De guitige roadster mag blijven. Met dit recept is de Mazda MX-5 NE er straks helemaal klaar voor.
Compact, achterwielaandrijving en gemaakt voor rijplezier. Anno 2021 bestaat dat nog steeds in vorm van de Mazda MX-5. De huidige generatie, ND, kwam in 2015 op de markt. De Japanse autofabrikant is echter van plan om de volgende generatie al vrij rap te presenteren.
Maar welke kant gaat het merk op met de MX-5? In een eerder bericht kon je al lezen dat je niet bang hoeft te zijn voor een elektrische of PHEV oplossing. In plaats daarvan zoekt Mazda het in de Skyactiv-X hoek. Sowieso probeert het conservatieve Japanse merk zolang mogelijk vast te houden aan het ‘oude’. Zo waren ze vrij laat op het gebied van elektrische auto’s met de komst van de MX-30. Mazda zoekt liever oplossingen waarbij ze de good ol’ verbrandingsmotor kunnen behouden. Zo lang als mogelijk.
Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE is volgens Autocar de Skyactiv-X motor. Deze zou de taken overnemen van de huidige Skyactiv-G in de MX-5 ND. De Skyactiv-X is een viercilinder benzinemotor, voorzien van een kleine supercharger die lucht in de cilinder plaatst. Hoewel er in deze setup geen sprake is van een 48V mild hybride uitrusting, staat dit concept wel op de agenda voor de NE. Wellicht komen er meerdere varianten. Net als dat je nu de 1.5-liter en de 2.0-liter hebt met de MX-5 ND.
Le-on wheels zegt
Ik mis in de uitleg van de Skyactive-X motor dat het bijzondere is dat het een zelfontbrandings benszinemotor is. Eigenlijk een op benzine lopende dieselmotor dus. Best wel een heilige graal in verbrandingsmotoren.
berlinetta zegt
Ik heb anders al regelmatig gelezen dat de motor in werkelijk niet zo goed is als hij op papier lijkt te zijn. Vooral op het gebied van vermogen lijkt hij niet te leveren wat Mazda belooft.
Variomatic zegt
@Le-on wheels: als het een heilige graal was dan zouden veel meer fabrikanten het toepassen. Dat doen ze niet omdat a. de uitstoot van deze motoren relatief hoog is en b. de markt tegenwoordig verwend is met turbomotoren icm een automaat en daarom vraagt. Mazda prijst zichzelf uit de markt door zo stoïcijns vast te houden aan dat skyactiv geleuter. Het rijdt gewoon niet lekker, zo’n ongeblazen skei-ektif blok icm een automaat.
Mazda is in Europa gekrompen tot een marginale speler die eigenlijk alleen nog wat klaar speelt in de niche van boomer-crossovertjes en dit helpt niet.
Robert zegt
@variomatic: laat ik nou altijd begrepen hebben dat Mazda juist de technologie achter de SkyActive motoren (sterk verhoogde compressie t.o.v. traditionele benzinemotoren) hebben doorontwikkeld om niet aan de downsizing+turbo trend te hoeven meedoen, vanwege de vaak teleurstellende verwachting van zowel de levensduur als het praktijkverbruik van dergelijke motoren…
Variomatic zegt
@RRRobert: zo zou ik het ook verkopen als ik mazda was.. maar het verbruik op papier telt en dat zorgt bij Mazda voor een hogere bpm.. en klanten vinden het minder prettig rijden dan een turbotorretje.
wimof zegt
Dat na 120.000 km pietdood is.
sportabgasanlage zegt
Onzin. Er zijn genoeg 3-pitters met turbo die meer dan 1,5 ton gelopen hebben en ’t nog steeds doen.
Zolang ze maar goed onderhouden zijn.
Alex_79 zegt
@variomatic. Ik rij sinds 2018 in een Mazda 2 115pk. Ik heb in de lockdown vaker lange ritten moeten maken omdat ik verplicht ( bijna in m’n uppie) op kantoor moest werken. Geen kip op de weg te vinden dus ik heb even uitgebreid de tijd gehad die Skyactiv motor te testen. Als je de vaart erin wil houden moet je tussen de 3000 en 4000 toeren maken en dan wil dat echt wel vooruit. Wil je zuinig rijden hou je dan gewoon aan rond de 100 als topsnelheid en rol zo veel mogelijk uit, je draait met gemak ritten van 4.8l per 100 km en op extreem gunstige dagen zelf 4.5 of 4.4. een turbotorretje heeft meer herrie, meer verbruik en meer slijtage om dezelfde afstand af te leggen. Maar ja iedereen lijkt NA motoren te hebben afgeleerd de laatste 12 jaar
mashell zegt
Ehh nee, dat is de marketing uitleg maar in de praktijk heeft de Skyactive X ook gewoon bougies die ontsteken (ze ontsteken een beetje mengsel, dat de rest van het mengsel moet ontsteken). Niet echt een zelfontbrander dus.
mx5wijf zegt
Los van de motor, hoop ik dat de binnenruimte weer NC proporties krijgt. De ND is een guitig karretje, maar jammer dat ie alleen voor Japanners gemaakt is.
tinnemans zegt
@mxwijf; Ik ben 1.96 en heb dat gevoel eigenlijk bij zo goed als alle Aziatische auto’s. En bij alle leuke kleine sportwagens ongeacht waar ze vandaan komen.
Dat er nog variatie inzit met hoe beperkt de ruimte is, is voor mij een beetje een verrassing. :)
boss427 zegt
2.10 Hier. Voor de Japanse auto’s valt in het algemeen tegen idd, maar ga voor de grap eens in een nieuwe Hyundai i30 zitten. Enorm veel ruimte zit daar in voor lange mensen! Stiekem zou ik eigenlijk het liefste in een Suzuki Cappuccino rijden overigens. :)
avdb55 zegt
Wat is er mis met die video van die vrachtwagen en die helikopter?
Pagina en heel autoblog blokkeert gelijk na openen.
Gebeurt regelmatig ook met andere artikelen.
luchtgekoeld zegt
@avdb55: bij mij idem dito, hele app loopt zelfs vast. Ik zucht dan maar s….
RAW zegt
Ben benieuwd hoe de SkyActiv-X het in de MX-5 gaat doen. In de CX-30 vind ik deze motor niet echt overtuigen, het vermogen lijkt er niet uit te komen als ik het vergelijk met een SkyActiv-G, die veel levendiger voelt.
piedlourd zegt
Ze kunnen beter aansluiten bij het elektrisch platform van Lotus en Alpine.
roadster zegt
Goed idee. De mx-5 was altijd al veel te lichtvoetig. Honderden kilo’s ballast is precies wat de mx-5 nodig heeft. En dan zijn we meteen ook van die versnellingsbak af, dat was altijd al een verschrikking. Schakelen in een mx-5, dat moet je niet willen. Als ze samenwerken met de Fransen en de Britten, zijn we ook verlost van die irritante betrouwbaarheid. Dat is veel te saai. Ik zou de mijne er onmiddellijk voor inruilen.
Met zo’n goede ideeën zal Mazda vast wel een headhunter op je af sturen.