Nog even en dan is het gedaan met het brute product dat Dodge Hellcat heet. Dit zijn de laatste verwachtingen.
Terwijl de elektrische auto en ‘verstandig rijden’ steeds meer opkomt, zijn er gelukkig nog een aantal autofabrikanten die het rebelse nog in zich hebben. Hier in Europa hebben we merken als Porsche, Ferrari en Lamborghini met geweldige atmosferische motoren. Aan de andere kant van de plas heb je onder andere Dodge, met de knotsgekke 6.2 HEMI V8. Maar zoals Nelly Furtado al ooit zong. Aan alles komt een einde. Ook voor de Dodge Hellcat.
Hier in Nederland zijn ze, door de BPM-bom, een absolute zeldzaamheid. In Duitsland hebben ze daar geen last van en heb je best een divers tweedehands aanbod met Hellcat-modellen. Maar zoals gezegd komt er een einde aan gloednieuwe exemplaren van de Dodge Hellcat. Volgens Motor Authority is het afgelopen tegen het einde van 2023. De aankomende twee jaar zullen het laatste jaren zijn dat het Amerikaanse automerk de Hellcat produceert.
De Hellcat-motor bestaat uit een 6.2-liter HEMI V8, goed voor 717 pk en 880 Nm koppel. De motor is beschikbaar in de Charger, Challenger en Durango. Laatstgenoemde is een uitzondering. De Durango Hellcat werd slechts voor één modeljaar geproduceerd. De Charger en Challenger mogen nog even blijven. Daarna is het afgelopen. In 2024 zet Dodge vol in op elektrificatie.
rollingstoned zegt
Blijft naar mening toch wel de bruutste musclecar.
Dutchdriftking zegt
Het is niet de beste Muclecar, maar wel de mooiste. Hopelijk komt er eerst een hybride met alsnog een bulderende V8.
Edge zegt
Ik zou het juist vet vinden als ze hem opvolgen met een volledig elektrisch model. Natuurlijk zal ook ik als autoliefhebber die brullende V8 dan missen, maar ik ben razend benieuwd wat fabrikanten van elektrische muscle cars gaan maken. En dan vooral: hoe gaat men ervoor zorgen dat het een echte musclecar blijft, en niet (bij wijze van spreken) een Model S of Mach E met stoer plaatwerk wordt.
panam1 zegt
@Edge: er is in mijn optiek geen enkele reden meer om in de toekomst hypercars te bestellen, er is geen onderscheid meer (geluid / beleving / snelheid) . Als de buurman met een electrische VW net zo snel is en wat is dan de reden om een elektrische Ferrari / lambo te bestellen – design alleen? Ik geloof t niet
Richmond zegt
@panam1: nou ja er zijn nu ook veel (onbrengsde) auto’s die bijna hypercar prestaties leveren. Toch kopen steeds meer mensen Ferrari en Lamborghini etc. Het is niet alleen de kille prestaties. De hele merk beleving, rijgedrag, interieur en exterieur dat opvallender is.
panam1 zegt
@benja01: ja maar die beleving is er grotendeels niet meer als de motor eruit is – heb wat bekenden met dit soort wagentjes, en geven eigenlijk allemaal aan dat ze er weinig voor voelen om 200k ++++ te gaan betalen wat dezelfde beleving heeft als de VW van de buurman….
hollow zegt
@Edge: zoals de andere reageerder ook al zei. Een dwaze Kia EV6GT met ruim 600pk en een 0-100 in 3,5s voor 63.000 euro. Tesla’s die onder de 3s duiken. Dat was vroeger supercar territory. Ja, je kan dan idd een betere wegligging hebben, maar laat ons eerlijk zijn… hoeveel % van de Porsche eigenaars komt nog maar in de buurt van de limiet van die auto’s? Of gebruikt die op circuit? Meeste snelle auto’s op de weg = even hard optrekken.
Sir_Vmax zegt
Snif..
MarcoM zegt
Jammer, prachtwagen met heerlijke sound.
proleet zegt
De hellcat motor ligt ook in de RAM TRX.
kminne zegt
En in de Jeep Grand Cherokee Trackhawk