Donkere wolken pakken zich samen boven Modena, het thuis van Maserati, want het gaat niet goed.
Een supersportwagen in vorm van de MC20, een luxe crossover met de Grecale en een veelzijdige GT in vorm van de GranTurismo. Als je de open varianten er bij optelt heeft Maserati een compleet vers nieuw gamma in huis met flink wat modellen. Klaar om verkoopknallers te worden, toch? Toch?
Maserati = moeilijk merk
Helaas pindakaas. Het gaat alles behalve goed met Maserati nieuwe stijl. Voorlopig is het een merk waar heel veel geld in is gepompt met de nieuwe modellen, maar stuk voor stuk weten ze het nog niet waar te maken. De kans bestaat zelfs dat Stellantis op den duur van Maserati af wil, want op dit moment is het Italiaanse merk vooral een blok aan het been.
Maserati is altijd een merk geweest waar meer passie en emotie dan verstand aan hangt. Met je verstand koop je een Porsche, met emotie en passie overweeg je een Maserati. Met de nieuwe modellen is dat niet veel anders geworden. Het helpt ook niet dat de Italianen de modellen vrij hoog in de markt zet. Dan zijn kopers toch sneller gewend voor bijvoorbeeld een Porsche te gaan. Ook al is dit de saaiere keuze.
Breaking news: de mens is meestal saai en dus kiezen ze voor meer houvast. Niet zo heel gek als je 200.000 euro gaat uitgeven aan een auto. Best jammer, want iedere autoliefhebber op deze planeet draagt Maserati een warm hart toe. Alleen kopen we ze niet. Nou ja, ik heb het een keer gedaan en daarmee natuurlijk het internet gewonnen.
Maserati verkopen
Hoe dramatisch gaat het nou echt? Vrij dramatisch! Maserati verkocht meer dan 50 procent minder aan auto’s in vergelijking met een jaar geleden. Het gaat hier om de verkoopcijfers over het eerste halfjaar van 2024.
Je hebt allemaal nieuwe modellen, maar de helft minder aan verkopen. Je hoeft geen econoom te zijn om te snappen dat er iets niet goed gaat. Maserati verkocht in de afgelopen zes maanden slechts 6.500 auto’s. De verkopen van de Grecale daalden met 42 procent, daarvan wist Maser er slechts 2.108 stuks te slijten. Terwijl dit juist een volumemodel moet voorstellen.
In de eerste zes maanden van 2023 had Maserati nog een winst van 131 miljoen dollar, maar in het eerste halfjaar van 2024 kijkt Maserati al tegen een operationeel verlies aan van 89 miljoen dollar (82 miljoen euro). Het is duidelijk dat er iets moet veranderen. Maar is het niet te laat?
Via Autonews.
William zegt
Er is meer rijkdom dan ooit op de wereld, en toch draaien Maserati, Jaguar, McLaren en Aston Martin vrijwel ieder jaar met verlies. Mismanagement, de kosten niet in de hand kunnen houden (dure F1 geldverkwisting) etc.
Jammer, want het zijn mooie merken en dito auto’s.
Stefje zegt
Maserati staat bekend om de mega afschrijvingen. Dat, samen met de extreem hoge vraagprijzen van hun nieuwe modellen, zorgt ervoor dat veel mensen afhaken.
Jaguar ging een tijdje goed door EV’s, en dat nekt ze nu.
McLaren gaat gepaard met onophoudelijke kwaliteitsproblemen. Je moet wel heel erg fan zijn om dat boven het betrouwbare Lamborghini te kiezen.
Aston Martin doet het eigenlijk prima. Vorig jaar dubbel volume tov het jaar ervoor gedraaid, en de DB12 is alles wat de DB11 niet was.
Over McLaren gesproken. Lamborghini’s en Ferrari’s zijn zo geliefd omdat ze weinig tot niks afschrijven. Je weet dat je er niet ledg op loopt.
Daar zit grotendeels ook het antwoord voor de concurrenten. Als je met je GT model concurreert met de 911, laat ze dan een stuk goedkoper zijn en doe de garantie wat langer en onderhoud inclusief (zoals Lambo en Ferrari). Wellicht dat de vraag dan toeneemt.
henk123456 zegt
Die Grecale is me ook even een miskleun zeg. Krijg er altijd jaguar e-pace vibes van: je herkent het familiegezicht maar het is te klein en gedrongen om serieus genomen te worden
ericc zegt
Grecale is te duur, X3 afmetingen met prijs van een X5. Ook is Maserati een weinig bekend merk bij het grote publiek.
HZW zegt
Alleen de MC20 in een lekker kleurtje is wel een leuke auto, de rest van het aanbod is het net niet, blijft een beetje een luxe Alfa Romeo Vibe hebben, beide merken zijn het net niet, wat de koper ook niet doet besluiten om er één te bestellen/kopen.
Eventueel zou een Ghibli Trofeo met 3.9 liter BiTurbo V8 motor, nog enigszins leuk kunnen zijn.
Hubert zegt
Aanbieden bij Ferrari of ze het voor 1 euro over willen nemen.
Kunnen ze mooi onder de Maserati vlag hin SUV en toekomstige sedans aan de man brengen.
kniesoor zegt
Je zou bijna denken, dat het – naast de prijs misschien – voornamelijk aan inadequate marketing ligt, er moet voor Maserati’s een markt zijn. Oto’s als de MC20 en de diverse varianten van de Gran Coupe/Cabrio, inclusief de Folklore versies, zijn eigenzinnig genoeg om zich te onderscheiden van de concurrentie.
alloallo zegt
In mijn dorp rijdt een Grecale en ik vind het een mooie auto.
De tegenvallende verkopen zijn onbegrijpelijk op basis van de huidige line-up.
De EV versies zullen vermoedelijk niet aanslaan met name omdat de china in een crisis zit.
kennone zegt
Zit ook weinig emotie meer in hun auto’s dankzij dat heel het groene gebeuren. Naar mijn idee was dat voornamelijk de reden om er een aan te schaffen.
petroldrinker zegt
Enige echte reden die ik kan bedenken zijn de motoren die ze leveren in de modellen. als je ziet wat voor motoren er in de autos aangeboden worden, ben groot liefhebber van het merk (heb zelf een Maserati Spyder gehad) maar er hoort wel gewoon een veelcilinder in die een mooi kabaal maakt zoals in de vorige Granturismo, en bijv de Quattroporte GTS, die blijven gewoon gewild door het geluid, die V6 is voor velen een reden om er geen te kopen. Ken diverse mensen die gereden hebben met een MC20 en in de markt ervoor waren, waarom niet gekocht? puur om de motor die tegenviel kwa geluid… De mensen die zulke autos kopen kunnen best de extra kosten voor brandstof dragen…
Wat ook niet helpt in het geval van de grecale is dat ie gebouwd is op het platform van andere stellantis producten, maar dan wel flink meer ervoor vragen. Maserati hoort gewoon eigen platformen te hebben net als bijvoorbeeld Ferrari dat heeft.
kniesoor zegt
Is dat verhaal van het geluid niet in belangrijke mate op te lossen met een ander (lees : aftermarket) uitlaatsysteem ? Iets van A-crap-o-Fiets, Novitec, maatwerk van EPS o.i.d. Dat kost in verhouding tot de aanschafprijs van de oto ook niet de hele wereld.
herve11f zegt
Geluid word grotendeels gemaakt door de cylinderhoek gecombineerd met het aantal cylinders. De Alfa QV motor klinkt ook “taai” desondanks het een soepele en snelle motor is.
petroldrinker zegt
@kniesoor in de basis wel, maar een V6 zal nooit zo mooi klinken als de V8en deden bij Maserati. Dat V8 geluid in een Granturismo/Grancabrio is al reden genoeg om er 1 te kopen. Dat gevoel zal men nooit hebben bij de Nettuno V6 helaas. Heb er zelf nog geen ervaring mee, maar op filmpjes afgaande is het geluid inderdaad een mega teleurstelling, te tammetjes en te weinig DB’s
Specht zegt
Zei ik al, Stellantis heeft teveel merken.
Maserati was een gaaf merk, maar de huidige lineup doet mij helemaal niks.
Bovendien is het ook volstrekt logisch dat niemand zit te wachten op een EV variant.
Als je dan toch perse een EV wil koop je bijv. een Tesla (of een ander tostiapparaat) en dan een oldtimer of youngtimer Maserati ernaast.
coupedriver zegt
Het gamma is schitterend! Ondanks de inderdaad minder klinkende v6, maar dat is bij de meeste merken zo. Idd met aftermarket uitlaat zal het wel beter worden, maar zoals de vroegere atmosferische v8 zal het niet worden. De nieuwe granturismo en grancabrio is echt super mooi en ook de mc20. Het probleem is dat er constant beknibbeld wordt op de marketing budgetten en onbegrijpelijke beslissingen, die wagens moeten natuurlijk wel op exclusieve evenementen aan de man gebracht worden, Tavares moet begrijpen dat dit niet hetzelfde is al een Peugeot 208 te verkopen. En hij zou beter de laan uitgestuurd worden of het merk onder Ferrari vleugels laten varen.
verdebosco zegt
De Grecale is vreemd duur, nauwelijks beter dan de Stelvio dus daar moet de prijs naar zijn. Een beetje verhouding VW versus Audi. En de Macan als grote concurrent.
Waarom de rest niet draait is vreemd. Is het toch die V8, het geluid, de Quattroporte en Ghibli die maar niet vervangen worden. Het is niet logisch als je sec naar het merk Maserati kijkt. Nog eens goed alle P’s van marketing analyseren. Daar zit het antwoord.
HZW zegt
https://www.muddekok.nl/aanbod/maserati/maserati_quattroporte/quattroporte-3-8-v8-trofeo-580pk-soft-close-bowers-wilkins-acc-360-camera-schuif-kanteldak-21-inch-414089/
Dat dit tweede hands bij een Volvo dealer te koop staat zegt al genoeg, waarschijnlijk ingeruild op een nieuwe Volvo.
minimoke1984 zegt
Tja ze.missen een paar.”cash-cows”. Waar ze bij Porsche met de Macan en Cayenne 2 topverkoop modellen hebben, hebben ze bij maserati een model dat kwalitatief en economisch gezien meer dan t dubbele kost.. Zonde blijft een geweldig merk
Stefje zegt
Wel gek, want de SUV’s van Maserati zijn gebaseeop hun Amerikaanse broers. Dus juist heel budgetvriendelijk ontwikkeld.