• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het is afgelopen met de auto op LPG?

Auteur: autoblogger, gepost 14 december 2010 om 13:00 – 68 Reacties

LPG bord

Met dank aan de Nederlandse overheid kiezen steeds minder mensen voor een auto op LPG. De brandstof die eens zo populair was onder leaserijders en prijsbewuste consumenten, is bijna vergeten. Door nieuwe fiscale regels voor zuinige auto’s zijn auto’s op gas ineens relatief duur om te kopen, duur om te hebben, en sinds kort aardig duur om te tanken. Vorige week haalde LPG de hoogste prijs ooit: € 0,84 per liter.

Slecht een klein percentage kiest voor een auto op LPG/autogas. Twee jaar geleden zagen we de autoverkopen van LPG nog stijgen, aangewakkerd door de hoge benzineprijs. Maar nu zijn er meer alternatieven, in de vorm van diverse “zuinige” diesel- en benzineauto’s. Belangrijkste is echter de vrijstelling die deze zuinige auto’s krijgen (geen wegenbelasting en geen bpm). Zakelijke rijders betalen maar 14% bijtelling. Op die manier is LPG buiten spel gezet, dankzij ons hypocriete beleid.

Kees Goudberg, voorzitter stichting Autogas Nederland, ziet het met lede ogen aan. Kleine auto’s worden nu fiscaal voorgetrokken, zegt hij tegen het Financieel Dagblad. En die zijn vaak niet met een gastank leverbaar. Maar hij heeft hoop op nieuwe, zuinige modellen.

Wat betreft de literprijs van LPG, ze kunnen die prijs wel opdrijven maar als niemand het meer afneemt dan gaat de prijs vanzelf weer dalen… Althans, dat zou je denken. De vraag blijft echter of auto’s op LPG goedkoper zijn/blijven dan hybride auto’s. Want wat gaat er gebeuren als er straks een LPG-auto’s met een zeer lage CO2 uitstoot af-fabriek worden geleverd? Zoals de Chevrolet Spark Bi Fuel. Of als er hybride auto’s met LPG op de markt komen?

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

lpg

Vorig bericht: « Dit wordt de opvolger van de Honda Civic
Volgend bericht: Gemballa is terug: Tornado Porsche Cayenne 958 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnold zegt

    14 december 2010 om 13:02

    Het was gewoon nog 65 cent ofzo hier int noorden…

    Login om te reageren
  2. X5 V8 LPG zegt

    14 december 2010 om 13:05

    Ik rij op LPG en de tarieven zijn idd absurd gestegen. Niet heel lang geleden betaalde ik 55 cent de liter en nu is de prijs 50% gestegen. Terwijl de productie kosten van dit bijproduct echt niet gestegen zijn! LPG rijders worden weer eens dubbel gepakt, hoge wegenbelasting en steeds hogere tarieven, terwijl CO2 uitstoot van LPG auto’s bewezen lager is dan die van Euro95 gestookte auto’s.

    Login om te reageren
  3. sir_smokalot zegt

    14 december 2010 om 13:08

    Het enige LPG-modelletje waarvoor ik wel te porren ben is deze: http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/17/318-kmu-op-lpg.

    Ik vermoed trouwens dat die wachtlijsten zo onderhand wel weggewerkt zijn (http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/24/wachtlijsten-voor-lpg-inbouw). ’t kan verkeren.

    Login om te reageren
  4. Bob zegt

    14 december 2010 om 13:11

    In andere landen toch juist wat in opkomst? Maar goed in NL doen we het altijd anders.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      14 december 2010 om 13:28

      @Bob: klopt ja, ook in Aziatische landen. Daar wordt bv de hybride Kia Forte op LPG verkocht: http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/15/kia-haalt-de-forte-mogelijk-toch-naar-nederland

      De auto komt echter niet in die vorm naar Nederland…

      Login om te reageren
  5. JPM zegt

    14 december 2010 om 13:11

    Neemt het gebruik in de VS niet juist ontzetttend toe, meen dat ergens gelezen te hebben. Fiat/Chrysler zou daar op willen inspelen.

    Login om te reageren
  6. Marcel zegt

    14 december 2010 om 13:19

    Tja, het is treurig. Er ligt in dit land nog altijd één van de beste distributienetwerken voor LPG van heel Europa. Jarenlang was Nederland een speler van betekenis op het gebied van de ontwikkeling van autogasinstallaties. Zo is er heel veel moois door Vialle in Eindhoven ontwikkeld. En nog steeds zijn die jongens daar goed bezig.

    Maar helaas, zoals wel vaker zijn dingen die “bekend zijn” en probleemloos functioneren niet interessant voor bestuurders en politici. Die duiken nou eenmaal graag bovenop hypes zoals aardgas, hybrides en auto’s met bijelkaar gefantaseerde verbruikscijfers.

    Nog wel een kantekening bij dit overigens verder prima stukje. De vraag naar LPG in Nederland is van geen enkele betekenis op wereldschaal: de oorzaken van de hoge prijzen van dit moment zijn 1)het feit dat LPG een belangrijke brandstof is voor verwarming in veel landen om ons heen, icm met het koude weer zorgt dat voor een grote vraag
    2)speculatie 3) hoge marges op LPG: pomphouders blijven het altijd proberen, zeker zolang veel mensen stom genoeg zijn om gewoon bij de dure pompen te blijven tanken 4) geldontwaarding, oftwel inflatie. Begint nu erg duidelijk door te werken in de prijzen van veel grondstoffen.

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      14 december 2010 om 16:36

      @Marcel: Per 1 januari 2010 worden de accijnzen op motorbrandstoffen verhoogd op basis van de jaarlijkse prijsindexatie van 1,9 procent. Benzine ongelood wordt 1,33 cent per liter duurder, zwavelvrije dieselolie 0,79 cent. Voor LPG wordt de energiebelasting ingebouwd in het accijnstarief. LPG wordt zo 1,5 cent duurder.

      LPG accijns is dus het hardst gestegen, helemaal als je procentueel gaat kijken! Roverheid.

      Login om te reageren
  7. the-budel-guy zegt

    14 december 2010 om 13:20

    ben zelf geen fan van LPG met zo een BOM in je achterbak rijden lijkt me niks.

    Login om te reageren
    • DafMaf zegt

      14 december 2010 om 13:21

      @the-budel-guy:

      Hoeveel gevallen van ontploffende lpg-tanks hoor je dagelijks/wekelijks/maandelijks/jaarlijks?

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        14 december 2010 om 13:24

        @DafMaf: dat zal wel mee vallen maar het idee lijkt me gewoon niet fijn

        Login om te reageren
        • MJ zegt

          15 december 2010 om 10:04

          @the-budel-guy: lpg is vluchtig c.q. verdampt meteen bij een lek. Een benzine tank die lekt verdampt ook, maar doet hier veel langer over. De damp blijft ook nog eens lekker hangen, mag je mij vertellen welke gevaarlijker is ;-)

          Login om te reageren
    • Marcel zegt

      14 december 2010 om 13:24

      @the-budel-guy:
      En met de BOM onder je achterbank heb je geen problemen?

      Login om te reageren
      • CSL zegt

        14 december 2010 om 15:17

        @Marcel:
        Ik wilde net zeggen, die is veel gevaarlijker..

        Login om te reageren
    • Nilo zegt

      14 december 2010 om 15:20

      @the-budel-guy: als een benzine tank ontploft geeft dat een gigantische bende. dat ding schuurt open en je hebt een napalmbom. niet fijn lijkt mij. een lpg tank daarin tegen ontploft niet. die ontploft niet gewoonweg niet. er zit een overdruk ventiel op die gas afblaast als de druk te hoog wordt. je hebt dan kort een steekvlam. jammer als je net in die richting staat, maar het is maar een vlam vergeleken met de bal van doem die je om je auto krijgt als je benzine tank het begeeft. en de actie radius? dat moet je goed doen door niet een donut op de plek van je reserve wiel te leggen maar een schijf. dat scheelt al gouw 200 km. mijn pa heeft een citroën c5 op gas gehad. die kon zo’n 550 km op een tank. het enige nadeel van gas is dat je verbruik is, waardoor je sowieso meer nodig hebt voor de zelfde afstand. en je tank maar voor 80% vol gaat in verband met overdruk als de tank warmer wordt.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 december 2010 om 13:06

      @the-budel-guy: de LPG tank is het stevigiste onderdeel van je auto.

      Login om te reageren
    • rik zegt

      20 december 2010 om 23:04

      @the-budel-guy:

      De laatste tijd zijn er een aantal parkeergarages uitgebrand. Hoeveel ontploffende LPG tanks zijn gemeld ?

      Benzinetanks ontploffen, dieseltanks ontploffen, LPG tanks kunnen niet ontploffen.

      Login om te reageren
  8. DavidZ zegt

    14 december 2010 om 13:20

    Dat geringe rijbereik als je LPG stookt lijkt mij erg irritant.

    Login om te reageren
  9. DafMaf zegt

    14 december 2010 om 13:20

    Als je een tweedehands auto op LPG koopt heb je het omslagpunt al bij 7.000 km per jaar. Ik zeg: doen. Als je een G3 installatie heb valt de extra wegenbelasting weer mee.

    Login om te reageren
  10. BT52 zegt

    14 december 2010 om 13:28

    En terecht. Het stinkt en de motor loopt niet mooi. Je mag iedere 400 km tanken en je krijgt die tank erbij kado.
    LPG is niet sexy.

    Login om te reageren
    • bart zegt

      14 december 2010 om 21:48

      @BT52: ik rij met een Zafira 1.6 lpg +- 150.000 km motor reageert als een nieuwe… ,lpg stinkt niet en ja gemiddeld 100 km minder dan benzine

      motor draait properder en als je de motorolie aflaat is die bruin en niet zwart dat verwijst op een propere werking van de motor . motor gaat dus ook wel langer mee .

      een gastank kan juist ontploffen in een heel zwaar ongeval … bv vrachtwagen dat in rijd zelfs dat is licht … een benzine tank schiet open net als een benzine bom … ik zie alleen maar voordelen .

      Login om te reageren
    • rik zegt

      20 december 2010 om 23:05

      @BT52:
      Dat zwarte wolkje fijnstof uit je diesel, dat is pas sexy.

      Login om te reageren
  11. Klojum zegt

    14 december 2010 om 13:36

    Heel “vroegah” betaalde ik, een 10-15(?) jaar geleden, zo’n 41 cent (guldencenten, welteverstaan) per liter LPG. Toen zat de 80-liter LPG-tank vol voor zo’n 34 guldens.

    Dat is dus zeg maar 15,40 euro.
    Nu kost die hoeveelheid 67 euro.
    Tel uit je (belasting)winst.

    @BT52
    Mijn wagen liep nog beter op LPG dan benzine. Het verbruik was dan wel hoger, maar rijden voor die prijs was “priceless”. En stinken? Ooit achter een dieselauto gereden, of een ‘olieboot’?

    Login om te reageren
  12. laurensje zegt

    14 december 2010 om 13:37

    Jammer dat de verbrandingsmotor en bijbehorende technologie aan vooroordelen ten onder lijkt te gaan. Als we zo zouden reageren werd een EV nooit verkocht, maar de ellende van die dingen ligt te ver achter ons.

    OT: nog steeds een prima oplossing. Misschien kan de ombouwbranche overstappen naar aardgas?

    Login om te reageren
  13. Timmie zegt

    14 december 2010 om 13:42

    Vele mensen verkondigen hun positieve mening over LPG, maar als puntje bij paaltje komt, denken ze enlek met hun geldbeugel, en spuwen ze de LPG uit. De zwakheid die in alle mensen schuilt…

    Login om te reageren
  14. js zegt

    14 december 2010 om 13:45

    eigenlijk schandalig, LPG en LNG/CNG zijn qua emissies de schoonste brandstoffen die er zijn. Een omschakeling hierop zou véél meer impact hebben dan met z’n allen op diesel of benzine hybride te bollen. En de technologie is nu al wel aardig wat jaren rijp.

    Maar om er op te rijden wordt je langs alle kanten in de **** genaaid. (hogere verkeersbelasting, duurdere keuring,…)

    bah!

    Login om te reageren
    • laurensje zegt

      14 december 2010 om 13:53

      @js: feitelijk gezien zouden de electriciteitscentrales op olie, en de auto’s op aardgas moeten rijden. Maar zoals het nu is levert het meer accijns op, want aardgas zit in elk huis om op te stoken, en zit dan met een compressortje zo in je auto.

      Maar hadden we 30 jaar geleden een sluitend kilometerbeprijzingssysteem gehad, dan waren op die manier de vleespotten van de socialisten te vullen geweest, en reden wij allemaal rond met “Dales vibrator”, in plaats van dat we nu de EV in geduwd worden.

      Login om te reageren
  15. TS zegt

    14 december 2010 om 13:46

    Mijn auto loopt ook op LPG beter dan op benzine. Ook meer vermogen (een pk of 5). Op rollenbank getest, 285pk! Dus LPG is prima, alleen iedere 300km tanken is wat vervelend.

    Login om te reageren
  16. willemseles zegt

    14 december 2010 om 13:53

    Gechipte wagens lopen nadien beter op 98 ipv 95 octaan benzine.Laat LPG nou 100 octaangehalte hebben. Prima te tunen en levert meer koppel op.

    Login om te reageren
  17. Svenska Aeroplan AB zegt

    14 december 2010 om 13:54

    Heb het beleid mbt LPG altijd met verbazing aangezien. En nu helemaal. Inzetten op milieu, hele wijken die niet gebouwd mogen vanwege de fijnstofconcentratie, etc. LPG zou een deel van de oplossing kunnen zijn, maar wordt gewoon compleet genegeerd door de overheid.

    Moderne LPG-installaties zijn gewoon prima. Degenen die anders beweren leven in het verleden, toen Alfa’s nog roestten in de folder en diesel voor vrachtwagens was…

    (ok, dat laatste is nog steeds zo…)
    ;)

    Login om te reageren
    • Priuslover zegt

      14 december 2010 om 14:19

      @Svenska Aeroplan AB: het voorlaatste ook, maar goed die Alfa’s hebben wel meer problemen.

      Login om te reageren
      • Dextro zegt

        14 december 2010 om 19:46

        @Priuslover: jij ook, aan je nickname te zien tenminste ;)

        Login om te reageren
    • laurensje zegt

      14 december 2010 om 14:27

      @Svenska Aeroplan AB: fijnstof is echt over, als het automobilisme betreft. Om om die reden een efficiënte techniek als diesel over boord te gooien, is ongelofelijk dom.

      Login om te reageren
  18. Ersin Demirci zegt

    14 december 2010 om 13:54

    Op gas moet je koken… Niet rijden…

    Login om te reageren
  19. Pallas zegt

    14 december 2010 om 13:56

    Luchtgekoelde Citroëns (GS/GSA) zijn zelf zuiniger op LPG!

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      14 december 2010 om 14:12

      @Pallas: Oh ja? Hoe dat? :?

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        18 december 2010 om 17:46

        @Citrofiel: Omdat door het Nederlandes klimaat ze in de meeste gevallen altijd een beetje onderkoeld zijn, door de hogere verbrandingstemperatuur van LPG valt dat nadeel weg.
        Dit gaat op tot middellange afstanden. Sorry voor de late reactie.

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          21 december 2010 om 22:59

          @Pallas: Met dank aan netwerk.autoblog je reactie alsnog gezien, geeft niet dat hij laat is.

          Toch interessant te weten. En logisch ook, als je erbij stil staat. Bedankt!

          Login om te reageren
  20. alieh1990 zegt

    14 december 2010 om 13:59

    Ik stond eergister euro 95 te tanken voor ruim €1,62 dus dan vind ik €0,84 per liter nog niet zo erg

    Login om te reageren
  21. laurensje zegt

    14 december 2010 om 14:04

    Wakker worden…

    Login om te reageren
  22. towi zegt

    14 december 2010 om 14:08

    wordt hoogtijd voor die doorbraak van auto’s op waterstof. Het (geringe) bereik van puur elektro voertuigen is echt om te huilen, en met benzineprijzen van 1.62E/L wordt je ook niet vrolijk.

    Iedereen z’n eigen waterstofcentrale in de garage en een paar zonnepanelen op ’t dak. En dan nog is het een kwestie van tijd voordat ze een manier bedenken om daar ook weer belasting op te heffen. Europees protest aub!

    Login om te reageren
  23. Faalhaas zegt

    14 december 2010 om 14:24

    We hebben een overschot aan belastingen op alles, ik stel voor om deze in de tank te gooien.

    Login om te reageren
  24. nokiaaaaa zegt

    14 december 2010 om 14:26

    hier blijft lpg gewoon 65 cent heb gistre nog getankt :)

    ben tg blij dat ik er een heb 88 euro voor een volle benzine tank of 30 voor een volle lpg tank

    voor een student beide amper te betale ma als ik tog mag kieze :p

    Login om te reageren
    • Kyanite zegt

      14 december 2010 om 15:29

      @nokiaaaaa:
      Er is dus nog hoop voor jouw? Een bijscholingscursus Nederlands bijvoorbeeld tijdens je studentenleven.
      Tog staat nog steeds niet in het woordenboek… en dat komt er ook niet in. Toch is nog steeds het woord wat jij wilt gebruiken. En woorden als betale en kieze, eindigen ook nog steeds met een n.

      Login om te reageren
      • nokiaaaa zegt

        14 december 2010 om 16:21

        @Kyanite: Vanwaar haal je het idee dat ik dat niet wist ? was gewoon om sneller te typen maar al het je stoort kan ik ook A.N typen als je dat liever hebt .

        Login om te reageren
        • Kyanite zegt

          15 december 2010 om 01:48

          @nokiaaaa:
          Ja graag! Tog is voor mensen die lui zijn en alleen maar SMS en MSN gebruiken. Een beetje fatsoenlijk Nederlands intikken kan geen kwaad.

          Login om te reageren
  25. r4c zegt

    14 december 2010 om 14:54

    Volgens mij gaat de prijs omhoog omdat het winter is. (zoals elke winter)
    Ze hebben dan meer butaan nodig en dan gaat de prijs omhoog.

    Login om te reageren
  26. Vreddy_B zegt

    14 december 2010 om 15:11

    Ik ben totaal niet thuis in de LPG, maar deze zit toch in het zelfde wegenbelasting tarief als de Diesel?

    Login om te reageren
  27. blablabla zegt

    14 december 2010 om 15:24

    de nederlandse overheid is gewoon erg doorzichtig, het gaat niet om milieuvriendelijkheid, want daar is lpg al jaren een goede optie voor, maar om de schatkist.

    Login om te reageren
  28. willemseles zegt

    14 december 2010 om 15:27

    @Vreddy,LPG met G3installatie (zegmaar op auto’s vanaf bjr.1999)zitten tussen de benz. en diesel in wb. motorrijtuigenbelasting.Rendement wb het aantal km’s op een liter is wel zo’n 10% lager dan bij benzine.

    Login om te reageren
  29. Kyanite zegt

    14 december 2010 om 15:31

    In 1996 betaalde je voor een liter Euro 95 ergens rond de fl 1,65 (ca. € 0,75), nu is de prijs bijna € 1,60 (ca. fl. 3,52). Dus om te stellen dat alleen LPG absurd is gestegen qua prijs is een beetje kort door de bocht.
    BPM is nog steeds een illegale belastingverhoging op nieuwe auto’s verkocht in Nederland.
    De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (de oude wegenbelasting) slaat in mijn ogen helemaal nergens op. Waarom niet? Iedere auto gebruikt de weg, neemt een parkeerplek in, veroorzaakt schade aan de weg enzovoort. Dus waarom de ‘zuinige”milieuvriendelijke’auto vrijstellen van deze belasting? Een ander, lager, belastingtarief kan ik nog mee inkomen (dit geldt overigens ook voor diesel, deze is veel te hoog).

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      14 december 2010 om 15:59

      @Kyanite: Een lager belastingtarief ben ik het volledig mee eens. Nu geeft de MRB vrijstelling voor zuinige spaarblikjes een begrotings tekort dat gevuld wordt met een 10% extra accijns op LPG. Terwijl ze evenveel plek innemen als de rest van wagenpark en LPG een erg schone brandstof is. Prijsstijgingen in brandstof worden overigens voor een groot deel veroorzaakt door accijns verhogingen.

      Login om te reageren
  30. Frederik zegt

    14 december 2010 om 15:34

    Met een moderne installatie loopt de motor gewoon perfect op LPG. Goedkope LPG tankstations zijn alleen moeilijk te vinden in Amsterdam en omgeving.

    Login om te reageren
  31. T16 zegt

    14 december 2010 om 16:16

    Ook ik heb voor een G3 LPG installatie besloten juist nu Euro 95 ruim €1,60 de liter kost kan ik voor de helft van de prijs LPG tanken. En het is een uitstekende brandstof voor hoog belaste motoren, met een octaangetal boven de 100. Ook goed voor het milieu. De nadelen neem ik voor lief, en na 1,5 jaar heb ik mijn investering al terugverdiend. Dankzij LPi geen vermogens verlies en iets vaker naar de pomp. Wel een dubbele actieradius als je beide tanks vult. LPG is zo gek nog niet, de (r)overheid wel.

    Login om te reageren
  32. hairry zegt

    14 december 2010 om 16:52

    Gas dient om op te KOKEN.

    Login om te reageren
  33. Frederik zegt

    14 december 2010 om 19:20

    @hairry: Goh, wat een slimme opmerking zeg. Heb je die helemaal zelf bedacht?

    Login om te reageren
  34. six-trey zegt

    14 december 2010 om 19:59

    veel mensen steken LPG in hun amerikaanse wagens, ik zou het zelf nooit doen, het maakt je motor kapot, zorgt voor een lelijker motorgeluid, en je verliest vermogen, dan betaal ik liever extra voor mijn benziene, ook is de LPG taks in belgie van 500euro per jaar te veel

    Login om te reageren
  35. eed zegt

    14 december 2010 om 21:02

    En dat terwijl ik een paar jaar geleden thv Hoogeveen voor f 0,30/l een tank vol gooide en dus voor f 15,– naar DenHaag heen en weer kon.
    Nu kost me dat: € 42,- !!!!

    Dus een prijs die 4X zo hoog is geworden ! (bij f0,50/l een paar jaar geleden)

    Login om te reageren
  36. midasracer zegt

    14 december 2010 om 21:17

    Jammer, LPG is een van de schoonste brandstoffen. Als het niet wordt opgevangen, wordt het gewoon afgefakkeld bij de produktie van olie. Dat is pas echt zonde en slecht voor het milieu. Triest dat de roverheid zich heeft afgekeerd van LPG.

    Login om te reageren
    • Frederik zegt

      15 december 2010 om 09:38

      @midasracer: Dat affakkelen is inderdaad bizar.

      Login om te reageren
  37. phaeton zegt

    14 december 2010 om 22:20

    Tja, belachelijk op z’n eigen manier. Het is geen goedkoop alternatief meer.

    Login om te reageren
  38. Robert zegt

    15 december 2010 om 00:32

    ik rijd nu al 12 jaar rond met lpg-drinkende vierwielers en dat bevalt prima. ’t Is wel jammer dat die literprijs zo hard gestegen is, maar voor een deel komt het ook doordat de uit lpg te winnen propaan in veel landen als huishoudbrandstof wordt gebruikt. Dat duwt de prijs ieder najaar/winter met zo’n 5 tot 8 cent/liter omhoog. Niet ieder land heeft ook zo’n mooi aardgasdistributienet als Nederland tenslotte.

    Gelukkig kan ik nog voor ‘maar’ 66 cent/liter tanken in Arnhem.

    Login om te reageren
  39. bmwopgasisok zegt

    15 december 2010 om 01:22

    Prijs lpg is flink gestegen, maar tov benzine/diesel nog steeds goedkoper altenatief. Als occasionkoper nog steeds zeer gunstig omslagpunt. Alle media richten zich met omslagpunt op nieuwe auto’s met nieuwe lpg instalaties. Als je dan gaat rekenenen is het inderdaad duurder dan voorheen. Toch zijn er veel automerken die regelmatig met eu1000,00 instalaties komen. Lijkt mij nog steeds aantrekkelijk.

    Login om te reageren
  40. Rob USA zegt

    15 december 2010 om 10:40

    Nee NL verdieselt liever dan rijden op het schone LPG, veel plezier in het fijnstofland Nederland !

    Login om te reageren
  41. majinstar zegt

    15 december 2010 om 11:51

    Alleen sloebers rijden met LPG. Afschaffen die handel.

    Login om te reageren
  42. mashell zegt

    15 december 2010 om 13:09

    Tja, als LPG nu ook nog duur wordt is er geen reden meer om de geringe actieradius en de extra technische problemen (dat achteraf inbouwen is gewoon gerommel dat de fabrikant niet zo bedoeld heeft) voor lief te nemen.

    LPG is net als het draaiorgel, Nederlands cultuurgoed maar bepaald geen ramp als het uitsterft.

    Login om te reageren
    • rik zegt

      20 december 2010 om 23:21

      @mashell:
      Afgelopen jaar mijn 850 op lpg van 147 000 naar 207 000 km gereden.
      Extra onderhoud ?;
      nieuwe ruitenwisserbladen en nieuwe verdelerkap

      de 850 rijdt een half miljoen op lpg, geen probleem

      dat gelul van extra onderhoud . . .

      Login om te reageren
  43. robbie zegt

    16 december 2010 om 14:36

    En toch is er een tekort aan autogas in NL ;)
    http://www.nu.nl/economie/2403340/tekort-autogas-bij-tankstations.html
    Maar dat heeft een andere reden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North