Toen Chrysler na de scheiding met Daimler werd overgenomen door investeeringsmaatschappij Cerberus, werd kwaliteit hoog op de agenda gezet. Cerberus was van mening dat je als automerk alleen maar kunt overleven wanneer je goede kwaliteit levert. Daar ben ik het deels mee eens, want het is allemaal relatief. We zien slechte, matige of juiste hele goede kwaliteit en daar is de prijs dan ook naar.
Je moet vooral proberen auto’s te bouwen die mensen aanspreken en zorgen dat de prijs-kwaliteitverhouding in orde is. Het komt helaas ook voor dat modellen onder- of juist overgewaardeerd zijn. Maar goed, Chrysler heeft de kwaliteit dus stevig aangepakt en dat begint nu z’n vruchten af te werpen.
De voertuigen van Chrysler staan zo’n 29 procent minder vaak voor reparaties bij de dealer dan een jaar eerder. Hiermee worden tientallen miljoenen dollars bespaard op garantiekosten. Dit geld kan weer worden besteed aan de ontwikkeling van nieuwe modellen en technieken.
Wat dat laatste betreft ontbreekt het Chrysler niet aan ambitie. Ralph Gilles, de man verantwoordelijk voor de designs bij Chrysler, heeft eerder al aangegeven dat men auto’s gaat bouwen die een stuk sexyer worden en onlangs heeft topman Jim Press bekend gemaakt dat Chrysler voor 2010 maar liefst 9 nieuwe modellen wil introduceren.
Eigenwijze analisten vinden dit nogal ambitieus en gaan vooralsnog uit van 3 tot 5 nieuwe modellen. De overige modellen zouden dan waarschijnlijk vernieuwingen zijn van bestaande uitvoeringen. De anlisten verwachten tot aan 2010 tenminste een nieuwe Jeep Grand Cherokee, een midsized Dodge SUV wellicht met de naam Durango, een nieuwe Chrysler 300, een nieuwe Dodge Charger en een klein model uit de koker van Nissan, maar die verkocht wordt als Chrysler.
Hoe dan ook, Chrysler zit niet bij de pakken neer en is vastberaden om het tij te keren. En weet je? Ik zie het zomaar gebeuren.
Jesper zegt
sexyer = sexier, of meer sexy :P
-edit: I don’t think so bro!- http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1229
nummer32 zegt
Doe mij maar een dikke vette charger..is gewoon een mid-sized auto in de VS..maar het is wel een bak die bijna zo groot is als de 300C! Ik zie het wel zitten..importeren en distribueren die hap!
FFFBBB zegt
Zou mooi zijn als ze er weer bovenop komen gun het ze wel
RubenBaeten zegt
Hun instelling is alvast goed, ben benieuwd of het ze echt gaat lukken. De markt wordt er niet makkelijker op…
ZeRoo zegt
LoL taalzeikert Jesper PWND :p
replo zegt
Ik rij nu al weer 2 jaar een 300 crd, en krijg nog elke dag complimenten over het uiterlijk en over hetgeen dat ik voor een redelijk bedrag een zeer grote, luxe en “anders dan anders ” auto rijdt.Er is al zoveel geschreven en gezegd over deze auto, dat ik maar 1 conclusie kan trekken: Als Chrysler auto’s als de 300 C blijft maken en- eerlijk is eerlijk – een iets betere afwerking / kwaliteit gaat afleveren,( en dan ben ik best bereid om daar meer voor te betalen ), dan komt het zeker goed met deze Amerikaan.
BVO zegt
@ replo
ik vind de 300c ook een mooie wagen. (weer een compliment)
En als ze daar nou eens een hybride (met een v6 of v8) van maken en de afwerking is ok dan kan die gewoon concureren tegen de lexus GS450H.
Dan is iedereen blij.
danny zegt
die amerikanen moeten naar hier komen
een Dodge charger bv. vind ik schitterend evenals een Caliber
JP zegt
@BVO
Komt een hybride versie aan van de 300C gekoppeld aan een 5.7 V8 HEMI :D
Wij hebben sinds net een 300C crd SRT designed. Vernieuwd interieur en betere afwerking. Is echt een top auto zit en rijdt heerlijk en krijgt gewoon heel veel auto voor je geld.
Hoop dat je dit waar kunnen maken, gun het ze van harte !!
peter zegt
Prachtige auto’s hebben die Amerikanen altijd , ik wordt een beetje moe van styling en modellen van somige Japanse merken .
Ik hoop dat wij er nog veel zullen zien ik gun Chrysler-GM-Ford het beste en Toyota kan naar mijn idee van de aarde verdwijnen
Tripple zegt
chrysler gaat maat 1 kant op en dat is naar beneden……..
Guan zegt
@Dennis, grappig om te zien dat je de technocratische definitie van kwaliteit er op na houd. Deed ik eerst ook, maar ik wil je er toch op wijzen dat kwaliteit tegenwoordig als dat wat de klant wil gezien wordt.
Hierbij is alle waar naar zijn prijs; wil de klant technisch gezien rommel als hij maar weinig hoeft te betalen, dan heeft het product dat hieraan voldoet een betere kwaliteit dan een technisch uitstekend product (met bijbehorende prijs) terwijl hier geen noodzaak voor is.
Ik weet het een beetje O.T., wegwerp maatschappij, voor sommigen ook vast azijn pisserij en er zijn ook vast sectoren die er anders over denken, maar volgens mij is dit gangbaar.
corrado vr6 slc zegt
Als ze nou ook eens een nieuwe Charger maken die lijkt op
degene uit +- 1969 dus ook een coupé, dan maken ze heel veel mensen heel erg blij!
replo zegt
@ BVO
Heb eens een proefrit gemaakt in een Lexus 450H. Geweldige auto, maar een erg kleine kofferbak en is gelijk een heel stuk duurder als je dezelfde opties op de Lexus zou zetten, die standaard al op een 300 C zitten. Neem je het uitgebreide pakket op de 300 C met SRT uitvoering, dan valt de prijs van de Chrysler enorm veel lager uit dan een ” kale ” Lexus.
firefly zegt
De Amerikanen willen massaal van hun benzineslurpers af en zuinige auto’s rijden. Dan komt Chrysler met een nieuwe Grand Cherokee, Durango, 300 en Charger. Dit is toch gewoon je eigen graf graven.
Het lijkt met verstandiger om kleine, zuinige modellen te ontwikkelen.
a_tomba zegt
private equity works!
Turbo zegt
Chrysler kreeg pas nog ‘pork’, en dat in de H.R. 3648 Mortgage Forgiveness Debt Relief Act of 2007 of zoiets. Chrysler hengelt even hard mee voor bailouts van de overheid als het noodlijdende GM.
Vind ik geen teken van kracht.
autoblogger zegt
@Dennis: geen sterk artikel ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/18/chrysler-stopt-met-produceren