Eenvoudig en goedkoop. Dit waren de ingrediënten voor het lollige wagentje dat zo veel autoharten heeft weten te veroveren. Het roestduiveltje heeft ervoor gezorgd dat de Citroën 2CV een zeldzame verschijning is geworden, maar niet voor lang! Het blikje sardientjes is klaar voor een comeback.
De nieuwe 2CV moet net als het origineel eenvoudig, zuinig en betaalbaar worden. Algemeen directeur van Citroën, Frédéric Banzet, zegt dat de auto in Madrid gebouwd zal worden. Spaans temperament voor een relaxte Franse auto? Als dat maar goed gaat. Eind 2013 gaan ze van start, waarna de eerste exemplaren in 2014 bij de dealer zullen staan.
De nieuwe 2CV vindt zijn roots in het C-Cactus concept, die vijf jaar geleden in Frankfurt werd geïntroduceerd. Van daaruit kunnen we een lijn trekken naar de Revolte, die zelf weer model stond voor de DS2. Allen moesten een spirituele opvolger van de 2CV worden. Wie van de drie gaat het lukken?
PSA, waar Citroën samen met Peugeot deel van uitmaakt, kan in ieder geval wel een goede verkoopboost gebruiken. Om het hoofd boven water te houden moesten ze dit jaar al in zee gaan met GM en de Russen, vielen er flink wat ontslagen en nog wordt er veel verlies gedraaid. Hopelijk gaat de nieuwe 2CV daar verandering in brengen.
autobart zegt
Hopelijk dat het geen ‘lelijk’ eendje wordt…
autobart zegt
@autobart: Die zin klopt dus niet. Dit moet het zijn: “Hopen maar dat het geen ‘lelijk’ eendje wordt!”
bbroek zegt
@autobart: er staat in de titel alleen eendje dus het kan dat die niet meer \’lelijk\’ wordt.
Orichy zegt
@bbroek: De schrijver vindt het Eendje niet lelijk, vandaar dat er geen “lelijk” in de titel staat.
OT: Die Revolte mag van mij, met wat aanpassingen, zo in produktie, dan is ie mooi bij de tijd en nog steeds niet lelijk.
midasracer zegt
Volgens mij heeft Gordon Murray met zijn zijn i-stream proces en dito autootjes de nieuwe eend geproduceerd. Alleen de vormgeving retro maken en voilá! Efficientië tot op het bot.
jrk68 zegt
Komt die dan ook met zo’n “ban de bom” sticker op zijn achterklep?
awesome zegt
@jrk68: en deze uiteraard :)
lincoln zegt
dat de C-Cactus niet meteen is doorgezet toen de tijd is mij een compleet raadsel ..
flippert zegt
Citroen is de kluts al jaren kwijt wat design betreft, als dit net zo\’n gekunsteld lelijk ding wordt als de rest van het huidige gamma, dan kunnen ze wat mij betreft die hele tent wel sluiten.
awesome zegt
@flippert: smaken verschillen, blijkbaar (en gelukkig).
Als je hebt over modellen als de ZX en Xsara, heb je een punt.
Ikzelf moet toch zeggen dat de huidige reeks erg mooie auto\’s zijn, inclusief de DS-lijn.
vale46 zegt
@flippert: WTF… Heb je hun DS lijn al eens bekeken? stuk voor stuk prachtige wagens, daar kunnen ze bij Renault nog wat van leren.
Citroen heeft net een heel mooie duidelijke designrichting. Wat niet wil zeggen dat elk model op elkaar lijkt, zoals de Audi A4&A6, of de BMW 3&5 serie.
dutchiehd zegt
@vale46: ik moet eerlijk zeggen dat ik Renaults mooier vind dan die VERSCHRIKKELIJK LELIJKE citroëns.. Sorry.
flippert zegt
@vale46: vind je echt? Die hele DS lijn vind ik vlees noch vis: een allegaartje van stijlkenmerken en overduidelijk een poging om toch nog \’apart\’ over te komen. Komt op mij over als een identiteitscrisis. Jammer, want ze hebben toch echt wel een historie in design waar je u tegen mag zeggen..
vale46 zegt
@flippert: Is er dan iets mis met verschillende stijlen te hebben in een hele lijn?
Ik vind ze prachtig, er zijn details waar je aan moet wennen, maar ze zijn mooi :)
Simpson zegt
Volgens mij wordt het huidige model ook nog gemaakt, in zuid amerika.
Of tenminste de onderdelen, dat meldde iemand van ducktrail me een poos geleden.
lincoln zegt
@Simpson:
Nederland en Vietnam ..
voor de rest nergens ..
Simpson zegt
@lincoln: thnx voor de info!
vietnam ligt dus in zuid-amerika….
Dino2400 zegt
Goede zaak als het ze lukt een waardige opvolger van de 2cv te maken.
Denk dat er behoefte aan is. Georg Kacher (van CAR magazine) vond, in commentaar op Parijs, dat de autoindustrie te weinig innovatie toonde en alleen maar doorging met wat ze al jaren doen en dat is meer van hetzelfde maar dan ieder jaar wat groter, zwaarder, krachtiger en sneller. Terwijl er juist behoefte is aan lichter, zuiniger, goedkoper.
Denk ook dat Citroën hier meer kansen heeft dan met grote en luxe topmodellen, gezien de formidabele concurrentie van de Duitsers in dat segment. De afschrijving op grote Franse auto’s is ook niet mis. Niemand koopt een C9 als ie na drie jaar nog maar 1/4 waard is.
Verder bewijst het succes van de mini en de fiat 500 dat retro modellen bijzonder succesvol kunnen zijn. Mits goed gedaan natuurlijk, over de New Beetle hebben we het even niet.
Dus kom maar op met die Eend.
norge zegt
Aah, de paraplu in het dashboard moet ook weer terug komen, en de hangbank achterin die ook als tuinbank gebruikt kon worden.
jrk68 zegt
@norge:
Het is een leuk stukje jeugdsentiment idd.
Helaas heb ik er ooit een keer mee gereden (een oom van mijn ex was een citrofiel) en ik heb me nog nooit zo kwetsbaar gevoeld.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@norge: en die supersnelle mini-ruitenwissertjes! Good old days…
bruinbeer zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: pompen voor ruitensproeier :)
norge zegt
@bruinbeer: En de verse lucht klepjes …
W115 zegt
goodkoper dan een Citroen c1 gaat het niet worden
the-budel-guy zegt
Neeeeee!!!!! mijn ouders vertellen me nog steeds verhalen over hun eerste 2cv. -.-
norge zegt
@the-budel-guy: daarom juist.
maferick74 zegt
Het moet juist wel lelijk worden…..want anders wordt het weer duur.
potver7 zegt
@maferick74: duur wordt het toch wel. Als je een goedkope auto wilt dan koop je maar een C1. De naam Eend (of 2CV, of welk plaatje ze er ook op hangen) moet natuurlijk wel uitgemolken worden, net als bij de DS.
Hupke zegt
Beste nooderbuurtjes van me, ik weet hoe jullie je eend omarmen maar er moet me toch een ding van het hard.
Eend spel je als volgt G E I T , kortom GEIT.
camber24 zegt
@Hupke: Ik denk dat wij Nederlanders ons niet de les laten lezen door een Belg die iets van zijn \’hard\’ moet…
Emile_Benz zegt
@Hupke: scherp. Hier noemen we het idd een Eend, maar in Frankrijk heette het een (berg)geit vanwege het onderstel…
Hupke zegt
Citroën heeft zoveel magnifieke wagens gemaakt (echt waar zoek het maar eens op of val @citrofiel lastig) maar dit stuk verdriet is waarop ze meestal afgerekend worden en dat is vreselijk.
Waarom geen nieuwe TA? Je weet wel een luxe wagen die voor de (misschien iets hogere) middenklasse bereikbaar is. Maak eens een franse concurrent voor de huidige jag XJ ofzoiets. Ipv nog zo’n stuk verdriet de weg op te smijten.
Is trouwens de citroën C3 pluriel niet de opvolger van de geit?
Emile_Benz zegt
@Hupke: Ik zeg Citroën SM…
Citrofiel zegt
@Hupke: XJ is niet echt ‘iets hogere middenklasse’ lijkt me. Dan moet je denk ik eerder richting 3-serie komen, en daar proberen ze het nu met de DS5… Maar laten we hier niet over dat ding beginnen. De C6 is nog net in productie, laten we die nog even omarmen. Ik zie niet binnen korte termijn een nieuwe Citroën verschijnen in een hogere klasse, laat staan een succes worden.
De 2CV is trouwens een niet te negeren element in de Citroën-geschiedenis. Zonder 2CV was Citroën in de jaren ’60 al failliet geweest… De 2CV en afgeleiden betaalden schijnbaar het verlies van de DS. Gelukkig was Michelin destijds gek genoeg om het gebeuren voort te zetten, aangezien Citroën voor hen toch niet meer was dan een onderzoeksfaciliteit gecombineerd met een goede marketingmogelijkheid. M.a.w. ze waren niet op zoek naar winst.
Hupke zegt
@Citrofiel:
3serie is toch lagere middenklasse, 5 serie middenklasse en een XJ is iets chiquer dan een 5 serie en iets minder dan een 7 serie. Maar soit da’s een geval van perceptie vrees ik.
Ik denk ook niet dat de C6 vlug opgevolgd gaat worden en ik vind dat eigenlijk wel spijtig. Toch zeker voor het straatbeeld.
De DS-en van nu zijn wel mooi maar niet mijn ding.
De C5 is vanaf dan eigenlijk de enige citroën waar ik nog in zou durven rondrijden maar dat is dan ook weer geen citroën maar een duitser.
Citrofiel zegt
@Hupke: Middenklasse 5-serie? Woon jij in Dubai of zo? Ik dacht dat je op inkomensgroepen doelde, daar zal ons verschil wel vandaan komen.
Hupke zegt
@Citrofiel:
Nee nee ik heb het niet echt over inkomensgroepen, gewoon over het auto-segment waar ze in zitten.
Citrofiel zegt
@Hupke: Ik vind het maar rare benamingen, ik heb er even verder op gezocht en gevonden dat de middenklasse eerder de Passat is. Zie wiki.
Je zei trouwens ‘Die voor de (iets hogere) middenklasse bereikbaar is.’ Dan heb je het volgens mij wel over inkomens…
Hupke zegt
@Citrofiel:
Misschien wat subjectief om over te blijven zeveren. Maar ik vind de 5-serie toch gewoon het middenklasse model. De 3 serie is er het kleinere broertje van en dus het lagere model en de 7 serie is de grote broer en het topmodel.
Ook vind ik dat je een passat (en dan bedoel ik wel eentje die uitgerust is want kaal met een kleine motor is ook maar dat) totdat BMW met hun Fnummering begon eerder met de 5-serie moest vergelijken dan met de 3-serie/a4 toch zeker qua ruimte.
Maar wikipedia geeft je gelijk.
Nuja m’n punt was gewoon dat ik de XJ ergens tussen een E en een S plaats en tussen de 5 en de 7. En dat Citroën daar ook nog wel eens een wagen zou mogen deponeren. De opvolger van de TA (en ja ben me ervan bewust dat de TA wel iets chiquer was toen dan een XJ nu) dan.
Citrofiel zegt
@Hupke: Zeg nou zelf, een model dat buiten het bereik van 90% van de bevolking ligt een middenklasse noemen lijkt gewoon vreemd. En ik heb geen moeite met zeveren hoor, hoe kom ik anders aan zo’n reactieaantal. ;)
Om terug te komen waar het over ging: Een model tussen de 5 en 7. Het idee is leuk. Sinds de XM zijn Citroëns vlaggenschepen qua verkopen echter in een dalende lijn gevat. De verkoopprognoses van een nieuw hoger gepositioneerd model zullen dat ook lager uitvallen, ondanks het toevoegen van de Chinese markt. Dat zal er weer voor zorgen dat de winstprognose en dus het ontwikkelingsbudget omlaag gaat. Dat zorgt er weer voor dat een nieuw model niet zo extravagant en speciaal zal zijn als zijn voorgangers, wat nu juist het kenmerk was van grote Citroëns. Ik denk dat daardoor de verkopen ook tegen zullen vallen.
Ik hoop met je mee, maar als je puur naar de topmodellen kijkt zit Citroën in een vicieuze cirkel… Of ben ik weer eens veel te pessimistisch? Was @jodocus hier maar.
subaruian zegt
Ze moeten het doen als vroeger, of zoals bv Peugeot deed bij de 205, los budget auto, lowbudget productie maar toch doordacht en betrouwbaar voeg daar een leuk design en goed rijgedrag aan toe en je had een succes. Nou zal het anno 2012 meer op betrouwbaar, zuinig en goedkoop aankomen. Moet dat ook geen enorm probleem zijn dacht ik.. Gewoon niet te hoog mikken/willen.
patrickww zegt
2cv een zeldzame verschijning? Dan moet je toch echt om een bril gaan lijkt mij..
KaCh1ng zegt
@patrickww: ik kom em zelden tegen.. bijna nooit
patrickww zegt
@KaCh1ng:
Niet? Hier in de omgeving rijden er toch nog genoeg rond (even los van de staat waar ze in verkeren).
RickB zegt
Roepen we dit niet al 10 jaar?
potver7 zegt
@RickB: Veel en veel langer al. En er zijn ook al heel wat ‘opvolgers’ in productie gegaan. De LN/LNA moest hem vervangen, de Visa moest hem vervangen, de AX moest hem vervangen…
Het zal er uiteindelijk wel op neerkomen dat we een auto krijgen die qua uiterlijk en interieur wat op het ‘origineel’ lijkt, of op z’n minst een heleboel verwijzingen heeft. Maar de basis zal wel het onderstel van een C3 of C4 worden, met hele slappe veren en klapraampjes, en een ‘priemiejum’ prijskaartje.
Kijk naar de 500, Mini, Kever – en je weet wat je te wachten staat. Dat is namelijk de manier waarop geld verdiend wordt.
mrr zegt
‘Eenvoudig, zuinig en betaalbaar’ dat is toch wat de nieuwe C1 ook moet zijn? Hoe is een opvolger van de 2CV daar een aanvulling op? Kan iemand me dat uitleggen?
SimonMc zegt
@Mr. R: Geen idee, maar een vereiste is in ieder geval, dat er minimum 2 boeren en 50 kg aan aardappelen moeten vervoerd kunnen worden.
Emile_Benz zegt
@SimonMc: En een mand eieren (of was dat de Renault R4?)…
De C1 heeft natuurlijk niet de binnenruimte die de 2CV had…
SimonMc zegt
Was die C3 Pluriel al niet de nieuwe eend?
En als er een nieuwe 2CV komt, moet die er gewoon uitzien als de oude 2CV, zoals Ford heeft gedaan met de GT40.
Citrofiel zegt
@SimonMc: De Pluriël had de vorm en het dakje die aan de 2CV deden denken. Van wat ik begrijp gaat het bij de komende ‘opvolger’ totaal niet om dat soort onzin, maar om de ideologie erachter. Een goedkope, simpele auto voor de massa. Die hoeft qua ontwerp niets met de 2CV te doen te hebben.
urtarget1992 zegt
Samson en Gert zullen blij zijn dit te horen:)
KnalRob zegt
Wij vertrekken over twee weken met een 29 jarige 2cv voor een toch van ongeveer 9000 km van Brussel naar Benin :). Ik heb hier een simpel bloje voor opgestart (http://2cvtrail.com) waar we iedereen up to date houden.
flippert zegt
@KnalRob: veel plezier, hoop dat je het overleeft. Beetje jammer dat jou oplappen weer van onze collectieve ziektekostenpot afgaat. Kun je niet gewoon een nieuwe Landcruiser pakken of zo??
desjonnies zegt
De 2CV is een wagen met een idee.
Ontwikkeld om de boeren op het Franse platteland mobiel te maken werd er a la Citroën uiteraard gekozen voor voorwielaandrijving en was de motor een afgeleide van het toen alom geaccepteerde Wedlinka concept -beroemd gemaakt door Ferdinand Porsche met de Volkswagen Kever-.
In 1948 werd de wagen gelanceerd op het Parijse salon, en iedereen, inclusief aartsrivaal Renault lachten zich een ongeluk.
Dat lachen verging hen echter snel toen de 2CV onmiddelijk een commericeel succes werd.
Goedkoop, zuinig, betrouwbaar en comfortabel.
Renault zag het succes knarsetandend aan en het duurde tot 1961 dat Renault met de R4 of 4L genoemd een verpletterend
antwoord had.
Wat iedereen dient te begrijpen is dat de 2CV geen auto is, het is een vervormiddel.
Met de komst van de autobanen, autoroutes en motorways was het eigenlijk gedaan met de 2CV. al werd de motor vergroot tot eenhese 602 cc’s de tijd heeft de 2CV letterlijk ingehaald.
Een 2CV is een geweldig vervoermiddel, zeker op de golvende wegen van het Britse, Duitse of Franse platteland, waar men op onthaaste wijze het landschap aan zich voorbij ziet trekken, geassisteerd door het typsiche 2 cilinder boxer geluid.
Enorme asset is het roldak, u rijdt in stijl pruttelend over ’s Heren wegen terwijl u zich rijker voelt dan een miljonair met een superjacht.
De 2CV is sexloos en klasseloos, iedereen kon en mocht er in rijden van een bank directeur tot enmet de schooljuf.
Dat de 2CV nog steeds een populaire klassieker is laat zich niet alleen zien in de prijzen; maar eerder in de enorme aftermarket voor onderdelen die deels wederom worden geproduceerd.
En de innovaties op 2CV gebied liegen er nog steeds niet om, elektronische ontsteking, gegalvaniseerde chassic!!!
U denkt nu : “Desjonnies is gek van de 2CV”
Helaas neen, maar zijn aartsrivaal, de Renault 4, gewoon een kopie van de 2CV maar met net iets meer, iets meer vermogen (een 850cc 4-cilinder), waterkoeling en een fatsoenlijke verwarming, dat is mijn ding.
Wat niet wegneemt dat ik toch altijd vrolijk wordt als ik zo’n koddige EEND zie in het straatbeeld.
desjonnies zegt
Google eens :
Chrysler CCV
U zult dan een reincarnatie van de 2CV aantreffen.
Door Chrysler
Helemaal 100% USA,
heb het altijd jammer gevonden dat Chrysler de ballenneit heeft gehad om deze auto te ontwikkelen en in de markt te zetten.
Ik ben nog steeds te stom om foto’s te kunnen laden dus hierbij delink:
http://www.citrobe.org/ccve.htm
Dus tante Citroën, ik zou zeggen, op naar Amerika.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Alstublieft
jrk68 zegt
@jrk68: Jammer die link doet het niet, ff een andere proberen dan maar,
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Ken dat ding al jaren, en is idd jammer dat ze er niet mee doorgedaan hebben. Carrosserie bestond uit een zeer klein aantal plastiek delen trouwens.
jrk68 zegt
@Esprit_de_Flandre:
De carosserie bestond volledig uit gerecyclede pet flessen, dus niet voor een klein deel.
Google er maar even op….
Esprit_de_Flandre zegt
@jrk68: Neenee, ik bedoel niet “een klein deel”, maar “een zeer klein aantal”, zoals ik zei.
Naar ik mij herinner was de eigenlijke carrosserie (zonder deuren, motorkap en kofferdeksel) uit twee stukken die in het midden aan elkaar gesmolten werden. Reken er nog die vier deuren, motorkap, koffer, en twee bumpers bij en je komt aan negen stukken voor de volledige carrosserie. Allemaal om de productie simpel en goedkoop te maken.
Prachtig ding.
jrk68 zegt
@Esprit_de_Flandre:
Die lezing klopt inderdaad wel, de carrosserie bestaat uit 2 helften met daaraan de klepjes en de deuren.
Als je het dak niet meetelt zijn het dus 8 delen.
SimonMc zegt
@desjonnies:
bobb zegt
@desjonnies: Was het Daimler niet die de stekker uit dit project trok. Maar misschien kan PSA het wel overkopen, hebben ze een al een begin.
KnalRob zegt
@flippert kan ik zonder probleem maakt het alleen minder origineel en saai :)
flippert zegt
@KnalRob: ik denk dat je daar na twee uur rijden in die eend toch anders over denkt :-)
KnalRob zegt
@flippert: LOL, nee valt mee op het vlak van zitcomfort hebben we de standaard bankjes eruit gehaald en vervangen door behoorlijk comfortabele stoelen. Op het vlak van motorisch geronk ben ik het met je eens :)
dedjespa100 zegt
blijft toch een klassieker hè
alfamail zegt
Wat ik er van zie word het (helaas!) HELEMAAL NIKS!!! Stop maar en doe geen moeite!