Someone cracked the code…
Je zou denken dat er simpel weg één snelste manier is om een Formule 1-auto over een circuit te jassen. Niets is minder waar. Elke coureur heeft z’n eigen rijstijl en al die rijstijlen hebben voor- en nadelen. Driver coach Scott Mansell bestudeerde het stijltje van Max Verstappen aandacht en hij kwam tot de volgende ontdekkingen.
Hoekig!
Om te beginnen hanteert Max een soepele rijstijl, waardoor het van buitenaf lastig is om te zien wanneer hij precies stopt met remmen en richting de apex stuurt. Daarbij moet worden opgemerkt dat Verstappen vrij laat instuurt. In jargon noemen ze dat een hoekige rijstijl, wat weer niet helemaal correspondeert met de soepele stuurbewegingen van de beste man. Beide zaken (soepel en hoekig) kunnen echter met elkaar worden gecombineerd. Zet dat in een Red Bull RB13 en je krijgt Max.
Zo’n hoekige rijstijl heeft een belangrijk voordeel en een niet te onderschatten nadeel. We beginnen met het pluspuntje. De auto blijft langer vlak op de baan liggen, dus de banden hebben langer grip. Het nadeel is dat er een grotere stuuruitslag moet worden gebruikt om de bocht te kunnen halen.
Gevechten op de baan
Maakt deze rijstijl over één rondje nou echt het verschil? Volgens Mansell niet. Wel zorgt deze stijl ervoor dat eventuele foutjes minder hard worden afgestraft. Ook blijft er meer ruimte in het hoofd over voor andere zaken. Daarom is Max zo’n killer als het om gevechten op de baan gaat en het verklaart ook waarom hij in de regen vaak sneller is dan de concurrentie. Deze rijstijl verklaart ook tot op zekere hoogte waarom Max regelmatig excelleert in de eerste ronde van races.
Gevoel en “lekker naïef”
Is dit het hele verhaal? Neen. Max heeft naast genoemde rijstijl veel “gevoel” voor de auto en dan met name tijdens het remmen. Die uitglijer tijdens de race in Hongarije vergeten we voor het gemak even. Ook meent Mansell dat Verstappen veel te danken heeft aan een gezonde dosis naïviteit. Zo verkende hij de natte baan in Brazilië vorig jaar door als een dronken tor over het asfalt te zwalken achter de safety car. Max wist daarom precies waar de grip lag. Andere coureurs deden dit niet, waarschijnlijk omdat ze niet eens op het idee kwamen.
trustmeiamanengineer zegt
Goed verhaal.
marinepower zegt
Lekker kort!
FieRo zegt
Het is nu geen geheim meer!
w0o0dy zegt
Matig verhaal want het is bij lange na niet compleet. Één van de belangrijkste verschillen met de rest van het veld is dat hij weinig aandacht en concentratie nodig heeft voor het besturen van de auto waardoor er meer ruimte is voor analyse van banden, concurrentie, lijnen en strategie. Verder is een unieke opleiding ook deel van het succes. Jos verbood in de karts al het inhalen op rechte stukken en later wees hij specifieke punten op de baan aan waar inhalen mocht. Zo heeft Max meer geleerd over andere lijnen, rempunten en strategie dan de meesten…
bassx zegt
@w0o0dy: Dat is geen verschil met de rest… Vooral Hamilton, Vettel en Alonso staan er om bekend heel erg bezig te zijn met de strategieën van anderen. Hamilton die constant op de big screens kijkt wat er in de race gebeurt, werd in het kletsnatte Brazilië nog weer bevestigd dat hij het momentje van Max op de TV schermen zag in niet al te prettige omstandigheden.
w0o0dy zegt
@bassx: het verschil zit en in de “overcapaciteit” tijdens het rijden. Alleen de echte toppers hebben dat en het maakt dat ze méér tijdens het rijden bezig zijn met strategie etc… Van Schumacher is bijvoorbeeld bekend dat zijn lage hartslag tijdens het rijden er voor zorgde dat hij fysiek beter instaat wasmachine adequaat te reageren op onverwachte situaties…
tievdz zegt
@w0o0dy: en Schumacher die gewoon nog een wasje draait tijdens een race. Ongelooflijk
w0o0dy zegt
@tievdz: hahaha klote autocorrectie
acizane80 zegt
@w0o0dy: interessant om te weten, maar via waar ben jij dit te weten gekomen. Is waarschijnlijk mooi om te lezen/kijken.
w0o0dy zegt
@acizane80: https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/216136/jos-verbood-max-om-in-te-halen-op-rechte-stukken
pa045 zegt
Ik hoop op regen komende zondag. De poncho ligt al klaar!
davidf40 zegt
‘Zo verkende hij de natte baan in Brazilië vorig jaar door als een dronken tor over het asfalt te zwalken achter de safety car. Max wist daarom precies waar de grip lag. Andere coureurs deden dit niet, waarschijnlijk omdat ze niet eens op het idee kwamen.’
Ik vraag me af waarom Max als enige de grip zocht op een natte baan. Dit zal toch vanzelfsprekend moeten zijn voor de kleine selectie van beste coureurs te wereld? Ook bij de formation lap lijkt dit me een goede manier om de banden/remmen op te warmen, en tegelijkertijd de baan te verkennen.
Hoe kan het zijn dat de overige coureurs ‘citaat; niet eens op het idee kwamen’ om dit te doen?
w0o0dy zegt
@davidf40: verschil tussen karten in NL en andere landen is dat bij regen ze in NL gewoon op slicks rijden IPV op regenbanden. Dat maakt dat Nederlandse talenten het vaak uitstekend doen in de regen. Rijden op een heel smalle limiet is er met de paplepel in gegoten.
mashell zegt
@davidf40: je kunt daar een technische oorzaak achter zoeken maar het kan ook gewoon zijn dat Max meer risico neemt in de regen. Hij blijft minder ver van de grenzen, daardoor gaat hij sneller en ziet het er spectaculairder uit.
woudloper zegt
@davidf40: omdat ie vervolgens serieuze risico’s durfde nemen. Slipte ook weliswaar en ging bijna fout.
Hamilton en Vettel konden waarschijnlijk sneller maar wouden dat grotere risico niet nemen.
Orichy zegt
@davidf40: Gewoonte dieren zijn het geworden, omdat rustig volgen een systematisch aangeleerd kunstje is geworden. Max is juist het tegenovergestelde aangeleerd, wijk af van het gewone, dan is de verrassing en de winst het grootst.
toniominestrone zegt
Wanneer Max deze zogenaamde “studie” leest ,rolt hij van zijn stoel van het lachen.
Dutchdriftking zegt
@toniominestrone: Haha zo echt he! Als hij AB leest dan zou hij nu 4km naast zijn schoenen lopen.
ronnieboy zegt
Eerst maar eens kampioen worden….
Orichy zegt
@ronnieboy: Daar is alleen maar een hele goede auto voor nodig. Die dus heel blijft en waarmee hij op elk circuit uit de voeten kan, dus zeer goed instelbaar is, qua balans en downforce-geschikt te maken is. Dan komt dat vanzelf goed, ik hoop dat dat volgend jaar gaat lukken. Dus de bal ligt bij Red Bull Racing.
Joost zegt
We gaan het allemaal wel zien zondag. Hopen op een mooie race!
Tent wordt vanavond ingepakt. Zaterdag kwalificatie in de zon, dan veel bier, en dan zondag een regenrace. Mijn inzet :)
FieRo zegt
@ijoost: jij bent de eerste die regen tijdens het kamperen wil!
Joost zegt
@fiero: Nee regen na het kamperen. Tent is dan al weer afgebroken namelijk..
rikus zegt
Is dit het hele verhaal? Neen.
Bovenstaande lap tekst is een leuke intro. Maar ’t komt gewoon door die blikkies.
Twee blikken energy en een frikandel.
Dat is het geheim.
baasbas zegt
Als klein kind in de ketel Red Bull gevallen
fmgarcia zegt
Ik ga ook onzin die redelijk waar kan zijn als verhaal verkopen. Dit kan toch iedereen bedenken die af en toe naar Olav en jack luistert!
oetelaar zegt
@fmgarcia: luister vooral niet naar die twee liefhebbers. Voor een gedegen verhaal is naar mijn mening Sky F1 of Will Buxton een betere bron.
fmgarcia zegt
@oetelaar: Ja duhh haha. Dat is gewoon satire in vergelijking met de Britse media.
oetelaar zegt
@fmgarcia: ?