebruik nooit dus de auto voelt extreem direct en licht als een veertje.
tinnemans zegt
@procyon: Dus de ‘op een circuit is m’n auto sneller dan een M3′ is iets waar je in de praktijk niets aan hebt. Een USP zonder waarde dus.
jarnobakker zegt
@tinnemans: met 3 uur op de autobahn knallen heb ik de tank leeg😂
tinnemans zegt
@jarnobakker: Mijn auto heeft een 88l tank en bij 170km/u doet m’n auto nog een redelijk nette 1/7 a 1/8, daarboven gaat het wel hard achteruit, maar ik hoef in het buitenland niet heel vaak te tanken. Ik snap dat veel EV fanboys graag schermen met de 0-100 tijden, want die zijn tenslotte erg indrukwekkend, maar in de praktijk heb je daar bar weinig aan. Een flinke actieradius, snel kunnen tanken en in het buitenland lekker kunnen doorrijden zijn dingen die ik wel in de praktijk gebruik. Dat er dan af en toe een RS me met een flink snelheidsverschil voorbij komt zetten is iets waar ik prima mee kan leven.
jarnobakker zegt
@tinnemans: ik heb een 70 liter tank. Boven de 160 begint de naald van de tankmeter te trillen😥. Ik heb een Ford Smax 2.0 ecoboost die nogal flink aangepast is😎 ( 265 op de GPS op de autbahn gehaald).
tinnemans zegt
@jarnobakker: Dan hou ik je niet bij; mijn E65 740i moet 250 kunnen halen, maar boven de 230 gaat dat zo
tanzanitef30n zegt
@procyon: hahaha, deze man vergelijkt een Tesla met een M3😂🤷🏻♂️. Een batterij met een echte auto vergelijken is alsof je de bijbel op zijn kop leest. Het kan niet echt dus. Sneller bij de stoplicht 🚦 is het misschien wel, maar jouw tesla houdt wel op met sprinten na 250 waarbij een M3Comp doorhaalt richting de 300. Laten we het vooral niet hebben over dat zaaddodende interieur met een ipad in het midden…
Sempiternal zegt
@tanzanitef30n: “een echte auto” is gewoon zo’n ding op 4 wielen. Puberaal ploerterig gedrag…
Off-topic: Wel mooie kleur. Tanzanitblau. F30 wel minste 3 serie. Log, afstandelijk. Matig interieur. 🤷🏼♀️
procyon zegt
Het is wel duidelijk dat je nooit heb gereden in een potente EV.
herve11f zegt
@procyon: Door steeds opnieuw te antwoorden voldoe je perfect aan het profiel van “De schreeuwende minderheid”
procyon zegt
@herve11f
Dat heb je goed opgemerkt (qua minderheid). Niet iedereen rijdt in een M3P.
Mensen reageren op mijn beweringen en ik verklaar me nader/ geef een bronvermelding of ontkracht veronderstellingen. (Gebaseerd op ervaringen uit de eerste hand)
Volgens mij gebruik ik nooit schreeuwerige hoofdletters, dus waarom je me schreeuwerig vind zie ik even niet. Misschien omdat ik een Tesla rijd en het sentiment op Autoblog is dat Tesla’s geen auto’s zijn.
misschien zijn ze het zat dat mensen met een Tesla over het algemeen blij zijn met hun auto en nooit meer terug willen naar IC auto’s. Deze mening of houding kan als schofferend of elitair worden ervaren door mensen die nog in een IC auto (moeten of willen) rijden. Dit zorgt voor enorme polarisatie op Autoblog en dat wakkert discussies aan.
herve11f zegt
@procyon: Ik zal mijn zin vervolledigen: “De schreeuwende minderheid, die altijd zijn gelijk wil halen !” Die hun visie wil opdringen, tot vervelens toe, wetende dat de meerderheid daar niet achter staat. Diezelfde minderheid die ons “vegan food” wil opdringen, of de trein wil doen nemen.
Opdringen, opdringen, opdringen.
Stop toch eens met dat evangelie te verkondigen. Laat de mensen zelf kiezen of ze iets willen of niet. Uiteraard mag je een mening verkondigen, maar je wil gewoon je gelijk halen desondanks alle weerwerk. Heb je nooit eens “neen” gehoord thuis?
Wat mijn eigen auto’s betreft? Dat doet hier eigenlijk niet ter zake, maar voor de record: Ik heb alles in huis: EV, PHEV alsook ICE.
Ik sta dus ook open voor alles en ook voor de verandering van de mobiliteit. Als je de kern van de boodschap niet snapt of wil snappen is dat spijtig, maar ik heb geen tijd in mijn leven om met dit gezever mee te doen.
procyon zegt
Ik dring helemaal niets op.
Ik zeg niemand wat ze moeten doen.
Waar heb je dat gelezen als ik vragen mag?
Of is dat idee spontaan ontstaan in je hoofd omdat ik ook een mening heb die toevallig niet strookt met de meerderheid hier en/of je eigen mening?
Nu we het toch niet meer over auto’s hebben maar kennelijk elkaar feedback geven over hoe we ons moeten gedragen en of welke mening gewenst is; Ik ben bang dat jij maar eens kritisch naar je eigen houding en tolerantie moet kijken.
Iedereen heeft namelijk recht op een mening, ook als je een Tesla rijdt. En ook als jij het daar niet mee eens bent en dat op een of andere manier als opdringerig ervaart.
Over opdringerig en schreeuwerig gesproken; heb je de reacties hier gezien die zeggen dat alle EV maar weg moeten??? In dit nieuwsbericht notabene?
Dat is het sentiment dat hier heerst.
Nu jij kennelijk de autoriteit bent van goed fatsoen of het in toom houden van opdringerigheid van mensen op autoblog, zou ik daar maar eens naar kijken vind je niet?
Betwijfel of je zelf inziet hoe krom je redeneert.
procyon zegt
Aah je gelooft er niet in.
Ik op mijn beurt geloof er niet meer in dat je nog kiest voor een flintstonemobiel.
Maargoed. Niet iedereen kan even snel mee met veranderingen in de wereld. Snap ik ook.
sportabgasanlage zegt
Kom, we rijden samen op naar Zuid Frankrijk. Kijken wie er ’t eerst is. Oh wacht, alle super chargers bezet? Doei en tot morgen.
procyon zegt
Valt wel mee kerel. 1000km doe je in ongeveer 10 uur gemiddeld.
Het is wel duidelijk dat je geen idee hebt hoe de zaken ervoor staan.
https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/
Ot92 zegt
@procyon Tegen die tijd zullen er bij meerdere parkeerplaatsen een laadpaal staan…
HelldogBE zegt
Range anxiety bestaat toch echt wel nog in volgende gevallen:
1) dagelijkse afstand regelmatig >300km
2) geen laadpaal thuis, noch op het werk
Voldoe je aan één van deze twee kun je beter een fossiele brandstofauto overwegen.
Voldoe je aan beide koop een dikke diesel!
procyon zegt
Ben het met je eens hoor. Moet er niet aan denken om thuis geen laadpaal te hebben. Dan maar een IC.
Redrum zegt
@petroldrinker……Problem solved….mja, ik denk dat de EV nu net een ander, iets belangrijker probleem probeert op te lossen.
Voor de Plaid stond de RS6 ook hoog op mijn lijstje maar in vergelijking met diezelfde plaid, is het maar een mak lammetje.
* 0-100: check
* 100-200: check
* 1/4 Mike: check
* 1/2 mile : check
* circuit: check
* hernemingen: check
* innovatie: check
* wegligging: geen idee maar wss : check…..
* betere 4×4 met ultra responsieve Torque vectoring
* lager zwaartepunt
enkel het gewicht van de Tesla is 180kg meer maar dat is verwaarloosbaar als je ziet hoeveel pk en koppel hij meer heeft.
Hier zou ik graag 2 uurtjes per jaar voor opgeven maar ik ga lekker met het vliegtuig op verlof met al die air Miles 🤷🏻♂️
Ps: binnenkort is het wss vechten aan de pomp zoals velen nu al in BE gaan tanken en het sap maar steeds duurder wordt.
maze zegt
Dat dus!!! ik wil en begin er nog niet aan ook al rijd het interessant en leuk. Blijft wel rekken tot het niet meer anders kan met benzine en diesel.
RoccoS zegt
Het plaatsen van extra laadpalen is slechts een administratief probleem, slechts een kwestie van politieke wil op gemeentelijk niveau. Naarmate de hoeveelheid EV’s toeneemt hobbelen die gemeenteraden heus wel achter de behoefte van de bewoners aan. Het ambtelijk apparaat draait alleen nu eenmaal wat trager dan het bedrijfsleven. En met het toenemen van de range van EV’s zal ook de frequentie van het laden afnemen met de tijd.
mashell zegt
Misschien moeten we dit anders oplossen. Een laadpaal wet zoals de telecomwet invoeren, de eist dat gemeenten verplicht moeten meewerken aan de plaatsing van laadpalen. Dan kan de markt het initiatief nemen, die kan immers geld verdienen aan de verkoop van de elektriciteit. En dan hebben we de gemeentenraden van een oneigenlijke taak verlost en hoeven de ambtenaren alleen nog maar de goedgekeurd stempel gebruiken.
DeWitteCondor zegt
@mashell: waar gaan we al die palen neerzetten? Op de stoep?
octaan64 zegt
Daar sla je deels de spijker op zijn kop.
Maar de infra moet natuurlijk ook aanwezig zijn om meer laadpalen te kunnen plaatsen.
In een aantal regio’s zit het al op de limiet.
En dat ambtenaren apparaat loopt idd achter de feiten aan.
Jouw meter in de meterkast heeft een metrologisch certificaat en toezicht zodat je als consument niet getild wordt.
De meter op straat waar je tot € 0.66 per Kw staat te laden niet (dat is in de maak zullen wij maar zeggen).
Een handjevol waterstof, CNG, LNG tankstations moeten gelijk voldoen aan de metrologische regelgeving en vallen onder toezicht van Agentschap Telecom.
Metrologische certificering telwerk KG prijs aantal getankte KG’s en bedrag, klimaattests etc.
Werkt enorm kosten verhogend. Inmiddels staat er een woud aan lader die nergens aan voldoen.
Raar! Te meer omdat het rendementsverlies bij elektrisch laden in sommige gevallen kan oplopen tot 6%.
Als dat aan de reguliere pomp zou gebeuren schreeuwt heel Nederland moord en brand.
Maar ja elektrisch is groen hé.
HelldogBE zegt
Het rendementsverlies (5 à 10% afh. van model en laadsnelheid) bevindt zich grotendeels aan de kant van de auto met AC laden (omzetting naar DC dmv gelijkrichters gebeurt in de wagen en interne weerstand v/d batterij). Is dus normaal dat het ook doorgefactureerd wordt, je zou deze immers ook betalen aan je laadpaal thuis.
Ik vermoed dat er met DC-laden al een stukje verliezen worden uitgespaard aan de teller omdat de AC-DC conversie voor de laadpaal gebeurt. Maar dit wordt dan weer ruimschoots gedekt door hogere laadprijzen.
Niettemin is het goed dat dit soort zaken (meet- en rekentoleranties) vastgelegd worden in normen om misbruik te voorkomen. Alleen kan het niet de bedoeling zijn om zoiets simpel en goedkoop als een AC-laadpaal daardoor stervensduur te maken voor de exploitant en alsnog de kosten voor eindgebruiker te verhogen.
procyon zegt
Valt wel mee met hogere laadprijzen. Bij de Superchargers althans, daar betaal je een heel redelijke Kw/u prijs.
tinnemans zegt
@roccos; Er zijn 9 miljoen auto’s in Nederland, en het gros daarvan zal niet bij huis kunnen laden. Dat zijn heel wat laadpalen die je erbij wilt klussen. Ik zou dat geen administratief probleem noemen, maar een illusie.
koeberg zegt
Een uitdaging zou ik het willen noemen. Maar als er vanaf 2030 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer verkocht worden, dan moeten die laadpalen er toch echt komen. Dat of er rijden tegen die tijd heel wat waterstofauto’s rond.
tinnemans zegt
@koeberg: Klopt, maar toch zie ik die miljoen laadpalen er niet komen. Van wat ik begrijp hebben waterstofauto’s ook zo hun nadelen, maar dat ze gewoon kunnen tanken zie ik wel als een erg groot voordeel.
procyon zegt
Dat dacht ik ook altijd. Maar echt gewoon tanken is dat niet. Tanken kost sowieso 5 minuten. Altijd nog sneller dan een fastcharger maar zo snel als benzine of diesel zal het nooit worden.
Daarbij zal een pompstation elke 5 auto’s de druk weer moeten opvoeren waardoor je 20/30 minuten moet wachten.
Dit zullen ze verbeteren maar dan zitten we alweer in 2028 en wie weet hoe snel EV’s dan kunnen laden.
Bronvermelding van mijn beweringen:
https://youtu.be/XuYJ9po_GK4
quincy zegt
Betreffen de cijfers van aantal auto’s per laadpaal alleen publieke laadpalen? Want als er van al die EV’s die er bij zijn gekomen redelijk wat toch een laadpaal thuis hebben, is het cijfer natuurlijk onzin. Zo laad ik misschien 3x per jaar in Nederland bij een 11kW lader (op vakantie natuurlijk vaker en soms onderweg bij Supercharger), omdat ik de auto vol laad als ik een langere trip moet maken.
HelldogBE zegt
Het lijkt ook aannemelijk dat naarmate elektrische auto mainstream worden deze verder doorsijpelen naar lagere inkomensklassen.
Eerst reed de baas met dikke villa een Model S, nu rijden kenniswerkers in de Vinex-wijk een Model 3 of Kona. Wil je binnenkort de e208 slijten aan de lagere inkomens in een oud appartement of rijwoning dan heb je net exponentieel meer laadpalen zou ik gokken.
lekkerdwars zegt
Zal zo’n vaart niet lopen denk ik, nog genoeg mensen met oprit die de overstap naar EV eerst nog gaan maken. Daarnaast neemt de range van EVs verder toe en zal t gros van de EV bezitters maar sporadisch overdag bij hoeven laden op locatie. Wat me wel verbaast is dat grote publieke parkeerplaatsen nog maar 1 of 2 plekken met laadpaal hebben. Doet bijv een Efteling al stukken beter..
mashell zegt
Klopt, met een range van 350 km hoef je ook helemaal niet elke dag te laden. Dus 5 wagens per laadpaal is prima. Mits mensen alleen laden wanneer ze het nodig hebben en de wagen ook weghalen wanneer deze vol is.
iphonistvongates zegt
Goed om te weten…. over dat vechten om een plekje bij ‘n laadpunt. Vanaf volgende week ga ik maar weer Judo lessen volgen.
RutgerK zegt
Bij ons zijn de PHEV het voornaamste ‘probleem’, Die staan vaak een hele dag aan de laadpaal terwijl de auto na een uurtje of 3-4 wel weer vol is. Dan rijden ze er even mee en 2 uur later staan ze weer bij de laapdaal. De full EV’s zien 2x per week de laadpaal en verder niet.
Niet zolang geleden wel een Tesla rijder aangesproken. Stond op ‘plek 2’ met de laadstekker in ‘punt 1’. Punt 2 deed het waarschijnlijk niet. Dat was ook inderdaad zijn excuus. Toen ik hem vraag waarom hij, – terwijl hijzelf had geconstateerd dat maar 1 laadpunt het deed -, hij zijn auto van vrijdagavond tot maandagochtend liet staan had hij geen antwoord.
Ik heb geen zin om politie/handhaving er over te bellen maar heb dat weekend wel een paar keer op het punt gestaan dat te doen.
chrisvis zegt
@RutgerK: ook al dikwijls voorgehad bij shell….
mashell zegt
Helaas zeer herkenbaar.
Ot92 zegt
@rutgerk Ik had het wel gedaan. Dan was ie lekker weggesleept en was die egoïstische meneertje circa 250 euro lichter.
poes zegt
@RutgerK: dat is ook gewoon rete asociaal. En ook heel flauw, want als PHEV rijder (ik heb er zelf ook eentje) weet je prima dat je auto binnen in maximaal twee uurtjes wel weer vol zit. Als je geen zin hebt om steeds je auto te verplaatsen, dan moet je maar op de verbrandingsmotor rijden.
Sempiternal zegt
@rutgerk ik had ook zo’n sneu neus in de wijk. Donderdag lekker vroeg thuis van z’n werk, vrijdag thuis werken dus z’n auto stond van donderdagavond tot maandagochtend aan de paal. Met z’n 20 km elektrische range. Boodschappen deed die lopend.
Boeide mij nooit zo want met >400 km range ken ik het woord range anxiety niet. Bovendien vond ik het zonde van m’n bloeddruk om mij daar druk over te maken, maar was echt doorn in het oog van de buurt. Handhaving bellen heeft geen zin, politie heeft (terecht) wel wat beters te doen.
RutgerK zegt
Wat trouwens ook waardeloos is. Van die mensen die bij een klein tankstation na het tanken hun auto laten staan om af te rekenen en dan ook nog even gerust 10 minuten binnen een vette hap naar binnen staan te werken.
lecomte zegt
@RutgerK: En die hebben dan maar 1 pomp ofzo? Ik ken trouwens geen kleine tankstations waar ze een vette hap verkopen.
probono zegt
@RutgerK: dat is inderdaad ontiegelijk irritant!
redbeams zegt
@RutgerK: Het is een algemene regel om na het tanken je auto te laten staan en eerst af te rekenen.
Edge zegt
Ja, dat is wel zo netjes. Anders wek je al snel de indruk dat je wilt vertrekken zonder te betalen. Daarbij moet een pomp vaak vrijgegeven worden door de pompbediende, en ik kan mij goed voorstellen dat dat niet zomaar kan als er nog een openstaande betaling voor een pomp in de kassa staat.
Maar het is ook wel zo netjes om je auto na het betalen direct even aan de kant te zetten als je bij de broodjescorner nog een broodje gezond naar binnen wilt werken.
HelldogBE zegt
Die klant met de vette hap brengt het tankstation waarschijnlijk een pak meer op!
Ot92 zegt
@rutgerk Bij een grote tankstation doe ik dat ook hoor, behalve dat dikke snack naar binnen werken.
Echter bij een kleine tankstation (bijvoorbeeld BP Wierenga in Apeldoorn) doe ik dat niet, dan zet ik ‘m even iets verderop op een plek waar ik niemand mee hinder.
maze zegt
Ach als je electric rijd heb je nog 20min over ik stap vaak gelijk in zet de auto op een aangewezen parkeerplek en eet daar me voer wel op als idd meerdere dat doen
octaan64 zegt
Daar sla je deels de spijker op zijn kop.
Maar de infra moet natuurlijk ook aanwezig zijn om meer laadpalen te kunnen plaatsen.
In een aantal regio’s zit het al op de limiet.
En dat ambtenaren apparaat loopt idd achter de feiten aan.
Jouw meter in de meterkast heeft een metrologisch certificaat en toezicht zodat je als consument niet getild wordt.
De meter op straat waar je tot € 0.66 per Kw staat te laden niet (dat is in de maak zullen wij maar zeggen).
Een handjevol waterstof, CNG, LNG tankstations moeten gelijk voldoen aan de metrologische regelgeving en vallen onder toezicht van Agentschap Telecom.
Metrologische certificering telwerk KG prijs aantal getankte KG’s en bedrag, klimaattests etc.
Werkt enorm kosten verhogend. Inmiddels staat er een woud aan laders die nergens aan voldoen.
Raar! Te meer omdat het rendementsverlies bij elektrisch laden in sommige gevallen kan oplopen tot 6%.
Als dat aan de reguliere pomp zou gebeuren schreeuwt heel Nederland moord en brand.
Maar ja elektrisch is groen hé.
Friez zegt
Deze vakantie vanaf Dusseldorf Airport gevlogen en voor het eerste met de leaseslet (e-208) naar het vliegveld gereden. Volgens de site van het vliegveld waren er, op P4/P5, laadpalen te vinden. Dat klopte ook wel… er stond er slechts één (die was bezet). We hadden nog maar 40km range over, dus na terugkomst konden we eerst een laadpaal gaan zoeken. Ik snap dat je moeilijk 2 weken lang je auto aan de lader kunt laten staan op langparkeren, maar had op zijn minst ergens in de buurt een groot laadstation verwacht. De volgende keer pakken wij lekker weer de auto met ICE.
bernoulli zegt
Of gewoon de ICE in Duitsland.
jippie zegt
Voorlopig blijf ik nog wel vloeibare dinosaurus rijden.
redbeams zegt
@Charles Taycan 4S: hier nog een mooi voorbeeld van dat de infrastructuur er nog lang niet klaar voor is 😉
procyon zegt
Als je een Taycan kan veroorloven dan heb je toch wel een eigen oprit? Of zit je in een Herengracht pand?
redbeams zegt
@procyon: Ik neem aan dat je ook eens op een andere locatie wilt opladen ipv alleen op je eigen oprit?
procyon zegt
Nooit nodig. Maar als ik dan een keer meer dan 400 km op een dag rijd dan pak Ik alleen maar Superchargers omdat de navigatie me daar naartoe leidt.
Straks zijn die ook voor nadere EV’s beschikbaar. Wel ff de Tesla app installeren op je telefoon ;)
Charles Taycan 4S zegt
@redbeams, haha! Gewoon emigreren, heb je dit soort problemen niet! 😉👍☀️Daarnaast, met een range van 464 km laad ik 99% thuis in de garage…👍
redbeams zegt
@Charles Taycan 4S: Naahhhh ik doe het voor m’n eigen plezier en niet om de belasting te ontduiken dus emigreren is geen optie 😉 Verder heerlijk om eens de ronkende v8 te pakken of de stevig aangepakte 6-in-lijn die in de garage staat.Dat is meer een hobby auto en langlopend project…200% rijplezier en inmiddels het 3-voudige aan jouw taycan pks 😉
Charles Taycan 4S zegt
@redbeams, nu maak je me toch erg nieuwsgierig ! 3 x 571 pk= 1,713 pk!! Wow! Dat zou ik even naar de AB redactie melden als ik jou was!😜👍
redbeams zegt
@Charles Taycan 4S: Ben uitgegaan van de 4s met 476pk en dan is 476×3 = 1428…….daar zit mijn 1420 niet ver vanaf 😉
flyerbunch zegt
Dan moet je dat getal maar eens vergelijken met België daar is het nog erger dan hier gesteld.
bernoulli zegt
Dus binnenkort overal afgebroken laadklepjes, beschadigde kabels, lekke banden en krassen in de lak? Op z’n Hollands laten merken dat een ander iets verkeerd doet.
procyon zegt
Met een Tesla zal dat niet snel gebeuren, deze nemen alles om zich heen op.
Geen idee hoe dat zit met andere merken.
Ot92 zegt
@procyon Bivak muts op en niemand herkent je… Niet dat ik zoiets zou doen. Ik pak liever de eigenaar even aan met een stevige gesprek waar ie met een rode kop van weg loopt.
V8Vantage zegt
O.a. Darom is de focus op alleen EV niet goed. Neem alternatieve brandstoffen ook mee in de transitie. Dat scheelt veel druk op het net in meerdere opzichten, de transitie gaat sneller want je kunt vaak direct omswitchen naar alternatieve brandstoffen en het scheelt nieuwe auto’s bouwen wat opzich al weer veel belasting op het milieu scheelt. Allemaal ook wat minder vlees eten en de balans in het milieu is sneller terug. Men zou breder moeten kijken dan ‘alleen’ de EV en ook over grenzen heen.
procyon zegt
Niets aan toe te voegen !
bereal zegt
Stroombakkies eruit, terug naar conventioneel. Problem solved. Wat een hoofdpijn is dat elektrisch gedoe toch. Duur en onpraktisch (behalve voor de autisten onder ons met een heel voorspelbaar patroon).
arthur75 zegt
Je bent natuurlijk ook wel een enorme pauperbak als je geen eigen oprit hebt. Koop geen electrische auto, maar werk even door en koop dan eerst een fatsoenlijke woning mét oprit.
procyon zegt
Precies.
Zonder dollen. Wel klote dat goede EV’s nog te duur zijn.
Want de aanschaf is even slikken maar daarna ben je extreem goedkoop uit.
De afschrijving kan je als zzp’er nog op mindering brengen op je belastbaar inkomen.
Heb echt nog nooit zo goedkoop gereden.
rogerzz zegt
@arthur75 Ah leuk, een echte Boomer! De wereld werkt inmiddels iets anders qua ‘paupers’ en huizenmarkt en bestemmingsplannen en opritten. Mijn eigen voorbeeld: ik heb een huis van bijna 700k maar heb geen eigen oprit, doodlopend straatje met leuke tuintjes en alles groen voor en achter waar auto’s in de ogen van de architect in 2016 (bouwjaar huizen) niet meer mochten. Ik wilde wel een PHEV, dus staat/moet 30m verderop aan de openbare lader. Sparen/geld is het probleem niet, ik hoef alleen nog geen vrijstaand huis (aanbod is vaak oud/gammel/slechte locatie en relatief duur) – en om een vrijstaand huis te kopen enkel om een stroomkabel in je eigen auto te kunnen pluggen is ook boomerlogica.
En er zijn wel meer (jongere) mensen zonder eigen oprit of wonen in een appartement/binnenstad/hofje of wat dan ook, lekker kortzichtig. Maar leuk dat die mensen geen EV mogen, terwijl dat vaak de mensen zijn die veel rijden.
Overigens staat mijn PHEV flink vaak aan de lader, na elke rit, want het gaspedaal 1x flink intrappen doet de range al verdampen van de accu. Ik snapte snel waarom Tesla’s/Kona/ID’s en andere EV’s nooit op de linkerbaan zitten.
arthur75 zegt
@rogerzz: geen probleem hoor, maar om iemand van 46 nou een boomer te noemen… 700k neerleggen en dan nóg geen vrijstaande woning te hebben met eigen oprit is ook niet raar hoor. Ik begrijp het gewoon niet zo goed. Maar ieder z’n ding. Ik ben net weer een beetje op zoek naar een andere woning en heb maar een paar eisen: geen inkijk, eigen oprit en voldoende slaapkamers. Oja, goede buurt, ruime tuin, ruimte voor kantoor aan huis, dichtbij het centrum, scholen en bos. Zie je wel, ik ben heel snel tevreden.