Het zit erop voor de hybride sportwagen van BMW, de laatste i8 is gebouwd.
Na zes jaar productie is het doek gevallen voor de BMW i8. Het model was met zijn opvallende uiterlijk in 2014 al zijn tijd ver vooruit. Het was ook een controversieel model. De coupé (en later de Roadster) had immers de looks van een auto uit 2084, maar kwam met een niet al te spannende 1.5-liter driecilinder. Uiteraard bijgestaan door de nodige elektropower, maar toch. Van een enorme klap aan vermogen kun je niet echt spreken met 362 pk onder de kap.
De BMW i8 zal de geschiedenisboeken van het merk ingaan als iconisch. Het was immers een interessant concept. Of de auto ook echt een succes is geweest laten we even in het midden. Het ligt er maar net aan met welke ogen je naar dit project kijkt. In al die jaren heeft BMW 20.500 stuks gebouwd van de i8. Dat komt neer op meer dan 3.400 auto’s per jaar.
De finale 18 exemplaren van de i8 werden besteld door leden van de BMW i8 club. Het allerlaatste exemplaar dat van de band rolde is een snoepje, dat mag gezegd worden. De plug-in hybride valt namelijk op door zijn kleur Portimao Blue.
Met zijn vleugeldeuren zal de i8 het nog altijd goed blijven doen op de boulevards. Een snelle blik op Marktplaats leert dat je de hybride sportauto vanaf zo’n 45 mille kunt rijden als occasion.
Jochempie zegt
Ik was destijds werkzaam op de automotive campus in Helmond, en vlak na de introductie stond er al een i8, klaar om uit elkaar getrokken te worden. Mooie tijden.
sonnybonds zegt
Hehe eindelijk. Mislukte auto die i8. Mooi design en nieuwe techniek vol verwachting keek er naaruit. totdat er een voorbij kwam rijden met het geluid van een scooter….
elemento zegt
@sonnybonds: als het ipv 1.5 een dikke 3.0nerbij had en 500 pk plus was iedereen stil
arhanso zegt
Ik begrijp zo’n reactie niet. Wat boeit het jou nu dat een in jouw ogen lelijke auto niet meer wordt gemaakt? Er worden zoveel lelijke auto’s imo gemaakt en gestaakt. Interesseert me geen reet.
Dutchdriftking zegt
Hij had zo mooi kunnen zijn als M uitvoering met 6 in lijn….. Jammer weer.
mrB zegt
@dutchdriftking: hij had zo mooi kunnen zijn als iM uitvoering met 100 kwh batterij en 800pk Electro power…. :P
Dutchdriftking zegt
@mrB: in 2014 was de techniek elektrisch nog niet zo ver als deze nu is (wellicht wel bij Tesla maar niet bij BMW) Maar de elektromotor van de 1.5 op een 3.0 6 in lijn schroeven zou een leuk theoretisch verbruik opleveren om de BPM te drukken, maar tegelijkertijd een BMW sportwagen met +500pk midden motor opleveren. Helaas mocht het niet zo zijn.
mcshine zegt
Prachtige auto, maar jammer genoeg niet voorzien van de hoeveelheid elektropower die Tesla toen wel al leverde.
quincy zegt
Ik rij op dit moment een Model 3 LR en ben gelukkig genoeg geweest om een i8 Roadster voor 24 uur te hebben mogen rijden. En ondanks het gemak waarmee de Tesla snel is, heb ik toch veel liever de i8. Zelfs al zou het een snellere Tesla betreffen. Hetgeen de Tesla’s namelijk in mijn ogen missen en wat de i8 wel heeft is beleving. Dat neemt overigens niet weg dat ik voor mijn gebruik dan weer liever de Model 3 heb :-D
mcshine zegt
@quincy: in mijn M3P ervaar ik zeker wel beleving, de wegligging is zelfs beter dan in mijn E46 M3 cabrio. Maar Tesla heeft zeker niet alles beter voor elkaar, elektropower zelf wel, en voor de beleving wat broembroem geluidjes uit de speakers. Net zoals deze i8.
quincy zegt
Ik vind de Model 3 echt een fantastische en plezierige auto. En qua beleving op het gebied van instant snelheid is het zeker speciaal. Maar wat mij erg opvalt met de Model 3 is dat het allemaal zo makkelijk gaat en je dan ook nog het geluid mist. Daar vond ik de i8 leuker (de 3 cilinder maakte van zichzelf ook al een leuk geluid), omdat het toch wat meer werken was en dan ook nog wat geluid had. Voor mijn gevoel gaf de i8 ook meer snelheidsbeleving, terwijl de Model 3 sneller is maar dat zo soepel gaat dat je het mijn inziens minder ervaart.
Nou ben ik ook al sinds de lancering van de i8 een groot fan ervan vanwege de durf van het concept en het design. Dus mogelijk dat daardoor mijn mening ook beïnvloed is.
Maar dat neemt niet weg dat ik dolgelukkig ben met mijn Model 3 en die voor mij een super combinatie biedt tussen plezierig rijden en knotsgek snel ;-)
Paul58 zegt
@quincy: ook een i8 vind ik niet echt goed een voorbeeld qua rijbeleving. Het geluid komt uit de speakers. Ja je kan er leuk mee sturen maar dat kan met een model 3 performance in track modus ook. Als ik aan auto’s met echte rijbeleving denk dan denk ik eerder aan een 911, meerdere lotussen, 4C, BMW M3, Giulia QV, C63. En genoeg oudere hot hatches zoals een golf gti mk1/2- peug 205 gti, 147gta, Clio V6, Lancia delta. Allemaal pure auto’s die in mijn ogen garant staan voor veel rijbeleving.
quincy zegt
Tuurlijk zijn er auto’s met een betere rij beleving. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik vond de i8 echt leuk, bijzonder en speciaal om in te rijden. En alhoewel de Model 3 qua aandrijflijn fantastisch is, ervaar ik dat als zeer plezier, maar niet zo leuk, bijzonder en speciaal als de i8. Dat een 911 nog meer rij beleving geeft ben ik direct met je eens ;-)
JanJansen zegt
Als er iemand een heeft staan met een kapotte aandrijflijn dan zou ik hem serieus willen overwegen om over te nemen. Lijkt me perfect als Corona-project. Een mooie lichte hoogtoerige 6-inline erin en je hebt echt iets fantastisch.
christian85 zegt
@JanJansen: Corona project? Die tijd is nu wel voorbij toch?
kennone zegt
@christian85: denk dat we nog een 2e krijgen aangezien er steeds meer steden zijn die opnieuw in lockdown moeten.
JanJansen zegt
Werk in de gezondheidszorg. De komende 3 jaar is de Corona nog niet voorbij schat ik.
christian85 zegt
@JanJansen: als je in de gezondheidszorg werkt (mijn respect) heb je toch juist geen tijd over?
E550 zegt
@christian85: want zij zitten daar 24/7?
JanJansen zegt
Normaal gesproken heb je zeker geen tijd over. Maar we mogen/kunnen momenteel nu maar 60% van de patiënten zien ivm 1,5 meter afstand in de wachtkamers.
En de meeste patiënten hebben ook echt wat. Eigenlijk kunnen we nu eens normaal ons werk doen. Van mij mag het zo wel blijven.
spidermann zegt
45,000 euronen is nog altijd veel geld voor de auto “erbij”.
Robert zegt
45.000 euro. Volgens mij heb ik dat bedrag nog niet in m’n hele leven aan auto’s uitgegeven. – de aanschafprijzen bij elkaar opgeteld, dus. En ik heb in dik dertig jaar een stuk of tien auto’s gekocht.
joki zegt
Clarkson overwoog hem boven een M3, dus zo slecht zal de wagen wel niet geweest zijn. Vergeleken met Tesla van toen kon de i8 een m3 ongeveer volgen op circuit, maar dat kon een Tesla toen absoluut niet, plus dat die laatste nog steeds na een halve ronde Hockenheim moet staan afkoelen. Hij houdt het met al zijn power en matige warmtehuishouding nog geen rondje vol… nu zelfs een Porsche Taycan moest na één ronde stoppen om af te koelen, dus het vergt wel wat!
erce zegt
@joki: dit. Heb eens een week een i8 van BmW meegekregen en dat was een absoluut feest. Geweldige auto om in te rijden.
joki zegt
Mocht van mijn dealer er eentje een dag gebruiken omdat mijn wagen in onderhoud was, fantastisch rijdend ding vind ik het. Enig nadeel is wel dat echt iedereen opkijkt en je dus wel je manieren moet gebruiken…
onlyporscheman zegt
@joki: lol onzin verhaal. Dream on
joki zegt
Waarop baseer je je?
christian85 zegt
@joki: ik denk vanwege het verhaal dat een dealer i8 een meegeeft omdat je auto een dag in onderhoud was. Ik denk dat je zelf een 7-serie moet rijden voordat de dealer dat doet
joki zegt
Was door een fout bij eerste onderhoud (oliewissel e.a. ), daags voordien iets redelijk erg misgegaan waardoor extra nazicht en oa vervanging carterpan zijn uitgevoerd. De dealer moest het eigenlijk wel iets “goedmaken”. Bij regulier onderhoud krijg ik inderdaad niet zo’n vervangwagen. Dat is de volledige historie…
b088y zegt
@christian85: ik kreeg ook een lang weekend een I8 mee, omdat er een (klein) dingetje was bij mijn levering. Mocht zelf een weekend kiezen voor de I8 en kreeg tijdens het oplossen van het probleempje een aangeklede versie mee van de nieuwe 5-serie.
Had toen een 1-serie (eco diesel)…
Nu een Audi, daar mocht ik al blij zijn als ik een half uurtje langer mocht rijden voor een proefrit van een uur…
nicolasr zegt
@christian85: Ik heb een week in een i8 mogen rijden toen ze de banden van mijn i3 moesten vervangen, maar die niet op voorraad waren. Was bij Ekris Nijkerk. Dus ook met een ‘goedkopere’ auto kun je die mazzel heb en. Over de i8; Geweldige auto, schitterend om te zien, alleen zó ongelooflijk onpraktisch. Je kunt er echt vrijwel niks in kwijt, hij ligt zo laag dat je op sommige drempels bijna blijft hangen en die (schitterende) vleugeldeuren zijn ontzettend onhandig.
Maar tóch gaat er nog een keer eentje komen. Schitterend ding.
b088y zegt
Als iemand het trouwens leuk lijkt om een lang weekend een I8 te rijden. Bij sixt in Duitsland hebben ze een leuke aanbiedingen: vr-ma voor 240 euro (afhankelijk van weekend en locatie waar je hem op haalt)
rynnus zegt
Waar heb je dat van, dat de Taycan na 1x hockenheim moest koelen?
joki zegt
Autoreview, vergelijkende test M5, Taycan en Tesla Model S waarbij de laatste toch knap de test won. Maar een belangrijke opmerking was wel dat als je echt een auto wil waarmee je eens bvb een trackday of wat circuit wou rijden de M5 momenteel de beste/ enige optie is omdat die wel wat langer tegen de mishandeling kan… en waarbij de andere wagens beperkt worden door de nog ontoereikende koeling van het batterijpack.
joki zegt
Autoreview, vergelijkende test M5, Taycan en Tesla Model S waarbij de laatste toch knap de test won. Maar een belangrijke opmerking was wel dat als je echt een auto wil waarmee je eens bvb een trackday of wat circuit wou rijden de M5 momenteel de beste/ enige optie is omdat die wel wat langer tegen de mishandeling kan… en waarbij de andere wagens beperkt worden door de nog ontoereikende koeling van het batterijpack. Ik denk dat de Model S al minder vermogen gaf na een halve ronde en de Taycan het net één ronde volhield.
rynnus zegt
Ik had gedurende de levensloop van de i8 wel ergens verwacht dat er een versie zou komen met meer vermogen. Dat dat niet is gebeurd vind ik opmerkelijk en zegt inderdaad wat over het succes van het model. Jammer, want het was een bloedgeile auto.
Dat ze indertijd -toen geen enkel groot Europees merk nog niet eens dacht aan het elektrificeren van hun aanbod- uit de Formule 1 zijn gestapt (die daarna toch steeds saaier zou worden) om de ‘i’ lijn met gedurfde, slimme ontwerpen en futuristische materialen te ontwikkelen en zo sinds 2013 (uit mijn hoofd) voorlopen op de concurrentie door een heel groot deel van de elektrische markt te veroveren (i3, i8 wat minder succesvol, binnenkort i4) heb ik altijd zeer gewaardeerd en is een bijzonder achtergrond verhaal voor auto’s als de i3 en i8 die dat vertegenwoordigen!
gregorius zegt
Leuke auto om een keer te rijden.
Leuke auto om misschien een week mee te rijden.
Geen auto die je koopt als 1e, 2e of zelfs 3e auto. Alleen erbij als je toch veel te veel geld en plaats hebt.
ronaldotour zegt
die 45 mile is ex btw, ik neem aan dat niemand zo’n auto op de zaak koopt vanwege de megabijtelling.
Dus eigenlijk vanaf 55.000,-
Rick-dos zegt
Zat afgelopen zaterdag nog achter één. Bestuurder gaf een aantal keer een dot gas. Ik moet zeggen dat het voor een 3 cilinder helemaal niet verkeerd klinkt. Sterker nog als ik niet geweten had dat er een 3 cilinder in zit zou ik het niet geraden hebben. De auto ziet er ook goed uit.
Het is alleen wel zo’n auto waarvan je denkt: daar had meer in kunnen zitten. 362 pk is natuurlijk niet slecht maar als BMW een kans had om een 911 killer te maken dan was het wel met de i8.
Jan zegt
Voor mij is een sportwagen een strak gelijnde auto met een mooie motor erin, zoals de 4.7L V8 in een C8 competizione. Sportwagens zijn meer dan alleen snel. Dus laat al die opgevoerde penlite AAA heftrucks maar zitten.
baklava zegt
@jantje16: doet me inderdaad helemaal niks deze i8. Hier hoorde een V8 in.
mashell zegt
Zes in lijn! Een BMW hoort geen grotere motor te hebben dan een zes in lijn!
sinanberk27 zegt
@mashell: sad E60 M5 noises
z4coupe30si zegt
@baklava: V8 baaaaas
fastshifter zegt
Tja, tegenwoordig wil niemand meer een BMW met zulke kleine nieren :-)
driftje zegt
@RubenPriest: Als 362pk al niet meer genoeg is dan moet je eens nadenken of je referentiekader niet wat scheef is!
pomoek zegt
Is ons niet ooit eens beloofd dat er een volledig elektrische versie van de I8 op de markt zou komen?