Nu Volvo alle sedans en stationwagons schrapt, is er maar een smaakje over: die van de crossover.
De hele wereld is gek geworden. Het domste voertuigconcept dat je maar kunt bedenken is tevens ook het populairste. Als fabrikant kun je dan pareren en een slimmere auto bedenken die men wil. Vroeger was Renault zo’n merk, dat met de Twingo, Scénic en Espace mensen een keuze gaf waarvan ze niet wisten dat ze het wilden hebben.
Tegenwoordig hobbelen de fabrikanten achter alle trends aan. Crossovertjes, sportpakketjes, panoramadakjes, zwarte raamlijstjes en vijften tinten grijs. De crossovers zijn werkelijk waar niet aan te slepen. Iedereen en hun moeder wil ze.
Logisch, het is de ideale auto voor ouderen en dat zijn de mensen die de auto nieuw kunnen kopen. En met een crossover kun je de schijn ophouden dat je door Kukident en Tena gedomineerde leven nog spannend en avontuurlijk is. Enfin, omdat iedereen zo is schrapt Volvo alle stationwagons en sedans.
Vooralsnog alleen in Verenigd Koninkrijk
Nu moeten we er bij aantekenen: dat doet het merk in het Verenigd Koninkrijk. In Nederland blijven de S60, V60, S90 en V90 gewoon in de prijslijsten staan. Het is echter wel groot nieuws (vandaar dat we het aan je brengen), want juist in Engeland kan men premium sedans en stationwagons nog wel waarderen. Toch kon Volvo ze niet slijten.
De S90 werd deze zomer al van de markt gehaald. Toen sloeg iedereen alarm, want ging Volvo nog meer modellen uit het leveringsprogramma halen? Volgens Volvo UK ging dat pertinent niet gebeuren. De Cross Country-uitvoeringen van de V60 en V90 volgden vervolgens vlak daarna. De S60 was de volgende. Nu schrapt Volvo ook de V60.
Volgens Volvo UK verkopen ze niet meer. Zo werden er in het Verenigd Koninkrijk slechts 23.000 exemplaren verkocht van de Volvo S90 het eerste halfjaar dit jaar. Van de S60 zijn het er slechts 18.000. De V60 ging slechts 16.000 keer over de toonbank en de V90 7.100 maal. De Nederlandse importeur zou ervoor tekenen. Ter referentie, van de XC60 werden er 106.000 exemplaren verkocht dit jaar in het VK.
Volvo schrapt sedans en stationwagons: wat blijft erover?
Volvo zal aan de andere kant van de Noordzee dus een merk zijn dat enkel crossovers verkoopt in de vorm van de C40, XC40, de net genoemde XC60 en de XC90. De volledig elektrische EX30 en EX90 komen daar dan nog bij. De hoge bazen bij Volvo hadden eerder toegezegd dat er altijd een Volvo sedan en stationwagon zou zijn. Ook is er een elektrische stationwagon in de planning.
Volvo is een merk dat wel vaker rigoureuze beslissingen durft te nemen. Zo schrapte het een tijdje geleden alle motoren met meer dan vier cilinders. In Nederland werden diesels snel uit het gamma genomen. Ook zijn alle Volvo’s begrensd op 180 km/u. Ook is volvo van plan eerder geheel elektrisch te zijn qua aandrijving dan de concurrenten.
ggj1987 zegt
R.I.P. Volvo 1927-2023
rollingstoned zegt
Je was me net voor.
wimof zegt
Het is al een tijdje Geely hoor, wanneer was het ook alweer 2008 of toch 2010?
alloallo zegt
Alfa Romeo droomt internationaal van de aantallen die Volvo in GB schrapt.
MaartenD zegt
suf merk
mashell zegt
Volvo schrapt geen stations en sedans, het is de Britse importeur.
mp014 zegt
Inderdaad! Lekker stukje beeldvorming dit.
Ik kijk al uit naar de komende V90CC EV 😀
coupedriver zegt
Zoeken ze beter een andere importeur of nemen het zelf in handen, dan worden die kleinere aantallen vanzelf terug winstgevend, alhoewel ik ze zelfs niet zo klein vind. Vreemde beslissing.
potjak zegt
Volvo en geen station… Is het zelfde als Porsche zonder 911. Vooralsnog alleen in Engeland maar toch vind ik het vreemd. Blijft voor mij wel het merk van de “grote” stationwagens.
Specht zegt
Nu de rest van de modellen nog…
alcantara zegt
Nou ja Volvo was toch al een boomer-merk met laf bochtengedrag. Het was niks en het zal ook nooit wat worden.
mashell zegt
Psst. Er is een generatie Volvo’s geweest op basis van de Ford Focus. En dat reed ook als een Ford Focus (maar dan iets comfortabeler).
joppe zegt
Die rijd ik. Nog nooit zo’n fijn sturende Volvo gehad
David zegt
Enkele generaties geleden reden de Volvo’s best lekker. Die nog oudere bakken waren een dweil op de weg, maar de nieuwe ook weer. Het blijkt dan toch Chinese meuk te zijn geworden.
De huidige V60 stuurt alsof je een goedkoop gaming stuur in handen hebt zonder force feedback, maar zit qua prijs te dicht op de echte premium modellen. Ik snap wel dat dat model niet meer verkoopt
karhengst zegt
Voor sommigen rijdt een Volkswagen goed genoeg, maar wil men graag wat meer luxe en een fraaiere koets. Dan is Volvo een mooi alternatief. Dat de meerprijs te hoog is stem ik je wel toe. Bij Mercedes krijg (kreeg, inmiddels) je voor vrijwel dezelfde prijs wél een fijne rijdende auto. Je moet dan wel heel erg weinig waarde hechten aan het rijgedrag wil je dan alsnog voor een Volvo gaan.
Hart69 zegt
Totaal niet mee eens. Die nieuwe generaties rijden een stuk beter. En dan heb ik het over benzine en diesel versies. Die oude V70’s van ons waren dweilen maar die V90 die we nu hebben rijdt echt geweldig. Gewoon een heel groot verschil, ook qua afwerking. Het enige wat mist in de nieuwe is karakter van de 5 cilinder.
Mini Joe zegt
Wat is er mis met Boomers, hebben die jouw niet groot getrokken? 🤔
Roskampies zegt
Kukident… haha
Kukident karren. Die suvs. Zoals Hans Teeuwen kan schreeuwen . “ kukident rijders, allemaal”! 🤣
audirs3 zegt
Ik zou de crossover niet ‘het domste concept’ noemen, de SUV’s en old-school terreinauto’s zijn nog veel minder aerodynamisch. Natuurlijk is een station nog lager, maar de crossover is wat mij betreft een acceptabel compromis.
stefanvts16v zegt
Tja, dat zijn uiteraard nog wel behoorlijke aantallen die ze verkochten, maar ook weer geen aantallen waarvoor je als merk een rechtsgestuurde variant wil ontwikkelen/bouwen voor slechts 1 land waar je ze kunt verkopen.
Dus die keuze snap ik wel.
Allison Burgers zegt
Laat ze maar stoppen met het gebruiken van de Volvo-naam en logo’s en die hokken vanaf nu gewoon WankiPankikea noemen.
simonbv zegt
Voor 1 land een auto maken met het stuur aan de andere kant, kan met zo weinig verkopen waarschijnlijk niet meer uit
mashell zegt
Worden Volvo’s niet verkocht in Ierland, in Australië, in Nieuw Zeeland, in Japan?
rwdftw zegt
Misschien is het het enige land waar je aan denkt maar er zijn meer landen die links rijden. Austalië bijvoorbeeld. Die hebben alleen de S en V60 nog. Nieuw Zeeland volgens mij ook en die hebben alleen de V60 nog. Japan (ook RHD) krijgt alles nog. Zowel de S als V 60 en 90.
AudiRS zegt
Volvo schrapt dus geen sedans en stationwagons.
Betere titel zou zijn dat ze gewoon in de UK niet meer te krijgen zijn.
karhengst zegt
Ja, maar had jij dan op het artikel geklikt?
MarcoM zegt
Jammer. Wat heb ik genoten destijds van de V70 met roffelende 5 cilinder en 2.3 motor. Zelfs een keer de einddemper verwijderd puur voor het geluid, de Turbo hoorde je gewoon fluiten als een gek. Nu zijn het helaas emotieloze auto’s geworden net als de meeste overige merken in het straatbeeld.