Kiek ‘m goan! De V12 van deze Ferrari heeft er zin in, maar de achterbanden denken er anders over.
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Auteur: RubenPriest, gepost om – 58 Reacties
Kiek ‘m goan! De V12 van deze Ferrari heeft er zin in, maar de achterbanden denken er anders over.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
robbie123 zegt
Die fietser in zijn gele jas had er haast niet meer geweest…..
retetikker zegt
Met andere woorden, de reflecterende kleding heeft zijn werk gedaan!
viezefreddyw zegt
De Manettino knop helemaal naar rechts, oftewel alle systemen uitgeschakeld en de hel gaat los wanneer je het gas intrapt. Dom om te doen in een straat als dit. Verdiend.
rob5nismo zegt
@viezefreddyw:heeft jou paard ook deze knop?
viezefreddyw zegt
@rob5nismo: Ja, weliswaar minder modern. De F430 was de eerste auto waarin hij geïntroduceerd werd. Daarvoor waren auto’s als de 612 Scaglietti en de Enzo die niet een switch hadden maar individuele knoppen aan het stuur.
rob5nismo zegt
@viezefreddyw: Netjes wel eem toffe functie als ermee om kunt gaan
SimonMc zegt
jouW
vondick zegt
@SimonMc: maak nie uit
ronaldotour zegt
@SimonMc: Gaat erg vaak faud tegewoordig
mustang750supersnake zegt
@rob5nismo: 2 zelfs! maar daar mag ik niet aan draaien…?
kappenou zegt
@viezefreddyw: kan prima als je weet wat je doet.
Deze man moet gewoon hem in wet mode houden.
Ik heb eens in zo’n f12 gereden. Het verbaasde mij hoeveel dat ding nog heen en weer ging in wet mode..
mashell zegt
@viezefreddyw: op de stand “corsa” zodat de wagen rijdt als een Opel Corsa…
jeebee zegt
@mashell: lol
saxoke zegt
@mashell: hhahaaha
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: Inderdaad. De systemen uitzetten doe je op een plek met ietsje meer ruimte. En warme banden is dan ook wel handig.
Turbo S zegt
Die gast kan gewoon niet rijden.
laptom zegt
@mercedesbenze350cdi: zo Ferrari rijdt anders dan een 350cdi. Zo ongeveer 90% op deze forum zal het niet zoveel beter doen als deze gast.
Peter zegt
@laptom: je weet toch…
Turbo S zegt
@laptom: het is zijn wilde stuurbeweging die hem fataal wordt. Op nat wegdek met esp uit lukt dit met een 350 cdi ook met een verkeerde stuurbeweging om hem tegen de muur te zetten.
mark997gt3 zegt
@mercedesbenze350cdi: ik vond eigenlijk dat ie eigenlijk best snel tegen stuurde. Maar het gaat ook zo bizar snel.
Turbo S zegt
@mark997gt3: maar hij doet het niet goed. Tuurlijk gaat het heel snel en moet je in een fractie van een seconde handelen, echter als je weet wat er gaat gebeuren bij welke input is dit eenvoudig te voorkomen. Op het moment dat hij op het gas gaat begint de achterkant door doorslippende wielen ook iets links rechts te bewegen. Echter alle wielen stonden toen recht. De achterkant zal dan echt niet zomaar omkomen. Die komt op door een te wilde en tevens veel te grote stuurbeweging. En dan is er geen houden meer aan.
ritzevespa zegt
Ik denk dat je hier 100% de waarheid zegt, dingen zijn zo idioot strak dat elk bultje iets anders doet met de auto. Mercedes is gewoon veel te soepel geveerd en daarom drift het ook zo lekker haha
Volvo_440_turbo zegt
Met zoveel power op de achterwielen moet je in het achterhoofd houden dat asfalt ALTIJD zo glad als ijs is als je wat gas wil geven…
pindakoning zegt
Wow wat lijkt dat verbazingwekkend eenvoudig te gaan. Is het echt zo link? Of zouden de banden al ruk zijn geweest?
bbjorn zegt
@pindakoning: 800pk op de achterbanden, alle hulp uit, vochtige weg en koude banden, alles was fout eigenlijk?
Rick-dos zegt
Hij wil hem rechttrekken door extra gas te geven. Nooit doen.
SimonMc zegt
Maar met achterwielaandrijving heb je niet veel andere keuzes, toch? Of bedoel je dat hij evenveel gas had moeten blijven geven?
bloemhof010 zegt
@SimonMc: gas los
SimonMc zegt
Toch nooit abrupt? Want dan krijg je dat zweepslag-effect.
Ik veronderstel dat het moeilijk op het moment zelf te beheersen is. Je weet ergens wel wat je moet doen, maar als je de situatie nooit hebt doorgemaakt, kan ik me voorstellen dat je ergens panikeert.
Ik heb eens overstuur gehad met een Honda S2000, en ik kan me eerlijk gezegd niet meer herinneren wat ik gedaan heb. Misschien in de eerste luttele seconden van het gaspedaal gegaan, maar dan denk ik sowieso op de rem gestaan. Het eindigde alleszins in de gracht…en dat was meteen ook het einde van het Honda S2000 verhaal.
laptom zegt
@SimonMc: gas los brengt de auto weer meestal terug. Volgens mij Rally instructeur is verlies door overstuur te wijten aan teveel gas of te weinig/laat sturen. Nu was zijn grap natuurlijk dat teveel gas niet kon een daarmee de nadruk legde op mijn trage stuurkwaliteiten…
Rick-dos zegt
@SimonMc Ten eerste niet in paniek raken en gas rustig loslaten. Dan zal de auto zelf z’n spoor en grip weer vinden. Staat misschien knullig en de ego van sommigen zullen een knauw krijgen maar je hebt in ieder geval nog een Ferrari die heel is. :)
Bij deze snelheid is het vaak ook niet heel erg als je in paniek gelijk het gas loslaat. Door de toeren en snelheid zal je niet zo’n heftig zweepslag effect krijgen en kun je die redelijk makkelijk opvangen.
Onehp zegt
@bloemhof010 jij hebt ook niet genoeg rwd ervaring dan. Als je wielen overmatig spinnen zoals hier, zal gas lossen het gewicht naar voor bregen, achterwielen blijven tollen en je overstuur zet door met hetzelfde resultaat. Wat hij had moeten doen was licht remmen en stuur tegelijkertijd bliksemsnel kaarsrecht (in de richting van de straat). Maar dat komt niet vanzelf… Beste was uiteaard het gas doseren, beetje doorspinnen, dan kun je het gas wel lossen om grip achteraan onmiddellijk te herstellen. Ook dan stuur onmiddellijk rechtuit.
Zoiets…
bogey zegt
Ik wil zeker niet pretenderen dat ik het kan. Maar met remmen versterk je het effect en dat is volgens mij nooit goed. Tegensturen en de wielen juist draaien uiteraard wel en zeker niet te hard draaien, wel voldoende. Moet je aanvoelen en veel oefenen vrees ik.
Moet je niet ‘gewoon’ ontkoppelen en terug loslaten? En uiteraard bliksemsnel zijn met sturen, maar niet overreageren.
Arnoud zegt
De reden voor slip is ongelijke wielsnelheid. In dit geval draaiden de achterwielen veel sneller dan de voorwielen. De beste manier om dat op te lossen is de koppeling intrappen. Maar ja, die heb je niet bij een automaat/dual clutch transmissie. Geen idee hoe je het dan op moet lossen. Ik weet wel dat als je écht dwars gaat je het beste gewoon op de rem kan stampen om de snelheid er zoveel mogelijk uit te halen en de schade hopelijk te beperken.
MercMax zegt
Bij overstuur moet je juist het gas rustig loslaten.
SimonMc zegt
Dat is wat ik dacht, inderdaad.
mashell zegt
@mercmax: vergeet je niet iets? Je stuurt in de richting waarin je wel wilt gaan.
In het handvol gevallen dat mijn BMW (niet al te sterk) mij verraste met overstuur was het simpel, ik corrigeerde in een reflex de rijrichting, liet daarna het gas los (zoals je altijd doet als de auto niet gaat zoals die moet gaan) en het ESP haalde actief de snelheid eruit zodat de wagen weer het gewenste spoor volgde.
chrisvis zegt
@mashell: net wat ik ook dacht. Na herhaaldelijk het filmpje terug te bekijken heb ik wel de indruk dat de wagen een stap opzij zet met de achterkant naar links. Zou zelf naar links tegengestuurd hebben maar je ziet de bestuurder kort maar toch naar rechts sturen. Achteraf is het altijd makkelijk praten maar in heb dan ook geen Ferrari. Wel al in Mettet mee gereden in de gutsende regen en in Nederland op de openbare weg
Onehp zegt
@mercmax @original_arnoud zie mijn reactie hierboven. (als ie erdoor komt, wacht op moderatie?)
lebeaunl zegt
Gaat lekker; willekeurige YT filmpjes embedden met reclame en een leuk tekstje? Meer autojunk of autodumpert toch?
OT: niet zo slim
jensoffbutton zegt
Lijkt dom, maar zijn stuur was toch al redelijk recht. Ik denk dat dit 9/10 van de mensen hier kan overkomen. Maar blijft natuurlijk idioot om zo hard op de gas te trappen in een gewone straat. Ik denk dat de oorzaak ook te vinden is dat de grip niet gelijk verdeeld is door vb. witte lijnen/olie/vettigheid/stof op’t wegdek.
eirmakk zegt
Wel netjes richting aangeven.
powerblue zegt
Drie jaar geleden reed ik op een soortgelijke wijze mijn 360 Modena in stukken. Weliswaar op een lege vierbaans provinciale weg. Overstuur dat je zelf gedoseerd oproept is prima te corrigeren. Als het onverwacht is, moet je verdomd goed en adequaat kunnen handelen. Iets wat ik kennelijk niet kan.
ttr6 zegt
Dan ben ik benieuwd of je de esp had uitgeschakeld. Ik heb 2 jr terug een (korte) driftcursus in mijn Modena gehad en toen ik vergeten was de esp uit te schakelen kreeg ik hem dus niet dwars. De Modena heeft de reputatie tricky te kunnen zijn……
powerblue zegt
@ttr6: een Modena heeft helaas geen ESP, wel ASR. Maar dat doet niet veel als de boel eenmaal gaat (op een glad wegdek door koelvloeistof) Mijn huidige auto heeft wel ESP, ik durfde niet meer zonder.
ttr6 zegt
Aha, thx voor de nuance. Ik zet ook die ASR nooit uit!
sntial zegt
Daarom dragen die mannen een GoPro ?
wigboldus zegt
Voor mijn gevoel een te harde ruk gegeven aan het stuur te compensatie van een kleine afwijking.
karhengst zegt
Nou, je zou bijvoorbeeld je telefoon uit 2003 op je voorhoofd geplakt kunnen hebben om het geheel mee op te nemen.
ritzevespa zegt
Random reader cam ?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Money doesn’t make you a good driver.
polpol33 zegt
Domme actie. Maar waarom zou je dit filmpje zelf vrijgegeven?
Waarom je onnozelheid met de hele wereld delen???
maferick74 zegt
@polpol33: likes
dr911 zegt
Volgens mij is de beruchte 2e slip hier de boosdoener. Als je het filmpje handmatig heel langzaam afspeelt, zie je dat de auto van achteren naar rechts uitbreekt en dat de chauffeur het stuur naar rechts draait om dit te corrigeren. Hij corrigeert te veel (wat heel begrijpelijk is), de auto komt weer recht te staan en dan zie je duidelijk dat hij zijn stuur nog naar rechts heeft staan. Hij is dus te laat met het terugdraaien van het stuur. Daardoor komt de auto in een tweede slip terecht. Als hij zijn gas bij de eerste slip heeft losgelaten, zal de tweede slip des te heftiger zijn. Vervolgens raakt hij de auto kwijt.
Dus de 1e slip te veel gecorrigeerd, vervolgens het stuur niet of te laat teruggedraaid met als gevolg de 2e slip.
Onehp zegt
@dr911. Op het goede spoor. Tegensturen, als ie terugkomt en bijna recht staat, tikje op de rem om de achterwielen te stoppen (ze tollen quasi dubbel de wegsnelheid op het motorgeluid afgaand) en de auto te stabiliseren en op hetzelfde moment stuur recht zetten.
dr911 zegt
?
ritzevespa zegt
Je wint de lotto je gaat van een 110pk focus pocus naar iets wat achterwiel aandrijving heeft. Dan gebeurt dit dus haha
j4cks0n zegt
Ik had toch wel een subtiele verwijzing naar Afrojack verwacht.