We zijn benieuwd of mensen nu nog met hun volle verstand zo’n generieke Chinese zeepkist blijven rijden.
Je ziet ze in Nederland overal rond rijden: de Lynk & Co 01. Dat is in technisch opzicht een Volvo XC40 (die je ook overal ziet), maar dan ietsje ruimer en minder premium.
Het meest bijzondere aan de auto is niet zozeer de auto zelf, dan wel de financiële constructie hoe je zo’n auto kunt rijden. Je kon namelijk een abonnement ervoor afsluiten. Voor 500 euro had je dan zo’n auto onder de bips. En je kon ‘m ook weer verhuren en daar geld voor rekenen.
De Lynk & Co is er alleen in echt blauw of zwart en de enige optie is een trekhaak. Verder zit alles dat je nodig hebt erop. Op zich geen gekke deal.
Lynk & Co prijzen weer verhoogd
En natuurlijk, er viel genoeg op aan te merken, maar voor 500 euro reed je in een keurige nieuwe crossover met alle opties die je maar kunt wensen. In de tussentijd is de prijs al een tikkeltje aangepast. Nu begrijpen wij ook wel dat dat tarief van 500 euro te mooi was om waar te zijn. In de tussentijd werd de prijs al verhoogd naar 550 euro.
Maar Lynk & Co blijft het tarief maar verhogen. Zo hebben ze net een bom gegooid in de mailbox van Lynk & Co-bestuurders. De nieuwe prijs bedraagt maar liefst 650 euro per maand!
Hoofdredacteur
Onze hoofdredacteur @michaelras heeft er eentje en die betaalde nu nog 550 euro. Maar ook hij heeft net berichtje gekregen dat ze nu 650 euro van hem verlangen. Uiteraard vroegen we hem om een reactie:
NEIN NEIN NEIN!!! (red.) Alle verloven zijn ingetrokken en we hebben voor junior een krantenwijk geregeld, maar die Lynk krijgt nu binnenkort wel een schop, ja!”
Reactie van onze hoofdredacteur die huilend met zijn hoofd in zijn handen zit in Leipzig.
Uiteraard zijn we benieuwd wat de klanten gaan doen. In principe kunnen de meeste mensen gewoon hun auto inleveren. Enig puntje van aandacht: wat moet je dan gaan rijden? Want de Lynk & Co 01 was dermate goedkoop dat 650 euro misschien nog steeds een puike prijs is.
potjak zegt
Wellicht kan de hoofdredacteur de auto via Autoblog blijven rijden waarbij het leasebedrag wordt ingehouden op het salaris of in wordt gehouden op de vergoedingen. Zo maakt Autoblog meer kosten (minder belasting betalen) en kan de hoofdredacteur voor 579 euro zijn auto blijven rijden. Win win.
pleiades zegt
Moet hij dan geen bijtelling af gaan tikken?
potjak zegt
Oja… natuurlijk. Dacht al, ik heb een mooie contructie bedacht… maar nee. Had ik “even” geen rekening mee gehouden.
vindik zegt
Dus de hoofdredacteur heeft een contract getekend, waar in de kleine letters staat dat L&C het maandbedrag mag verhogen naar eigen inzicht…
michaelras zegt
Het is geen contract maar een abonnement. All Jokes aside, ik wist dat dit er aan zat te komen, maar nu gaat hij er wel uit ja
jaapiyo zegt
Ik zou hierna eindelijk maar wat privé kopen. Iets wat we nog niet hebben op de redactie. Tweedehands BMW ofzo.
rwdftw zegt
Als @michaelras de hele redactie jaloers wil krijgen, een Giulia.
Maar voor 650 ekkermannen per maand* zou ik toch heel hard omzien naar iets anders. Misschien dat je wat over dat bedrag heen gaat maar je hebt bijna gegarandeerd een grotere grijns. Ik vraag me af wat ze met al die ingeleverde modellen doen. De website stelt dat je voor je abonnement een nieuwe krijgt. Een paar 1000 km op de teller en een volle asbak zie ik niet als nieuw.
*Winterbanden niet inbegrepen
zesinlijn zegt
Die gaan naar de handel. Staan al bij bosjes te koop!
petroldrinker zegt
Blijf dat bijzonder vinden dat bedrijven de bedragen kunnen aanpassen ondanks dat je een contract hebt lopen voor X bedrag, zelfde als bij energie bedrijven etc, blijft gewoon raar
berlinetta zegt
Dat komt omdat de prijswijziging ook onderdeel is van het contract. Dat zal namelijk in de algemene voorwaarden staan en daar ga je als consument akkoord mee.
991TurboS zegt
Is ook bijzonder. Dat geintje haalt Vodafone ook ieder jaar uit.
Dutchdriftking zegt
Het lijkt mij vooral raar dat ze tussentijds de prijzen kunnen wijzigen van al lopende contracten. Maar dat zal wel aan mij liggen. Ik denk echter dat er weer een boel auto’s ingeleverd gaan worden.
TheMaster zegt
Niet heel raar toch? Voor flexibiliteit betaal je. Je kan “direct” van je auto af, dus kan ook “per direct” de prijs verhoogd worden. Wil je dat niet, ga dan voor private lease, daar zet je dit wel voor een paar jaar vast. Het nadeel is dat je er dan niet vanaf kunt (tenzij je boete betaald).
petroldrinker zegt
@themaster of er een flex optie opzit, Stellantis heeft bijv flex lease premium, als je een jaar geleased hebt, en nooit een betaling verkeerd gedaan heb kan je vanaf dat moment gratis opzeggen…
rollingstoned zegt
“En natuurlijk, er viel genoeg op aan te merken, maar voor 500 euro reed je in een keurige nieuwe crossover met alle opties die je maar kunt wensen.”
Nou… heb een tijdje geleden in zo’n lomp gevaarte van een kennis gereden, maar ik vond het zo’n beetje de antithese van alles wat autorijden leuk maakt. Die
500650 euro p/m kun je beter in je zak houden. En daar is alles ook wel mee gezegd…Stefje zegt
Tesla miet straks alle voorraad waarmee weilanden volgeparkeerd staan in Nederland aanbieden voor iets tussen de 300 en 500 per maand, om nog maar wat van de verliezen terug te verdienen. Benieuwd wie dan nog voor een Lynk & Co gaat.
rwdftw zegt
Waar haal jij Tesla nu ineens weer vandaan?
Stefje zegt
Heb je liever voor 400 een model Y, of voor 650 een Lynk&Co?
De vraag is of ze kunnen blijven bestaan met ee hogere prijs. Ik denk dat se die strijd van Tesla verliezen.
Daarom haal ik het aan. Graag gedaan.
Edge zegt
Dat je Tesla als concurrent aanhaalt, oké. Maar waar haal je vandaan dat Tesla zo’n gigantische onverkochte voorraden hier in Nederland heeft staan? Voor 300 euro per maand wil ik namelijk best een abonnementje op een Model 3 nemen, zeker als het echt een abonnement is dat niet meetelt voor een toekomstige hypotheekaanvraag.
jaso013 zegt
Het schijnt zo te zijn dat de prijzen voor een Tesla nog drastisch gaan zakken. Voor nu is daar nog geen sprake van en ben je minimaal €700 pm kwijt… dat is met 10k aan km’s en een private lease contract van 5 jaar. Wil je meer vrijheid? Dan moet je minimaal 2 jaar leasen… dat kost je dan €1100 pm…. Zo duur is de lynk&co dan dus eigenlijk nog niet.
potjak zegt
Ik ben wel benieuwd welke weilanden in Nederland volgeparkeerd staan? Heb wel eens filmpjes van Chinese EV’s in China gezien waar weilanden volstonden met niet verkoopbare waar. Maar in Nederland Tesla’s?
Gulli zegt
Naast het
CARS JeanseuhKyocera, nee het Bingoal stadion in Den Haag staat wel een weiland vol met VAG producten. Ik weet nog toen ik in 2012 mijn A1 daar afnam dat die kerel zei ‘ja hij staat nu ff in een weilandje hierachter, dat hebben we tijdelijk geleend om al onze auto’s af te kunnen leveren’. Nou, dat tijdje duurt al wat langer, en volgens mij is het inmiddels niet meer vanwege de grote afzet maar juist vanwege de te lage afzet.duke3 zegt
Als ze dan ook zorgen dat de auto blijft functioneren en de reparatietijden korter worden. Daar hoor alleen maar horror verhalen over. Bij een grote garage hier in de buurt staan er drie stuks al een paar maanden te wachten op onderdelen.
rwdftw zegt
Het is inmiddels zo erg dan Britse autoverzekeraars weigeren een Chinees merk te verzekeren. De reden is dat onderdelenvoorziening echt dramatisch schijnt te zijn. Dat geeft weer problemen met een leenauto voor de duur van de reparatie.
De auto wordt daarom total loss verklaard wegens de kosten die aan het vervangende vervoer zitten.
Jantje_555 zegt
is dat dan zo goedkoop itt andere deel wagens?
michaelras zegt
Ja, dat was het sowieso en is het eigenlijk nog wel. Zeker als je bekijkt hoe flexibel het contract is. Vandaag kwam iedereen er weer achter dat dit twee kanten op werkt ;-)
rogerzz zegt
Mensen met een Lynk & Co hebben nog nooit het groene icoontje van Excel op de computer gebruikt. Met 10.000km per jaar, 650 euro per maand ofwel 7800 euro zit je aan kosten exclusief benzine en stroom al op 0.78 euro per kilometer. Met benzine en stroomkosten er bij zit je zo op een euro, daarvoor kun je een Mercedes rijden met chauffeur, want dat kost de gemiddelde taxi per kilometer ook. Beetje afhankelijk van het starttarief en locatie, maar toch.
En wat krijg je voor die 0.78 euro vaste lasten per kilometer exclusief benzine, echt een mooie nep-SUV. Gaaf. Maar hij telt niet mee voor de hypotheekaanvraag schijnbaar, dus als je nog geen huis hebt is het een handige tijdelijke tussenoplossing.
paulusje zegt
Heb je recent nog een taxi gebruikt? Kan me niet voorstellen dat je nu nog ergens een kilometertarief onder de €2,- gaat vinden, eerder richting het max. tarief van €2,96. Een Uber zal goedkoper zijn, maar echt niet zo goedkoop als in jouw Excel.
tjorque zegt
De Chinese gelddrukpersen zijn stuk of het papier is op.
De subsidiekraan gaat dicht en de werkelijke kost van de Chinese import komt bovendrijven…
MM93 zegt
Als je tegenwoordig gebruik wil maken van de Wifi hotspot in de auto moet je extra betalen omdat het Premium services zijn