De omzet en autoverkopen lopen terug. Werk aan de winkel voor de luxe autofabrikant uit Italië.
Hoe relevant is de line-up van Maserati nog? Enkel de Levante was een frisse wind in het gamma van het merk, maar met een nieuwe Cayenne, een nieuwe X5 en een nieuwe GLE heeft ook deze SUV het moeilijk. De Quattroporte en Ghibli gaan in de huidige vorm alweer even mee. De GranTurismo en GranCabrio hebben niet eens een opvolger gekregen. Dat was wel de bedoeling. In het 2014-2018 plan van FCA valt te lezen dat de Alfieri als coupé en cabrio de GranTurismo en GranCabrio zou komen afwisselen. Tevens zou er nog een derde ‘speciaal’ model komen. Niets van dit alles. Het gamma is broodmager en enkel leunen op de heritage gaat een merk als Maserati niet redden.
CEO Mike Manley, vervanger van de eerder dit jaar overleden Sergio Marchionne, zegt tegenover Autonews dat het samenbrengen van Alfa Romeo en Maserati onder één leider een fout is geweest. Manley geeft aan dat er minder aandacht ging naar Maserati en het merk kreeg de onjuiste behandeling. De winst nam met 87 procent af in het derde kwartaal naar 15 miljoen euro. De leveringen daalden met 19 procent. Er werden 8.800 auto’s geleverd.
De poging om van Maserati weer een succes te maken brengt veranderingen met zich mee. Zo is Harald Wester aangesteld als hoofd van het merk. Wester stond van 2008 tot 2016 ook al aan het roer bij Maserati. Daarnaast is Jean-Philippe Leloup, een marketing jongen van Ferrari, aangetrokken tot Maserati.
In het zakenplan van 2014-2018 sprak Marchionne over 75.000 verkopen voor Maserati in 2018. In de eerste negen maanden van dit jaar heeft het merk slechts 26.400 auto’s verkocht. Die verwachtingen werden eerder dit jaar al bijgesteld naar 50.000 verkopen, maar zelfs dan is nog de vraag of Maserati dat gaat halen.
potver7 zegt
Nou kom maar op met die nieuwe Biturbo!
sanderp zegt
@potver7: 420*
gove zegt
@sanderp: blaze it
sanderp zegt
@sanderp: Laat ook maar zitten, snap niks van die naamgeving van dat model.
rufctr01 zegt
@potver7: een opvolger van de Shamal graag!
remontabel zegt
@potver7: 424, de Ghibli Cup of Shamal graag
skinnybmw zegt
Zonde van zo’n mooi merk. Misschien moet Maser zich alleen bezig houden mey exclusieve auto’s in kleine oplages en zich niet bemoeien met de Duitse 3. Laat ze lekker exclusief blijven.
87sandyd zegt
@skinnybmw: Dat is ook een enorm risico. Een auto ontwikkelen die, mits het niet goed loopt, enorm veel heeft gekost en weinig opbrengt.
Nee, Maserati heeft juist een volume model nodig. Helaas zijn de Ghibli en de 4porte dat niet. Deze zouden voor het geld een luxer alternatief moeten zijn voor de 5/7 serie, e/s klasse, a6/a8. Maar laat die auto’s nou al enorm luxe zijn. De stap van de Duitse sedans naar een luxe Maserati is niet meer zo groot. Sterker nog, op basis van infotainment en veiligheidssystemen loopt Maserati gewoon ver achter.
Persoonlijk denk ik dat er geen ruimte meer is voor Maserati, en dat komt door Alfa Romeo. Dat merk heeft sportieve alternatieven voor de Duitse modellen voor dezelfde prijs, of minder. Kopers nemen de mindere bouwkwaliteit op de koop toe voor die prijs. Maar Maserati zit daar nog ff duizenden euro’s boven. Ik zie het somber in…
skinnybmw zegt
@87sandyd: Ik denk dat juist Alfa de volume modellen moet maken en Maserati alleen exclusieve modellen (zoals vroeger), maar daar is het geld niet voor dus dan lijkt de toekomst inderdaad somber? Ik zou ook zo even geen oplossing weten…al zouden een paar exclusieve modellen relatief meer geld opleveren dan de volume modellen, denk ik. Die worden wel verkocht, ondanks de betere Duitsers.
elemento zegt
@87sandyd: quattroporte is ook achteruitgang. 2011 model 4.7s mooiste. Mooi geluid. Staat florida zag ik wel tot mijn verbazing veel maserati. Bijna elke hoek stond er een et als camaro en mustang
ibssr zegt
@skinnybmw: Nieuwe Maserati Levante GTS en Levante Trofeo met mooie V8 Ferrari motor (resp. 550 en 590 pk) zijn begerendswaardig. Zo had de Levante bij introductie al moeten zijn. Prijzen in VS scherp in vergelijking met vergelijkbare Porsche Cayenne Turbo. Ook de Granturismo en Grancabrio zijn tijdloos mooi.
ericc zegt
Ze hadden veel sneller nieuwe modellen moeten invoeren. Als vervanger van de Granturisomo hadden ze op basis van de California T een nieuwe GT-cabrio met de motor van de Ghibli op de mark kunnen brengen. Van de Ghibli een coupe zou ook niet misstaan en op basis van een Dodge-model een nieuwe quattroporte. (niet enkel rebadgen maar nieuw in- en exterieur. De Alfa 4C werd bij Maserati gebouwd dus konden ze hier een 6 cilinder in steken en zo een nieuwe Merak op de markt brengen……
JamesBond007 zegt
@ericc: dude…. that is the dream!
lacker zegt
@jamesbond007: Een Maserati M12 front op een 4c of type Disco Volante (Spider) ombouwen. Er zijn voldoende basismodellen om een leuke Maserati te creëeren.
eaudi zegt
Het gaat net als met Lancia: gesol met een prachtig merk. Italianen kunnen prachtige creaties maken, maar het vervolgens managen… eeuwig zonde. Beter nu stoppen dan zieltogend verder tot er geen lire meer verdiend wordt en het eens prachtige merk roemloos eindigt.
jpoers zegt
“het samenbrengen van Alfa Romeo en Maserati onder één leider een fout is geweest. Manley geeft aan dat er minder aandacht ging naar Maserati”, waar ging die aandacht dan wel naar toe want Alfa heeft nu ook niet echt een sterk modelgamma.
lekkerlinksrijden zegt
@jpoers: en dan wil ik ook graag weten wat zijn salaris is geweest, kan me niet voorstellen dat hij voor een modaal salaris aan het “werk” is geweest.
Pallas zegt
Het gaat toch nooit goed met Maserati?
dieselkameel zegt
Ook niet zo gek, de nieuwere modellen zijn een stuk minder goed gelukt, dan de uitgaande lijn.
kobus1967 zegt
Ik zag vorige week een quatroporte staan bij Autoeuropaitalië en kreeg de gedachte, als ze hier nu eens de aandrijflijn van de Tesla Model S in lepelen dan zou het voor veel managers een interessante auto zijn.
koekwaus zegt
Tijd voor een elektrische crossover
pomoek zegt
Ideetje voor Alfa Romeo en Maserati. Maak van AR weer een sportief goedkoop merk net als aan het begin van deze eeuw (147 en 156) . Maserati wordt het Maybach van AR. Extra luxe versies van AR met grotere motoren. Bonusidee. Maak Lancia het goedkope maar luxe zusje van AR. Ik durf niet te zeggen dat dit gaat werken maar beter dit dan helemaal niks?
vpowert zegt
@pomoek: Maar niemand wil een ‘goedkoop merk’. Alle merken proberen hard om meer ‘premium’ te worden, want daar liggen de betere winstmarges.
pomoek zegt
@vpowert: Daar heb je helemaal gelijk in maar premium en Italiaans lijkt niet met elkaar te matchen. Renault weet met Dacia de andere kant van de markt te bedienen. De mensen die waar voor hun geld willen. Skoda doet/deed dat ook, hoewel ik ze inmiddels ook behoorlijk aan de prijs vindt. De Britse auto industrie maakte een boom mee na WOII. Amerikaanse militairen kochten massaal de goedkope Britse sportauto’s. Ik denk dat er wel degelijk een markt is voor goedkoop en sportief. en dat was ook de USP van AR aan het begin van deze eeuw. Een Ferrari voor de prijs van een Golf.
Calimero zegt
Het gaat niet goed FCA breed. Slechts enkele van de merken draaien redelijk tot goed. Voor de rest is het armoe troef. Er wordt niet of nauwelijks geluisterd naar de liefhebbers van een merk die schreeuwen om bepaalde modellen die maar niet komen. Opvolgers van succesvolle modellen komen er niet. Kortom de boel loopt leeg en nieuwe aanwas is er niet. Dit geld niet enkel voor Maserati maar bv ook voor het ” hoofdmerk” in Europa.
intimrasiert zegt
Als je kijkt naar zo’n Ghibli: prachtig exterieur, maar het interieur is zo’n afknapper, echt niet te doen. Het ontwerp en afwerking moeten echt beter. Quattroporte heeft ook qua buitenkant de plank misgeslagen, net als de Levante. Ik denk wel dat ze een marktopenubg hebben, nu BMW designtechnisch helemaal op Azië mikt, en Audi ook zijn glamour kwijt is.
tvr1974 zegt
Een ander groot nadeel is dat de auto’s vroeger altijd “wolven” in schaapskleren waren. Tegenwoordig hebben veel andere merken daar wat tegenover staan, vaak zelfs sneller en “beter” voor minder geld. Om daar tegen in te gaan zal dus niet alleen t ontwerp goed moeten zijn maar t geheel(tov de concurrentie)..
Ik denk door de auto’s bijv veel lichter te maken dan de concurrenten je een stap in de goeie richting zet, maar we zullen t gaan zien de komende jaren.. want geroepen werd dat alles electrisch zou gaan worden en of we daarop zitten te wachten?
Design_Driven zegt
Het schort gewoon aan goed design. Het is net niks en de bland. Als je de logos weghaalt en vertelt dat het een goedkope Chinese SUV is geloofd iedereen het. Pas als je dichterbij komt gaan de details pas mee spelen.
karaya zegt
Misschien moeten ze de vormgeving eens tegen het licht houden.
De vorige Quattroporte had het wel, de huidige modellen hebben het niet.
Gulli zegt
Voor mij is het grootste nieuws het feit dat ze blijkbaar toch nog winst maken!
drf76 zegt
Heb ik niet laatst ergens gelezen dat FCA alle elektrische auto’s onder de Maserati badge wil gaan uitbrengen? Want een elektrische Ghibli zou inderdaad een mooi alternatief zijn voor de Tesla S. En de Levante als alternatief voor een I-Pace of Model X. Hebben ze een niche en kan het merk zich echt weer gaan onderscheiden. Ik heb ook liever een brullende V8, maar daar ga je geen volumes meer mee draaien de komende jaren….
w0o0dy zegt
@drf76: nog een idee, ontwikkel die dingen is samenwerking met Tesla. De beste elektrische aandrijflijn, Italiaans design, luxe en sfeer. Betaal je Tesla geld voor de aandrijving en de software en die verdienen er dan ook aan.
competition102 zegt
De oplossing is simpel: maak auto’s die mensen willen hebben! De vorige Quattroporte was ook niet beter dan de Duitse concurrentie, maar had voor velen wél een attractiever design. En motorgeluid. De huidige Quattroporte is in niets attractiever dan de concurrentie. De Ghibli? Bwouah. De Levante? Minder attractief design dan de Stelvio, in alles minder dan de concurrentie. Ergo, neem een goede designer aan, leen meer componenten van Ferrari en breng een goed volumemodel op de markt, bijvoorbeeld een soort Gulia Quadrifoglio Coupé als opvolger van de Biturbo?
w0o0dy zegt
Bouw gewoon 4 deurs/ 4/5 Zits Ferrari’s voor 1,5 ton en meer en doe er elektrisch bij met behulp van Tesla (aandrijflijn en software). Goede designer erop en knallen!
lekbak zegt
De laatste tien jaar is zelfs een golf al premium afgewerkt. Alle auto’s zijn zo goed geworden van binnen dat Maserati daar niks meer toevoegt. Snelle auto’s kan je ook overal al krijgen. Het enige waar nog toekomst in zit is wellicht een elektrische auto. Dat gaat alle auto’s nog meer hetzelfde maken en dan zou wellicht het exterieur nog een verschil kunnen maken. Beetje jammer dat fca daar helemaal niet mee bezig is.
Jochempie zegt
Maserati is het SAAB van FCA. Verkwanseling van het merk.
viezefreddyw zegt
@jochempie: Huhh, dat was Lancia toch al?
jaapiyo zegt
Dit mag voor niemand een verrassing heten. Chrysler 300C’s verkopen voor 3 à 4 keer zoveel geldt werkt gewoon niet. Wijlen Sergio vergat (wellicht noodgedwongen omdat er geen geld was/is) dat je lange termijn succes als merk valt of staat met de kwaliteit van je product.
w0o0dy zegt
@jaapiyo: beetje kroeg praat. Een 300c komt in de verste verte niet in de buurt van de handeling en het weggedrag van een Ghibli of Quattro Porte. Die Maserati’s zijn gewoon goed alleen is er leentjebuur gespeeld met zichtbare onderdelen. Dat doet Audi dan slimmer: de halve auto is niet premium maar de VAG-adepten vallen massaal voor een zacht stukje bekleding en hippe displays….
dracae zegt
Tja…..
Saint Sergio maakte één of twee keer een foutje….
….per dag.
frank2b zegt
Wie een Maserati koopt wil iets speciaals. Een gecultiveerde bruut met dito looks. Maserati als de AMG van Alfa waarbij de inzittenden verwachten te mogen genieten van een stijlvol Italiaans interieur. Maar aangezien 40% van de Masers in de US of A wordt verkocht, zal het brute vermogen wat beheerst en comfortabel op de weg moeten worden gebracht.
How hard can it be?
Esprit_de_Flandre zegt
Maserati moet privé-jets maken. En Yoaghts…
https://www.youtube.com/watch?v=7k732LUtUsU
Als iedereen het hier beter mag weten dan de mannen bij FCA, dan ik ook…
desjonnies zegt
Iedereen wil een Mercedes, toch?