De smart fortwo heb ik altijd al een cool autootje gevonden. Mijn vriendin had ooit zo’n smartje en ik vond het echt leuk om daar af en toe in te rijden. Nu weet ik niet of ik mijzelf een dienst bewijs met deze bekentenis, maar ik ben gewoon eerlijk (en nee, dit is geen advertorial). Ik vind het dan ook aardig om te zien dat het met de smart fortwo helemaal goed gekomen is.
Jaren lang is smart een blok aan het been geweest van DaimlerChrysler (ondertussen Daimler). Er werd geen cent verdiend aan het trendy compacte stadsautootje, sterker nog, er moest iedere keer weer een bak geld bij. Er zijn zelfs momenten geweest dat velen zich afvroegen wanneer DaimlerChrysler de stekker er definitief uit zou trekken. Zover is het niet gekomen.
Het heeft even geduurd, maar de wereld heeft de smart fortwo ontdekt. De timing van Daimler om de fortwo in de Verenigde Staten te introduceren, kon niet beter. Om tegemoet te komen aan de Amerikaanse veiligheidseisen, groeide de fortwo iets in omvang. Zelfs Shaquille O’Neal met z’n lengte van 2,16 meter en gewicht van 150 kg laat zich graag in een Smart op de foto zetten.
Dat is natuurlijk ietwat overdreven, want Shaq is toch echt een maatje te groot, maar feit is wel dat lange mensen verrassend goed passen in een fortwo. Met mijn lengte van 1,95 meter spreek ik uit ervaring. De Brit Keith Edwards met zijn lengte van 2,01 meter is lid van de Britse “Tall Persons Club GB & Ireland” en is erg te spreken over de fortwo waar hij jaarlijks 32.000 kilometer in aflegt.
“I find it remarkably comfortable, even when I’ve completed my regular round trip from Devon to my firm’s headquarters in Cambridge. It also only takes 10 minutes to wash and I never tire of people’s reactions when I climb out, but it is the smart’s running costs that have really impressed and as well as saving hundreds of pounds on insurance and tax I’m using about £30 less fuel a month.”
Ondertussen rolde onlangs de miljoenste fortwo in het Franse Hambach van de band en rijden er in Londen een aantal elektrische exemplaren rond. De elektrische modellen worden daar in “real-life” situaties getest. Lees desgewenst meer hierover in onderstaande persberichten.
Tot zover mijn propaganda, maar ik denk dat je met me eens zult zijn dat het met de smart fortwo helemaal goed gekomen is.
Persbericht elektrische smart fortwo in Londen:
We’d like to introduce you to a car that’s designed to bring a breath of fresh air to the streets: the refreshingly new smart electric vehicle – or smart ed, as we call it. It’s the natural product of smart’s unswerving commitment to the environment and innovation – not to mention fun. It isn’t available to buy just yet, but it isn’t a million miles off.
Think of a smart. Then think of an electric socket concealed behind what used to be the fuel cap. Picture the complete absence of exhaust fumes, so no CO2 emissions from the rear. Close your eyes and hear… no sound at all coming from the engine. Imagine no engine oil, no road tax, and no London congestion charge and you’ll start to get a sense of what really makes the new smart ed tick.
Powered solely by electricity, and chargeable from any three-pin socket the smart ed can achieve the equivalent of 300 mpg – that amounts to a saving of up to 80% in fuel costs over the already highly economical smart fortwo. The ev can travel up to 72 miles between charges, which typically take around 8 hours for a full charge – ideal for charging at work between your morning and evening commutes. If your journey takes you into the capital, you will find free electricity provided by some London boroughs, as well as free or discounted parking. With a top-up charge during the day, the smart ed’s daily range weighs in at 100 miles.
With that in mind, we’re running a market trial with selected blue chip companies who are happy to meet our requirements to power the cars using only renewable energy sources. When we say zero emissions, we really mean it! Among the partners already enrolled in the trial are Urban Splash, Islington and Coventry Councils, Foster & Partners, CarbonNeutral Company, EDF Energy and Amey.
What’s more, our ed hasn’t had to sacrifice any of the fortwo’s performance or class-leading equipment: expect the full complement of Mercedes-Benz safety features and a powerful Zytek electric motor, electronically-limited top speed of 60 mph. Once it’s up to speed (0-30mph in an impressive 6.5 seconds) the ed uses its tiny weight gain to deliver an exciting and stable drive.
So there you have it: a zero emission vehicle that is 100% smart; a car that will save money and the environment. Although the smart ed won’t be available to the public just yet, it’s definitely something we’re working on.
Persbericht 1 miljoenste smart fortwo:
Hambach – Today, the one millionth smart fortwo rolled off the production line at the plant in Hambach, France – a micro hybrid drive (mhd) in the passion equipment line. On the occasion of the production anniversary and the tenth birthday of the smart brand Daimler presented the new smart electric drive. In Hambach Dr. Dieter Zetsche, President and CEO of Daimler AG and Head of Mercedes-Benz Cars said “The smart electric drive makes zero emission driving in an urban environment a reality.”
The anniversary vehicle, which celebrates the tenth birthday of the Hambach plant and is the one millionth fortwo, rolled off the production line as an mhd passion with a 52 kW/71 bhp engine in the colour silver metallic. The car will be donated to charity. Dr. Dieter Zetsche, President and CEO of Daimler AG and Head of Mercedes-Benz Cars, congratulated the team at the Hambach plant on their work. “The continuing rising demand shows the success and the potential of the smart fortwo from Hambach. This year we have already sold 90,000 cars, more than 16,000 of them in the USA. From mid 2009 the smart will also become a familiar sight on Chinese roads.”
The smart fortwo electric drive
The new smart fortwo electric drive offers the brand additional growth opportunities: “From the end of 2009 we will produce a small series of the smart fortwo electric drive with a lithium-ion battery”, Dr. Dieter Zetsche said. The predecessor of the smart fortwo electric drive, the smart fortwo ev (electric vehicle), celebrated its world premiere in 2006. Since 2007 a fleet with a total of 100 smart fortwo electric drives of the first generation has been tested in everyday service in London. With the new smart fortwo generation the smart with electric drive is also being reengineered. Whereas the first generation of the smart fortwo electric drive is equipped with a sodium-nickel-chloride battery, the second generation will be fitted with a lithium-ion battery. This battery combines higher performance with a long life and high reliability.
smart success story
Anders Sundt Jensen, Head of Brand Management at smart takes stock after ten years of smart: “The fortwo is a success story – it has won lots of fans in 37 markets worldwide. The smart is particularly sought-after in the USA which, even in the first year of the market launch, has become the third strongest market after Italy and Germany. There it is already a familiar sight on the roads of cities such as Los Angeles, New York City, Washington DC, San Francisco and Phoenix.“
The smart fortwo has always been most popular among customers in Italy and Germany: approximately two thirds of drivers of the new fortwo come from these two countries. The high quality “passion” equipment line is particularly popular and is chosen by two thirds of smart customers worldwide. In Germany and Italy every 5th smart driver drives the CO2 champion, the smart fortwo cdi. The economical diesel variant of the two-seater consumes just 3.3 litres per 100 kilometres in accordance with the New European Driving Cycle and emits just 88 grams of CO2 per kilometre – the lowest figure worldwide.
From October both the 52 kW/71 bhp and the 45 kW/61 bhp models will be equipped with mhd technology as standard. These are also the most popular engine variants with customers. This reduces the NEDC consumption by approximately 8 percent to 4.3 litres per 100 km and in urban traffic a fuel saving of almost 20 percent can be achieved.
Production at the smart plant in Hambach
Plant Manager Dr. Marcus Nicolai says “More than 800 skilled and motivated employees are responsible for the excellent quality of every smart fortwo that leaves the plant. The outstanding success of the second generation smart fortwo ensures that the capacity of our site is very well utilised. Flexible production methods have enabled us to react extremely well to the high demand.”
The smart plant in Hambach was inaugurated in 1997 and production of the first smart fortwo started in 1998. Around 14 hectares of the approximately 70 hectare site are built on. In 2007 more than 800 employees and around a further 1000 people employed by seven system partners produced more than 100,000 smart fortwos. Since 2007 the second generation of the smart fortwo has rolled off the production line in Hambach.
The production in Hambach is known for its innovation and efficiency. The assembly line in the shape of a plus sign has been designed to optimally meet the demands of assembly and logistics and ensures efficient production processes. This principle enables the system partners to supply modules directly to the assembly line. Transport and logistics costs are reduced to a minimum. This is an important contribution to environmentally compatible production at the site. In addition, the environmentally friendly and cost effective painting of the plant, an energy concept with numerous opportunities for making savings and the construction of the vehicles ensure that the ecological product responsibility of the smart brand is realised in the production.
Breinstein zegt
ik vind het ook een leuke auto dus daar hoef je je niet voor te schamen. ik heb er echter nog nooit mee gereden, maar wel eens in gezeten, en dan is het ruimtegevoel groot.
RobertJ zegt
Nou, ik vind het knap dat de auto het goed doet, maar ik vind het niet echt iets wat mij aanspreekt. Hij is gewoon te onpraktisch en het toont even te hoog.
Wel zou ik graag dat turbootje van 1liter motortjes willen lenen voor mijn Aygo :D
T-Bird zegt
Ik vind de ForTwo een esthetische verschrikking die thuis hoort in het rijtje Rodius, Multipla. Een lelijk knutseltje uit de zieke kelders van mercedes benz, waar geamputeerde en overgebleven onderdeeltjes op een stormachtige nacht tot een frankestein-auto werden gesmeed met bedroevende kwaliteit (60.000km voor een motor?) en onmogelijk te onderhouden (vervangen is het motto ipv repareren, nee, dat is goed voor het milieu) Ik was dan ook niet rouwig toen het erop leek dat dicht gedrochtje een voortijdige einde kreeg. Maar helaas…
Dennis zegt
@T-Bird: Het mag duidelijk zijn dat ik het niet met je eens ben, maar je hebt je mening schitterend verwoord. ;)
granitkd zegt
goed goed alles wel leuk en aardig… todat je een kratje bier wil meenemen… da ga nie
Danny zegt
Jij moet niet gaan overdrijven… zo verschikkelijk is de Smart ook weer niet.
Vergeleken met zijn concurrenten doet de Smart het goed, goede auto en in Amerika is daar een booming
Dennis zegt
@granitkd: Er passen acht kratten bier achter de twee voorstoelen. Spreek je trouwens van voorstoelen als er geen achterstoelen zijn? Achter de stoelen dus.
Rob USA zegt
@Dennis: Ik vind het fijn dat er lekker in gereden hebt maar cool??
Ik denk dat op het un/coolboard van TG niet echt rechts (=cool) heeft gestaan. Misschien de cabrioversie op de Noordpool. :)
Een betere ontwerper zegt
Vind em niet afschrikwekkend maar ik zou em niet direct aannemen.
tuurlijk zegt
Kappersauto…
Philip zegt
Ik vind ‘m best leuk en met dezelfde beweegredenen als die Engelsman zou ik m ook wel willen. Maar ik denk dat ik toch eerst maar even op die nieuwe slimme kleine toyota wacht.
Peter zegt
Ik heb last van claustrofobie plus dat ik veel op de ‘3’ in Duitsland zit, dus ik blijf bij de ‘grote broer’ van Smart :-)
Trouwens komende zondag (7 september 2008) verzamelen honderden Mercedessen en Smarts zich in Venlo.
Meer informatie op http://www.mercedesforum.nl (is niet als SPAM bedoeld, wordt dat wel zo ervaren, haal het rustig weg ;-) )
Roadronner zegt
Wie goedkoop en zuinig wil rijden rijdt een 205 8-) Parkeer je ook overal tussen ;)
sjazz zegt
best een geinig karretje… ik heb ooit in een van de eerdere modeljaren gereden en er vielen mij 2 dingen op:
* niet te besturen (erg zwaar)
* motor is pittig, maar semi automaat schakelt zo langzaam dat alle snelheid wegvalt.
(toch geen big of small blocks hier he? zie http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/03/australische-superstation-holden-clubsport-r8-tourer#post-16222 )
Esprit_de_Flandre zegt
Ik vind het design van de tweede generatie nogal saai. Is eigenlijk niet meer dan een facelift van de eerste. En dat voor een auto die toch zo ‘vernieuwend’ zou moeten zijn.
Simon zegt
@sjazz: De eerste modellen hadden nog geen stuurbekrachtiging. Dat is inmiddels standaard. De slome versnellingsbak is inderdaad niet z’n sterkste punt, maar daar leer je mee omgaan, door zodanig gas te geven dat je het moment waarop de auto zal schakelen kunt sturen. Je kunt ook altijd nog zelf schakelen.
Patrick zegt
Ik ben blij dat SMART nu eindelijk succes boekt met dit modelletje..
Hij is totaal NIET onpraktisch.. Er passen zelfs lange mensen in zoals in dit artikel al geschreven staat + in de stad is hij ERG handig! En je kan er zelfs mee op vakantie!!
Ik ben zelf op vakantie gegaan met een SMART ForTwo (uit 2004).. (ik was niet degene die reed) Zijn helemaal naar Oostenrijk gereden,,daarna door naar Italië,,Frankrijk een weer terug naar Nederland door Duitsland. Het was wel proppen met de bagage.. Maar alles paste precies..
Op smalle bergwegen is het ook zeker een handige auto.. Alle haarspeld bochten zijn in 1 keer te nemen,,hoe scherp ze ook zijn..
Het enige nadeel is de snelheid.. En misschien de bagageruimte.. Maar verder…
Klassiekerrally zegt
Mooi! Nu de Roadsters weer in productie nemen, want AC doet er helaas ook niet veel mee…
Hemstra zegt
En toen kwam de Toyota Iq, en die blies het verhaaltje uit…
IlCuoreSportivo zegt
patrick;
???
als je een haarspeld in twee keer moet nemen zou het triestig zijn hé :)
met een vrachtwagen tot daar aan toe, maar met een smart??? vreemde opmerking
T-Bird zegt
@Dennis
Thanx, goed genoeg voor een delftblauw tegeltje? ;)
Nee, maar serieus, het is een onding, dan liever een Panda, echt waar.
Mr_R zegt
Mogen we dan ook al gaan hopen op een comeback van de Roadster? Dat was de mooiste Smart; licht, sensationeel, zuinig, wauw!
Jan C. zegt
“Duitse Hambach ” ehh, Franse Hambach!!
-edit: Fixed: Er is ook een Duitse plaats Hambach, maar de fabriek staat inderdaad in het Franse Hambach.-
Patrick zegt
@ IlCuoreSportivo,
Lees eens goed..
Wij waren auto’s tegengekomen die die bochten niet eens in een keer konden nemen en moelijk deden… Vandaar die opmerking..
Snappie?
SJ zegt
Liever 10 smart fortwo’s, desnoods elektrisch of in achterlijke bloemetjes- of Brabustrim, dan een halve pr*us. Ik vind het best een leuk autootje, alleen wel achterlijk duur in aanschaf.
TBK zegt
Heb zelf ook al Smart gereden en het karretje valt best mee hoor. De kwaliteit is zeker niet slecht en qua rij-eigenschappen viel het ook reuze mee. Vind hem enkel wat overprijsd, en ook wel wat claustrofobisch aanvoelen, maar dat laatste is subjectief natuurlijk.
papa zegt
ik zou hem zo kopen, als je hem laat chippen is hij behoorlijk rap, ook met schakelen
jinxed zegt
Is het motorblok nog steeds binnen 100.000 km aan revisie toe? Ik begrijp wel dat mensen er in rijden, zelf ook nog wel eens aan zitten denken, dan kan ik mijn motor en auto kwijt op mijn parkeerplaats, maar ik weet gewoon dat ik er doodongelukkig in wordt.
edgar zegt
VET nou zo’n ding wil ik echt hebben…Argh!
smart is niet lijp en word het ook niet als je een LE maakt
Tim--> zegt
Ik snap niet dat er mensen zijn die zich claustrofobisch voelen in deze auto! Er zijn in deze klasse en misschien wel 2 klasses hoger geen auto’s die net zo ruim van opzet zijn voor 2 personen als deze Smart! (zeker ook vanwege het panoramadak wat je zowieso als optie moet aanvinken)
Dan over de moteren die vervangen moeten worden bij 60.000/100.000km?? Hoe komen jullie hierbij? Zelf ervaring mee? Ik kan namelijk uit mijn ervaring vertellen dat wij op de zaak een paar Smarts hebben die allemaal rond de 120.000/140.000km gereden hebben en alleen maar het reguliere onderhoud hebben gehad zonder rare kostenposten!
Zou zelf privé best willn overwegen Smart te rijden, maar voor mij was de ‘versnellings’bak altijd zo’n groot minpunt dat ik er voor geen goud in zou willen rijden elke dag! Als ze daar nou eens een lekker handbakkie voor in plaats leggen…..
Jinxed zegt
@Tim,
Kijk eens bij marktplaats hoeveel smart’s er te koop staan met een motor die al gereviseerd is of moet worden, dit zie bij geen enkel ander merk met een kilometerstand van circa 100.000.
Carl zegt
Overigens: alle smartjes hebben standaard geen stuurbekrachtiging. Het vorige model stuurde echt heel licht, er zaten ook dunne banden onder. De nieuwe stuurt directer en daardoor ook zwaarder en heeft als optie stuurbekrachtiging. De nieuwe schakelt echt heel goed, groot verschil met vorige model.
Dit is echt een auto waarbij you love it or hate it..