Nissan kan hem net zo goed de Leave noemen, want de carrière van de Leaf is naar verluidt achter de rug.
Alles moet ergens beginnen. En om te lukken, moet je eigenlijk eerst een beetje té ambitieus zijn. De eerste Nissan Leaf (of LEAF, want officieel is het de afkorting voor Leading Environmentally friendly Affordable Family car) leek wel erg ambitieus en dankzij de tekortkomingen van EV’s des tijds, was dat misschien ook wel een klein beetje zo.
Nissan Leaf
Nissan snapte echter wel dat ze met de Leaf een pionier in handen hadden voor elektrisch rijden. Een auto die de voor- en nadelen goed in beeld zou brengen. En tegelijkertijd een auto die een sterveling nog zou kunnen betalen ook. Met vele tussentijdse updates heeft Nissan de Leaf tijdig bijgehouden en vanaf de tweede generatie was het stiekem best een aantrekkelijke deal.
Einde nabij
Toch is de auto een beetje het beste van het eerste. Inmiddels is de techniek veel verder en begint de Leaf achter te lopen. Eigenlijk moet er dus een nieuwe generatie komen. Maar die komt niet. Volgens Automotive News is het klaar met de Leaf. Het is tijd voor een nieuwe generatie Nissan EV. Een nieuwe middenklasse EV van Nissan moet ‘meer aansluiten op de wens van de koper’. Er komt dus wel qua prijs en segment een gelijkwaardige auto ooit weer terug, maar de naam Leaf is daarvoor geen zekerheid.
Succes
Toch heeft de Nissan Leaf goed werk geleverd. Nissan heeft er ruim 570.000 gebouwd waarvan net geen 14.000 nieuw de Nederlandse bodem bereikten. Wel merkt Nissan duidelijk dat de verkoopcijfers aan het dalen zijn. Dat terwijl hun aankomende EV SUV genaamd Ariya het stokje moet overnemen. Wanneer de Leaf precies de pijp aan Maarten geeft is niet bekend, maar verwacht dat het niet lang meer duurt.
doublechevron65 zegt
Respekt voor hun pionierswerk! Net zoals Toyota met de Prius en BMW met i3. Pionieren lijdt niet altijd tot direct succes.
gezondverstand zegt
De eerst versie zag er wel heel suf uit. Huidige generatie trekt met zijn uiterlijk ook geen volle zalen.
Auto is ook vaak negatief naar voren gekomen met zijn kleine range die in praktijk nog veel kleiner was dan opgegeven.
ozzytrk zegt
Walgelijke dure auto die niet eens 200km kan halen
wensis zegt
Hm.. Ik vind dit artikel te voorbarig. De verkoopcijfers algemeen op nieuwe ev en brandstof auto’s zijn gedaald. Dat geld niet alleen voor de Nissan Leaf. Zelfs de tweedehands markt kukeld een beetje in ivm prijzen en/of aanbod. Maar even gericht op de nissan leaf zelf, er komt nog een versie met dual motor. Wat weer klopt met een 3 jarig update process, wat bijna elk merk handteerd. Is het een vooruitstrevend iets, mwoah nee, maar ik heb slechtere opties meegemaakt. In 2018 kwam de 40kw 140pk uitvoering, tjah geen kilometer trekker. 2019 de 62kw 217pk en nu 3 jaar later komen ze met de dual motor (ergens einde dit jaar dacht ik). En die 2019 62kw is echt geen trage slak, Hehe vele BMW en Audi rijders haten me.. En nog wat leuk spul.
Zelf rijd ik de leaf 2020 62kw als taxi chauffeur geregeld. Ik rijd ritten van Zwolle naar Nijmegen, Groningen, Amsterdam.. Niets is te gek. Maar ik pers er makkelijk 400km uit als ik m’n best doe, laat staan als ik even achter een vrachtwagen plak dan zelfs meer. Enige nadeel is dat de snellaad capaciteit niet mega hoog is. Bijv. Op een 173kwh uur lader, van shell.. Haald de leaf maximaal 73kwh. Ook niet traag, maar daarin zie ik zeker nog wel winst voor nissan.
De kwaliteit van elektronica, tjah niet altijd even best geweest.. Maar met garantie zo opgelost. Verder degradatie batterij, we rijden de leaf al sinds 2020, en verloren maar 4,5% ongeveer. Ze werken nog bijna maximaal (met gemiddeld 60 a 100 duizend op de teller), alleen ivm corona periode iets minder kilometers kunnen maken, normaal zouden we nu op 120 duizend moeten zitten. Maar we rijden wel met 10 leaf taxies in dienst.. Ze komen bijna allemaal overeen. Wel iets of wat verschil, maar ze maken dan ook niet allemaal de zelfde kilometers en/of gebruiken de zelfde laadpalen (soms 22kwh, 11kwh of snellaad). Ik zelf ben ict-er van origine en ik houd die gegevens zo nu en dan bij. Ik merk overigens ook dat bij koude accu’s ik even 20 kilometer rustig aan moet doen ivm opwarmen (eco stand, B-stand en e-pedel helpen daarbij enorm).
Gaat de leaf verder nog iets moois brengen, buitenom de dual motor versie.. Nee dat verwacht ik ook niet. Toegegeven dat dat wel het einde kan zijn of de cijfers verder dempen. Mits ze een verassing op de plank hebben liggen.
Wel hoopte ik dat nissan de nieuwe micra elektrisch zou maken. Dat was een flinke domper en gemiste kans. Daar bleven ze (hoofd bureau nissan) stug vandaan ivm onderstel dat daarvoor ontwikkeld moest worden.. Dat vond de dealer in Zwolle ook jammer.
*edit* sorry lang verhaal
stekkerkoning zegt
Niettemin een nuttige en vooral ook leuke toevoeging. Praktijkervaring delen is altijd goed. En de Leaf is zo verkeerd nog niet, als je maar weet wat je koopt. Helaas heeft de auto geen actieve accukoeling, dus een deel van de auto’s heeft last van verhoogde accuslijtage. Met de voorlaatste generatie is het eenvoudig om de kleine accublokjes te tellen, om te weten hoeveel capaciteit er nog over is.
De nieuwe is een prima auto, zeker toen die met een grotere accu (64 kWh) werd aangeboden voor de prijs van de kleinere accu, ongeveer 33d EUR nieuw. Kom er nog maar eens om. Dan is die Nissan Leaf een meer dan prima elektrische auto, met veel binnenruimte, voldoende comfort, een goede standaarduitrusting en overeenkomstig het merkimago ouderwets saai. Alleen het snelladen vertraagt na meerdere laadbeurten, wegens een ongekoelde accu. Ik heb trouwens finaal gemist dat het een mogelijkheid is om met 100 kW te laden, in mijn hoofd zat 43 kW als maximum, maar het klaarblijkelijk echt meer. Om diezelfde accu niet te leeg te trekken en daardoor te beschermen is 0 % op het display in werkelijkheid ongeveer 10 % restcapaciteit. Niemand die het aandurft om met alle toeters en bellen nog een tiental kilometers door te rijden.