Aan al het moois komt een eind. Zo ook bij Bentley, waar er afscheid wordt genomen van de W12 motor met de Batur.
Goed nieuws is dat het vermogen flink hoger is dan verwacht, slecht nieuws is dat het een afscheid is van de laatste 12-cilindermotor van Bentley. De motor ligt in de Batur, de allerlaatste Bentley ooit met een 12-cilindermotor. Het einde van een tijdperk.
Bentley wuift de W12 motor uit met de Batur
Nieuwe tijdperken kondigen zich aan en betekenen het einde van andere tijdperken. We hebben het hier over de 12-cilindermotoren van het Engelse merk. Over iets meer dan een jaar, namelijk april 2024, zal de montage van de W12 fabriek in Engeland stoppen. Er zijn hier in totaal meer dan 100.000 W12’s in elkaar gezet. Maar voordat dit gaat plaatsvinden, komt het gevaarte nog even terug in de krachtigste vorm ooit.
De auto heet de Batur. Rare naam, maar wat maakt het uit! Onder de motorkap ligt de 6,0-liter W12 met dubbele turbocompressor. Bentley heeft nu officieel doorgegeven met hoeveel pk het beest komt: 750 en 1.000 Nm. Dat is meer dan toen de Batur in augustus 2022 werd aangekondigd.
De evolutie van de W12 onder Bentley’s gezag maakt nu gebruik van nieuwe turbo’s met een efficiënter ontwerp, en ze verzamelen lucht door grotere kanalen. De inlaat/turbo-combinatie werkt bij lagere temperaturen en door onder meer een nieuwe motorkalibratie knalt er 750 pk uit.
Niet veel Batur’s
Er zullen niet veel Batur’s komen. Er zijn er 18 gepland voor productie en deze zijn allemaal al verkocht. Hopelijk gaan we ze ook op de weg zien en worden ze niet weggestopt in een garage of museum. Want laten we eerlijk zijn, de auto ziet er zeer fraai uit. In andere modellen zien we de W12 voorlopig ook nog even, denk aan de Bentayga of de Continental GT.
Tot volgend jaar april dus. Dan is het echt over. Bentley zegt dat de Batur het einde markeert van een ontwikkelreis waarop ‘onze engineering- en productiecollega’s buitengewoon trots mogen zijn”. En daar is geen woord aan gelogen.
coupedriver zegt
Toch wel jammer… Ik vermoed dat veel auto’s waarvan je nooit dacht dat het classics zouden worden, het toch gaan worden.
Dutchdriftking zegt
Ik moet dus op tijd de loterij winnen om alsnog een Continental of Flying Spur W12 te bestellen…
flyerbunch zegt
Jammer, juist als ze leuke spullen gaan maken. Denk als je de auto van de headerfoto in je achteruitkijkspiegel ziet dat je toch wel snel opzij gaat.
Edge zegt
Misschien is het wel Batur zo.
mashell zegt
Een motor in een auto die bijna niemand kan betalen en waar degenen die hem betalen konden niet voor kozen, er zullen niet veel tranen vloeien.
wjeurs zegt
W12, zijn dat niet twee VR6 cilinder banken die beiden op 1 krukas zitten? Had het er laatst met een vriend over en die beweerde dat het twee V6 blokken waren met twee krukassen, maar dat lijkt me niet ….
rollingstoned zegt
Gewoon één krukas.
A W12 engine is a twelve-cylinder piston engine where three banks of four cylinders are arranged in a W configuration around a common crankshaft.
The WR12 engine has been produced by the Volkswagen Group since 2001. This four-bank engine – based on two VR6 engines with a common crankshaft – has only been used in flagship high performance car models produced under the Volkswagen Group.
ttr6 zegt
En Ferrari haalt al sinds 2012 (F12) > 700 pk uit een atmosferische V12…..dan ben ik van deze 750 pk niet zo onder de indruk. Niet dat je 700 pk nodig hebt in een auto, dat ook weer niet …..
PunicaOase zegt
Lees niet zo vaak testjes over dit soort auto’s, maar volgens mij werd 8-cilinder al jaren de betere motor gevonden en een stuk goedkoper.. Gaaf ding die Batur.. reed pa achter een gloednieuwe Continental.. ook geen vervelend uitzicht :-)
Stienn zegt
Wat nou als ze dit blok nou eventjes in de urus doen