Nog in 2022 zal het klaar zijn met de Ford GT. We gaan afscheid nemen van deze bijzondere supersportwagen.
Duimpje omhoog voor Ford dat ze het gewoon hebben gedaan. Een opvolger van de GT van pak hem beet 15 jaar geleden. Erover nadenken zoiets te doen is één. Daadwerkelijk de stap zetten is twee. En dan is het nog spannend, want zo’n proces kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten in plaats van dat het iets oplevert. Denk aan Honda dat de NSX teruggebracht als hybride supercar. Dat was niet bepaald een succes.
Ford GT 2022
De Ford GT was wel een succes. Er was meer vraag naar de auto dan het Amerikaanse automerk van plan was om te produceren. Uiteindelijk kwamen er ook meer dan de ooit beoogde 350 stuks en dit jaar werd er nog de speciale Alan Mann Heritage Edition voorgesteld. Vermoedelijk ook de laatste speciale editie. Want in 2022 valt het doek voor de Ford GT, aldus Motor Authority.
Dit jaar worden de laatste 250 exemplaren geproduceerd. De teller staat nu ongeveer op 1.100 gemaakte auto’s, met dus nog 250 te gaan. Met 1.350 gemaakte auto’s zit het eind dit jaar er echt op voor de in Canada geproduceerde GT. Het automerk zal terugblikken op een mooie periode. De supercar is sinds 2016 in productie. Voor een supersportwagen is het dan niet vreemd dat er na zes jaar wordt gezegd dat het welletjes is geweest. Ford zal toch enige exclusiviteit rondom dit model willen behouden.
ghini zegt
Ik was al benieuwd naar die aantallen en of er een max was. Er was zoveel te doen rondom bestelprocedure toen hij uitkwam, alles om doorverkopen te ontmoedigen etc. Maar uiteindelijk zijn ze er dus gewoon veeel meer gaan bouwen. Daar zal ook niet elke eigenaar blij mee zijn. Je kan niet aan de ene kant zeggen we willen niet dat je direct doorverkoopt etc om er vervolgens meer te bouwen dan de vooraf aangegeven aantallen. Waarde zakt daar toch door, nu zijn er straks dus meer dan 3.5x zoveel als vooraf aangegeven. Mooi voor Ford hoor dat aantal, want serieus indrukwekkend.
bernoulli zegt
Jammer dat er geen ST-versie van is. Leuk voor Ludo en Arnie.
Robert zegt
Toevallig afgelopen vrijdag of zaterdag nog een TopGear herhaling zitten kijken (waarvoor dank aan Spike), waarin Matt LeBlanc deze auto voor het eerst mocht rijden. Indrukwekkende auto, zeker ook omdat (of ondanks dat?) de V8 was vervangen door de turbo charged V6 Ecoboost. Iets wat in de VS in 2016 niet minder dan een kleine revolutie was. Nog los van alle andere innovatieve zaken die Ford hierop had losgelaten. Een modern icoon.
ty5500 zegt
Sinds 2016 gemaakt? Het lijkt gisteren dat ze hem uitbrachten
Roskampies zegt
Toyota met de LFA kan ook in dat rijtje. Failed modes. Net te laat uitgebracht.
mc96 zegt
Een van de meest symathieke supersportwagens van de laatste jaren wat mij betreft. Met name omdat Ford niet gekozen heeft voor obligate oplossingen er bijvoorbeeld een 6 cilinder in heeft gehangen. Bovendien ook een auto die op het circuit ook zijn sporen heeft verdiend.
joost1234 zegt
Blijft een bijzondere auto. De open zijkant fascineert me, net als de koplampen en achterlichten.