Wachten tot het licht op groen springt krijgt een nieuwe betekenis.
Na een succesvolle lancering in de Verenigde Staten heeft Audi het gemunt op Europa om de vehicle-to-infrastructure (V2I) service hier te introduceren. Vanaf juli zal Audi nieuwe modellen uitrusten met de techniek. Thuisstad Ingolstadt zal de proeftuin worden van V2I in Europa.
Het is de bedoeling dat andere Europese steden in 2020 gaan volgen. Met V2I is het mogelijk dat de auto weet welke snelheid nodig is om het groene licht te halen. Deze informatie is voor je neus af te lezen op de Virtual Cockpit. Als het systeem ziet dat je harder moet rijden dan de maximumsnelheid toelaat in het gebied, dan geeft de auto geen suggestie. Wel komt er een countdown in beeld wanneer het verkeerslicht op groen gaat springen als je eenmaal bent aangekomen bij het kruispunt. Audi denkt dat autorijden in stedelijk gebied op deze manier relaxed en meer efficient is. Behalve voor de opgefokte Audi-rijder, die de countdown gaat gebruiken om stoplichtsprintjes te winnen in combinatie met launch control.
De Duitse autobouwer introduceerde de technologie in 2016 in de Verenigde Staten. Meer dan 5.000 kruispunten met verkeerslichten ondersteunen de technologie. Moderne Audi’s kunnen V2I gebruiken in onder meer Denver, Houston, Las Vegas, Los Angeles, Portland en Washington D.C. Alleen al in de hoofdstad van de VS zijn meer dan 1.000 kruispunten aangesloten op V2I. In de toekomst moet mogelijk worden dat verkeerslichten en auto’s beter met elkaar gaan communiceren voor een optimale doorstroming.
De A4, A6, A7, A8, Q3, Q7, Q8 en e-tron vanaf modeljaar 2020 worden uitgerust met de techniek. Zoals we Audi kennen is de technologie niet standaard aan boord, maar mag je lappen. Je moet de opties ‘Audi connect Navigation & Infotainment’ en ‘camera-based traffic sign recognition’ aangevinkt hebben om gebruik te kunnen maken van V2I.
Audi heeft naar eigen zeggen langer de tijd nodig gehad om het systeem in Europa werkende te krijgen. Waar de VS veel ‘domme’ verkeerslichten kent die allemaal tegelijk op groen springen, zijn Europese verkeerslichten intelligenter en houden deze rekening met het verkeer.
evdw zegt
F1 definitief in Zandvoort lijkt me belangrijker nieuws dan dit :)
En een dikke “I told you so” naar de mensen die zo hard riepen dat Assen het moest en zou worden.
n0zem zegt
@evdw: sorry, je had gelijk…
dave130r zegt
@evdw: Ik wens ze veel succes, dat gaan ze nodig hebben.
willeme zegt
@evdw:
Dan gaan hoogopgeleiden het hebben over infrastructuur ..
En Jack Plooij ..
Wordt toch een enorm fiasco ..
Met dank aan die gesubsidieerde huisjesmelker ..
Daaraan herken je de ware hipster ..
Zolang die retardopet maar blikjes verkoopt ..
Of 1.5 literflessen met statiegeld ..
Kunnen alle hipsters aan de Red Bull ..
evdw zegt
@willeme: Je denkt teveel in problemen.
Het is toch supergaaf dat er weer een F1 in Nederland komt?!
Dat het voor de mensen die graag een veel te duur kaartje willen kopen om erbij te zijn lastig zal worden om er te komen is bijzaak maar dat vindt zijn weg vast wel weer.
Op een zonnige dag trekken er ook 1000-den mensen naar het Zandvoortse strand en daar hoor je ook verder weinig over. Allemaal bijzaak, ik kijk lekker op TV en geniet van het feit dat er weer een F1 in Nederland is.
hallokroket zegt
@willeme:
Je bent vergeten in te loggen als Lincoln…
hplh zegt
@hallokroket: hoe kom je daar nou bij?
Vanquish zegt
@willeme: Perfecte imitatie!
Of je bent gehackt, dan weet ik door wie.
hallokroket zegt
@Vanquish:
Ik vermoed al lang dat Lincoln het alter ego is van één van de scribenten.
Zou best kunnen, af en toe lekker loos gaan.
Vanquish zegt
@hallokroket: Ik denk dat ik ook een tweede account ga aanmaken ..
gandini zegt
@vanquish: Om dan een discussie met jezelf te beginnen en te kijken welk alter ego wint.
monsieurleloure zegt
Net of de infrastructuur in Francorchamps zo lekker geregeld is. Wees blij dat er zo’n evenement in Nederland plaats gaat vinden.?
potver7 zegt
@monsieurleloure: Of Silverstone. Of Magny Cours…
Dutchdriftking zegt
Mooi nieuws. Verbeterd de doorstroming aanzienlijk.
chrism zegt
Hier in NL hebben we veel “slimme” verkeerslichten, die afhankelijk van het verkeer de lichten regelen. Het is van te voren niet bekend wanneer een licht op groen zal springen. Een v2i systeem kan dit dus niet detecteren. In Duitsland daarentegen hebben veel verkeerslichten een vaste cyclus. Hier kan dit dus beter geïmplementeerd worden.
mashell zegt
@chrism: in de late avond sta je inderdaad wel eens voor Jan Doedel voor het verkeerslicht in Duitsland. Maar dat is alsnog minder irritant dan de “veilige” installaties in Nederland waar bij geen verkeer alles op rood staat, je aan komt rijden en als je net stilstaat het licht op groen springt.
funkiejopie93 zegt
@chrism: Daarom zijn er in Nederland (en volgens mij werkt dit systeem ook zo) stoplichten die kunnen communiceren met autos. Er is in ieder geval mee proef gedraait. Dus daarom maakt het niet uit welk type stoplicht het is.
iphonistvongates zegt
“Het groene STOPlicht” nu dat is nog eens een paradox. Officieel heten ze verkeerslichten…toch!?
gandini zegt
@iphonistvongates: Ach… er rijdt ook wel eens iemand door rood… Waarom dan ook niet eens stoppen voor groen?
marinepower zegt
Mogen wel heel ‘domme’ verkeerslichten zijn daar in Murica, als ze allemaal gelijk op groen gaan.
ghost zegt
Scheelt een hoop uitstoot op deze manier. Bij optrekken stoot je immers meer uit dan constante snelheid.
polar zegt
Kunnen ze op zandvoort ook gelijk doen. Blauwe lamp en je wagen remt gelijk haha
wmdegroot zegt
Groen stoplicht? Ik dacht dat stoplichten altijd rood zijn..