• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het gaat niet goed met Lotus: merk ontslaat medewerkers

Auteur: RubenPriest, gepost 12 april 2025 om 07:45 – 6 Reacties

Lotus ontslagronde

Een ontslagronde voor Lotus in het Verenigd Koninkrijk.

Het rommelt bij Lotus en het merk ontkomt niet aan een ontslagronde. Lotus, ooit het speeltje van Colin Chapman en later geliefd bij puristen vanwege z’n ‘simplify, then add lightness’-filosofie, heeft aangekondigd dat er tot 270 banen verdwijnen in het Verenigd Koninkrijk. Daarover bericht de BBC.

De schuld ligt bij Trump. Oké, das te makkelijk. Het is een cocktail van moeilijke marktomstandigheden, een veranderende consumentensmaak en dus dan ook nog eens Amerikaanse importheffingen..

Lotus is inmiddels natuurlijk al een tijdje Chinees bezit. Het merk is in handen van moederbedrijf Geely. Die ook de toko’s van Volvo en Polestar runnen. Het van oorsprong Britse merk gaat meer samenwerken met het moederbedrijf. Deze ontwikkeling is slecht nieuws voor de werknemers in Hethel, want daardoor komt Lotus met een ontslagronde.

Het merk zit in een lastig pakket. Aan de ene kant zijn ze gestopt met hun bread en butter in vorm van de Elise en de Exige. Dat was onoverkomelijk geweest. Met deze modellen ga je niet overleven als kleine autofabrikant zijnde. Onder de schouders van Geely ging het hele merk over de kop. Er bleef een sportwagen (Emira), maar met de Eletre moest het echt volume gaan draaien.

De Eletre is echter een dure, grote, zware elektrische SUV. Daar zijn er al zoveel van. De traditionele Lotus-rijder zal niet van een Exige naar een Eletre gaan. Dus voor wie is deze auto nou eigenlijk?

Desalniettemin heeft het merk flink geïnvesteerd in een elektrische toekomst. £500 miljoen pompte het bedrijf in z’n fabrieken. Toch is het nog maar de vraag of Lotus op deze manier weet te overleven.

Kijk naar een merk als Maserati, waar ook geen hond de luxe elektrische modellen koopt. De markt voor dit soort auto’s is nog heel klein. Misschien heeft Lotus te vroeg voor deze stap gekozen. De consequenties zijn pijnlijk, zeker voor de medewerkers die het slachtoffer zijn van de ontslagronde van Lotus.

Ook interessant!

  • Lotus ontslaat 200 medewerkers
  • Het gaat niet zo lekker met Lotus
    Het gaat niet zo lekker met Lotus
  • Lotus gaat de wereld redden met een niet-elektrische Hyper Hybrid
  • Gespot - 2x Lotus, 2x anders

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

geely, Lotus

Vorig bericht: « Autoblog Garage: Zo gaat het met de BMW Z4 35i van Nicolas
Volgend bericht: Nieuwe instapper maakt Tesla Cybertruck goedkoper (en kaler) »

Lees Interacties

Reacties

  1. stefan00 zegt

    12 april 2025 om 07:49

    Dusss je stapt over van licht gewicht sportauto’s naar zware elektrische SUV’s, en dan ligt het aan “de veranderende consumenten smaak”?

    Login om te reageren
  2. por100 zegt

    12 april 2025 om 10:10

    Tsja, gewoon een lelijke auto. Kan je nog zo’n goede lak aanbrengen.

    Login om te reageren
  3. Rob zegt

    12 april 2025 om 12:19

    Ach ja, Geely denkt een Porsche-tje te kunnen doen, met een lelijke SUV. Mislukt natuurlijk. Zoals elke poging om Lotus groter te maken dan haar imago mislukt.

    Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    12 april 2025 om 13:15

    Mwah, in z’n soort vinnik de Eletre niet eens zo lelijk.

    OT : welk percentage van het werknemersbestand representeren die 270 ontslagen ? Zonder die context is het lastig de impact te begrijpen.

    Login om te reageren
  5. mc96 zegt

    12 april 2025 om 14:19

    Het probleem voor Lotus is dat het merk bekend stond om het bouwen van lichte sportwagens. Het is moeilijk om nog echt lichte auto’s te bouwen met de huidige veiligheids en milieueisen. Helemaal als die ook nog eens elektrisch zijn. Als je dan een ander soort auto’s gaat bouwen moeten die heel uitzonderlijk zijn om het imago succesvol om te buigen. Dat is ze tot heden helaas niet gelukt.

    Login om te reageren
  6. 1320nl zegt

    12 april 2025 om 15:44

    Weer een bewijs dat de chinezen geen behoefte hebben om werkelijk te integreren. Het is een kwestie van overname, know-how en merknaam uitbuiten en dan alles verplaatsen naar China

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North