Lotus levert veel minder auto’s af dan ze zelf hadden gehoopt in 2024.
Aan het begin van een jaar zet je doelstellingen als bedrijf. Die wil je halen of zelfs te overtreffen. En als het tegenvalt dan hoop je dat je er net onder zit. Lotus had ook doelstellingen voor 2024, maar gaat deze bij lange na niet halen. Erger nog, het komt niet eens in de buurt.
Lotus in 2024
Met de Emira, Eletre en de gloednieuwe Emeya heeft de autofabrikant een degelijk portfolio opgebouwd. Nu nog mensen die de auto’s daadwerkelijk kopen. Op dat vlak is er werk aan de winkel. Lotus verwacht dit jaar 26.000 auto’s af te leveren. Deze doelstelling is veel te ambitieus, zo blijkt uit voorlopige financiële cijfers over het eerste halfjaar. Lotus leverde slechts 4.873 auto’s af tot nu toe.
Daardoor is het merk genoodzaakt om de verwachtingen bij te stellen voor de rest van 2024. Ze grijpen meteen hard in door de verwachtingen bij te stellen naar 50% minder leveringen dan begroot. Lotus mikt nu op 12.000 afleveringen voor 2024. Als echter de leveringen net zo verlopen als de eerste zes maanden van dit jaar gaat Lotus ook die 12k niet halen.
In een statement zegt Lotus de verwachtingen onder andere bijgesteld te hebben naar aanleiding van de Europese importtarieven op in China gebouwde auto’s. Dat lijkt een slap excuus. In het eerste halfjaar waren die tarieven nog niet van kracht en ging het ook al niet jofel met leveringen.
In de maanden april-juni 2024 noteerde Lotus een nettoverlies van 202 miljoen dollar. In dezelfde periode in 2023 was er ook al sprake van een verlies van 193 miljoen dollar. Desondanks werd er een omzet van 225 miljoen dollar behaald in het tweede kwartaal. Met rap tempo vliegt het geld er nu uit bij Lotus. De vraag is of het merk van Geely genoeg in huis heeft om het tij te kunnen keren. (via Autonews)
Robert zegt
Ik zou Lotus willen voorstellen de nieuwe modellen ook allemaal van een ICE aandrijving te voorzien.
Iets met ‘markt trends’ en zo.
Wolflow zegt
👍🏻
Johanneke zegt
Boeiend, Lotus bestaat voor mij toch niet meer sinds ze communistisch zijn geworden. Maakten vroeger bijzondere auto’s. Zijn nu eigendom van Winneh the pooh en zijn enge vriendjes. Jammer.
Edge zegt
Pas op Johanneke, die opmerking kost je zomaar 500 social credits!
harrie zegt
Hee wat gek zeg, sinds we ons kernwaarden overboord gekieperd hebben en te dure generieke sjineese EV’s verkopen gaat het niet zo lekker meer.
DeWitteCondor zegt
Exact dat. Lotus gaat het zo niet redden. Ik had veel liever gezien dat ze de route hadden gevolgd die Ariel is ingeslagen – proberen zo licht mogelijke sport EVs te bouwen. Het kan dus wel.
Eigenlijk ging het bij Lotus vanaf de Exige V6 al de verkeerde kant op.
ghost zegt
Ik heb een paar maanden terug gekeken voor een elettre. De verkoper was een oude bekende van mij van Mercedes en zei letterlijk: “ik wil er geen 1 aan je verkopen, dan kom je nooit meer terug”.
maotje zegt
Wat was de onderbouwing ervan? Of was dit het hele verhaal?
DeWitteCondor zegt
Its a piece of shit. Paar minuten googlen en je hebt genoeg onderbouwing.
PunicaOase zegt
Best jammer, want ik zie er bij mij in de wijk regelmatig een rijden en ik vind em wel heel gaaf om te zien..
audirs3 zegt
@DeWitteCondor ik kom op totaal andere conclusies. De by far snelst ladende EV ooit, ook in de praktijk, hele goede range, super snel. Wat is er mis mee?
maotje zegt
Plaats eens een link dan? Want ik vind niks op google.
Robert zegt
@maotje: als die Eletre net zo in elkaar is gezet als de oude Lotus modellen van ‘vroegâh’, dan is de typering van @dewittecondor een hele rake. Wat een prestatie op zichzelf is, want dat betekent simpelweg dat de Chinezen niet alleen de merknaam, maar ook het arbeidsethos van de Britten hebben overgenomen. Je verwacht het niet.
maotje zegt
@robert
Als je de filmpjes op youtube moet geloven zitten ze nu veel beter in elkaar dan toen het in britse handen was.
Wicos zegt
Da’s genieten voor die man. Fijne baan zo.
kniesoor zegt
Zeg maar gerust: het gaat klotus.
Joris24 zegt
“In de maanden april-juni 2024 noteerde Lotus een nettoverlies van 202 miljoen dollar. In dezelfde periode in 2023 was er ook al sprake van een verlies van 193 miljoen dollar. Desondanks werd er een omzet van 225 miljoen dollar behaald in het tweede kwartaal.”
Ik snap de samenhang tussen nettoverlies en omzet niet. Dat wil echt precies niks zeggen. Verder wat hierboven al meermaals gezegd is, het veel te duur verkopen van een generieke chinese auto is niet bepaald een succesformule. Hoop dat de importtaksen ze uit hun lijden verlossen.
Allison Burgers zegt
Echt heel gek. Als je in de markt bent voor een bakbeest die richting de 3 ton gewicht gaat, dan is Lotus toch het eerste merk waar je aan denkt.
Roadster1976 zegt
Alle EV’s van 140k plus doen het nu wat minder toch? Recencies van de Eletre zijn erg goed. En over China. De laatste 30 jaar lieten we alles produceren in China. En nu is een auto een probleem?
lekkerlinksrijden zegt
Ja
Edge zegt
Ja, want mensen zijn bang dat de Chinese overheid meekijkt en op afstand je remmen uitschakelt als je tijdens het rijden kritiek uit op Xi of de Oeigoeren aanhaalt.
Wicos zegt
Misschien moeten ze gewoon berekenen hoeveel kilo auto ze hebben verkocht. Dan gaat het weer geweldig.
Allison Burgers zegt
Haha, reactie van de dag!
William zegt
Die Eletre en Emeya vind ik indrukwekkende apparaten. Ogen stukken beter dan dat ICE sportwagentje uit Engeland. En ook beter dan een Purosangue. Prijs – kwaliteit verhouding van de Eletre basis is prima. Dat ze maar 4 dealers in Nederland hebben kan wel nadelig zijn.
Garantie ook erg goed:
https://www.lotuscars.com/nl-NL/lotus-warranty/eletre
ericc zegt
Binnenkort neemt een Brit de rechten van de naam Lotus terug over en bouwen ze opnieuw circuit-straat-auto’s!