We hebben de prijs van de Grecale Folgore binnen het is nu zeker dat alle Maserati’s te duur zijn.
Het is een van de belangrijkste auto’s die Maserati heeft aangekondigd: de Grecale. Dat is een model onder de – eveneens belangrijke – Levante. De Grecale is een moderne crossover die het moet gaan opnemen tegen de Duitse, Britse en Zweedse concurrenten.
De Grecale komt er in diverse motoriseringen. Een 2.0 viercilinder of een dikke V6 als je de Trofeo kiest. Een andere belangrijke variant is de elektrische variant, de Folgore. Die naam gebruikt Maserati ook voor de elektrische Maserati GranTurismo. Dus als je Folgore ziet staan, weet je dat het een elektrische Maser is.
Prijs Maserati Grecale Folgore
We konden je al verklappen wat de Grecale gaat kosten (best een hoop). We wisten alleen nog niet wat de elektrische versie ging doen. Tot nu althans, want we hebben de prijs van de Maserati Grecale Folgore voor je! Dat weten we dankzij een man in zeer stijlvolle regenjas.
De prijs is van de Maserati Grecale Folgore is … 124.739 euro. Standaard ziet de Folgore eruit zoals het getoonde model in de galerij boven. Uiteraard kun je de prijs een beetje opvijzelen als je wat opties gaat aanvinken in de Grecale-configurator.
Wij kwamen op een prijs uit van 158.609 euro en dat is inclusief de bijzondere Fuoriserie-lak (Blu Atmosfera, kost al 16 mille), die 21 Lampo-velgen, rode remklauwen en een rood interieur. Dan ziet de auto eruit zoals de galerij onder:
De Grecale Folgore heeft een 105 kWh-batterij en twee elektromotoren die gezamenlijk goed zijn voor 500 pk en 800 Nm. Daarmee kun je van 0-100 km/u accelereren in 4,1 seconden. De topsnelheid is ‘meer dan 200 km/u’.
Concurrentie
Uiteraard vergelijken we de prijs van de Maserati Grecale Folgore ook eventjes met die van de concurrentie. Daarbij valt op dat het heel lastig te bepalen is, wat nu de concurrenten zijn. Qua maatvoering is de BMW iX3 een concurrent, maar die is veel trager en heeft een kleinere accu. De Grecale Folgore is een soort medium-premium-crossover-ev-met-veel-power. Dus in dat opzicht lijkt de Audi SQ8 e-tron de meest directe concurrent te zijn.
Die is qua basis wat ouder, maar dan heb je wel een feilloos afgewerkte auto. Wat vooral opvalt is dat je veel grotere en eveneens moderne EV-SUV’s kunt krijgen. De Lotus Eletre is in vergelijking een topaanbieding, evenals de technisch niet wezenlijk andere Volvo EX90. Man, zelfs een model X Plaid met meer dan 1.000 pk is goedkoper.
- BMW iX3 xDrive40e M Sport | €71.465,20
- Jaguar I-Pace EV400 R-Dynamic SE | € 95.881
- Lotus Eletre | € 98.690
- Audi SQ8 e-tron | € 99.135
- Volvo EX90 Performance Ultra | € 104.195
- Tesla Model X Plaid | € 117,993
- Maserati Grecale Folgore | € 124.739
- Mercedes-AMG EQE 43 4Matic | € 130.791
- BMW iX M60 | € 137.044
Kortom, het is nu officieel: alle Maserati’s zijn gewoon (veel) te duur. Uiteraard willen we de auto onderwerpen aan een uitgebreide rijtest, maar 125 mille lijkt ons veel voor een auto die gevoelsmatig dus eigenlijk niet meer dan 90-100 mille zou mogen kosten.
petroldrinker zegt
Lol, niet alleen Maserati’s hoor, ALLE nieuwe autos zijn gewoon veel te duur in dit land (een feit dat ook wel redelijk ondersteund wordt door het feit dat we 1 vd zoniet het oudste wagenpark van de EU hebben…..)
petert zegt
Ik denk dat Spiderman zich helemaal thuis zou voelen in die blauwe Folgore met rood interieur!
ericc zegt
De nieuwe elektrische Macan lijkt me de grootste concurrent. Deze twee in een vergelijkende test over een jaar.
Dutchdriftking zegt
Komt er ook een Stelvio variant? We weten tenslotte allemaal dat de Grecale eigenlijk een Stelvio inclusief diens motoren is.
S zegt
Door de torenhoge belasting is de prijs veel hoger dan in België bijvoorbeeld. Daar is de Maserati Grecale verkrijgbaar vanaf €75.000.
rollingstoned zegt
Dat is zelfs nog goedkoper dan in Italië, daar is hij verkrijgbaar vanaf €77.000.
S zegt
Door ons belastingstelsel zijn auto’s in Nederland te duur. In België heeft de Grecale een vanaf prijs van €75.000.
GregBem zegt
Dat zijn allemaal benzines vanaf 75k (2.0 300pk) en die hebben al voor 15-20k minder aan opties… vertekend beeld dus…
Robert zegt
Wat. Een. Geld.
‘Vroegâh’ werden Maserati’s vooral gekocht door de ‘echte liefhebbers’, die de tekortkomingen zagen als ‘karaktertrekken’. Liefhebbers die vooral blij waren dat ze van de baas (of de vrouw, of allebei) geen dertien-in-een-dozijn Duitse premium auto hoefden of moesten te gaan rijden en voor wie een Volvo of Jaguar net even te braaf was en een SUV te ordinair.
Een EV koop of lease je om veel redenen, maar ‘passie’ zal daarbij niet direct bovenaan staan, tenzij je bewust kiest voor de ‘ludicrous mode’ die de Model X Plaid z’n hypercar-achtige acceleratie geeft. Maar dit vind je vermoedelijk niet terug in de Grecale. Ergo: kijk maar eens goed naar de foto’s want IRL zul je deze maar zelden gaan aantreffen. En als je hem dan onverhoopt toch nog tegenkomt, dan zit er waarschijnlijk de autodealer zelf nog achter het stuur.
DeWitteCondor zegt
Zonder de auto gezien te hebben, laat staan gereden, eens. Een Maserati kocht je normaal gesproken omdat het een x factor heeft, geluid, beleving, performance, looks. Daar is bij dit model niets van over. Het zal vast in enige mate verkopen maar ik begrijp de markt niet. Je koopt nu iets voor een bult extra geld zonder dat daar iets tegenover staat. Er is gewoon niets speciaals aan. Plak er een Ford logo op en ik had t ook geloofd.
Richmond zegt
Hoe is dat anders bij de Macan / cayenne / Urus / purosangre etc
AudiRS zegt
Die plastic grille is echt lelijk.
GregBem zegt
@Willeme, ik stuur je graag een tabel met vergelijkende modellen waar Maserati zelf mee vergeleken heeft ;-)
Als je gaat kijken naar de Eletre, mag je vind ik al eerder naar de Eletre S gaan kijken, dan scoort de Grecale alsnog beter (prijs, Nm & acceleratie), ok 400V tgo 800V maar al wel een betere vergelijking dan een standaard Geely…
Ook de Mercedes EQE is inderdaad een flinke concurrent, maar ook daar scoort de Grecale beter… (power/performance/range)
En qua prijs net onder een QS8 sportback… Ook niet verkeerd toch?!
Ik denk niet dat de eerste 3 wagens in de lijst en echte concurrent zullen zijn imo… (praktijkervaring van kopers)
Bovendien is hij standaard rijkelijk uitgerust (Aative cruise controcl active driving assistant, head-up, geluidswerend glas, 20″, …) jij weet net als ik dat Fuoriserie geen standaard fabrieksopties zijn en dus slechts 1% zal opteren voor een extra kleurtje aan 14k ex, alle andere (metaal) kleuren zijn inbegrepen in basisprijs!
Open dak en 360 camera zullen de meeste wel aanvinken ja, en dan ben je zowat klaar lijkt me…
So whats expensive?
En hebben jullie hetzelfde verhaal qua prijs al eens onderzocht voor de GranTurismo Folgore?
Die scoort met zijn prestaties en 800V technologie erg hoog qua prijs/qualiteit verhouding… :-)
Ik hoef je geloof ik niet meer te vertellen dat ik het een beetje een kansloze titel vind? :-p
Richmond zegt
Waar Maserati zelf mee vergelijkt zegt niet zoveel. Peugeot dacht met de 508 ook te concurreren met Mercedes en bmw.