Enkele jaren zwaaide Volkswagen met de scepter op Goodwood. Maar daar is met de McMurtry Spérling gisteren verandering in gekomen.
De Volkswagen ID.R was een prestigeproject van de Duitse autofabrikant om de laten zien wat ze allemaal in huis hadden op elektrisch gebied. Met deze elektrische auto wist Volkswagen een historisch feit te behalen op Goodwood. Coureur Romain Dumas in 2019 de heuvelklim in slechts 39,9 seconden te voltooien. Het record lag daarvoor al 20 jaren in handen van een McLaren MP4/13 met V10.
Volkswagen heeft geen 20 jaar kunnen genieten van deze titel. Nieuweling Max Chilton heeft met zijn McMurtry Spérling het record van Volkswagen afgepakt tijdens het Goodwood Festival of Speed 2022.
De 1,86 kilometer lange heuvelklim werd door de Spérling in slechts 39,08 seconden voltooid. Alleen al de start is indrukwekkend om naar te kijken. De elektrische auto schiet er vandoor. Je ziet zelfs de marshalls verbaasd reageren. En die gasten hebben genoeg meegemaakt dat ze niet gauw ergens van onder de indruk zijn.
Hoewel de McMurtry Spéirling nog een prototype is zijn de cijfers indrukwekkend. Het concept dat gebruikt werd voor de recordrun sprint in slechts 1,5 seconde naar 96 km/u. De auto weegt nog geen 1.000 kg. Op foto’s lijkt het net een opgevouwen auto, zo klein is de eenzitter.
Met het record heeft McMurtry de Spéirling goed op de kaart gezet. De vraag is natuurlijk wie dit record weet te verbreken. Want 39,08 seconden is een belachelijk snelle tijd om te kloppen.
banaan7 zegt
Die 41,6 was niet de snelste tijd van VW als ik het mij goed herinner. Na een paar aanpassingen deden de jongens van VW een 39,9 de volgende dag.
RubenPriest zegt
Je hebt gelijk! Aangepast
spacemoon24 zegt
Dat klopt wel, maar was het niet zo dat het geen officieel record is aangezien het niet tijdens de shootout op zondag gereden werd? De McMurtry is nu pas de eerste die officieel de Mclaren verslaat.
Fruitcake zegt
Klopt
soundgarden zegt
Bizar gewoon. Bizar.
mashell zegt
Haha. Met design dat zo uit Disney Cars lijkt te komen zet je grote merken nog wat extra te kakken.
Rick-dos zegt
Wat ook wel indrukwekkend is is dat je op de beelden een goede indruk krijgt hoe snel dat ding is. Normaliter krijg je geen goede indruk hoe snel een auto is als je het op beelden ziet.
dare2think zegt
Dat komt maar al te vaak doordat 90% van de cameralui op YouTube meezoomen met de autos op de dragstrip. Leuk voor de views om de auto in beeld te houden, maar de snelheid is niet meer te zien omdat mensen daarvoor een ander (vaststaand) punt nodig hebben.
bernoulli zegt
Gelukkig staan er genoeg hooibalen voor als het mis gaat.
bietje zegt
Pfffff… het lijkt wel versneld afgespeeld !!
Bizar dit, al is het wel een prototype natuurlijk. Toch anders dan wanneer je zo’n snelheid met een productie-auto neerzet.
mrrobot zegt
Wat gaat dit bizar hard
harrie zegt
Lijkt wel zo’n oude film waarin de achtervolging scene op dubbel speed wordt afgespeeld, de tering wat gaat ie hard.
harrie zegt
Ik lees op hun site dat het een fan car is, vandaar die stofwolken uit de ‘uitlaten’.
Waarschijnlijk een dikke extra elektromotor die hem tegen het asfalt zuigt, zoals je al kan horen voor de start.
Letterlijk een opgevoerde stofzuiger.
str8six zegt
Ik zag ‘m op IG al op de test runs gaan, men o men, wat een geruisloos kanon. Heel gaaf!
benvan zegt
Ik had het ook zien voorbijkomen.
Het ding produceert met zijn fans blijkbaar rond de 120 dB 😯
etiennep zegt
Ik denk dat dit voornamelijk de verdienste van de coureur is
Roskampies zegt
Doet een hoop stof opwaaien…
Letterlijk en figuurlijk. Gaaf ding.
geelbarrel zegt
One-trick pony
osmo zegt
Waanzinnig die start, het doet me denken aan een straaljager die met een katapult weggeschoten wordt van een vliegdekschip.
nofxke zegt
Deze auto heeft blijkbaar al 2000 kg downforce als hij stilstaat door de fan onder de auto. Daardoor ligt dat ding precies op rails
Jozo zegt
0 emotie maar wat een start!
Ok, 10% emotie dan…
dare2think zegt
Hij kan zo licht en klein zijn omdat ie maar voor 2-5 kilometer aan stroom hoeft mee te nemen. Berekening voor de vuist weg. 1000 pk is 700 kW motorvermogen, ruim rekenen met 60 seconden, dat is 1/60h. Je kan ervan uitgaan dat dit vermogen de hele 40 seconden maximaal nodig is. Reken je met 80% efficientie van de hele aandrijflijn, dan is er dus 700/0,8/60=~15 kWh nodig voor dit tripje. Dat moet dan een accu zijn van een auto van kaliber Smart EQ ForTwo(17.6 kWh) en dat past dus prima in dit karretje.
De kans is groot dat hij minder pk’s (nodig) heeft vanwege het relatief lage gewicht. Dan daalt de benodigde accucapaciteit navenant. Bovenstaande getallen vormen dus een bovengrens.
mashell zegt
Zo’n accu bestaat uit cellen die allemaal een maximale stroom kunnen leveren (en opnemen) dus om heel veel stroom tegelijk te leveren moet je veel cellen tegelijk leeg trekken en heb je dus wel een grotere accu nodig.
volt zegt
Deze auto heeft een 60 kWh accu.
kniesoor zegt
En op Avon banden. De Britten zullen glimmen van trots 🙂
ghini zegt
Je zou verwachten dat in het artikel wat meer info over de auto wordt gedeeld maar nee, zelfs even de website van het merk bezoeken voor info is te veel werk voor autoblog.. Jammer.
Max Chilton was een tijdje geleden bij SeenThroughGlass in de podcast, daar vertelde hij over dit project. Het is een fan car, een ventilator zuigt de auto naar de grond, ook bij stilstand. Daardoor heeft die idioot veel grip en zon snelle sprint, naast de elektro motoren natuurlijk. 2000kg downforce bij stilstand, 2250 op 125 mph, onder 1000kg auto, 3g in de bochten.. Gek en geniaal wagentje.. Oh en straatlegaal..
sportevo zegt
In dit filmpje vertellen ze iets meer over de auto.
https://youtu.be/qTgL8_1GDI0
flyerbunch zegt
It looks like an electronic pocket rocket! Reflexen zoals in de F1! Wat gaan we volgend jaar zien? Mss een Gokart met een 100kWh batterij met 4 EV motoren en gaan met die banaan? hehe.. PS: De Porsche 718 GT4 e performance deed het in 00:45.50 en die leek al snel! Er is ook een filmpje van de top 10: https://youtu.be/L6YJi9ul_pY
MaartenD zegt
Indrukwekkende prestaties van deze mini Batmobile. Denk alleen dat je de lengte van Roel van Velzen moet hebben om er in te passen…
rwdftw zegt
De marshalls bij de start : huh wat? Geweldig! Nu Pikes Peak. Ook dat record staat op de I.D. R met 7:57.148.
Ook Engineering Explained mag aan het rekenen. Het is dus wél mogelijk om sneller dan 2 sec van 0-100 te gaan.
berlinetta zegt
Er zijn toch wel meerdere auto’s die sneller 2 sec van 0-100 gaan?
CYBRTRK zegt
De Tesla model S plaid en Rimac Nevera zijn het ook al gelukt. Daarnaast geeft Engineering Explained al aan in zn video dat er voorbeelden zijn van auto’s die sneller dan 2 sec kunnen
xharin zegt
Er zit zelfs een Nederlands tintje aan… kijk eens even bij die andere Van Overbeeke :-)
joostdetaalnazi zegt
Gemiste kans van AB om wat te vertellen over de ‘fan’ van deze auto. 🤦🏻
isleofman zegt
Wat een ding zeg. Met zoveel grip, is de beperkende faktor alleen nog de durf van de coureur.
geertvanoosterwyck zegt
Stel je voor!!! Binnen een jaar of twintig worden wij in zelfrijdende wagens met zulke snelheden naar onze bestemming “geschoten” Slecht voor het hart van de ouderen onder ons. Ik schat dat we binnen een jaar of 20 alleen nog zelf met een wagen mogen sturen op een circuit. In het verkeer worden er tegen dan alleen nog zelfrijdende wagens toegelaten die geen fouten meer maken(toch tientallen minder fouten dan mensen, en, die enkele doden die er per dan jaar gaan vallen door een eventuele fout, is de “collateral damage” die niet opweegt tegen de vermindering van het aantal ongevallen en files dat we door zelfsturende wagens gaan verkrijgen. Echt leuk ziet de toekomst er tegen dan niet uit maar, het systeem op zichzelf gaat wel een stuk veiliger en zuiniger zijn.
fedal zegt
Het geluid vond ik maar niks hoor. Maar petje af…wat een snelheid van dat lelijke autootje.