In september vorig jaar mochten we op de IAA in Frankfurt voor het eerst kennismaken met de elektrische Renault Fluence Z.E. Concept. Zoals vaak voor een concept auto geldt, moet je je afvragen of het productiemodel er überhaupt zal komen en of deze dan nog een beetje op het concept zal lijken.
Het was al duidelijk geworden dat de Renault Fluence Z.E. (Zero Emission) niet zomaar een probeerseltje was, maar dat de Fransen serieuze plannen hebben met dit model. Het zal nog twee jaar duren voordat de elektrische gezinsauto beschikbaar is, maar het design is af. Renault heeft een setje foto’s vrijgegeven met de definitieve looks van de Fluence Z.E. Duidelijk is dat men niet verschrikkelijk veel is afgeweken van het concept, maar het is allemaal uiteraard wel iets minder uitgesproken.
Er is een speciale website in het leven geroepen, waarop de auto voor de liefhebbers al kan worden gereserveerd. Nog even wat specs opsommen: 4,75 meter lang, 1,8 meter breed, 1,46 meter hoog, 1.458 kilo zwaar, 5 zitplaatsen, 70 kW (95 pk) sterke elektromotor met 226 Nm koppel, topsnelheid 135 km/u, actieradius 160 km, standaard laadtijd 6 tot 8 uur, maar met de Quick Drop technologie kan de batterij binnen 3 minuten worden verwisseld.
Op de genoemde website vind je ook een elektrische Kangoo Z.E. voor de ondernemers onder ons.
sven2 zegt
Wat een gedrocht!!
EX-TUNED zegt
en natuurlijk is hij dan weer lelijk :(
John zegt
160km actieradius… Voor woonwerkverkeer zou het prima zijn.. Ik zie het zo gebeuren dat mensen dit gaan kopen voor woonwerk en dan voor vakanties lekker met de Cayenne Turbo op pad.. Als je toch maar 4000 km/jaar rijdt maakt het verbruik ook niet zo veel uit..
OT: Mooie achterlichten (of is dat die klap was Stern het over heeft)
Leonuz zegt
het concept was zó veel mooier :(
Lotus-Omega zegt
dit is een van de redenen waarom ik voor 6 cilinders en meer pleit! wat een lelijk zeg… :?
lambo4all zegt
@Lotus-Omega: ben het helemaal met je eens! hoe meer cilinders hoe beter! die 2 liter op de 100km is dan te verwaarlozen. het rijdt ook nog veel stiller en er is minder vibratie (nee nu heb ik het niet over een 6 liter v12 van de murc)
Cayman zegt
Een kansloze creatie. De concept kon me echter wel bekoren.
Rian zegt
Concept was mooier maar lelijk is ‘ie niet, de eerste normale Europese Z.E. geloof ik.
bozewolf zegt
Dope velgjes. Ziet er goed uit. Maar de actieradius en oplaadtijd vallen nog steeds enorm buiten gewenst nivo. Maar ok, we moeten ergens beginnen, he.
De topsnelheid is ook wel redelijk karig trouwens.
Waxweazel zegt
In België is de gewone Fluence wel te bestellen als 1.6 benzine en 1.5dCi. Deze wijkt qua uiterlijk bijna niets af van deze electrische variant. De achterlichten zijn anders, en in de voorbumper is licht gewijzigd.
In het echt is de Fluence een heel erg mooie wagen.
En deze electrische versie is de eerste die er tenminste normaal uitziet en niet zo van die lelijke desingflaters zoals de Toyata Prius (hybride wel) of de Nissan Leaf.
girls_VS_cars zegt
Aah joh,
denk dat we de tijd van de vliegende auto’s ook nog wel gaan zien. Ze zijn dat betreft al heel ver.
Films worden straks werkelijkheid.
Besides, andere planeten lopen al eeuwen voor dan ons dom planeetje :P
Alhoewel ik toch blij ben dat ik in deze tijd leef. Geef mij maar aan brullend monster. ;)
Jørgen zegt
Mooi man die maserati granturismo achterlichten :p
Philip zegt
Net zoals de Twingo… Concept was retevet en de productieversie afgrijselijk.
de sjonnies zegt
@Philip: Twingo I of Twingo II ?
John zegt
redactie: Wordt het niet eens tijd om een of andere techneut in te huren om de site wat aan te passen, denk aan die foto’s die kut te bekijken zijn, moet steeds scrollen kan niet lekker doorklikken en de Poll waar iedereen al sinds mensenheugenis om schreeuwt..
Het is maar een ideetje..
Philippe zegt
Een lelijke wagen is het toch niet, het is meer een anonieme leasebak. Dus niet lelijk, maar ook niet “wow”. Wat positief is voor een elektrische wagen.
Laurens zegt
Ideaal voor Israël, lekker van roadblock naar roadblock kruipen (de Palestijnse versie dan). Of in Nederland in de rij bij “Tango”, als de ruilbatterijen een dagje relatief gratis zijn.
OT: ik stap over, maar alleen als de buren betalen.
Thomas Bol zegt
Waarom moeten die hybride en elektrische dingen altijd zo lelijk zijn? Kontje is nog wel acceptabel maar die neus…
Daarnaast is de 135 km/h topsnelheid ook niet echt snel te noemen.
HDM zegt
Fluence Z.E. klinkt als een ziekte/virus. Net als de Lambo Eistok had hier de naambedenking beter gekund vind ik.
Hij ziet er niet heel slecht uit, maar ik heb het idee dat het geheel uitgetrokken is in de hoogte. Hij lijkt zo hoog te zijn.
db87 zegt
BAH!
Geef mij maar een moker.
jack_abarth zegt
Ik vind ‘m nogal lomp en bol overkomen.
Datzelfde gevoel heb ik ook bij een Golf V, terwijl de VI dit vrijwel niet meer heeft.
M.a.w. het opgeblazen ervanaf en je houd denk ik een vrij nette maar wel anonieme auto over. Verkoopsucces dus.
Dimglor zegt
Ik vind het nog een mooie wagen… Men ma heeft een kleine maand geleden haar Renault Fluence besteld…
McHiel zegt
Hoe kun je in hemelsnaam zo een dikke concept verprutsen. Echt wat een drama’s bij Renault.
Jokkebrok zegt
Wel vet, die groene tinten erdoorheen!
Citrofiel zegt
Over het algemeen wel een veilig ontworpen auto. Alleen die achterlichten zullen natuurlijk niet met elke carrosseriekleur uitkomen, en wow! wat heeft dat ding een overhang achter de achteras zeg… Franse auto’s hebben wel vaker flinke overhang, maar dat is dan meestal voor. Dit is wennen…
Martijn zegt
Zeker niet de eerste, het ding komt immers pas over 2 jaar op de markt. Volledig electrisch wordt de Volvo C30 Pure Electric Vehicle de eerste. Komt dit jaar al naar Nederland en in 2010 in beperkte oplage voor consumenten beschikbaar. Die ziet er tenminste uit als een gewone auto!
AMV8Bart zegt
Ik vind hem er netjes uitzien. Het zal niet lang meer duren voordat er meerder europese merken dit idee gaan doorvoeren.
floryn zegt
Ik vind m niet eens zo heel lelijk, maar ja de actieradius ontbreekt nog bij de cijfertjes en dat is toch wel de belangrijkste! 95PK Is voldoende voor de gemiddelde rechterbaanforens en dat is het dan ook. Leuk voor de milieubewuste medemens. Beter dan een Leaf of een Prius. Ik vind het concept met de generator aan boord wel een beter concept.
marcel zegt
Even serieus; we hebben het hierover DESIGN???
Ikke_ferrari zegt
Wederom het bewijs dat na de Chinezen de Fransen het slechtste zijn in het ontwerpen van auto’s.
Denk dat ze in Frankrijk in de laatste 40 jaar nog niet eens 10 mooie auto’s hebben gemaakt… Ongelofelijk, waarom bestaat de Franse auto industrie nog, zijn er dan echt zoveel blinde mensen die aan het verkeer deelnemen?! :P
bozewolf zegt
@Ikke_ferrari: Ga jij je eens even snel schamen. Al helemaal voor iemand met zo’n bijnaam.
Ikke_ferrari zegt
@bozewolf: Nou begin maar met opnoemen zou ik zeggen :)
Philippe zegt
@Ikke_ferrari: De mooiste wagen ooit gemaakt: Alpine a 110
Ikke_ferrari zegt
@Philippe: 1 down… 9 to go!
Esprit_de_Flandre zegt
Lijkt wel behoorlijk op het concept, maar das niet moeilijk want het was een gewone Fluence met wat leuke aandachttrekkende kleurtjes.
Wanneer de Megane ZE? Lijkt me meer potentieel te hebben hier in Europa.
@ikke Ferrari: Zelfs met die naam verhul je je gebrek aan smaak niet.
Autoliefhebber zegt
@Esprit_de_Flandre: De Fluence is de sedanvariant van dezelfde Megane, alleen een ander naampje. :)
Autoliefhebber zegt
Hmm, vond de concept beter, de verhoudingen lijken hier wel een beetje zoek te zijn. :(
nokiaaaaa zegt
haha ik denk dat al die autobouwers iets hebbe van : het word een electrice wagen ,, kom we maken hem lelijk
Jipp zegt
hij ziet er best goed uit!
Duppie zegt
En ja hoor, weer een walvismuil erbij. Zelfs de achterkant heeft deze keer zo’n afzichtelijk stuk zwart plastic…
Cantago zegt
Lelijk, zwaar, weinig vermogen, komt ni ver en is nog traag ook. Kansloos apparaat dus!
TSI-tje zegt
Ik vind het geen schoonheid, deze Française, maar het ziet er iig stukken beter uit als een Toyota Pruis of een Honda Insight. Daarnaast heeft deze dus wél ‘Zero-Emission’ (zegt men) dus dit is misschien ook nog een betere oplossing voor de ‘groenen’ onder ons. Als ik dan toch gedwongen word om ‘groen te gaan’ dan liever in deze Renault dan zo’n Hybride Japanner. Maar voorlopig blijf ik toch maar benzine verstoken en bijtelling betalen, bevalt me nog steeds beter.
Bas zegt
Ja sorry hoor Renault maar hier slaan jullie de plank toch echt finaal mis.
Op dit moment zit er ergens in Brabant een bedrijf en die bouwen je benzineslurper ook om tot windmolenhoer en, afgezien van de prijs, kom je daar a. verder mee en b. de laadtijd is korter.
Dus aljeblieft kom met iets wat echt innoverend is…
AutomotivePassionNL zegt
@Bas
Dit al eens gelezen?
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Algemeen/Tonen-Nieuws-Algemeen/Brabant-start-eigen-productie-elektrische-voertuigen.htm
Beetje schimmig bedrijf daar in Brabant… ;)
Joejojo zegt
Zie de Fluence ook hier in Roemenie al bijzonder veel rijden, zij het als gewone benzine en diesel versies. Redelijk ingetogen en klassiek ogend model. Renault doet het in Ro relatief goed, zeker met de klassieke sedan.
Mr. Dj M. zegt
De neus is toch wel wat stoers kwijtgeraakt, dat is jammer, maar met name die achterlichten….
BLAUWE tinting over zo’n groot oppervlak :| , dat had gewoon grijs moeten zijn!
RND zegt
waarom de accu vervangen als je ook gewoon de vloeistof kan vervangen/ tanken???
Nicx zegt
@Ikke_ferrari, aan je stijl van reageren te zien ben je maximaal 17, oftwel wat probeer je te zeggen? Frans design blijft uiteraard een kwestie van smaak maar de afgelopen 40 jaar? Denk PSA & Renault Nissan bij elkaar en dan minder dan 10 mooie auto’s gemaakt? Jij bent echt kansloos!
Bas zegt
@adinsx
Schimmig of niet, ze zijn verder dan Renault.
Ik bedoel, laten we ff wel wezen….als een schimmige bandenboer het al beter kan….dan moest Renault…of wat ze daar de afdeling: ontwikkeling noemen….zich de ogen vierkant uit hun hoofd schamen.
…en ja…je kunt je s40/v50 direct laten ombouwen en ja…het is duur….maar dan heb je ook wel iets beters dan een toekomstige Renault (die duidelijk nog lange van uitontwikkeld is).