Koop dan!!1
Vanmorgen komt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met kersverse cijfers. Het bureau meldt dat het momenteel beter gaat met de autobranche. In het tweede kwartaal van 2017 was er sprake van een hogere omzet in de auto- en motorbranche in vergelijking met dezelfde periode in 2016. Het CBS spreekt over een stijging van vijf procent.
Dit getal is volgens het CBS met name te danken aan de verkoop van nieuwe personenauto’s. Er werden fors meer nieuwe auto’s verkocht. Importeurs wisten 10 procent meer omzet te draaien. Autodealers boekten zeven procent meer omzet in vergelijking met een jaar eerder. 2016 was dan ook alles behalve een topjaar vanwege nieuwe (lees: strengere) bijtellingsregels. Overigens zijn het niet de particulieren die verantwoordelijk zijn voor de positieve cijfers. Vooral lease- en zakelijke bedrijven schaffen nieuwe auto’s aan. Jan Modaal houdt het liever bij een tweedehandsje.
Niet alleen importeurs en dealers doen het beter. Ook de autoservicebedrijven draaien meer omzet. De afgelopen twee jaar neemt de omzet onafgebroken toe. Dat was in de periode 2011-2015 wel anders toen deze bedrijfssector had te kampen met (naschokken van) de economische crisis. Volgens het CBS weten autoservicebedrijven meer om te zetten omdat het Nederlandse wagenpark groeit. Daarnaast worden personenauto’s gemiddeld gezien ouder, en oudere auto’s hebben nu eenmaal wat vaker liefde nodig.
Foto: RS3 Sportback bij de dealert via @supercarspotternl op Autojunk
roelfinus zegt
Lijkt me een logisch gevolg van de aantrekkende economie en de toename van de werkgelegenheid. Meer mensen met een baan betekent twee dingen: meer auto’s van de zaak (en die zijn bijna altijd nieuw) en meer mensen met een inkomen waarmee je een nieuwe auto kunt (en wilt) betalen.
wildewesten zegt
@roelfinus: en daarbij staat de rente laag en is financieren aantrekkelijker, daardoor zal een net iets luxere of grotere auto gekocht kunnen worden. Ook voor de mensen die wel altijd nieuw kopen komen er weer zekere tijden in zicht dus durven ze het spaargeld weer uit te geven.
lekkaah zegt
wordt niet meer serieus genomen bij de dealer als je langs gaat meje occassionnetje..
lekkerlinksrijden zegt
@lekkaah: als ik serieus genomen wil worden ga ik niet langs bij de autodealer
lekkaah zegt
@lekkerlinksrijden: dat zeg ik.. mja sommige kopers hechten nogal veel waarde aan originele dealer onderhoudstempeltjes..
TimoBac zegt
@lekkaah: misschien de koper van een 3 jaar oude Porsche, maar een 3 jaar oude Polo kan prima bij een universeel garagebedrijf of een VW specialist onderhouden worden in mijn optiek.
lekkaah zegt
@timobac: zeker, zeker!
20klepper zegt
@timobac: En lekker de Kwikfit stempels erin laten zetten omdat je denkt dat dit netzo goed is. Plus dat je mobiliteitsgarantie vervalt vanuit jouw merk. Hierdoor de ANWB moet afsluiten en je alsnog net zo duur uit bent per jaar ;)
berkay zegt
@lekkaah: lekkerlinksrijden bedoelde iets anders…
BaRa zegt
Zolang de verkoop van nieuwe auto’s stijgt, zitten we met een ecologisch probleem. Want er worden vooral veel ICE-voertuigen verkocht. En als we de verwrongen officiële uitstootcijfers eventjes negeren, wegens incorrect, dan zie je al meteen dat meer verkoop van nieuwe auto’s zich rechtstreeks gaat vertalen naar meer uitstoot. Dit is, met andere woorden, slecht nieuws. Pas als ik het volgende lees: de verkoop van nieuwe auto’s is weer gedaald / het transport via OV zit nog steeds in de lift / er zijn steeds minder nummerplaten in omloop / en verhoudingsgewijs zijn er steeds meer leuke auto’s met zo’n nummerplaat (cabrio, coupé, sportwagen, klassieker)” — pas dan ga ik me scharen achter de uitspraak dat er goed nieuws is in autoland. :D
trustmeiamanengineer zegt
@BaRa: Een nieuwe schonere auto kan ook een oudere meer vervuilende vervangen hé. Het is natuurlijk niet zo dat elke nieuwe auto er een extra op aarde bij is.
henk_he zegt
@BaRa: ja, want personenauto’s zijn de grootste CO2-uitstoters (not). Het zou de overheid sieren als ze de transportsector en de industrie (samen wél de grootste uitstoters) meer zou belasten en de burger wat minder, maar ik begrijp ook wel dat die kosten dan worden doorberekend in de producten die we kopen. Dus linksom of rechtsom betalen we toch wel.
lekkerlinksrijden zegt
@henk_he: vergeet de veestapel niet
tttijn zegt
@BaRa: http://www.ovblog.nl
gilettelubbers zegt
Hoe kan het hè, met die belachelijke BPM bedragen hier
desjonnies zegt
NEE.
Er wordt meer geleased, het privé kopen van een auto loopt nog steeds achter.
Logisch ergens omdat een auto voor veel mensen geen prioriteit meer is en je met goed onderhoud tegenwoordig makkelijk 10 jaar met een auto kunt rijden. En dat is een conservatieve inschatting.
Joerek zegt
@desjonnies: JA, er wordt meer verkocht. Door leasemaatschappijen. Staat zelfs in het artikel
ghost zegt
Ik keek echt uit naar zo’n nieuwe RS3, totdat ik de prijzen hoorde. Wie betaalt er nou €100k+ voor een RS3?!
tttijn zegt
Hm als ik t had had ik zeker een nieuwe of jong gebruikte TTRS in overweging genomen, of een Cayman GT4 als die te vinden is voor dat geld.