Geen vage geruchten, dit keer is het Nissan die officieel het einde van de GT-R inluidt.
Dat praktische offroaders als een Mercedes G-klasse en Toyota Land Cruiser decennialang worden aangeboden is niet zo gek. Maar een supersportwagen als de Nissan GT-R? Voor het type auto had de Japanner een extreem lang bestaan. Maar zoals Nelly Furtado ooit zong. Aan alle goede dingen komt een keer een einde.
Zo ook aan het hoofdstuk Nissan GT-R. Geruchten waren er genoeg, het is Nissan zelf die nu bekendmaakt dat het doek inderdaad gaat vallen voor het icoon. Dat doet de Noord-Amerikaanse tak van het merk met de aankondiging van speciale edities. Want geen afscheid zonder een speciaaltje.
De markt in Amerika en de thuismarkt in Japan gelden als de belangrijkste afzetmarkten voor de GT-R. Hier in Europa en met name in Nederland is dat een ander verhaal. Door de stijgende prijzen én de BPM staat de GT-R niet langer in de prijsslijsten bij ons.
De nieuwprijs ging met wat opties richting de twee ton, de auto langer aanbieden was niet nodig. Geen hond die zo’n bedrag gaat stukslaan op een nieuwe GT-R: hoe goed de auto ook is. Voor 200.000 euro hebben de meeste mensen liever een andere badge op de motorkap, zo werkt dat nu eenmaal.
In de Verenigde Staten neemt Nissan afscheid van de GT-R met de introductie van de T-Spec Takumi Edition en de Skyline Edition. Zeggen dat je een Nissan GT-R Skyline is toch een nostalgiebom van jewelste of niet dan. De volgorde is verkeerd, dat dan weer wel.
T-spec Takumi Edition
Je herkent een T-spec Takumi Edition aan de iconische Midnight Purple kleur. Het interieur is uitgevoerd in Mori Green. Andere highlights zijn gesmeden 20 inch RAYS velgen, verbrede wielkasten, en Vehicle Dynamic Control van Nismo voor een nog scherper rijgedrag. Het VIN-nummer is weergegeven op een gouden plak.
GT-R Skyline Edition
De Nissan GT-R Skyline Edition is er ook eentje om je vingers bij af te likken. In de kleur Bayside Blue met een Sora Blue interieur. Paul Walker zou er zijn vingers bij aflikken. Aan het vermogen van beide specials is niet gesleuteld, dus nog dik 550 pk uit de welbekende V6 met twee turbo’s.
Het is klaar
Meer dan 17 jaar maakte de GT-R deel uit van de line-up. In oktober 2024 is het echt gedaan, dan stopt de productie van de Nissan GT-R voor de Noord-Amerikaanse markt.
De T-spec Takumi Edition begint bij 151.090 dollar voor de Amerikanen. De Skyline Edition kost 131.090 dollar. Beide specials worden in een oplage van 200 stuks gemaakt en exclusief voor de Noord-Amerikaanse markt. Liever op zoek naar een occasion? De eerste exemplaren zijn nu een youngtimer!
Dutchdriftking zegt
Die Takumi is wel geniaal hoor. Zo lust ik hem wel.
kniesoor zegt
Eensch !
kniesoor zegt
Tijd voor een geschreven requiem van woordkundstenaar @willeme. De oto is er iconisch genoeg voor.
Richmond zegt
De oto niet de auto wel
Robert zegt
“woordkundstenaar”
I see what you did there ;)
William zegt
Een van de laatste auto’s met nog een echte handrem. Zoals ’t heurt.
THSD zegt
Kan wel zeggen dat het DE performance car in 17 jaar is geweest die voor zoveel opschudding heeft gezorgd.Het heeft merken die niet met Nissan vergeleken willen worden behoorlijk aan het denken en werk gezet.
rwdftw zegt
Laten we dan afsluiten met een filmpje waarin een GT-R Jeremy Clarkson weet te slopen : https://www.youtube.com/watch?v=YXFSVoVqhYw
Het is mooi geweest. De GT-R kreeg de bijnaam Godzilla en werd verbannen uit competitie omdat het ding te snel was. De blokken, en zeker de RB26DETT, waren tot ver in de 4 cijfers te tunen zonder dat het kapot ging. Net als de 2JZ hoort het blok tot het beste wat JDM te bieden heeft als inline 6 (https://www.youtube.com/watch?v=ZSqyb-wdeiY).
maotje zegt
Inline 6?
Matc zegt
De RB26 ja.
Ik weet alleen niet waarom hij het in dit topic erbij haalt.
THSD zegt
@Match
Als je dat niet snapt dan zou ik me maar eerst eens verdiepen erin want ik snap ‘m volledig 😉
racerx zegt
Vind het nog steeds een gave auto + een van de weinige auto’s waar ik écht graag eens een rondje in zou willen rijden.
shicomm zegt
Op de een of andere manier smoelt midnight purple op deze generatie niet lekker.
Bayside blue daarintegen…. oeh…
Jammer dat die qua interieur zo tam is…