Gelukkig!
Een van de meest geplaagde merken aller tijden is toch wel het Britse Aston Martin. Ondanks dat ze de gaafste auto’s te wereld bouwen, is winst maken nooit echt een dingetje geweest. Niet dat ze het niet wilden bij Aston Martin, het lukte gewoon niet zo vaak. In de jaren ’90 maakte het minder uit, want Ford nam de boel over. De DB7 was de absolute redding voor zijn maker. Daaropvolgend kwamen de DB9, Vanquish en de populaire V8 range. Maar ook toen waren de uitgaven veelal hoger dan de inkomsten. In 2007 is Aston Martin weer los van Ford. Veel te lang werd er voortgeborduurd op de ‘VH’-architectuur met Jaguar (V8) en Ford (V12) motoren. In de tussentijd zijn er een nieuwe DB11, DBS en een nieuwe V8 Vantage bijgekomen. Niet iedereen is even blij met de nieuwe styling, maar niemand kan ontkennen dat in technisch opzicht de auto’s beter zijn dan ooit. Ook zijn de nieuwe motoren hét bewijs dat een V8 of V12 met turbo’s nog altijd fantastisch kunnen klinken.
Vandaag konden we al melden dat het niet al te best gaat met Maserati. Hoe gaat het dan met Aston Martin? Nou, we kunnen daar een positief antwoord op geven. Het gaat namelijk uitstekend met het trotse Britse merk, zo laat men weten. In het afgelopen kwartaal werd er namelijk 4 miljoen euro winst gemaakt. Dat klinkt niet veel voor een autofabrikant, maar voor een Brits merk dat constant de administratiepapieren met rode papieren moet invullen, is het uitstekend nieuws.
De stijging van de winst komt bijna compleet op het conto van de stijging in de verkopen. Aston Martin verkocht namelijk twee keer zoveel als vorig jaar in dezelfde periode. Tot nu toe zijn er 1.776 Aston Martins verkocht. In Amerika (Noord en Zuid bij elkaar) stegen de verkopen met 185%! In Azië en Oceanië (fijn om te weten dat daar ook Astons rijden) was de stijging iets minder, maar met 133% nog altijd uitstekend te noemen. Nu de ‘ruggengraat’ van Aston Martin helemaal nieuw is en dus goed verkoopt, kan het merk zich bezighouden met uitbreiden. Zo komt er in Wales een tweede productiefaciliteit bij. In kleine oplage zullen speciale projecten als de Valkyrie gebouwd worden, maar de meeste hoop is gevestigd op de Aston Martin Lagonda DBX, een grote crossover.
alex1589 zegt
Goed dus goed, klinkt goed
cossiekiller zegt
@alex1589: Astons klinken altijd goed ;-)
Dutchdriftking zegt
Lekker bezig!
berlinetta zegt
Eigenlijk is AM een soortgelijk merk als Maserati. Ze bouwen allebei dezelfde type auto’s in mijn ogen. Waarom het met AM dan wel goed gaat en met Maserati niet? Ik denk dat het zomaar kan komen dat doordat AM zo slim is geweest om een partnerschap aan te gaan met Mercedes. Mercedes bouwt goede motoren en heeft een goed infotainmentsysteem. AM profiteert daar flink van. Maserati daarentegen moet het volgens mij vooral doen met Chrysler-techniek. Niet het beste spul vind ik. En juist als je wil concurreren met de Duitsers moet je met het beste spul aan komen. Dat doen ze Duitsers immers zelf ook. Daarnaast vind ik ook dat Maserati haar magie is verloren. Het waren altijd bloedmooie auto’s met een schitterend geluid. Nu zijn het gewoon mooie auto’s met een leuk geluid. Enkel die V6 Turbo klinkt best lekker.
reactief zegt
@berlinetta: Persoonlijk vind ik de nieuwe Astons erg mooi en de huidige Maserati’s stuk voor stuk lelijk. Daar ligt volgens mij het grootste probleem.
berlinetta zegt
@reactief: Oh excuses, ik wist niet dat het probleem van Maserati geheel bij jou lag.
reactief zegt
@berlinetta: Hahaha… Scherp!
gasskaas zegt
@reactief: inderdaad die merkbeleving is er nog, het is altijd italiaans geweest dus de elektro was al bocht. Of dat nu van chrysler of fiat komt maakt niet uit. Het ging voor het design en gevoel van de auto. Dat is weg bij maserati.
str8six zegt
@berlinetta: exact wat je beschrijft. Men wil allure van een Engels/Italiaans merk maar de techniek en afwerking van een Duits merk. Dat is precies waarom Bentley en Lambo het zo goed doen. Maserati daarentegen… Daarop voortbordurend is het dan ook des te knapper dat Ferrari recordjaar na recordjaar schrijft. Is wel een ander soort merk natuurlijk, maar toch..
viezefreddyw zegt
@str8six: Komt ook omdat Ferrari tegenwoordig modellen uitbrengt waar je u tegen zegt. De GTC4Lusso is een schitterend ding, de 488 verkoopt als een malle en de nieuwe Portofino is echt een verbetering in alles in vergelijking met zijn voorganger. Ook weet Ferrari tegenwoordig interieurs te maken die echt erg goed zijn afgewerkt met mooie materialen. Dat is wel eens anders geweest. Infotainmentsystemen zijn goed maar niet de beste, maar daar gaat het uiteindelijk niet om bij Ferrari.
Bij Maserati gaat het daar juist wel om op dit moment en daar gaat het de mist in. Ook ligt het denk ik aan het feit dat Maserati niet met veel nieuwe en goede modellen komt. De Ghibli loopt al vanaf 2013 en ondanks de vele facelifts verkoopt het nog niet goed. De Quattroporte is ook de verkooptopper en de Levante is niet de cashcow waar ze op gehoopt hadden. Logisch ook want het is geen mooie auto en absoluut geen ‘Maserati’.
Wat ze missen is de sportwagen die ze altijd hadden, zoals de GranTurismo. Een schitterend ding maar die hebben ze te lang in productie gehouden. Bij Maserati moeten ze de bezem door het pand gooien en rap ook. Nieuwe modellen met verbeterde technieken en interieurs.
berlinetta zegt
@str8six: Ferrari vind ik inderdaad ook anders. Bij die auto’s draait het om de prestaties en dat kunnen ze heel goed. Bij AM of Maserati draait het niet alleen maar om de prestaties, maar ook om andere dingen zoals luxe en comfort. Die auto’s zitten meer in het vaarwater van de Duitsers en dan is de concurrentie hevig.
ikleesookoverautos zegt
@berlinetta: juist niet met elkaar te vergelijken
banaan7 zegt
@berlinetta: het zal deels ook wel aan de reputatie te wijten zijn. Voor zover ik hoor vinden de meeste mensen om mij heen Maserati’s patserbakken, Aston Martins daarentegen vindt men erg mooi en voor mensen met klasse.
berlinetta zegt
@banaan7: Tja, de Duitsers vind ik soms ook patserbakken en die vliegen ook als warme broodjes over de toonbank.
Edge zegt
@berlinetta: En ik denk dat de presentatie van Aston Martin ze ook geen windeieren heeft gelegd. De deal met Red Bull Racing, het maken van begeerlijke wagens als de Vulcan en Valkyrie als imagobooster, hun deelname in het WEC en aanstaande DTM-deelname. Dat zijn allemaal imago-builders die ervoor zorgen dat Aston Martin hip en in de picture blijft. Intussen doet Maserati…. zo goed als niks.
Design_Driven zegt
Sympathiek merk, ik gun het ze van harte. Daar gaan we nog wat mooie dingen van zien.
gove zegt
1800 autootjes verkocht is toch helemaal niks, beetje dealer doet dat ook, dan is het niet zo gek dat ze weinig winst maken
janmetdelangeachternaam zegt
@gove: nee, niet sarcastisch bedoeld maar 4 miljoen is echt niks. Hoe kan je daar een beetje flink mee investeren? Volgens mij kostte het MQB platform van VAG al enkele miljarden om te ontwerpen, wel iets heel anders maar geeft wel een inkijk in de hoogte van de kosten.
Esprit_de_Flandre zegt
@janmetdelangeachternaam: 4 miljoen winst is wat er overblijft nà de investeringen in de toekomstige modellen.
Hoeveel die investeringen dan zijn, is ook wel een raadsel…
tvklarenbosch zegt
@gove: er is geen dealer ter wereld die 1800 auto’s van gemiddeld €250k verkoopt per kwartaal
gove zegt
@tvklarenbosch: zijn zat dealers die dit verkopen, alleen in nederland al stern- van mossel-broekhuis-enz. daarnaast nog legio autohandelaren die dit aantal alleen al per maand verkoopt, en ga je de grens over dan zijn er dealers bij die lachen om deze aantallen.
tvklarenbosch zegt
@gove: dat bedoel ik niet. 1800 auto’s van gemiddeld 250k, dat redt geen dealer. Dat er dealerbedrijven zijn die dat soort aantallen wel halen snap ik ook wel, maar niet in die prijsklasse.
justin1975 zegt
@gove: Er zijn denk ik maar weinig dealers die 1.800 auto’s per kwartaal wegzetten en al helemaal niet in de prijscategorie waarin AM opereert ?.
gove zegt
@justin1975: 250k per auto zegt niet zoveel , 4.000.000 /1800 is € 2222 euro per auto, dat is aan de ruime kant maar zeker haalbaar
tortuga zegt
Super nieuws voor Aston ik zou ook een cantate op de oprit willen… maar 1 heb geen oprit 2 de bankrekening geeft te weinig nullen voor de komma . Hopelijk blijf het wel beetje draaien, maar ietsie exclusief blijfd.
tortuga zegt
@tortuga: wat een rare autocorrect voor vantage . Ken cantate zelfs niet noch de betekenis er van.
Esprit_de_Flandre zegt
@tortuga: En? Cantate al eens gegoogeld ondertussen? Bijleren doe je elke dag hé…
torsen zegt
“voor een Brits merk dat constant de administratiepapieren met rode papieren moet invullen”
Gekke britten. Papier met ander papier invullen.
Esprit_de_Flandre zegt
@torsen: Next level origami…
vpowert zegt
Als ik een beetje verder lees, is het toch allemaal niet zó rooskleurig: https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2018-11-15/aston-martin-s-dbx-will-prove-its-luxury-chops
Ik gun het ze van harte, maar het blijft voorlopig nog wel even een uitdaging financieel gezien. Ondanks de ronkende persberichten, mooie nieuwe modellen en interessante plannen.
ben4dover zegt
Goed nieuws, blij dat het merk de goede kant op gaat. Maar ze hebben echt nog wel wat in te halen op de concurrentie.
Iets waar ik persoonlijk heel erg ban schrok was de ongelofelijk slechte techniek in de auto zelf. Het infotainment system is bijna hetzelfde als uit de vorige generatie C-klasse van Mercedes. Maar dan even een aston sausje.
Heel erg teleurstellend. Rest van de auto is geweldig.
mashell zegt
@ben4dover: zo’n infotainmentsysteem laten ontwikkelen is veel te duur voor kleine fabrikanten, die kopen dus wat in bij andere fabrikanten. Niks mis mee als je dat dan bij Mercedes haalt.
ben4dover zegt
@mashell: dat is het dus, ze kopen een heel oud systeem. Het is het oude systeem uit de C-klasse, dus echt oud.
mashell zegt
@ben4dover: maar nog altijd dramatisch veel moderner dan het Volvo systeem dat ze er voor hadden (wat in tegenstelling tot wat ze bij Top Gear zeiden, helemaal niet slecht was). Overigens kopen ze het natuurlijk wel in met de laatste versie van de software en het laatste kaartmateriaal. Maar het is natuurlijk niet van het niveau wat Mercedes nu in A klasse levert. Voor klanten van merken als Audi, BMW en Mercedes is de kwaliteit van het infotainmentsysteem ook een belangrijk koopargument geworden, voor de sportwagenmerken weegt dat toch wat minder zwaar.
ben4dover zegt
@mashell: Ik snap volledig wat je zegt en weet ook hoezo dit zo is. Maar vind het niet echt kunnen dat zo een auto in nieuw staat al niet up to date is.
Snap ook dat het duur is voor ze, maar als een pagani Apple car play kan regelen moeten zij ook iets beters moeten zien te verzinnen.
Maja, er zal een redenen voor zijn. Ze doen het goed, daar gaat het om!
Rob zegt
Ja, goh, ze hebben net 3 nieuwe modellen op de markt gezet. Als je dan nog niks weet te verkopen kun je beter ophouden. Belangrijker is of ze dit vast kunnen houden en hoe de nieuwe SUV aanslaat.
Toen Maserati net met de nieuwe Ghibli en Quattroporte kwam zagen we namelijk ook dit soort jubel berichten, maar daar las ik net ook wat anders over….
https://www.autoblog.nl/nieuws/quattroporte-en-ghibli-trekken-maserati-uit-het-slop-61322
phaeton zegt
@Rob: Goh, tenminste nog iemand die de lange termijn in het vizier heeft. Leuk een paar miljoen, maar als je de afgelopen jaren tientallen verlies hebt geleden is er weinig hosanna.
spiderman zegt
AM heeft haar modellenprogramma net flink vernieuwd. De klanten van dit soort merken (soepjurken uit de zandbak en andere obsceen rijken) zijn er als de kippen bij om de eigen collectie meteen weer te vernieuwen, want geld speelt geen rol, dat klotst toch tegen de plinten op. Na een jaar doen ze die auto’s weer weg, want voor het rondrijden in Londen moet je jaarlijks met wat anders komen. Ferrari wisselt haar modellen inmiddels ook bloedsnel. Hoe lang is de 488 er nu nog, maar de opvolger wordt alweer aangekondigd. Idem met de andere modellen. Continu wat nieuws willen, Maserati heeft daarvoor te weinig te bieden. Imago en een regelmatig wisselende collectie zijn cruciaal in dit segment.