Da’s even vette pech voor de lokale nachtapothekers in Rotterdam-Zuid. Nu moeten ze een nieuwe huurauto uitzoeken om hun handelswaar mee aan de man te brengen.
Het mag een groot succes worden genoemd, de Mercedes A-klasse. Je ziet hem steeds vaker op ’s lands Heeren wegen rondtuffen, al dan niet voorzien van een beginnende accountmanager buitendienst aan het stuur. Want ze doen het in Nederland hartstikke goed als leasewagen voor de beginnende manager.
Als de zon zakt en het brave leasevolk naar huis is, zie je de A’tjes nog steeds rijden. Alleen dan niet de simpele 1.6-jes met 16 inch velgen, maar de echte ‘full blown’ AMG 45, het liefst met een ‘s’ erachter. Lekkere dikke spoiler erop en matte lak, zulke. Dat is namelijk hét voertuig naar keuze voor de betere nachtapotheker, en al helemaal in Rotterdam-Zuid.
Alleen zullen ze in 2025 op zoek moeten naar een nieuwe huurauto, Mercedes trekt namelijk dan de stekker uit dit model.
Mercedes stopt met de A- en B-klasse
Hetzelfde geldt ook voor de vaderlandse hermandad. Zij rijden sinds een paar jaar namelijk in het ‘bejaarde broertje’ van de A, namelijk de B-klasse. Maar ook die auto wordt door Mercedes hoogstpersoonlijk de nek omgedraaid in 2025. En dat is niet omdat ze zo slecht verkopen, maar meer als collateral damage binnen het nieuwe masterplan van ‘Das Haus’.
Mercedes wil namelijk de meest waardevolle fabrikant van luxe automobielen ter wereld worden en dan moet er iets gebeuren aan de line-up. Die wordt gesplitst in 3 subcategoriën, te weten Entry Luxury, Core Luxury, and Top-End Luxury. En de A- en B-klasse zijn te klein om zich bij de Entry Luxury te kunnen voegen.
Geen A en B, ze beginnen pas bij C
Voor de A- en B-klasse klant is het dus heel vervelend als deze na 2025 een nieuwe leasewagen mag uitzoeken. Als hij een kleine hatchback wil, heeft hij simpelweg pech. Die verdwijnt helemaal. De kleinste sedan wordt de C-klasse. Maar als dat iets te groot voor je is, kun je nog wel iets anders kleiners kopen bij Mercedes.
De CLA en CLA Shooting Brake blijven namelijk wél bestaan. Alleen heb je daarmee geen sedan of hatchback. Wellicht dat in China de A-klasse sedan met verlengde wielbasis wel blijft. Die wordt daar gebouwd en concurreert met de BMW 1-serie sedan aldaar.
Kortom, pech voor de beginnende luxeleaser én de betere dealert van witte pretpoeders. Hun statussymbool verdwijnt. Maar wellicht springt Volkswagen wel in het door Mercedes achtergelaten gat.
De Golf R laat in elk geval al net zulke lieve scheetjes als de A…
fromtheg zegt
Ik denk dat er op de rechter Maasoever meer rijden dan op Zuid.
flyerbunch zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
nicolasr zegt
We zijn er mee bezig! Raarrrrrrr!!!!
lithiumion zegt
Alfa Romeo, leest u even mee, er gaan gaten komen die gevuld kunnen worden!
torsen zegt
@lithiumion: Nou als ze dat bij Alfa nu al lezen moet er over 12 jaar wel iets op de markt kunnen komen.
dndeeef zegt
Mooi geschreven 😂
Janus zegt
Nemen die apothekers toch een Audi.
Past ook in de scene. A3’tje met sportpijpjes…
e36thuglife zegt
Alle drerries zeggen ja tegen mercedes A.
Alle drerries rijen mee achter in merrie B.
faalhaas zegt
Heb die opgeleukte Renaults nooit wat gevonden. Prima dat ze ermee stoppen.
torsen zegt
@faalhaas: Stopt Alpine ook?
Richmond zegt
Wat nou opgeleukte Renault. Het gaat niet over de Citan.
faalhaas zegt
Niet de klassieke lay-out, afwerking, voorwiel aangedreven, in de meeste gevallen een Renault aandrijflijn.
https://gasplank.nl/mercedessen-met-een-renault-motor/
Richmond zegt
Dus omdat ze niet achterwielen aangedreven zijn en soms een Renault motor hebben, is het meteen een Renault met Mercedes jas?
dawwg zegt
De M282 motor is samen met Renault/Nissan ontwikkeld; onderblok door Renault, bovenkant door MB; het is niet zoals die zaaddodende 1.5dCI’s van een paar jaar terug die 100% van Renault waren. PS: Misschien dat deze blokjes ook zaaddodend zijn, daar heb ik gelukkig geen ervaring mee, krijg tegenwoordig fatsoenlijke vervangende auto’s mee van de dealert.
karhengst zegt
Ehm, de CLA ís een sedan. En de Shooting Break is eigenlijk een station, wat in feite een verlengde hatchback is.
Je komt dus nog gewoon aan je trekken in de C-segment. Alleen wel tegen een hogere vanafprijs.
O plaat zegt
De CLA is een A klasse geen C klasse. Hij heeft een Renault motor en Renault FWD aandrijving. Integenstelling tot de RWD C klasse
autojunkiexl zegt
Hij heeft het over het C segment, niet C klasse. Het C segment is waar de CLA in valt. Samen met de A3, 1 serie, Golf etc.
atrak zegt
De A45S is echt een top wagen. Veel meer fun dan een e63.
harrie zegt
Ja hoeveel kilo past erin dan?
opuntiaan zegt
Heb toch liever mijn e63s dan een a45s.
Grifo65 zegt
Goede zaak om je te distantiëren van nachtapothekers. Over distantiëren gesproken: houd je afstand t.o.v. Je voorligger, duikt er rechtsinhalend zo’n nachtapotheker tussen. Gaat ie boven op zijn rem staan! Koppie koel gehouden en naar rechts gegaan. Zie hem verder op weer dezelfde doldwaze capriolen uithalen. Wat een verarming van onze mooie cultuur. Mijn vriend Geert zal wel zeggen: minder, minder!