Naar verhouding vonden de meeste ongevallen in 2018 plaats op de A10 (41,8 ongelukken per kilometer snelweg).
Het blijkt dat in Nederland 6 van de 10 ongevallen die op de snelweg gebeuren plaatsvinden bij op- of afritten.
Een analyse die gedaan is naar 75.000 geregistreerde snelwegongelukken tussen 2016 en 2018 toont aan dat wij Nederlanders minder brokken maken als we op een stuk snelweg zonder in-en uitvoegend verkeer rijden. Op-en afritten gaan ons minder goed af. De A10 staat op nummer 1, hier gebeuren de meeste ongelukken. Met 5.600 ongevallen in 2018 staat de provincie Noord-Holland sowieso bovenaan de brokkenlijst. Zeeland is met 174 ongevallen het veiligst op de snelweg.
Redenen van de ongevallen zijn in de analyse van Univé niet genoemd maar ik kan er wel een aantal bedenken. Geen snelheid maken op de invoegstrook en dan invoegen kan ervoor zorgen dat andere bestuurders vol in de ankers moeten. Sommige haantjes vertikken het natuurlijk ook anderen ruimte te geven bij invoegen en willen graag als eerste op hun bestemming zijn. Opvallend genoeg vinden er in het weekend ongeveer evenveel ongevallen plaats als door de week (0,5% meer door de week). De zondagsrijders zouden hier een verklaring voor kunnen zijn, in het weekend is er naar mijn idee minder verkeer op de weg maar toch gebeuren er evenveel ongelukken.
Ben jij benieuwd welke afrit het onveiligste is in jouw provincie?
- A10, afrit 6 – Amsterdam-Osdorp (Noord-Holland)
- A20, afrit 15 -Rotterdam-Crooswijk (Zuid-Holland)
- A1, afrit 15 – Barneveld (Gelderland)
- A28, afrit 2 – Utrecht-De Uithof (Utrecht)
- A7, afrit 37 – Groningen-Centrum (Groningen)
- A58, afrit 7 – Best (Noord-Brabant)
- A28, afrit 18 – Zwolle-Zuid (Overijssel)
- A76, afrit 2 – Geleen (Limburg)
- A6, afrit 8 – Almere-Oostvaarders (Flevoland)
- A6, afrit 17 – Lemmer (Friesland)
- A28, afrit 37 – Eelde (Drenthe)
- A58, afrit 39 – Middelburg-Centrum (Zeeland)
De meeste ongevallen vinden plaats op de A10, de A20 en de A16. Op de A77 richting de Duitse grens is de kans op een ongeval het minste per kilometer snelweg. Hebben jullie een verklaring voor de vele ongevallen bij op- en afritten?
Fotocredit: Inter Visual Studio / Lorenzo Derksen. Meer info over dat ongeval lees je hier.
momo zegt
Mensen die op het laatste moment in- of uitvoegen.
outlook zegt
@momo: ‘laatste moment invoegen..’ & Osdorp… typisch.. ?
sleepyj zegt
@momo: op het laatste moment invoegen is juist prima, als je je ruimte kiest met de juiste snelheid.
momo zegt
@sleepyj: Als.. inderdaad. Niet half over de vluchtstrook met hoge snelheid en vervolgens vol in de ankers. Account managers…
e1000bmw zegt
De A10, tja, dat ligt vast aan de maximumsnelheid…
tanzanitef30n zegt
@e1000bmw523i: je mag op de A10 west maar 80 vanwege trajectcontrole dus aan de max snelheid zal het niet liggen nee.
janmetdelangeachternaam zegt
@tanzanitef30n: *sarcasm off*
e1000bmw zegt
@janmetdelangeachternaam: bij snapt ‘m…
3246cm252kw zegt
@tanzanitef30n: denk het wel. Als er harder wordt gereden vaak minder ongelukken… mensen zijn oplettender en spelen minder met hun telefoon…
dawwg zegt
@3246cm252kw: Nee, in dit geval komt het gewoon door 1) een korte invoegstrook icm een (enorme) drukte (in de s[pits) dat men 2) geen marge & overzicht heeft en 3) elkaar niets gunt … Waar 15 jaar geleden iedereen bumper-kleefde en dat nu weggezapt is; zie je de laatste paar jaar – vooral op de ring – erg asociaal weggedrag weer terug komen (rechts inhalen, snijden, etc.)
olivier420 zegt
Dat krijg je ook met al die provinciaaltjes die naar de stad verhuizen voor werk, jarenlang met de fiets hobbelen en dan opeens weer gaan autorijden omdat ze ontdekken dat er meer is dan de ring :-D
ghost zegt
@olivier420: vroegah, kwamen die provinciaaltjes alleen op 30 april het Museumplein aftuigen, vond Bea altijd prima. Tegenwoordig komen ze er wonen.
dare2think zegt
@olivier420: Ik kom voor woon-werk vaak langs Utrecht over de A27. Gigantisch, wat daar voor een stroom 3-cilinder shitboxen de snelweg op fladdert. Allemaal om er bij de volgende afslag weer af te gaan en bij voorkeur met 90 km/h. Dan heb ik het nog niet gehad over de enorm lange weefvakken waar dezelfde shitboxen zo vroeg mogelijk naar rechts schieten – wat helemaal niet kan omdat er van rechts nog een stroom met missis hippsters invoegen die de eerste appjes van de dag aan het sturen zijn. Mister hipster staat dus bovenop de rem en er is een kilometerslange kunstmatige file. Hoeveel uitstoot daar al niet veroorzaakt is door de weefvakken, midden in Amelisweerd…
stephane8200 zegt
Die op de A20 is een gevolg van de oprit en afrit die te dicht op elkaar liggen. Helaas zelf daar ook mijn Elise in een kop-staart botsing gehad toen iemand compleet uit het niets een paar auto’s voor mij midden op de snelweg stopte om redenen die mij nog steeds niet bekend zijn. 4 auto’s op elkaar waarvan ik de laatste was terwijl ik net aan het invoegen waa. Hele front clam in puin en €12.500 schade.
drsjeroen zegt
Ff rustig aan naar Duitsland voordat je gaat blazen
deepep zegt
De ring is de afgelopen jaren continu een bouwput, waardoor er stukken afgesloten zijn, daardoor is het extreem druk op de rest van de A10, dan raak je elkaar wel hoor…
tierelier zegt
Industrieterrein op Sloterdijk, hier staan vaak jongeren met lachgasflessen. Verlaten gebied, geen politie en een RWD met veel vermogen.
jeebee zegt
Misschien toch maar rekening houden met aantal auto’s per uur? Zou moeten gaan om de kans op een ongeluk. Of win je per lot ook meer als je 1000 staatsloten koopt ipv 10? https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/15/a13-blijft-drukste-rijksweg
lecomte zegt
Ik kan uit deze cijfers niet ontwaren dat de bestuurders allemaal Amsterdammers zijn ?
Een onderzoek naar waar de meeste brokkenpiloten wonen zou wellicht hele andere plaatsen geven.
drdre1 zegt
@lecomte: idd! Zo kom graag richting A’dam om het overige verkeer van mijn brokken te voorzien! ??
deuxani zegt
@lecomte: Ja precies, het eerste wat in mij opkwam was dat juist mensen van buiten Amsterdam moeite hebben met de drukte, alle op en afritten, het agressievere rijden, etc. En veel Amsterdammers zijn juist binnen de ring te vinden, niet op de ring. Aaaah well, who cares :)
leefvrij zegt
Bijna niemand weet hoe je daar moet rijden met die vluchtstroken die rijstroken zijn. Veel blijven dus te veel rechts hangen en daardoor ontstaan vervelende situaties.
En bij invoegstroken denken veel mensen dat ze voorrang hebben. Ik word vaak boos aangekeken als ik niet opzij ga, maar dan zien ze niet de auto’s die links naast mij rijden, waardoor ik niet opzij kan.
mk2jens zegt
@leefvrij: Precies dit. Laatst had ook een invoegert die totaal niet in zijn spiegels keek tot op het moment dat hij naar links kwam terwijl ik daar reed, ik had opzij kunnen schuiven maar mij is geleerd dat dit niet hoeft dus dan doe ik het ook niet. Nadat die dus bijna mij de deur inrijdt knippert die ook nog effe met groot licht dat ik niet uitkijk ofzo.
lekbak zegt
@mk2jens: jij bent niet opgevoed?
gewoondirk zegt
@lekbak: Nee hoor, @mk2jens is prima opgevoed. Invoeghulp bieden is namelijk niet verplicht en kan vaak ook niet (bijvoorbeeld wanneer je zelf ook ingehaald wordt). Als je wilt invoegen dien je je aan te passen aan het verkeer op de hoofdrijbaan, niet andersom!
lekbak zegt
@gewoondirk: hij benoemt notabene dat er ruimte was om aan de kant te gaan. Het is een kwestie van fatsoen om dan ruimte te geven. Vandaar dat ik van mening ben dat hij hierin absoluut niet is opgevoed. Ik kan het niet anders dan ontzettend asociaal noemen.
gewoondirk zegt
@lekbak: Maar wat is asocialer? Niet opzij gaan wanneer je wel kan terwijl dit absoluut niet verplicht is (de invoeger had eenvoudig door wat extra gas te geven of door juist even gas terug te nemen voor of achter de auto op de hoofdrijbaan in kunnen voegen) of zonder je wat aan te trekken van het verkeer op de hoofdrijbaan, wat notabene voorrang heeft op jou, toch gewoon in te voegen met je auto om daarna nog je onvrede te uiten over het feit dat je niet de ruimte kreeg die je onterecht probeerde te claimen.
Begrijp me niet verkeerd, verkeersdeelnemers die minder keus hebben (zwaarbeladen vrachtwagens bijvoorbeeld) zal ik waar nodig en mogelijk echt wel invoeghulp geven maar ook ik ben helemaal klaar met automobilisten die zich gedragen alsof het aanzetten van de pinker hun het recht geeft achteloos opzij te komen. De verkeersregels schrijven nou eenmmaal anders voor, hou je daar dan gewoon aan.
lekbak zegt
@gewoondirk: de verkeersregels schrijven niks voor. Stel je toch eens voor dat mensen alleen doen wat verplicht is. Kan je je voorstellen wat een klote wereld het dan gaat worden?
Zodra je in de buurt bent van andere mensen doe je onderbewust niks anders dan je aanpassen aan de ander. Van een deur openhouden tot even aan de kant gaan op de stoep of even opschuiven op het bankje in het park. Maar in de auto hoeft het opeens niet meer. In dat metalen hok waar je anoniem je ding kunt doen komt de ware aard van een persoon pas echt boven.
gewoondirk zegt
@lekbak: Nee, je draait het om. Je aanpassen aan een ander in het verkeer is niet meer dan normaal (ik zal nooit zomaar naar de linkerbaan gaan als ik zie dat er iemand veel harder dan ik aan komt gereden, Als er iemand voor mijn auto fietst in een smalle straat ga ik er niet koste wat kost voorbij enz.), het gaat er in dit geval om dat degene die zich aan dient te passen niet de persoon op de hoofdrijbaan is. Aanpassen aan elkaar is prima maar dat is wat anders dan je aan moeten passen omdat een ander compleet schijt heeft (zonder zich aan te passen invoegen waar het hem of haar uitkomt)
ronnys zegt
@gewoondirk: Ik ben het helemaal met je eens!
De invoeger moet voorrang verlenen, dus als er ik de auto in staat acht om makkelijk voor of achter mij kan invoegen dan pas ik mij ook niet snel aan.
Want waarom moet ik in de remmen om iemand voor te laten terwijl een ander dat ook kan? Net wat Dirk zegt er zijn veel mensen in het westen die denken te kunnen invoegen zonder in de spiegels te kijken! Al was vanmorgen in het Oosten ook 1 die met een dikke kar over de taartpunt reed en gelijk door naar de linker baan vloog omdat het niet snel genoeg ging…. Eikel
baardmijt zegt
@lekbak: Kan me voor een deel wel vinden in je lezing, behalve dat parkbankje. Ik ben daar gestopt met opschuiven sinds ik sterk het idee kreeg dat mensen het helemaal niet zo kunnen waarderen als je tegen ze aan komt zitten.
ghost zegt
@mk2jens: hoewel jou anders is geleerd, is mij altijd vanaf dag 1 geleerd; wees een heer in het verkeer. Als je dit dus aan ziet komen, of ziet gebeuren, en er is ruimte, waarom dan moeilijk doen? Imo ben je dan opzettelijk gevaarlijke situaties aan het creëren, maar goed dat is hoe ik er naar kijk.
mk2jens zegt
@ghost: Ja ik snap het wel, maar dit is weer zo’n typisch geval van knipperlicht aan en gaan met die banaan. Er was nog meters aan invoegstrook over om gas bij- of terug te nemen. En hij was ook al ver genoeg erop om mij gezien te kunnen hebben.
ghost zegt
De Amsterdammers die ik vandaag de dag steeds meer zie, hebben geen auto, hebben zelfs een hekel aan auto’s, met name de Dieseltjes. Hebben het liefst een tweewieler met trappen, eventueel een bakfiets en negeren massaal het rode licht. Deze volksstammen zien het liefst alles met 4 wielen compleet verdwijnen uit de binnenstad en zijn groot aanhanger van hun “Groene” Burgemeester die haar eigen kind niet eens in toom kan houden, laat staan die geliefde (lees: vertyfte) stad van hen.
Dutchdriftking zegt
Even het artikel compleet, de meeste ongelukken op de snelweg vinden plaats binnen een km van een op/afrit. Aangezien we in Nederland iedere twee kilometer een op/afrit hebben is dit niet zo raar toch?
moveyourmind zegt
Bij Barneveld zijn ze allemaal kippig…
In Groningen is keihard scheuren de normaalste zaak van de wereld…
In Rotterdam is het altijd raak, behalve bij Feyenoord…
En Amsterdam…
Tja, Amsterdam,
Nergens trof ik zo een bende
Als in het oude Amsterdam
Welgelegen aan het IJ
Rijden de milieuridders zij aan zij
Zonder op of om te kijken
Moet al het rechtse verkeer voor hun wijken
En ga je voor hullie niet aan de kante
Wordt het gauw een schadedossier
Van een metertje of twee
Amsterdam holadijee
drdre1 zegt
@moveyourmind: sinterklaas is weer in ’t land. ?
android16 zegt
En je mag er al maar 80 kmh.
cazzo046 zegt
En voetballen kunnen ze ook al niet.
tazmania zegt
@cazzo046: ze hebben het over Amsterdam, niet over Rotterdam.
joost1234 zegt
Zal maar niet zeggen welke bevolkingsgroep oververtegenwoordigd is in osdorp…
lithiumion zegt
@joost1234: dat heb je goed, doe dat maar niet, het kon nog wel eens minder briljant klinken, blijf maar lekker om topic
krizus zegt
“Zeeland is met 174 ongevallen het veiligst op de snelweg.” Daar ligt ook maar welgeteld één snelweg.
jeebee zegt
Zo gek is die afslag Osdorp niet, net na de oprit kom je in verkeer dat ofwel naar de A4 ofwel A10 Zuid gaat. Veel banen opschuiven naar links terwijl anderen naar rechts gaan. En het is er altijd druk. Maar goed, dat heb je in Zeeland niet.
toyotavenray zegt
Vrouwen kunnen ook niet fatsoenlijk autorijden.
ozzytrk zegt
In Nederland kan niemand rijden.
caprio zegt
Denk dat het vooral een slecht aanpassen van snelheid bij invoegen en haantjesgedrag bij uitvoegen, te laat en te hard
ty5500 zegt
Steeds tragere maximum snelheden zijn ook niet echt bevorderlijk voor de alertheid van de bestuurders. Maar he, er gebeuren nog ongelukken, misschien moeten we maar naar 30 gaan..