Het heft in eigen handen nemen. Of letterlijk de versnellingspook, in dit geval.
Een nieuwe auto samenstellen en op zoek gaan naar een handgeschakelde versnellingsbak. Succes! De spoeling is dunner dan het pigment bij de kapper. Dat betekent niet dat alle autofabrikanten het zelf roeren doodverklaren. Je moet het wel steeds meer in de specialistische hoek zoeken.
Als je een tas met geld op tafel smijt is er veel mogelijk. Shoppen voor een handgeschakelde auto is in elk geval bij een merk als Aston Martin een zekerheid. Tenminste, als je in aanmerking komt voor de meer exclusieve modellen. Aston Martin CEO Lawrence Stroll had er wat over te zeggen.
De miljardair en eigenaar van Aston Martin zegt dat er enorm positief werd gereageerd op de miljoenen kostende Valour. Van deze auto worden er slechts 110 gemaakt. Onder de kap ligt een dikke V12 en het belangrijkste, de motor is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak.
Een essentieel element, denkt Stroll. Volgens hem is er een groep mensen die juist weer terugverlangen naar old skool autorijden, mede door de komst van de elektrische auto. Tja, hij zal niet de eerste ondernemer zijn die zoiets als nostalgie weet om te zetten in keiharde pegels.
De mens is nu eenmaal vatbaar voor het terugdenken aan gloriedagen. Om dat nog een keer te herbeleven in een modern jasje is goud. Terug in de tijd gaan en nog een keer een dag meemaken op je middelbare school als tiener is niet mogelijk. Maar zoiets ‘ouderwets’ als een handgeschakelde versnellingsbak toepassen in een nieuwe auto kan wel.
Natuurlijk zit er een kapitalistisch randje aan de uitspraken van Lawrence Stroll. Hij kan zijn complete klantenkring tegemoet komen door de DB12, Vantage en DBX uit te rusten met een handbak. Maar hij is ook niet gek. Juist door het exclusief te houden met een model in gelimiteerde oplage in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak lijkt Stroll goud te hebben gevonden.
En prima dat het goed verkoopt en dat het Britse automerk er een dikke marge aan overhoudt. Want zo’n mooi merk als Aston Martin moeten we koesteren. (via Motor1)
jaso013 zegt
Voor een supercar, hypercar of sportauto snap ik het manuele schakelen wel. Voor een woon/werk/reis auto mogen ze het wat mij betreft afschaffen en de automaat als de nieuwe standaard invoeren. Gelukkig verdwijnt de handbak met de komst van de EV’s en vele hybride modellen vanzelf.
hotze zegt
Dat maakt handmatig schakelen voor Jan Modaal onbereikbaar. Wat mij betreft lekker handmatig schakelen. Met z’n allen om 9 uur op het werk aankomen, daar moeten ze wat aan doen, dat scheelt een hoop files.
dtwo zegt
Wat mij betreft blijft de consument gewoon de keuze behouden om naar wens ook handgeschakeld te rijden. Zelf vind ik handgeschakeld prettig maar ik ben er ook gewoon gewend aan, dus geen nadelen. Maar los daarvan is een handbak gewoon goedkoper. Lijkt me gezien de huidige prijzen een heel valide argument.
degrotemuis zegt
Dat lijkt me geen goed plan, aangezien er dan ook geen betaalbare handgeschakelde lesauto’s meer zijn. En met een automaat lessen betekent niet handgeschakelde auto’s mogen rijden. Best vervelend voor de beginnende bestuurder met een klein budget die het moet hebben van de tweedehands markt waar nog steeds de meeste auto’s handgeschakeld zijn.
hotze zegt
It’s awful pretty. Zeker met een handbak. Met een dikke knipoog naar de Vantage V8 uit de 80’s,
brammetjedeb zegt
Schakelen op een circuit lijkt me kicken, op straat gewoon automaat. Heerlijk, zou willen dat mijn bedrijfsbus het ook had.
Johanneke zegt
Als ik een automaat wil pak ik wel een EV. Wil ik wel een beetje lol tijdens het rijden pak ik een handbak, het liefst atmosferisch. Maarja ieder zijn mening en voorkeur eh.
sabrerator zegt
Altijd fijn als je keus op de oprit hebt.
degrotemuis zegt
Mooie Aston waarin de nodige elementen uit het verleden terugkomen. Grijpt qua uiterlijk terug op een aantal modellen uit de jaren 70 en 80 Daar past een handbak prima bij.
dtwo zegt
Of een drietraps automaat.
bobje zegt
Ik heb al 15 jaar een automaat. Gestart met een gerobotiseerde versnellingsbak in de Punto 2 en recentelijk twee DSG’s. Ik wil niet anders. In een file is het ideaal en op een 80km-weg ook.
Michel-GR zegt
2 auto’s staan en beide met een handbak.
Toen ik mijn rijbewijs haalde reden voornamelijk oudjes en mensen die niet kundig genoeg waren met een automaat. Vandaag de dag zijn dat mensen die niets/weinig met auto’s hebben of simpelweg lui zijn. En dat veel mensen lui zijn zie je in veel meer dingen terug helaas..
mashell zegt
Handbak is leuk maar alleen als de auto niet al teveel vermogen en koppel heeft. En je dus echt aan de bak moet om er uit te halen wat er in zit, alleen dan komt het op jou als bestuurder aan. Zo’n 600pk Aston Martin rijdt waarschijnlijk ook in de zesde versnelling nog wel uit stilstand weg.