Nog zo’n luxemerk waar het niet lekker mee gaat is Aston Martin, aldus de verkopen.
Ze hebben bloedmooie modellen, daar ligt het niet aan. Of nou ja, eigenlijk wel. Want ze verkopen niet goed genoeg. Aston Martin heeft te maken met een pittige tijd. Daar zijn ze niet alleen in. Denk aan Maserati, de verkopen van het Italiaanse luxemerk kelderde dramatisch.
Zo’n paniek is er bij Aston Martin nog niet. Toch gaat het merk de verkoopdoelstellingen voor 2024 niet halen. In een interview met Reuters zegt CEO Adrian Hallmark dat ze 1.000 verkopen tekort komen om aan die doelstelling te komen.
Aston Martin verkopen
Aandeelhouders hebben al de waarschuwing gekregen van Aston Martin dat de winst lager zal uitvallen en dat de productie mogelijk bijgesteld moet worden. Een tegenvallende markt in China is een belangrijke oorzaak.
Als je het aandeel Aston Martin bekijkt is het ook geen mooi aangezicht. Je moet toch wel een diep geloof hebben in dit merk om hier nog in te investeren. Dit jaar tot nu toe is het aandeel maar liefst 50 procent in waarde gedaald. Het merk staat nu op de laagste waarde sinds november 2022. Het laatste jaar waarin aandelen over het algemeen het niet goed deden.
En dat in een tijd waar een S&P 500 en andere indexen de ene all time high na de andere behalen. Na covid is het aandeel Aston Martin in een val terechtgekomen. Het merk van Lawrence Stroll heeft nooit de kracht gehad om uit dit dal te komen. Het lijkt juist verder weg te zakken.
De hoop is gevestigd op het kersverse modellengamma. De nieuwe DB12, de nieuwe Vanquish, een opgefriste DBX. Eens kijken of het merk volgend jaar omzet weet te draaien met deze nieuwe modellen, zodat Aston Martin eindelijk uit het dal weet te komen. Je gunt het ze, want Aston Martin is een fantastisch mooi automerk.
ghini zegt
Grote kans dat er weer een Cash Raise komt oid. Uit het H1 report bleek dat hun spending rate nog steeds heel hoog was en dat ze toen eigenlijk te weinig cash hadden om Q3 te overleven. Het is idd maar de vraag of die “nieuwe” modellen genoeg gaan verkopen. Een ander probleem waardoor de verkopen laag lijken te blijven is de restwaarde. AMs zakken veel sneller en meer in waarde dan hun concurrenten.
heckblende zegt
Hij bedoelt natuurlijk:
– Kapitaalverhoging
– Rapport
– Uitgavenniveau
DAT zegt
Heel goed. Praat Nederlands met me : )
rwdftw zegt
Failliet gaan hoort een beetje bij het merk. Dat dan weer wel. Maar het zou toch zonde zijn als het merk zou verdwijnen. Wil je een auto met een V12, dan is er een S klasse, 3 Bentleys, 2 Ferrari modellen, een paar Rollzen en de rest is een Aston Martin.
Dus op 1 Duitser en 2 Italianen na is de rest van Britse komaf.
Edge zegt
Welke Bentleys? Want als ik mij niet vergis is de laatste Bentley met W12 (geen V12) afgelopen zomer van de band gerold.
flow82 zegt
Precies, de W12 is er uit. In de nieuwe Conti ligt een V8 met hybride systeem.
rollingstoned zegt
Nou ja, van Britse komaf? Bentley’s maken gebruik van het Volkswagen Group MSB platform en de huidige Rolls Royce’s hebben een BMW V12 (en de meeste RR onderdelen worden ook in Duitsland gemaakt)… ;-)
mashell zegt
Bij de Aston Martin Vantage heb ik altijd het idee gehad dat het een andere carrosserie variant van de Mercedes AMG GT was.
mashell zegt
Doe wat Tesla doet als de verkopen tegenvallen: verlaag de prijzen.
't Peugje zegt
Ze zijn vaak wel duurder en minder goed dan de concurrentie. Dat is jammer want het zijn vaak wel de mooiste in hun klasse.
Hubert zegt
Vanochtend een half uurtje achter en langs een DBX gehangen in de file.
De achterkant is op zich wel te pruimen, maar vooral van 3-kwart voor en achter lijkt het op de eerste de beste Koreaan.
Nerekop zegt
Is het ooit goed gegaan bij AM? Heb altijd hetzelfde gevoel als bij Lotus. Het is altijd hommeles.
Design_Driven zegt
Ik vind ze helemaal niet zo mooi op het moment en er is veel concurrentie, vooral voor wat eigenlijk het ‘volume’ model moet zijn de DBX.
Ik woon vlak bij de fabriek en zie ze dus regelmatig rijden, maar dat zijn allemaal fabrieksauto’s of proto’s. Echt heel mooi vind ik de meeste modellen niet. De DBX vind ik wel mooi maar komt ook niet heel modern over, de nieuwe Range Rover is dan een stuk mooier vind ik en kennelijk meer want die verkoopt als een gek geloof ik.
Mijn droom auto blijft een Rapide van de eerste generatie of een DBS, het is een prachtig merk maar het blijft natuurlijk een enorm niche merk war mar een paar rijke mensen het mee aan durven.
ttr6 zegt
Idd jammer dat het merk er maar niet in slaagt een status te bereiken als bijv Ferrari. Het heeft naar mijn gevoel ook niet genoeg heritage (sorry heckblende;) ) om prijzen te kunnen vragen zoals Ferrari. Ik ben onlangs eens gaan kijken naar een DB12, Vond hem echt heel mooi, ook van binnen en zou er hebberig van kunnen worden (als occasion, dat wel) als de 488 mij te spartaans wordt, wat hopelijk nog heel ver weg ligt. Maar de nieuw prijs van zo’n DB12 is torenhoog. Nu zou het kunnen zijn dat ze afschrijven als een gek, maar dat helpt het merk al helemaal niet verder. Wat je gevoelsmatig wel voor een iconisch merk als Ferrari over hebt, heb je dat ook voor een Aston Martin? Ik waag het te betwijfelen. Volgens mij is Ferrari het enige merk wat in deze topklasse echt geld kan verdienen,
JelmerS zegt
Check de koers van het Ferrari aandeel, de enige autofabrikant die momenteel nog stijgt / hoog staat.
ericc zegt
Je ziet ook niet veel You Tubers met een AM rondrijden. Lamborghini is daar aan tegen wel een echt YT-ers merk. AM kan misschien beter een SUV uitbrengen onder de DBX! Zoals de Macan van Porsche.
ouwedibbes83 zegt
Een kleine SUV klinkt nog niet eens zo gek, dat trekt nieuwe kopers aan. Zou je die DBXS (van Small) elektrisch maken a la Porsche, of juist een benzine variant als tegenhanger voor alle electro SUV’s?
Freewarefreak zegt
Miljonairs are made when blood is running the streets. Volle bak instappen nu.. die aandelen gaan echt wel weer omhoog. AM gaat niet failliet. De zakken van papa Stroll hebben geen bodem..
ouwedibbes83 zegt
Geldt die aanpak niet vooral voor momenten dat er een enorme correctie is? Zoals de onzekere tijd na Corona, daar is de beurs weer heel goed van herstelt en als je toen tegen de stroom in was ingestapt, pak je dat herstel mooi mee.
De vraag of je nu wilt instappen is volgens mij ook niet of AM failliet gaat, maar of je verwacht dat de toekomst ze goede verkopen op gaat leveren. Zijn ze met een goede strategie bezig, hoe lang is er voor nodig tot de resultaten beter zullen worden?
tenaci zegt
Klopt, instappen moet je doen na een correctie. En dan het liefst niet van een aandeel (die correctie kan immers uitdraaien op een faillissement en dan heb je op 1 paard gewed) maar in een etf of een goed gespreid fonds. En vooral: maandelijks inleggen en dat jarenlang doen. Dan is je risico praktisch 0 en maak je altijd meer rendement dan op wat voor spaarrekening dan ook.
potver7 zegt
Ik kan me eigenlijk niet heugen dat het ooit echt lekker ging met Aston Martin, dus de tekst ‘het gaat niet goed met Aston Martin’ zegt niet zoveel.
Dat de koers zo keldert na een winstwaarschuwing is ook vrij nietszeggend, het zegt meer iets over de beleggers dan over het bedrijf IMHO. En het helpt ook niet echt dat vrijwel de hele automobielbranche nogal in mineur is.
v10m5 zegt
Last in first out; Eerste bezuiniging Adrian Newy op straat …
gallardogt zegt
Aston Martin zou de hand moeten uitreiken naar China net als Lotus. Ontwikkel dan inderdaad een EV DBX als de Mecan en laat die ook produceren in China. Het hogere segment van AM modellen krijgen zo mooi ruim baan om in de UK ontwikkeld en gebouwd te worden.