Er is gestemd vandaag in de EU en het is nu definitief. Ondanks een Duits NEIN moeten de Chinezen nu toch echt gaan dokken.
De Chinezen spelen volgens de EU het spelletje niet helemaal eerlijk. De overheid subsidieert de eigen industrie helemaal de moeder om vervolgens boot na boot vol te zetten met Chinese EV’s die naar Europa verscheept worden.
Door die overheidssteun zijn die EV’s lekker goedkoop en dus verpesten die de Europese markt, volgens de EU dan. Daarom zijn er sinds juli door tante Ursula al voorlopige extra importtarieven ingevoerd, maar die moesten nog even definitief gemaakt worden.
Duitsland: NEIN
Misschien wat onverwacht, maar Duitsland is mordicus tegen. Je zou zeggen, zo lekker gaat het niet met de Duitse autoindustrie dus wat extra bescherming is fijn! Nou nee dus.
De Duitse autoindustrie exporteert namelijk voor 26 miljard euro aan auto’s en onderdelen naar China en haalt maar voor 6,8 miljard euro aan spullen terug. Berlijn is als de dood dat China tegenmaatregelen gaat nemen tegen de Duitse industrie.
EU pakt de Chinezen
In Frankrijk is het sentiment anders. Daar wordt veel minder naar China geëxporteerd. Daarom zijn ze, net als in Polen en Italië, juist groot voorstander van de extra importheffing. In totaal stemden tien landen voor en twaalf landen hadden geen mening (wat een ja betekent). Slechts vijf landen, waaronder Duitsland en Hongarije, waren tegen, zo lezen we in de Telegraaf.
Wisselende tarieven
Het hele idee achter de importheffingen is om een gelijker speelveld op de Europese markt te creëren. Dat betekent overigens niet een even grote importheffing voor elke in China geproduceerde auto.
Dat zit zo. Brussel wilde onderzoeken hoe het nu precies zit met die overheidssteun. Maar gek genoeg werd de EU door de Chinezen niet overal met open armen ontvangen om onderzoek te doen. Je verwacht het niet.
Een merk als Tesla werkte wel mee wat resulteert in een heffing van ruim 7 procent op elke in China geproduceerde Tesla. Een bedrijf als SAIC (o.a. Dong Feng, MG en Maxus) zat er niet op te wachten en wordt getrakteerd op een importheffing van 35 procent per auto.
Nu de importheffingen zijn goedgekeurd door een meerderheid van de lidstaten, worden ze waarschijnlijk eind deze maand definitief.
cdlop01 zegt
Fantastisch nieuws! En zeer terecht. De arrogante Duitsers hadden alle kaarten op China gezet, moeten nu voor ernstige tegenmaatregelen vrezen en sterk dalende omzet, prima.
Usdriver zegt
Ik wacht nog even met mijn EQS. Die kan ik straks gratis ophalen.
DAT zegt
Glorieus Volk der Europeanen ! De Chinezen laten ons weten vereerd te zijn om samen te werken met Grote Heldhaftige Europese Partners en stellen daarbij hun grondstoffen en technologie ter beschikking te verering van het Grote Europese Volk. Hoezee voor Aller Verenigde Landen der Europa ! Leve onze leider Ursola Von Der Leyen !
PrettyAwesome zegt
Zwaktebod…
vondick zegt
Dit was gewoon nodig. Toen het zelfde gebeurde met zonnepanelen was Europa te laat. Toen was meer dan de helft aan Europese fabrikanten al op de fles. Nu wordt er meer op tijd gereageerd. Uiteraard zal dit niet de laatste maatregelen moeten zijn, want uiteindelijk wordt hier omheen gewerkt. Tijdig bijschaven dus.
mashell zegt
Een zonnepaneel is een uitwisselbaar stuk zwart glas dat je wegstopt op het dak van je huis, daarvan koop je gewoon de goedkoopste. Een auto is een product waar je jezelf veilig in moet voelen, dat een bepaalde beleving biedt, dat onderhoud nodig heeft en waarvan de restwaarde van belang is, onvergelijkbaar met een zonnepaneel. De Europese auto-industrie werd niet weggevaagd door de Japanners, niet door de Koreanen zelfs niet door de Amerikanen (waarvan alleen Tesla serieus te nemen was) maar nu zijn we bang voor de Chinezen? Hier is weinig rationaliteit te vinden.
Arno's zegt
Hier in Nederland bepaalt het belastingvoordeel/nadeel wat gereden wat gekocht/geleased wordt. Dus je, wat het goedkoopst is. Heeft niets met beleving te maken want als dat zo was reden we allemaal minstens een 6 pitter
mashell zegt
Meer cilinders is minder beleving. Daarom heeft een Rolls Royce ook 12 cilinders, zodat je minder last van geluid en vibraties hebt. De maximale beleving heb je in een driecilinder Polo!
RutgerK zegt
Nederland is zo te horen een goed werkende liberale markteconomie.
ty5500 zegt
China zou omgekeerd ook niet twijfelen. Ze hebben decennia lang hun markt ook afgeschermd door joint ventures te vereisen. Europa is eigelijk nog gematigd tegenover de andere landen (India, Canada, VS, Turkije) die veel hogere tarieven hanteren waardoor Chinezen niet de markt wordt ontzegd maar het moeilijker wordt om de Europese markt te overspoelen tegen een prijs die zelfs voor de Chinezen verlieslatend is maar waarbij de schaalvoordelen, goedkope werkkrachten en economische dominiatie agressief ingezet worden om marktdominantie te realiseren (hallo o.a. zonnepanelen). Byd alleen al is 8 ! gigantische vrachtboten voor auto’s aan het maken om de exportcijfers aanzienlijk te kunnen opdrijven en met de overige grote markten gesloten zouden deze hoogstwaarschijnlijk volledig hier terecht komen.
cdlop01 zegt
Juist, kijk maar eens op Chinese sites waar de lokale nieuwe Chinese EV’S voor worden aangeboden, incl lokale belastingen kosten de duurste EV’S nauwelijks meer dan 15.000 a 20.000 usd…..soms minder soms iets meer. Honderden miljarden worden door de Chinezen in de eigen automarkt gepompt en autoindustrie met maar 1 doel, destabiliseren van het Westen…..
mashell zegt
De volgende keer dat je zeurt dat auto’s zo duur zijn, kijk nog eens naar dit artikel, Schoof en co hebben zich bang laten maken en gewoon tegen goedkopere auto’s gestemd.
cdlop01 zegt
Chinese auto’s zijn helemaal niet goedkoop….ook niet voor deze heffingen…. . Absurde mediaaandacht dat wel, alsof ze de markt overspoelen, in Europa in ieder geval niet het geval geweest. Volle auto transportschepen richting Europa sturen is eenvoudig, ze verkopen niet……de parkeergarages en parkeerplaatsen in Antwerpen, Bremen, Rotterdam staan vol onverkochte Chinese meuk.
Uitsluitend MG en Volvo verkopen goed vanwege naamsbekendheid en in geval Volvo, bestaande dealernetwerk.
RutgerK zegt
De parkeerplaatsen en garages zijn volgestouwd om aan de importheffingen te ontkomen en de auto’s voorlopig nog zonder die toeslag te kunnen verkopen.
cdlop01 zegt
Meeste staan er al langer dan een jaar….
Ben zegt
De gewone burger is dus weer de grootste verliezer.
ty5500 zegt
Op korte termijn misschien omdat de prijzen mogelijks iets minder agressief en snel dalen.De kans dat veel Europese fabrikanten in de toekomst echter een prijzenoorlog zoals die momenteel in China woedt (China is al van 500 ev fabrikanten naar een stuk of 100 gegaan en de meeste zijn niet winstgevend), waarbij China dan ook nog eens het grootste deel van de productieketen t.e.m. grondstoffen beheerst, aanzienlijke schaalvoordelen heeft en waarbij China zijn volledige economische macht in de schaal zwiert is klein. De Duitsers hebben al een zware brok aan het marktaandeel in China dat in sneltempo afbouwt en zal blijven afbouwen.
Concurrentie is er reeds genoeg maar op een minder extreme overleefbare manier voor de gezondere bedrijven. Onder meer de Koreanen en Amerikanen leggen de gevestigde orde goed het vuur aan de schenen en de prijzen dalen gestaag door (er zijn ondertussen meer en meer degelijke elektrische wagens voor 25.000 euro aan het opkomen). Massale faillisementen in de Europese autofabrikanten zou echter een ramp zijn voor de Europese economie, strategische onafhankelijkheid, en zou ook voor een aanzienlijke bijkomende extremisering van de politiek zorgen. Hiernaast vermoed ik ook dat de gemiddelde burger er op lange termijn weinig baat bij heeft dat we ons nog verder afhankelijk gaan maken van een dictatuur met expansionistische wensen waarvan we al veel te afhankelijk zijn, dat ronduit anti democratisch en anti westers is en dat steeds meer en meer met andere extreem agressieve landen zoals Rusland samenwerkt om zijn strategische doeleinden in de toekomst te behalen.
Hawkeye72 zegt
Gewone burgers mogen noch van de EU noch van de NL’se regering nog veel langer auto rijden….
Roadster1976 zegt
Dit is een hele slechte maatregel en laat zien hoe kortzichtig Europa is. Alke EV doelstellingen kunnen overboord.
luchtgekoeld zegt
Zouden de maximum bedragen om voor aanschaf subsidie in aanmerking te komen met hetzelfde percentage stijgen?
debeier100 zegt
Accu’s komen uit China deze prijzen exploderen vervolgens is Europa ten dode opgeschreven, China is oppermachtig en de Russen hebben dat me gas… een hopeloze situatie, ontstaan door door dom shortterm poloicy
Dickie zegt
Ik rij nog steeds in aantal oude diesels, mij hebben ze er niet mee als die accu’s niet meer te betalen zijn..
Ik vind het goede zaak maar had mooi gevonden 100% heffing op die Chinese troep net als in US en Canada.
mashell zegt
De Arabieren hebben de olie en als er in Nederland een plan is om een windmolen te plaatsen dan wordt er meteen een stichting tegenwind opgericht om te protesteren met gezochte argumenten als niet wetenschappeljjk bewezen gezondheidsclaims of subjectieve landschapsvervuilingclaims. We doen net onszelf aan…