We hadden al een vermoeden, maar het is nu officieel, de EV is te duur!
Het blijft een lastig onderwerp. Brussel, Den Haag en Davos willen collectief dat we aan de elektrische auto gaan. Daar is veel voor te zeggen en ook onder onze trouwe lezers zijn er al velen die de overstap met tevredenheid gemaakt hebben.
Maar het is ook geen geheim dat de transitie naar de elektrische auto stagneert. De merken poepen het ene na de andere elektrische model uit, de havens staan vol met Chinese EV’s op zoek naar een baasje, maar de consument wil er niet aan.
De EV is te duur
Het waarom is eigenlijk heel simpel blijkt uit onderzoek door de Duitse industrie-expert Ferdinand Dudenhöffer: We vinden de EV te duur. Autokopers betalen gemiddeld 21 procent meer voor een elektrische auto dan een vergelijkbaar exemplaar op dinosap.
De catalogusprijzen zijn hoe dan ook hoger dan de ICE varianten, maar er worden ook meer kortingen gegeven op auto’s met een verbrandingsmotor. Die kortingen zijn overigens niet meegenomen in het prijsverschil van 21 procent.
Dudenhöffer vergeleek de catalogusprijzen (zonder korting dus) van 20 belangrijke elektrische modellen met vergelijkbare modellen met een verbrandingsmotor. De gemiddelde catalogusprijs van de EV’s kwam op 45.040 euro en de gemiddelde prijs van de “gewone” auto’s op 38.228 euro. De gemiddelde korting die bedongen werd was respectievelijk 12,9 en 15 procent. Zo wordt het verschil bij uiteindelijke aankoop nog groter.
Verschillen tussen merken
Ferdinand ging nog een stukje verder en heeft ook op merkniveau verder gekeken. IBij Duitse merken zijn de prijsverschillen tussen de elektrische auto’s en de auto’s met verbrandingsmotor vrij klein. De BMW X1 is als EV slechts 2.260 euro of 6 procent duurder dan zijn benzinebroertje. Bij Mercedes-Benz is dit vergelijkbaar.
Stellantis daarentegen heeft de EV’s duur gemaakt ten opzichte van de modellen met een ouderwetse benzine (of zelfs diesel) motor. In augustus kostte de Opel Corsa Electric in Duitsland 13.633 euro meer (79!!!!! procent) dan de versie met een verbrandingsmotor. De Opel Mokka was met 9.411 euro 35 procent duurder dan het brandstof gestookte broertje.
Als een EV zo duur is…
…is het niet gek dat de consument hem niet aanschaft. Rij je zakelijk, of kun je het jezelf veroorloven om voor de milieubewuste optie te gaan, dan is het wellicht te doen, maar voor particulieren is het prijsverschil over het algemeen gewoon te groot. Niet gek dat het EV-marktaandeel in Duitsland stagneert.
Zo verkochten Opel en Peugeot in de eerste zeven maanden van dit jaar slechts 5,1 procent van hun auto’s met een elektrische aandrijving. Conclusie: het prijsverschil tussen de EV en de ICE is te groot voor de consument, zeker zonder aanschafsubsidie.
Nederland
Natuurlijk betreft het hier een onderzoek in Duitsland. De prijsverschillen zijn hier natuurlijk anders, want we kennen hier de BPM straf op auto’s die CO2 uitstoten. Op een Opel Corsa 1.2 benzine zit bijvoorbeeld minimaal 5.096 euro BPM.
Een Opel Corsa Electric kost je hier minimaal 34.999 euro (tijdelijke actiemodellen laten we even achterwege, die scharen we onder de kortingen zoals het onderzoek in Duitsland ook deed) Dat is 10.500 euro meer dan de Corsa 1.2 inclusief de BPM.
Op dit moment kun je nog 2.950 euro subsidie krijgen bij de aanschaf van een nieuwe EV, maar dan nog is het prijsverschil fors voor de gemiddelde autokoper die nu al problemen heeft met het betaalbaar houden van zijn mobiliteit.
De EV is vooralsnog gewoon te duur. Het is nu officieel.
jaso013 zegt
Neem dan ook onderhoud en tankbeurten mee in de berekening. Dan scheelt het onderaan de streep niets meer denk ik.
Hawkeye72 zegt
Maar neem ook de afschrijving (-s onzekerheid) mee en het plaatje verandert weer ten gunste van de ICE…
jaso013 zegt
Tsja. Voor nu lijkt het erop. Toch denk ik dat de EV revolutie door zal zetten en we over een x aantal jaar geen ICE meer rijden. Maar idd, dat is voor nu nog koffiedik kijken. Wij willen over een jaar of 5 weer een andere auto. Tzt bekijk ik wel wat op dat moment gunstig is. De Model 3 van een paar jaar oud zit nu al rond de 30K dus dat zal er tzt nog beter uitzien.
mashell zegt
Nee, heb laatst een check gedaan en een e-tron en een q5 schrijven precies even snel af. Ik denk dat de vermeende hoge afschrijving van EV’s vooral een fabel is.
potjak zegt
Eens, heb onlangs mijn huidige (diesel) vergeleken met auto’s in dezelfde prijsklasse (benzine en elektrisch) en daar alle onkosten in meegenomen (op basis van 30.000 kilometer). Dan maakt het per maand niet heel veel uit.
Jaarlijkse kosten diesel (BMW 3): 7785 euro
Jaarlijkse kosten benzine (BMW 3): 7883 euro
Jaarlijkse kosten elektrisch (Tesla 3): 7754 euro
DeWitteCondor zegt
Ik snap je vergelijking maar er zit wel een verschilletje in bouwkwaliteit van een BMW en van een Tesla. Dus ofwel de BMW is relatief goedkoop, of de M3 is relatief duur. Ik ga voor het laatste. Jij hebt kennelijk alleen maar gekeken naar prijs en ruimte. Ze zitten hetzelfde segment maar niet in dezelde kwaliteitsklasse. Je moet de M3 eigenlijk gaan vergelijken met iets Aziatisch of een Skoda ofzo.
DeWitteCondor zegt
Tenzij je een EQS rijdt
321lambo zegt
De tankbeurten zijn net in het voordeel van benzine en diesel.
Ritje naar Oostenrijk en terug heeft me zo’n 550€ gekost aan stroom (nu goed, heb een pas van het werk dus voor mij 0).
Als je zelf niet kan opladen met zonnepanelen maar steeds op straat moet laden in België is het echt niet goedkoper, nog los van het fastchargen.
b00st zegt
Aan welke tarieven en verbruik was dat?
Net toevallig dit weekend in BE en DE aan de Tesla Supercharger gehangen en zat rond de 35c per kwh. Dan kan je voor 550 EUR 1571kwh bijladen. Dat is +9000km (aan een gemiddelde van 170wh/km)?! Zelfs met 225wh/km kom je op 7000km uit.
321lambo zegt
Tesla laders kunnen we niet nemen via het werk, dus voornamelijk Ionity laders genomen. uit mijn hoofd vaak rond de 75c tot max 90c bij de meeste aanbieders langs de autostrade.
Mijn gemiddeld verbruik zat eerder iets boven de 250wh/km overigens met een Q4, en in Oostenrijk ook wel 1x een trage paal genomen in het dorpje waar we verbleven die per minuut aanrekent (heb hem nog weggezet voordat hij vol was, dus geen kleeftarief moeten betalen)
maotje zegt
@321lambo. Wat betaal je dan. Voor een kw aan stroom?
Hier in nl is t toch echt goedkoper dan benzine rijden ook laad je bij fastnet
321lambo zegt
De trage paal bij mij in de straat is 65c. Die gebruik is dus erg vaak uiteraard.
Mijn alltime verbruik zit rond de 23 kWh dus 100km electrisch rijden kost 15€ met mijn Q4.
Met mijn A4 diesel ervoor kon ik met mijn 50l tank zo’n 1200km doen (1300 als ik echt mijn best deed), waarbij ik België vaak rond de 90€ kwijt was voor een volle tank.
Met de Q4 kost die 1200km me geen 90€ meer maar 144€ gemiddeld gezien.
ghost zegt
Bizar wat je kwijt was, 3 weken zuid Duitsland en Oostenrijk, 90% van de tijd met de M50 geladen bij Tesla snelladers en was amper €250,- kwijt …
321lambo zegt
Krijg je voornamelijk als je van je werk geen tesla laders kan nemen, want niet compatibel met de laadpas van het werk. De rest is echt veel duurder en zit vaak gemiddeld op 84 cent.
Richmond zegt
Plus uitrusting moet hetzelfde zijn..
Allison Burgers zegt
Hoe staat het met de populariteit van Chinese benzinemodellen?
Specht zegt
Mooi.
Wist ik overigens al jaren. En in Nederland zijn alle auto’s te duur. Een Ford Explorer V6 phev kost gewoon 90k terwijl het ding hooguit de helft waard is.
banderas zegt
Weer een anti-EV artikel, wat vet overdreven is. In onze markt zijn ze vaak vergelijkbaar, dan wel goedkoper.
En dan kost een volle tank 40 euro of iets (en met zonnepanelen nog goedkoper), onderhoud misschien 1.000 euro in 5 jaar. Je banden slijten wat harder, maar je hebt daarnaast ook veel langere garantie (gauw al 5 ot 8 jaar, terwijl nog genoeg merken slechts 2 jaar bieden).
Hawkeye72 zegt
Of jij het nu overdreven vindt of niet (en je hebt een aantal valide argumenten) maakt niets uit… De markt spreekt en de markt heeft daarmee gelijk.
crashingduke zegt
Wat je vergeet is dat je die onderhouds- en brandstofkosten ter plekke moet afrekenen bij aankoop ipv verspreid over zoveel jaar. En dat geldt misschien ook voor de subsidie. Dat is niet voor iedereen mogelijk.
mashell zegt
In onze markt zijn ze inderdaad vergelijkbaar. Een ID.3 is net zo duur als een Golf maar je krijgt een snellere auto met meer ruimte. Maar de reden dat ze gelijk geprijsd zijn is dat EVs 0 BPM hebben want 0 uitstoot en benzinevoertuigen BPM moeten betalen want CO2 uitstoot. In markten waar geen BPM is, daar is een benzinewagen natuurlijk wel goedkoper.
marh zegt
Onze markt is totaal niet interessant voor de auto-industrie, die paar auto’s die hier verkocht worden stelt niks voor. In Europa alleen gaat het al om bijna 11 miljoen auto’s in de VS om 13 miljoen stuks en in Nederland 300.000 (haha)
vopo zegt
Precies dat dus. Heb in het verleden voor Renault gewerkt en de aantallen in Nederland waren toen vergelijkbaar met alleen al Parijs.
DeWitteCondor zegt
Mja tenzij je met je Tesla door een plas water rijdt en je accupakket aan gort is. Dan is garantie met vakantie. Waargebeurd.
AntiEV is wat overdreven. AB is niet echt antiEV. Er zijn ook lovende woorden, recent nog over de i5. Maar de ICE biedt doorgaans nog wel de begeerlijke rijbeleving dus zo vreemd is het allemaal niet.
cupsport zegt
De technologie van een EV is duurder waardoor een A-, of B-segment EV altijd duurder zal zijn dan bij een C-, D- of E-segment waar deze kosten een relatief kleiner deel uitmaken in de kostprijs van de auto.
Ik heb zelf dit jaar een nieuwe BMW iX3 gekocht en die was maar liefst 25k goedkoper dan een X3 PHEV met dezelfde opties.
rwdftw zegt
Het is niet alleen die initiële aankoop. Kunnen laden is ook een dingetje. Daar komt een ronduit kwakkelend overheidsbeleid bij wat ervoor kan zorgen dat je niet meer naar je werk kan omdat de accu leeg is (uitschakelen laadpalen), of dat je ineens voor je 2+ ton wegende EV het volle pond belasting mag aftikken.
Last but not least wil je na een paar jaar wat anders. Als autobedrijven weigeren om je EV in te ruilen wordt het nog vervelender.
Dus ja, ik snap het wel. Alleen als je gedwongen wordt door je werkgever en je alleen zorgen hoeft te maken over de bijtelling ga je aan een EV. Anders niet.
Johanneke zegt
Dat is nu, omdat een 10 jaar oude EV nu totale troep is. Zit je met je 24kwh nissan leaf. Nee bedankt. Maar als een kia ev6 10 jaar oud is het nog steeds een goede auto.
rwdftw zegt
@Johanneke : die Leaf is het inderdaad niet, maar die begon al met een range om te huilen. Het probleem van een EV is dat iedere accu last heeft van degradatie. Het is een proces wat erbij hoort. De eigenaren kunnen dat proces versnellen of proberen de accu zo optimaal mogelijk in te zetten. Hetzelfde met ICE bestuurders. De ene rijdt hem netjes warm, de andere vloert hem met koude motor het woonerf af.
De degradatie is wel te zien, maar dan moet je hem aan de stekker helemaal laten ontladen en laden. Dat doet niemand. Dus 2e hands is het een gok en als er een nieuwe/refurb accu onder moet ben je zo 15K verder.
Johanneke zegt
Je kan voor een paar 100 euro een state of health test uit laten voeren bij je accu. Veel belangrijker dan je maximale capaciteit, is of de cellen nog goed in balans zijn. Persoonlijk zou ik altijd zo’n test willen hebben als ik een 2ehand EV koop. Overigens zijn accu’s ook te fixen eh. Is nu nog niet overal beschikbaar zoals een normale garage, maar er zijn bedrijven die enkel de kapotte cellen kunnen herkennen en vervangen bij een accupakket. Ik verwacht dat dit in de toekomst veel meer gebruikt gaat worden dan hele accupakketen vervangen.
mashell zegt
Tuurlijk. Dat bestaat nu al voor elektrische fietsen. Net als er turbo- en versnellingsbakrevisiebedrijven zijn zullen er ook batterij revisie bedrijven komen.
Allison Burgers zegt
Bij ICE’s zie je de prijzen flink stijgen als je een model wilt met meer vermogen. Neem bijvoorbeeld een SEAT Ibiza met 95 of 115pk en het verschil is al € 2.500,- extra voor dezelfde motor met 20pk (en een versnelling) meer.
Is daar (specs) ook rekening mee gehouden in dit vergelijk?
Bij BMW kun je goed vergelijken, omdat die EV’s aanbieden doe goed vergelijkbaar zijn met de ICE’s die dezelfde koets hebben.
Een kale BMW iX1 eDrive20 is een EV met matige specs (maar 204pk op de voorwielen) en kost uit de doos minimaal € 48.475,20. De X1 sDrive18i en 20i hebben 136pk resp 170pk op de voorwielen en zitten allebei al ruim boven de 50K. Duurder dus.
Bij de Corsa iets soortgelijks. In het artikel pakken jullie de goedkoopste Corsa electric. Dat is een Edition en die heeft 136pk. Dan moet je die eigenlijk niet vergelijken met de instap 1.2 met 75 pk. maar met een model met vergelijkbare specs (sterkste Corsa ICE is een hybrid met 130pk).
Dat mensen de keuze hebben uit ICE’s met skeere specs, die goedkoper zijn, zal zeker bijdragen aan de perceptie van de prijs. 1 op 1 vergelijken is dat echter niet. Een Dacia Spring kost ook een knaak en bos wortelen.
Robert zegt
Ik stel voor dat onze overheid een toeslag gaat berekenen over de kostprijs van een ICE aangedreven auto. En om het dan extra onaantrekkelijk te maken, over die toeslag ook nog eens btw berekenen.
Oh wacht…
Hawkeye72 zegt
Wat een uitstekend plan!!! Misschien moet diezelfde overheid dan ook de benzine waar die auto’s op rijden wat zwaarder gaan belasten……🤔
Allison Burgers zegt
En elk jaar de regels aanpassen. 👍
gregorius zegt
Je kan toch geen vergelijking doen als je naar alle nieuw-prijzen gaat kijken? Wat is dat nou voor onzin. Voor benzine (en diesel) auto’s zijn er gewoon veel modellen die zeer goedkoop (voor belasting) in de boeken staan, terwijl er geen vergelijkbare versie is als EV. Ja, natuurlijk kom je dan op een hogere prijs uit. Maar kopers van zo’n auto zijn ook geen kopers die een EV zouden overwegen.
Zeker als je naar kopers kijkt (en dus niet leasers), moet zo’n auto ook echt bij je passen: er is veel meer keus bij de benzine auto’s. Terwijl de leasers toch voornamelijk zo;n auto hebben om naar werk te gaan; en dan is er toch minder emotie en meer een kostendrijver. Dan, zeker na belastingen, kan voor een bepaalde budget, de EV zeker concurrende optie zijn.
Hawkeye72 zegt
Iedereen die wel eens op Cuba is geweest heeft de toekomt van mobiliteit in Nederland gezien: een hele industrie ie alleen maar probeert om steeds oudere auto’s met een ICE op de weg te houden…..
acavs zegt
Controversiële mening: EVs zijn niet ondanks maar dankzij (aanschaf)subsidies te duur.
Richmond zegt
Hoezo dankzij
William zegt
Als je kijkt naar hoeveel pk’s je krijgt in een EV, dan zijn ze wel relatief gunstig geprijsd. Al helemaal in landen met een CO2 belasting.
Jurgen zegt
Ben wel benieuwd hoeveel nieuwe auto’s er in Nederland echt aan particulieren verkocht worden, alle leaseconstructies buiten beschouwing gelaten, zal nooit heel veel zijn gezien het aantal leasemaatschappijen die er zijn.
Appie64 zegt
Is het niet zo dat de auto’s met een ICE te goedkoop zijn? i.p.v. dat de EV’s te duur zijn?
pomoek zegt
Logisch. Als je veel “bang for your buck” wil dan koop je geen EV. Techniek staat pas in de kinderschoenen, of laten we het pre pubersandalen noemen, en de ice is een compleet uit ontwikkeld systeem. De ice die je 20 jaar geleden kocht verschilt in principe weinig met die je vandaag kan kopen. Vergelijk dat eens met een EV van 20 jaar oud. Die wil je inderdaad niet rijden. Maar ik wil over 20 jaar best in de EV stappen die nu nagelnieuw is.
Dat alles gezegd hebbende vind ik de EV niet te duur. ICE rijden is gewoon te goedkoop.
yamashita zegt
Als je in de grensstreek woont,is een EV altijd duurder. Vorige week in België getankt, bijna 40 cent per liter goedkoper!Bij een EV komt vaak ook nog een thuislader van rond de 2000 Euro. Als Den Haag alles nóg duurder maakt,gaan we nóg meer de grens over hier in Limburg. 😉
MarcoM zegt
Trek Limburg gewoon bij Belgie, is dat probleem ook opgelost :-)
yamashita zegt
Ik proef iets van jaloezie .Haha 😉