Na bijna 15 jaar blikken we even terug op misschien wel de gaafste concept car ooit die het productiestadium niet haalde: de Audi Quattro.
Autofabrikanten menen nog steeds dat wat je laat zien in de autosport definieert hoe het imago van je straatauto’s wordt. Kijkend naar de geschiedenis klopt dat vaak wel. Nadat Lancia de rallysport decennialang domineerde, kwam Audi als relatief jong merk met het lumineuze idee om de rallysport van een opdoffer te voorzien. De Audi Quattro, vernoemd naar zijn baanbrekende vierwielaandrijving, zou mee gaan doen aan de rallysport. In de tijd dat Groep B nog het ding was, zeg maar. De Audi Quattro domineerde de sport en zijn opvolger Audi (S1) Sport Quattro geen centimeter minder.
Waarom het briljante marketing was? Omdat straatauto’s van Audi daarna het hebben van vierwielaandrijving als speerpunt kregen. Ook jij kan Walter Röhrl nadoen met de auto waarmee jij elke dag naar kantoor tuft! Wie wil dat nou niet. Het zorgde in ieder geval voor een serieuze impuls voor Audi als liefhebbersmerk en je zou kunnen zeggen dat Audi Quattro GmbH, die de sportmodellen voor hun rekening ging nemen, altijd hebben geprofiteerd van het succes uit de rallysport.
Quattro revival
Denk aan de toekomst, maar vergeet nooit waar je vandaan komt. Het zou zomaar de slogan geweest kunnen zijn van een magistrale concept car waarmee Audi op de proppen kwam in 2010. Audi zou namelijk de Quattro van een opvolger voorzien, precies 30 jaar na het origineel uit 1980 werd gepresenteerd.
Om de insteek van de auto te begrijpen, moeten we het eerst even hebben over de techniek en positionering. De Quattro zou namelijk de prestige krijgen van Audi als sportmerk, zoals de R8. Maar qua formaat zou hij net boven de TT en net onder de A5 vallen. Terwijl hij wel de technische basis van die laatste leent, maar dan ingekort. Ook qua motor zou hij onder de RS5 vallen: de 2.5 liter vijfcilinder uit de toen hagelnieuwe TT RS zou gebruikt worden, met precies 300 kW (408 pk). Dat maakt de hommage aan de Sport Quattro, ook met een iconische vijfcilinder, compleet. Qua schakelen kreeg je de handbak van de RS5. En, uiteraard, altijd vierwielaandrijving.
Styling
Dat is allemaal prima, maar het echte hoogtepunt van de Audi Quattro was natuurlijk de styling. Dit kan subjectief zijn, maar eigenlijk is het design fenomenaal uitgevoerd. Hij oogt namelijk erg modern, zeker voor 2010 (wat 14 jaar geleden is, mind you). Het spitse front is zelfs met terugwerkende kracht een soort voorbode voor de tweede R8 (Type 4S) geweest. De proporties kloppen precies met die van de Sport Quattro: eigenlijk nét iets te kort, maar door breed uitgezette wielkasten maakt dat hem juist lekker dik. Met een beetje fantasie zie je er zelfs wat Corrado of S2 Coupé in en dat is zeker een compliment.
Ook het interieur lijkt te experimenteren met zaken die in de R8 zouden verschijnen. De Audi Quattro zou een simplistische cabine krijgen, met één groot scherm voor je neus. Dit zou uitgroeien tot Virtual Cockpit dat debuteerde in de Audi TT (8S) en R8 (4S), en later in elke Audi zou komen. Wel nog echt in de kinderschoenen: de graphics lijken minder geavanceerd en er zaten nog fysieke knoppen rondom de tellerbak, wat ietwat Citroën BX-esque aanvoelt. De aircobediening met minischermpjes voor de temperatuur lijkt ook een voorganger te zijn van de uiteindelijke ronde knoppen in de R8 en TT.
Productie-rollercoaster
En toen kwam het lange wachten. Audi zou namelijk de Quattro dolgraag in productie willen nemen, maar dan als gelimiteerd model voor een bijpassend bedrag. Geeft niet toch? De originele Quattro was ook heet en vrij beperkt leverbaar spul, dus ook dat zou hem een perfecte opvolger maken. De Quattro ziet er ook nog eens productieklaar uit. Waar wacht je nog op?
Op dat Audi in 2012 de auto afschiet voor productie. Des tijds had Audi ook plannen klaarliggen voor auto’s die later de Q3, nieuwe A3 en vele andere topverkopers zouden worden. Al je geld uitgeven aan een model waar je er 500 van verkoopt is qua winstmarge prima, maar het helpt je productiecijfers niet. Op zich had Audi gelijk door gewoon hun volumemodellen door te zetten, maar een prestigeprojectje op zijn tijd lusten wij (en kopers vaak ook) altijd wel.
2013: Sport Quattro Concept
En toen was daar ineens pardoes de revival van de Audi Quattro Concept in 2013. Middels de Sport Quattro Concept. De timing is wederom niet toevallig: de Quattro vierde 30 jaar Quattro uit 1980, de Sport Quattro vierde de veel heftigere evolutie, de Sport Quattro uit 1983.
Toegegeven, de originele concept was mooier, maar Audi maakte de Quattro Concept zo weer ietsje productierijper, zo voelde het. Dat gold ook voor het interieur, waar je nu al bijna de hele R8-cockpit in kan herkennen. Net als de opgevoerde specs voor de Sport Quattro had de SQ Concept veel dikkere specs dan de Quattro Concept: de krachtbron zou een derivaat van de 4.0 Biturbo V8 worden die je in de RS6 (C7) zou vinden later dat jaar. Eveneens met 560 pk, maar ook een batterij en een elektromotor. Een echte PHEV dus, met 700 pk in totaal. Een kanon!
2014: Laser Light Concept
Wanneer je een concept opvolgt met een concept en beide zien ze eruit alsof er een milieulabel en een kenteken op kan, is productie wel zeker, toch? Audi doet er nog een schepje bovenop door de Quattro wederom op te volgen met een nieuw concept.
Audi nam namelijk een derde variant van de Quattro Concept mee naar de Consumer Electrics Show in Las Vegas van 2014. Deze rode coupé debuteerde iets wat Audi later veel zou gebruiken: laserlicht. Da’s eigenlijk alles.
Officieel nooit gebouwd
Nou, kom op Audi. Eén keer afschieten, soit. Jammer, maar begrijpelijk. Twee keer afschieten, dan ben je een beetje sadistisch, toch? Welnu, 14 jaar na de Audi Quattro Concept en 11 jaar na de Sport Quattro Concept is het vrij duidelijk: Audi deed het toch niet. En ja, we blijven erbij dat focussen op de auto’s die het geld en de cijfers noteren slim was, maar een beter cadeautje aan jezelf bestaat niet. De Quattro werd vanaf 2017 voor altijd een concept car verklaard. Wel één van de beste, mooiste, hoopvolste, spelend-met-je-emoties-volste concept car die er ooit is geweest.
Oopelkadet zegt
No nee. 3 x nee. De originele Quattro was en is zo mooi. De S2 station wordt door sommige zelfs nog dagelijks gereden. Ik vind een moderne overslag totaal niet passen. Dat digitale dashboard alleen al. Juist die rally auto in combo met Audi styling is wat dat merk tot op de dag van vandaag voortdrift: totale focus op beste interieurs en mooiste materialen met 4 wiel aandrijving. Hedendaags te zwaar en te nderstuurd en dat isprima maar dat was de quattro niet en om nu een quattro te krijgen die ook die eigenschappen krijgt is imo een gotspe. Dit was al een slecht weekend met die gruwelijke Coldplay op Glastonbuty, laten we het nog niet erger maken met een moderne iteratie van de Quattro die alleen maar gaat teleurstellen.
mashell zegt
Deze was eigenlijk best wel meh, Audi had in de jaren 90 de quattro spyder moeten brengen!
Het is ook wel typisch designer eigen om met de zoveelste sportwagen een project te kiezen dat weinig kans op productie maakt.
Robert zegt
In tegenstelling tot @blauwmetstippen1976 en @mashell hierboven, vind ik de moderne iteratie dus wel ongelooflijk fraai. Deze concept car had wat mij betreft gewoon moeten worden uitgebracht, en dan ook niet als limited edition van 500 stuks, maar gewoon als bijvoorbeeld potentiële Porsche Cayman concurrent.
Fernando zegt
Audi had de Concept 1 beter in standaard productie genomen ipv een hele waslijst Q´s
Eduardo Cuvelier zegt
Audi Quattro Concept Charismatic Compulsive Choke – Score :
– Lazerhawk : ‘So Far Away’
– https://www.youtube.com/watch?v=Jmnp0xV2P3E
HZW zegt
Alleen die witte quattro Sport versie was mooi geweest met zijn 402 pk sterke 5 cilinder motor en een gewicht van 1300 Kg.
Die gele en rode werden lood zware 1850 Kg wegende bakbeesten, die de plank helemaal mis sloegen.
verdebosco zegt
Mooie concepts, zeker de eerste, maar een 5-deursversie in productie had vast gekund. Of zat dat de A5 in de weg? Sowieso zijn deze concepts niet de mooiste Audi-concepts, een beetje voorspelbaar. Ook anno 2010. De Audi Quattro Spyder Concept (1991) was en is de mooiste.
audirs3 zegt
Ik vind het een mooie concept, maar toch te weinig retro. Ik vind een Ioniq 5 al meer lijken op de oer quattro dan deze concept. Die single frame grille past er toch niet op, en teveel rondingen aan de zijkant.