Dat denkt Sergio Perez zelf vooral, want het moet echt beter met de Red Bull coureur na Silverstone.
Terwijl Max Verstappen de ene na de andere Grand Prix op zijn naam schrijft, weet teamgenoot Sergio Perez niet eens in de buurt te komen van de Nederlander. Tot ongetwijfeld grote ergernissen van het team beleeft de Mexicaan teleurstellend weekend na teleurstellend weekend. Met name tijdens de kwalificaties laat Perez het afweten.
Perez reflecteert na Silverstone
Ook afgelopen weekend in Silverstone hoopt Perez snel te vergeten. Ondanks de vele inhaalacties van de race was het vooral een poging tot reparatie. De slechte startpositie heeft namelijk alles te maken met de kwalificaties. Al weken gaat het niet lekker en weet hij Q3 niet te halen, terwijl er in de trainingen geen indicaties zijn dat een kwalificatie dreigt te mislukken.
Kortom, wat gaat er nu mis? Sergio Perez denkt het te weten. Deze week duikt de Red Bull-coureur weer de simulator in. Wat de oorzaak precies is laat Perez tegenover de media op Silverstone niet weten. Hopelijk is het geen bluf, want de Mexicaan weet donders goed dat hij beter moet presteren.
Zo dramatisch als de performance van Nyck de Vries is het niet, maar Perez moet wel aan de bak om de immer kritische Helmut Marko tevreden te houden. Formule 1 is topsport en je stoeltje ben je zo kwijt. Er zijn nog twee races te gaan voor de zomerstop. Perez moet hier goede resultaten gaan neerzetten. Is het niet voor het team, is het wel voor zijn eigen gevoel.
Aan de wereldtitel hoeft de Mexicaan in elk geval niet meer te denken. De afstand op Max Verstappen is inmiddels immens groot. Alleen als Max er elke week een enorm potje van zou maken en Perez alles zou winnen is de kans op een wereldtitel nog mogelijk. De coureur begrijpt ook wel dat dit niet realistisch is en is dan hier dan ook totaal niet mee bezig.
Beter presteren en goede resultaten boeken voor Red Bull Racing is wat er moet gebeuren. Zie eerst maar weer in Q3 te komen Checo, kijken we daarna weer verder. Vamos. (via Motorsport)
pomoek zegt
Volgens mij stapt Perez in dezelfde val als waar al de teamgenoten van Verstappen in vallen. Verstappen haalt meer uit de auto dan zijzelf. In een poging de prestaties van Verstappen na te bootsen stellen ze de auto zo af dat die onrustig wordt en lastig om te rijden. Verstappen kan dat blijkbaar wel, maar voor zijn teamgenoten is het niet mogelijk om met een auto die zo op de limiet is te rijden. Stel je de auto af zodat deze wat minder edgy is dan is de snelheid weg. Inclusief het zelfvertrouwen van de coureur die al jaren van zijn omgeving te horen krijgt dat hij de beste en de snelste is.
kniesoor zegt
Qua dat laatste : je kan van alles van Pérez zeggen, maar niet dat het een domme jongen is, lijkt me. Hij weet dus zelf vermoedelijk dondersgoed waar ‘t aan schort, wat z’n vader of wie dan ook tegen ‘m zegt. Dat moet gigantisch frustrerend voor ‘m zijn, hij weet zelf ook wel, dat-ie – wat-ie ook doet – simpelweg geen partij is voor Verstappen. En nooit zal worden ook. De kunst voor ‘m is om voor zichzelf zoveel mogelijk uit een rol als eeuwige tweede te halen. Vast niet altijd even makkelijk, maar hij heeft er toch een supermooie, goedbetaalde, enerverende baan mee. Tweede zijn achter Verstappen is echt geen schande, die is op dit moment gewoon té goed.
pomoek zegt
@kniesoor: dat zal ik van geen enkele coureur durven zeggen, enkel gezien wat ze doen en wat ze ermee verdienen. Maar zelfs erg slimme mensen kunnen hun zelfvertrouwen kwijt raken. Mogelijk ligt de oplossing voor Perez erin te rijden met een minder agressieve afstelling. Ik denk echter dat de RB19 dan zoveel scherpte verliest dat Perez als hij dat doet enkel nog in het middenveld zal rond rijden.
kniesoor zegt
Daar zou je gelijk in kunnen hebben, kan ik eerlijk gezegd niet beoordelen.
Wolflow zegt
Het is juist wel een domme jongen, anders had hij nooit beweerd dat hij wereldkampioen kon worden
KEV9 zegt
Wat de Vries betreft, zelfs als je Max in die auto zet gaat hij geen top 10 rijden.. Die auto is gewoon bar en bar slecht. En het is vooral aan de ervaring van zijn teammaat te danken dat hij dus voor De Vries finisht
Jozo zegt
Eens. En ook Tsunoda scoort dit seizoen minder punten tot nu toe, in vergelijking met vorig seizoen.
gekketurbo zegt
Wat was Barichello toch een coureur met goede zelfreflectie wat dat betreft. Wist precies zijn rol en kwaliteiten ten aanzien van Schumacher, waardoor Schumacher en Ferrari hem de wereld gunde. Top teamplayer, kan je niet zeggen van Perez, Bottas, Rosberg…
str8six zegt
mwoah, Bottas ging ook altijd zonder boe of bah aan de kant voor Lewis en Rosberg heeft Lewis gewoon verslagen een seizoen.
Richmond zegt
Rosberg was echt wel een tandje beter dan Perez en Bottas en ook geen tweede rijder. Maar doordat dat niet goed ging zijn ze over gestapt op Bottas..nu hebben ze Russel en die schat ik hoger in dan Bottas maar is niet zo aggressief als Rosberg
Robert zegt
Het is ook wel Murphy’s Law voor Perez. Volgens mij had hij ook afgelopen zaterdag gewoon domme pech in Q1; hij reed net naar buiten toen er de rode vlag was gegeven, waardoor hij gedwongen werd minuten lang te wachten bij de pit exit. Daardoor was hij de eerste die een tijd zette ná de rode vlag, met koude banden en op een alsmaar verder opdrogende en dus sneller wordende baan. Voor bijvoorbeeld Alonso, die vlak achter hem zat, viel het kwartje net de goede kant op met p15 in Q1.
pomoek zegt
@Robert: Mwoah, die pech viel echt wel mee. Direct achter Perez reden Albon, Bottas en Sargeant. Die gingen gewoon door naar Q2. Enkel Guanyu, Tsunoda en de Vries waren langzamer dan Perez. Het was gewoon een slechte ronde van Perez.
rollingstoned zegt
“hij reed net naar buiten toen er de rode vlag was gegeven”
Perez maakt pitstop voor nieuwe softs. Tijdens zijn outlap op de baan komt de rode vlag. Op de boardradio zeggen ze box box.
Vervolgend rijdt Perez door de pitlane en stuurt kort naar rechts ter hoogte van de redbull garage waar iedereen klaarstaat, maar een seconde later stuurt hij naar links en rijd de RB pitbox voorbij.
Gaat dan als eerste wachten bij de pit-exit. Niets over de boordradio.
Lijkt er dus erg op dat hij zelf zonder overleg besloot om aan het einde van de pitlane te wachten met afkoelende banden, erg vreemd en eigen schuld dus.
Daarbij, Albon stond ook lang in de pitlane te wachten, reed vlak achter Perez en haalde wél een prima tijd.