
It’s sad. So sad. It’s a sad, sad situation.
Heel erg lang hebben we er niet van kunnen genieten eigenlijk: de BMW 1 Serie. De auto kwam in 2004 op de markt en op dit moment staan exemplaren van de tweede generatie nieuw in de showroom. De 1 Serie is altijd een heel bijzondere auto in zijn klasse geweest, want het is de enige met achterwielaandrijving én de enige die leverbaar was met een zes-in-lijn.
We kunnen alvast vervroegd afscheid gaan nemen van enkele uitvoeringen. Ten eerste zullen er diverse dieselmotoren geschrapt worden. Deze voldoen enkel aan de Euro 6c norm. Alleen de 118dA en 120dA (al dan niet met xDrive) zullen nog even blijven, alle andere varianten (handbakken, 116d en 125d) komen volgens het Duitse Bimmer Today binnenkort al te vervallen.
Gezien de tanende populariteit van auto’s met dieselmotoren niet een heel vreemde situatie. Dan iets wat we wel erg gaan vinden: de M140i heeft ook niet het eeuwige leven. Voor Australië is er al een ‘M140i Finale Edition’ aangekondigd. Naar verluidt is het de laatste speciale uitvoering van de M140i. De M140i Finale Edition kun je herkennen aan onder andere de donkere koplampen, achterlichten, nieren en uitlaten. Verder is de M140i Finale Edition een stuk completer. De M140i Finale Edition wordt geleverd in Estoril Blue, Sunset Orange, Melbourne Red en Black Sapphire.
De nieuwe BMW 1 Serie (F40) staat op het UKL-platform en heeft in tegenstelling tot de huidige een compleet andere layout. Net als bijna alle andere concurrenten wordt de nieuwe BMW een voorwielaandrijver, met het blok overdwars voorin. Ook zal het bij de volgende generatie niet meer mogelijk zijn om een driedeurs uitvoering te bestellen. In China rijdt al twee jaar de voorwielaangedreven 1 Serie sedan (F52) rond (afbeelding onder).
Mijn buurman heeft een 1-Serie, dit komt wel heel erg dichtbij zo.
@raoufff: zou deze grap nu definitief uitgemolken zijn?
@weetikveel: sorry maar moest toch weer lachen om zn reactie ;)
@raoufff: mijn buurmans buurman heeft er één. Ik voel met je mee.
@raoufff: ik heb een 116D, ik ga hem houden na de leaseperiode als collector’s item
@raoufff: ik heb ook een buurman, 2 zelfs. Wat een klap.
Oke, maar die 118dA en 120dA, wanneer komen die dan te verdwijnen? 1, 3, 5 jaar?
@hamerhaai: Q4 2019
1-serie sedan lijkt wel een volvo S60 uit 2013
Schijnt lastig te zijn om sorry te zeggen.
@fmgarcia: ik weet niet waar jou drugs mee versneden zijn, maar ik zou toch een andere dealer zoeken.
@mikje90: Met een cursus lezen en mn oude schriftjes engels. Gemalen hitzone 9 en wat ritalin om mijn geheugen wat op te frissen.
@fmgarcia: ik kon mijn koffie amper binnenhouden, toen ik gemalen hitzone 9 las hahaha. Oldskool memories ;)
@fmgarcia: maar ja, wat moet ik doen?
@rrvliet: Een 1 serie kopen.
@fmgarcia: it’s getting more and more absurd
https://youtu.be/GvbQzRAi4wM
@fmgarcia: https://youtu.be/GvbQzRAi4wM
wat is eigenlijk het verschil tussen de motor die dwars voorin ligt en eentje die er overdwars in ligt?
@TDI-goeroe: het woordje ‘over’.
@TDI-goeroe: motor kan wat verder naar achteren en geeft ruimte voor een 6 in lijn.
Verder zit het hem vooral in de rwd waardoor een blok in lengterichting veel logischer is. Weet je gelijk waarom de opvolger geen 6 pitter krijgt… BMW heeft geen V6 en een I6 is te lang om in de breedte tussen de voorwielen te hangen.
@griffendahl: de 6 in lijn ligt niet dwars. Dwars is gelijk met de voorwielen (dacht ik) en over dwars er voor of schiet ik hier totaal mis?
@tortuga: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dwarsgeplaatste_motor
@suzikubelona: maar wat is dan overdwars? ?
@tortuga: Dan ligt hij dwars/haaks ten opzichte van de rijrichting.
@suzikubelona: neen dat is dwars geplaatst. Het gaat over : “over”dwars
@suzikubelona: Nee, sorry, ik bedoel gelijk met de rijrichting.
@suzikubelona: boh ben de weg kwijt. Er is volgens mij geen verschil tussen dwars of overdwars.
@suzikubelona: nou moet je niet overdrijven…
@suzikubelona: zelfde als haaks vs. overhaaks? :P Dus ligt op zeg 95 graden t.o.v. de lengteas ;).
@suzikubelona: overdwars is twents dialect, bijvoorbeeld leu uut enter bunt overdwars
@griffendahl: Of BMW moet ff met Volvo bellen, hoe een L6 wel dwars te plaatsen is…
@rrk147: of Austin (OK, dat kan niet meer…). Zes-in-lijn dwars voorin: geen fantastisch idee.
@tdi-goeroe: “Overdwars” ipv “dwars” is vast net zoiets als “doorgeladen” ipv “geladen”. Extra klinkers en medeklinkers toevoegen voelt voor sommigen gewoon gaver.
Aan al het moois komt helaas een eind?
@kennone: Gelukkig blijft de 2-serie wel rwd. Al dat gejank om niks.
@atrak: Correct, het blijft wat mij betreft de laatst leuke compacte auto die BMW produceert.
‘Sad but true’ had een betere ondertitel/nummer geweest :)
Een begrijpelijke stap in deze klasse (voorwielaandrijving compacter, goedkoper en inmiddels al een goed platvorm beschikbaar binnen het concern) maar wel hartstikke jammer. Een paar keer rijden in de 1 serie van mijn vrouw was destijds voor mij ook de reden om over te stappen naar BMW. Ook als je geen scheurneus bent kun je genieten van de voordelen die de betere gewichtsverdeling en het ontbreken van aandrijfkrachten op de voorwielen met zich meebrengen. Ik hoop dat ze van de nieuwe 1 serie weer een heel fijn sturende auto weten te maken, maar een dwarsgeplaatste motor voor/boven de vooras belooft niet veel goeds.
Usp om een 1 serie te kopen is gedaald naar 0,jammer
@monsieurleloure: niet schrikken hoor, maar dat gaat wel meevallen..
Uit eerdere onderzoeken blijkt dat grid van de berijders van 1 series geen idee heeft welke wielen aangedreven worden. En daarnaast, bmw weet dondersgoed hoe een leuk sturende voorwiel aandrijver te maken, hebben ze jarenlang geoefend met Mini.
@ukbob: Los van dat ze een goed sturende voorwielaandrijver kunnen maken is jou opmerking totaal niet van belang.
Een achterwielaandrijver rijdt rustiger en stabieler. Een leek die niet weet welke wielen aangedreven zijn rijdt dus gewoon in een prettige auto zonder te weten waarom. Ze waarderen rwd dus zonder het te weten.
@lekbak: een achterwielaandrijver rijdt juist niet rustiger, doordat er van achteren geduwd wordt is er net wat meer frictie in de auto. Uiteraard heb geen aandrijfkrachten in het stuur maar dat heeft een courante voorwielaandrijver ook alleen als je teveel gas geeft. De voordelen van de achterwielaandrijving zitten in de mogelijkheid grotere motoren te monteren, de handiger te plaatsen en daardoor lekkerder schakelende versnellingsbak en de enig juiste plaat voor de bekerhouders: voor de pook.
@mashell: het is veel rustiger in het stuur omdat je voorwielen alleen hoeven te sturen. Het is rustiger met optrekken omdat je achterkant naar beneden gaat i.p.v. de voorkant omhoog springt. En je hebt een (veeeeel) kleinere draaicirkel omdat de motor er in de lengte in ligt. Al met al merk je het gewoon.
Wat rijden betreft is rwd op alle punten superieur behalve in de sneeuw. Ook is het duurder, heb je minder ruimte en is het iets zwaarder.
@ukbob: ik rijd zelf bmw en kreeg eens een mini als vervanger. Als je dan beweert dat dit even goed stuurt? Bij het gezwind verlaten van een rotonde voelde ik heel wat inwerken op dat stuur van die mini. En die studie. Tjah. Sommige mensen hun velgen staan vol borduurschade. Die mensen zullen ze dan bedoelen.
@ukbob: Je kan mij niet wijs maken dat er ook maar 1 M135i of M140i eigenaar is die niet weet dat zijn 1 serie een achterwielaandrijver is en dat dat feit een onderdeel is geweest van zijn of haar keuze. na een prefacelift en een facelift model komt er voor mij iig geen nieuwe 1 serie meer zo. Wat ik jammer vind, want een hatchback is lekker practisch en als je dat kan combineren met een leuke motor en een super sturende auto, wat wil je dan nog meer. En ik zie nog best wat m135i’s en M140i’s rondrijden zo.
Eeuwig zonde!
Ik heb een hoop auto’s gehad in mijn leven, maar de lol die ik telkens als in in mijn 1-serie stap heb, is bijna niet te evenaren!
Juist de compactheid, met achterwielaandrijving en fantastische wegligging maken ‘m uniek!
Heeft @autoblogger de vlag al uitgehangen?
BMW 1-serie zuigt
Auteur: autoblogger, gepost 15-12-2004 om 21:44 9 Reacties
Volgens Jeremy Clarkson van TopGear (je kent em wel) is de BMW 1-serie waardeloos. Hij noemt de wagen zelfs lelijk, in dat laatste kun je hem zeker gelijk geven. Zijn oordeel is 1 uit 5, en dat is eigenlijk best netjes…
@stuurloos: fijn dat toch iemand mijn artikelen heeft gelezen;)
@autoblogger: Quote van Clarkson “The fact of the matter is this. The 135 coupé is the best car BMW makes.”
Oud artikel uit The Times.
https://www.r3vlimited.com/board/archive/index.php?t-101800.html
De E82 is/was ook een 1-serie…
@stuurloos: Jeremy Clarkson de man die zelf in een Golf en een Mercedes CLK rijdt… Die Jeremy Clarkson?!
@jaapies: en een gtv6
@stuurloos: 1 Serie stuurt allang niet meer zo strak, is gelukkig wel een stuk comfi geworden. De oude is vresleijk stug.
Het was toch al nooit moeders mooiste
Penny wise Pound foolish.
De 1-serie is voor veel mensen juist de eerste kennismaking met BMW. Juist die klanten moet je aan je merk binden door iers te bieden wat je bij de meeste andere merken niet vind.
Zodat ze niks anders meer willen dan een BMW. De 1-serie klant van vandaag is de 3-serie klant van morgen en de 5-serie klant van overmorgen.
@moveyourmind: zo werkt het tegenwoordig niet meer. Merkbinding wordt ieder jaar minder bij vrijwel alle merken.
@moveyourmind: eerst dacht, dat is een sterk punt! En je hebt nog steeds gelijk hoor. Maar die 3 serie van morgen en helemaal die 5 serie van overmorgen, worden die straks niet elektrisch aangedreven? Zal de komende Einser de laatste zijn waar je nog fossiele brandstof in gooit? Mss loop ik te hard van stapel.
@moveyourmind: zodra de BMW klant voor de eerste keer bij de garage komt en daar ook de rekening moet betalen, is het snel gedaan met merken liefde!
Nu hopen dat ze bij Alfa Romeo het licht zien en als de wiedeweerga een nieuwe Guilietta bouwen op een ingekort platform van de Giulia. Met achterwielaandrijving dus!
Dan kunnen de mensen die écht van auto rijden houden naar Alfa Romeo en alle badge-geilerts mag BMW houden.
@vpowert:
Bij Alfa Romeo komen ze er volgend jaar achter dat ze toch wel érg weinig modellen hebben, en gaan dan maar eens kijken of er nog een Fiat-platformpje is waar ze snel iets mee kunnen. En aangezien de 500 op een inmiddels vrij bejaard platform staat zal het wel een klein SUVje worden…
@vpowert: want Alfa fans zijn geen badge geilerts… Good one.
-edit: Inderdaad! Dank u, is inmiddels gefixt-
Het is natuurlijk jammer om van RWD naar FWD te gaan, maar anderzijds zie ik het nog wel voor mij dat er een RWD versie in de duurdere prijsklasses zal bestaan..
Logische keuze maar wel erg jammer. De 6 pitter en achterwielaandrijving maakte het een échte premium c segmenter.
@dutchdriftking: en hoeveel mensen boeit dat echt? Is zo’n kleine markt. Alsof men altijd sportief door bochten jakkert.
@stfu: De rust van rwd voel je altijd. Net als een goede wegligging merk je dat ook als je rustig rijdt. Comfort merk je immers ook altijd, en niet alleen als je met 80 over een drempel vliegt.
@lekbak: als er 1 ding is wat ik op mijn 1 serie zou willen veranderen is het meer comfort, dat wagentje is behoorlijk stug en daardoor ronduit oncomfortabel op slecht wegdek.
@dutchdriftking:
Slechte zitpositie, goedkoop en te krap interieur,… helemaal niets premium aan. En als je zo’n 1500cc 3 pitter sportief durft te noemen zet ik er een 1.2tfsi langs die er gehakt van maakt op iedere oprit, afrit, roodlicht en rotonde en die bovendien wel 4 volwassenen en bagage meenemen kan.
Máár lollig zijn ze wel, beetje nat, geen verkeer op de baan en … big smile
@Hupke: slechte zitpositie? Top zitpositie! De materialen zijn inderdaad deels goedkoop maar het infotainment is juist weer top.
@hupke: Misschien niet zo premium (wel afhankelijk van de gekozen opties) maar ik kan uit ervaring spreken dat de 118i wel degelijk sportief aanvoelt met M-sport pakket. 3 cylinder met 175pk is zeker niet slecht. Polo is appels met peren vergelijken.
@dutchdriftking: C segmenter ja… een 1 serie…
Ik blijf nog even genieten van mijn 1…..Zelf niet het mooiste apparaat, maarja het rijdt zo fijn. Misschien moet Ford maar weer eens een RWD maken. Onderstellen van de Keulse boys onder Amerikaans gezag zijn geweldig, dan nog weer eens een RWD zoals de echte Escort……
De 1-serie is er in de loop der tijd gelukkig een stuk beter uit komen te zien, maar doe mij toch maar (minimaal) ’n 3-serie.
Leuke dingetjes, beetje een gateway drugs. Een fwd 1-serie zal wel verkopen als A3’s en cla’s maar daardoor gaan mensen geen 330i boven een A4 gaan verkiezen…
M’n net oud-manager heeft aan het design van die 1-serie sedan gewerkt. Hij had er geen goed woord voor over. Bij elk detail probeerde de designafdeling om er iets moois van te maken, maar telkens werd door het management gezegd “nee, we gaan voor de goedkoopste oplossing”. De reden? Chinezen hebben van een BMW gehoord, maar hebben geen idee hoe zo’n ding er van dichtbij uit zou moeten zien. Dus als het maar een beetje lijkt op een Europese BMW is het al gauw goed. Dat het hele ding van de binnenkant is gemaakt van omgesmolten Kliko zal de Chinees niet doorhebben. De verlichting heeft geen enkel LEDje, het is min of meer technologie van een Volkswagen Polo van 10 jaar geleden.
Dus nee, er moet echt héél veel gebeuren om een 1-serie sedan naar Europese maatstaven te produceren.
Janken gewoon, wat moeten we nu nog kopuuuh? Geen enkele andere auto met een zes-in-lijn en achterwielaandrijving in deze klasse.. gewoon kut dit
@mats106rallye: ik denk dat alle Autobloggers deze week nog de deuren bij de BMW-dealers plat zullen lopen om er nog snel een te bemachtigen.
[/sarcasme]
Dat geneuzel over die achterwielaandrijving altijd. Een paard span je toch ook niet achter een kar, maar ervoor. En volgens mij bestaat alleen het woord ’trekpaard’, het woord ‘duwpaard’ komt niet voor.
@joosstra: Het is nu eenmaal dé eigenschap wat een 1-Serie tot een unieke propositie maakt. Zonder deze aandrijving bieden ze vast nog steeds een prettige wagen, hun stoelen en navi zijn immers top, maar dat bieden ze bij Audi, Volvo en Mercedes ook. En als je wat minder geld kwijt wilt word je bij Mazda en Ford ook met goed sturende auto’s voorzien. Het unieke is er af en ook de typische 1-serie zal niet meer zijn.
@joosstra:
Ik heb nog nooit een BMW gezien met een duwhaak op de voorbumper.
Als je deze vergelijking maakt is een paard nog meer te vergelijken met een achterwielaandrijver dan een voorwielaandrijver. Meeste kracht zit immers in de achterpoten.
Ik heb de nieuwe (nog te onthullen) 1-sserie vorige week in een closed room op BMW event in Estoril mogen aanschouwen. Deze rendering komt het dichtst in de buurt.
https://www.google.com/search?biw=1280&bih=642&tbm=isch&sa=1&ei=UeRhXNnJD46xkwXq3pvICw&q=bmw+1+-serie+2020&oq=bmw+1+-serie+2020&gs_l=img.3…3259.3658..3790…0.0..0.38.147.4……1….1..gws-wiz-img.J5Hm6GLseGg#imgrc=XNUQGxEorULxpM:
Deze dus: http://threekeywords.com/24409/when-can-i-buy-a-2020-bmw-1-series/best-2020-bmw-1-series-interior/
@TinQ: die rendering toont een meer gedrongen, maar wel agressieve wagen. De wielen zitten meer naar voren, heel andere proporties. Niet verkeerd!
@ouwedibbes83: Ik zie gewoon weer een KIA, dit keer de Cee’d
Gelukkig hebben we de Renault Twingo nog!
;-)
Begrijpelijke actie van BMW, maar wel erg jammer. Niets is nog heilig meer…..
*Memories* Mijn eerste BMW ooit en de derde 1-reeks die de concessie Vanavond in Leuven uitleverde in 2004. Kende het model toen niet eens. Sindsdien twee jaar gezondigd met een Audi A4 en daarna onmiddellijk terug naar BMW. :-)
@w0ut: Toch mooi dat ieder mens dingen anders ervaart. Ik heb juist het tegenovergestelde als jij .ben 1x afgestapt van Audi en Bmw gekocht . Nee ,niet mijn auto ,daarna weer terug naar quattro met Audi en ik was weer blij. Hetzelfde als de mensen die achterwielaandrijving het fijnste vinden ,zo heb ik dat met quattro . Maar ,zoals al gezegd ieder zijn ding en keuze.
@w0ut: Moest ooit een 1-serie als voorloopauto rijden… dagen geteld totdat ik het kreng weer in mocht leveren. Veel te stug dankzij runflat banden icm een m-sport onderstel. Leuk detail de business line (of hoe dat toen heette) had gewoon raamslingers achter. Maar ja dat zie je aan de buitenkant niet natuurlijk… Typisch BMW rijders.
Jammergenoeg blijven er nog weinig leuke RWD leaseauto’s over die nog betaalbaar zijn (tot 42k fiscaal). Bij de nieuwe 3er zit je toch al makkelijk op 50k fiscaal.