Oh ja, wij zeggen niet dat Mercedes vals speelt hoor. Dat zeggen mensen die er -naar eigen zeggen- verstand van hebben.
Het is een van de grootste mysteries van de afgelopen weken; Waar haalt het Formule 1 team van Mercedes toch ineens die bizarre snelheid vandaan? Is het opzet en stond de motor het hele jaar al op een lagere stand, om het een beetje spannend te houden? Of hebben ze gewoon hun zaakjes het beste voor elkaar?
Veel mensen -met een oranje bril- geloven in elk geval niks van de goede intenties van Mercedes. Nee, zij willen geloven dat het team van de uiterst sympathieke Toto Wolff keihard vals speelt. Hun ‘Koning Max’ kán namelijk helemaal niet verslagen worden door iemand anders. Tenzij die ander vals speelt natuurlijk…
Gedoetjes met de vleugels van Mercedes
En dus moet er op zoek worden gegaan naar de feiten waaruit blijkt dat Mercedes vals speelt. Of er motorisch iets niet in de haak is, kan de tv-kijker natuurlijk niet zien, dus wordt er gefocust op de vleugels. Daar zal dan wel wat mis mee zijn.
Zo zouden ze niet aan de reglementen voldoen. Overigens dacht Max zelf ook al zoiets, want na de kwalificatie in Brazilië wilde hij even met zijn eigen vingers voelen hoe het zat met de rigiditeit van het achterste van de Mercedes. Kostte hem precies 50.000 Ekkermannen en geen -extra- straf voor Lewis, weten we nog?
Maar nu is er ‘bewijs’. Er zijn beelden van een doorbuigende vleugel van Mercedes. Althans,volgens het Twitteraccount Motorsport Exposure.
Kijk ernaar en overtuig jezelf
De beelden zijn gemaakt door een camera achterop de Mercedes zelf en je zou het doorbuigen van de vleugel heel duidelijk moeten kunnen zien. Ik zeg het even met een slag onder de arm, ik persoonlijk zie niet zo heel veel. Maar het zou dus te zien moeten zijn, voor de kijker aan de linkerkant.
Mocht het nou allemaal écht vals spel betekenen, dan is dat goed nieuws voor Max en al zijn fans. Dan zal de FIA zijn plasje wel even over het hele geheel doen en Mercedes keihard terugfluiten. Vals spelen, dat mag natuurlijk alleen als je Ferrari bent.
Mocht het niet zo’n vaart lopen, dan hoop ik dat Red Bull snel ook zo’n vleugel op de RB16B zet. Anders wordt het namelijk heel erg lastig om nog een vuist te kunnen maken tegen Lewis, zeker als zijn raketmotor er volgende race weer in ligt.
Maar daarmee spelen ze ongetwijfeld ook vals! ;-)
erwingrunn zegt
Er komt inderdaad op een gegeven moment meer ruimte tussen het horizontale en verticale gedeelte. Dat kan natuurlijk binnen de marges zijn. Dat kan je denk ik nooit uit beelden op maken, daarvoor zal je toch echt de vleugel zelf moeten testen….
quincy zegt
Is het al niet omdat dat het laatste sprankje hoop is dat ik nog heb voor Red Bull, dan zou het wel zijn omdat we dan in ieder geval een verklaring krijgen waarom die auto zo snel is. Want het verschil was redelijk plotseling ineens best veel.
Overigens wil ik daar niet mee zeggen dat Lewis alleen maar door de auto kampioen wordt. De afgelopen races heeft hij echt ongelooflijk knap gereden. Dus zowel hij als Max verdienen het beide kampioen te worden. Maar het plotselinge verbaast mij zo.
Andere theorie die ik nog heb trouwens is dat Lewis toch lange termijn effecten van COVID heeft gehad en daar recent weer bovenop is gekomen. En daardoor zelf meer uit de auto weet te halen en het zo lijkt op te vallen.
Hij zou niet de eerste zijn waarbij je hoort dat ze erge last hebben van lange termijn effecten van COVID. En die kunnen behoorlijke invloed op je functioneren hebben. Gewoon een theorie die ook in mij op kwam.
Robert zegt
@quincy: dat long covid verhaal heeft Lil’ Lewis zelf naar buiten gebracht, maar eerlijk gezegd geloof ik daar geen moer van. Om de simpele reden dat mensen die écht long covid hebben, al blij zijn als ze de dag kunnen doorkomen zonder middagdutje. Of langer dan een halve dag werken. Of zelf naar de winkel fietsen om een boodschap te doen.
Nee, met long covid heb je echt niet de conditie om in drie dagen tijd drie vrije trainingen, een kwalificatie en een race zonder fouten, concentratieverlies of ongelukken te voltooien.
brammetjedeb zegt
@RRRobert: mwaah, heb vorig jaar bij mijn cluppie (nac) toch wat topsporters gezien die er bijzonder lang over hebben gedaan om weer op niveau te komen.
Grapjes over niveau in 3, 2, 1…
fapfap zegt
Die waren al jaren voor Corona bezig om op niveau te komen.
Albert zegt
Collega van mij heeft anders een paar maanden last gehad na zijn corona besmetting
Hij kon het fysieke werk vol houden maar daarna had hij weinig energie over
Lewis kan dat natuurlijk ook gehad hebben waardoor je toch net niet zo scherp bent als anders
lvdo zegt
@quincy: Lewis zei zelf in het interview na de race in Qatar dat hij zich beter voelde en geen last meer had van de symptomen. Ik neem aan dat hij daarmee idd Long Covid bedoelde.
rob5nismo zegt
@lvdo: hij had last van z’n buik of maag de eerste vrije trainingen
roadkill zegt
Nee, HAM bedoelde dat hij nu gewend was aan de hogere snelheid door de fraudeleuze vleugel. Is ook niet nix, plots 25 km p/u meer dan VMax.
humel zegt
Sinds Silverstone is het toch wel duidelijk dat Mercedes alles aangrijpt om te ‘winnen’.
retetikker zegt
Precies!
Mercedes met hun ellendige Silverstone updates aan hun auto’s!!!
tvklarenbosch zegt
Dit is precies waarom Red Bull om een nieuwe load test heeft gevraagd, en dus waarom Mercedes afgelopen weekend niet zo veel sneller was op het rechte stuk. Verlies in Qatar had te maken met de banden en onbalans in de Red Bull, komende races zal het weer heel erg dicht bij elkaar zitten verwacht ik.
Niels zegt
@tvklarenbosch: Mercedes had toch hun andere motor gebruikt in Qatar? Nu in Saoedi Arabië gaan ze die gloednieuwe er weer inlepelen op max vermogen en is Max weer kansloos?
HZW zegt
Wat Mercedes allemaal uitspookt zonder bestraft te worden weten we niet, maar dat ze buitensporig snel zijn geworden is wel duidelijk.
CLGvdB zegt
Eens, Mercedes liegt en bedriegt. Kan nooit zo zijn dat onder de geldende regels de auto “ineens” zo veel sneller is als de RB. Gaan wij hier iets van horen…
Nee.
Gaan we er iets van horen dat vaststaat dat er onder toezicht van de FIA gewoon “ foul play” gespeeld wordt door Mercedes en Hamilton dit jaar het kampioenschap gewoon wint.
Nee.
lavoro zegt
Super duidelijk te zien toch?
robertjrb zegt
Ik zie niet zo zeer de horizontale
Bar doorbuigen, meer de verticale opzij gaan waardoor er ruimte ontstaat.
kareljansen zegt
@robertjrb: Dat, of het lijkt zo doordat deze plek aan het begin van de video slecht te zien is door schaduw.
Rick-dos zegt
Duidelijk dat er daar wat speelt. Het zou ook gelijk een verklaring kunnen zijn voor de gefaalde vleugeltest in Brazilië. Als die uiteinde inderdaad los zit en zowel de verticale en horizontale plaat ruimte laten zodat de achterste gedeelte kan doorbuigen, dan kan het zijn bij teruggaan naar de originele stand de vleugel niet perfect op z’n plaats terugkomt waardoor er dus meer ruimte is tussen de onderste en bovenste vleugel. Met als gevolg dat het niet door de keuring komt.
Als blijkt dat het aanpassen van de vleugel door Mercedes inderdaad er voor zorgt dat de RBR en Mercedes weer dicht bij elkaar komt te zitten dan heb ik nog wel hoop voor Verstappen.
Nanning zegt
@Rick-dos: scherp!
ghini zegt
Kan iemand aub gewoon ff duidelijk maken wat we dan wel niet zouden moeten zien?
ghini zegt
@fia
, you can clearly see by looking at the corner of the lower wing flap, that as the car builds up speed the flap angles downwards.
Niels zegt
@ghini: Nu je het zo zegt zie ik het ook duidelijk…. alleen of dat dan illegaal is?
dijan zegt
Niels; Is ook geconrtoleerd en goed bevonden . Ik vond dat de spoiler van Rb ook rare bewegingen maakte .
cossiekiller zegt
RedBull had gewoon Mercedes zelf graag vleugels gegeven.
tborre zegt
Geeuw …
jaapiyo zegt
Geweldige vent Bottas zei na de race in Qatar ook dat hij ‘niet in kan gaan op details maar zijn auto anders was dan die van Lewis’.
Ik zeg bewijs geleverd 🤭
flyerbunch zegt
De achtervleugel van Max wederom niet OK, maar men lijkt het probleem te hebben gevonden.
https://www.formula1.com/en/latest/article.tech-tuesday-what-was-going-on-with-red-bulls-oscillating-rear-wing-in-qatar.2kXstBbrgiwMX23Su4NfrU.html
MarcB1975 zegt
Heb de race teruggekeken via F1TV.. Bij de replay van de definitieve inhaalactie van Hamilton op Verstappen zie je de rearview camera vanaf de Mercedes en ook daar zie je de lower flap doorbuigen. Mag de FIA idd wel eens naar kijken
elemento zegt
Het is wel tiktok… maar hier zie je waar je moet kijken https://vm.tiktok.com/ZM8GByeYB/
Bella Macchina zegt
De FIA moet Mercedes dan maar 3 races tijd geven om hun vleugel aan te passen net zoals ze dat bij dat andere team gedaan hebben.
quincy zegt
Dat hangt er natuurlijk vanaf of dit volgens de regels echt niet mag, maar gewoon niet getest wordt. Of dat het een grijs gebied is. In laatste geval heb je absoluut gelijk en is het helaas pech voor de anderen.
jje003 zegt
ik was in de veronderstelling dat de aerodynamische kennis hier wat groter was. Korte uitleg:
Wat er te zien is, is dat er een lift-effect wordt gecreëerd in horizontale richting door middel van een iets wat positieve camber van de verticale wing end plates. Hierdoor worden de verticale vlakken van de spoiler naar buiten opengetrokken en krijgt de horizontale lower wing de kans om naar beneden te buigen(wat dus de krassen op de foto’s veroorzaakt). Dit werkt dus als een dubbele drs op hoge snelheid. Nu is het zo dat wanneer de auto niet rijdt, de vleugel niet word opengetrokken en de lower wing ‘vast’ zit waardoor met de huidige test dit probleem niet blootgesteld kan worden.
quincy zegt
Samen met @rick-dos zijn dit de beste reacties van hoe het waarschijnlijk zit. Benieuwd of ze daar nog wat aan gaan/kunnen doen voor aankomende 2 races. Of dat Red Bull het anders weet na te bouwen
ronald74 zegt
https://twitter.com/i/status/1462939957803327492
Op bovenstaand filmpje is de vleugel met side end plates te zien. Als je de positie van de sharkfin tov de vleugel bekijkt zie je dat deze een aantal cm omlaag gaat. Het lijkt er dan ook meer op dat het achterste diagonale deel van de wing end plate verantwoordelijk is voor het doorzakken en daardoor beide vleugels kantelen. Het diagonale deel wordt door de druk meer horizontaal en duwt zodoende de end plates uit elkaar wat dan weer de ruimte bij de onderste wing verklaart.
Dus meer een flexibele rear end wing plate als een vleugel lijkt het.
Maar hoe je het ook bekijkt iets is te flexibel met het zelfde illegale resultaat. Ben bang dat de focus op het verkeerde deel zit, dit is dus al sinds Frankrijk aan de gang
fedal zegt
Als ze daadwerkelijk vals spelen…petje af. Daar heb ik dan alleen respect voor…véél respect. Dan hebben zij dus slimmere mensen in dienst die slimmer zijn dan de slimme heren bij de fia. Ik ben dat gezeur tussen die twee teams nu echt zat by the way. Er wordt door elk team naar mazen in de wet gezocht. Elk team, elk jaar,geloof dat maar.
Maar…als blijkt, dat ze inderdaad echt de zaak besodemieterd, dan moeten ze al hun titels en die titels van die “wannabee wereldverbeteraar” direct afpakken. Denk niet dat dat gaat gebeuren…de fia zou geen gezichtsverlies willen hebben.
Ik vind het alleen raar dat er hier in nederland zo geklaagd wordt. Zal toch niks met die in België geboren en getoogde max te maken hebben…of toch wel?
sportabgasanlage zegt
@fedal wat doet in Godsnaam zijn geboorteland er toe in deze discussie? Het feit dat Max onder de Nederlandse vlag rijdt (wat mag, want zijn vader is een Ollander), is een puur commerciële keuze geweest. Dat is geen geheim toch?
mashell zegt
Haha, vier seconden aardappel filmpje als “bewijs”. Die oranje brillen zijn wanhopig!
En dat terwijl de Mercedes niet eens sneller is geworden, Lewis doet nu gewoon weer zijn best!
sportabgasanlage zegt
30km/u sneller dan Bottas of Max noem jij talent? Volgens mij heb jij een bruine bril op…
alino zegt
Bruine bril? Really?
De veel te overdreven 30km/u sneller was niet ten opzichte van verstappen of Bottas, maar tegenover Norris die duidelijk van het gas ging
jeroenm83 zegt
Jij hebt een StillWeRise-pyjama en bent verhuisd naar huisnummer 44?
Antoine zegt
Als dit waar is, zijn ze al een tijdje hier mee bezig, waarom doet de fia niets met deze beelden?Als je op het oog al kan zien hoe de onderste spoiler doorbuigt op hoge snelheid, is er iets echt niet goed.
Hoelang doen ze dit truukje al?en wat hebben ze met het motorblok gedaan, want die wordt niet gecontroleerd door de fia, want wat ook nog kan, is dat men het openen en sluiten van inlaatkleppen kunnen manipuleren, dit gaat doormiddel van perslucht, veel om over na te denken bij de fia.
Mocht mercedes wel knijterhard valsspelen, dan zou het wel zo fair zijn om de in het verleden gewonnen titels af te pakken.
Hebben ze met Lance armstrong ook gedaan.
jeroen20vt zegt
@Antoine: het openen en sluiten van de pneumatisch aangestuurde kleppen wordt met software gedaan. Software is grotendeels vrijgegeven voor aanpassingen behalve in parc ferme. De hardware mag niet aan gesleuteld worden. Zolang ze de motor van de buitenkant dicht laten zitten houden ze zich gewoon aan de regels helaas.
SvdP zegt
Persoonlijk denk ik juist dat MB de vleugel aanpassing gebruikt als afleidingsmanoeuvre om zo de aanpassing aan de software te verbloemen. Geen idee wat de richtlijnen zijn voor de software in F1 en of de broncode ook getoetst wordt door de FIA. Wat nu als MB slim omgaat met de aansturing van de pneumatische klep (en eventueel andere zaken) om zo afhankelijk van de eigenschappen van het circuit zoals lange rechten stukken de motor optimaal te laten functioneren, ofwel op de rechte stukken net even wat meer power door de kleppen andere te bedienen. We kennen allemaal de sjoemelsoftware affaire. Een ding staat vast en dat is hoe het circuit erbij ligt dus daarop zou naar mij idee de software slim kunnen inspelen. Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
realhustler zegt
Dus na 7 jaar een oppermachtig mercedes is Red Bull plotseling snel genoeg om van ze te winnen, en als dan halverwege het seizoen mercedes weer sneller is dan speelt mercedes valt. Tuurlijk.
Alle teams zoeken de randen op van de regelementen. Dat is niet valsspelen, dat is F1. Red Bull had ook een flex wing en kreeg geen straf maar ruim de tijd om aan een nieuwe meet methods te voldoen. En over de drs; mercedes kreeg 25 plaatsen gristraf voor 0.2 mm veroorzaakt door een defect.
quincy zegt
Je reactie is in het laatste deel tegenstrijdig. Want de grid straf geef je als argument. Maar juist wat er toen mis was bij de meting, lijken ze nu tijdens de race dus wel toe te passen. Ongelooflijk knap bedacht natuurlijk! Maar wanneer het tijdens het moment van meten illegaal is, dan is dat het natuurlijk ook tijdens de race. Dus dan is het terecht dat Mercedes er voor op de vingers wordt getikt.
Dan blijf ik de vindingrijkheid alsnog indrukwekkend vinden. Maar nu we het weten, mag het dan niet meer
flyerbunch zegt
Driver61 legt het nog eens uit op YouTube
https://youtu.be/HVR7u48De2U
ghini zegt
@flyerbunch: ontzettend slecht filmpje waarin de echte uitleg over wat er nou echt gebeurd ontbreekt..
boriske zegt
Ik dacht dat RBR zei dat gans de vleugel buigt en niet 1 flapje? Ze hadden het toch over sporen onderaan de wagen.
ghini zegt
Kan iemand de tekstuele regels over de achtervleugels posten? Zijkanten gaan iets opzij waardoor onderste flap nog iets kan doorzakken, dat is wat ik nu zie en begrijp. Maar, ze komen door de test. Ws ziet de FIA dit liever niet maar kunnen ze nu niet meer dan zeggen, het mag niet meer? Ik denk dat MB naar de circuits heeft gekeken waar ze net wat extra’s nodig hadden. Deed de vleugel dit ook in Brazilië? Stel ze moeten andere vleugel monteren dan zitten ze ws nog steeds goed want die laatste twee circuits zijn sowieso in het voordeel van MB. Ik denk gewoon weer heel tactisch gespeeld van MB. Niet elke race alles wat je hebt inzetten om verwarring te zaaien of niet op te vallen. Als dat allemaal zo is dan kan ik alleen maar zeggen: Well played. RB heeft dan gewoon weer minder slimme dingen geprobeerd, de grijze gebieden opzoeken is onderdeel van F1.
sam11 zegt
Iedereen die oplet heeft nu wel door dat hier een vreemd spel gespeeld wordt wat duidelijk niet voorzien was. Het is wel de plek waar groeven te zien dus aantoonbaar is. Wat ik het toppunt vind is dat Mercedes aan de lopende band motoren wisselt zonder betrouwbaarheidsproblemen in ruil voor deze lachwekkend lichte straf Als Verstappen geen gritstraf had gekregen in Qatar had Verstappen Hamilton kunnen hebben gezien de start. Wanneer andere teams op de hoogte waren geweest van deze motoren grap waren meer teams voor extra slijtage gegaan. Ferrari is vroeger gepakt met het toevoegen van motorolie als brandstof waarvan ik Mercedes ook verdenk. De flexibele brandstofleiding vind ik minder ernstig dan onverminderd motoren wisselen. Maar dat vindt de FIA dan weer uitstekend.
Van Epschoten zegt
De Fia wil zelf gewoon een statement maken met een zwarte/gekleurde GOAT. Allemaal politiek en corruptie.