Lekker cryptische kop inderdaad, maar gelukkig is er een interessant verhaal te vertellen.
Met de elektrificatie van auto’s hebben designers en engineers weer nieuwe issues die ze moeten tackelen. Uiteraard biedt een elektrisch platform ook interessante mogelijkheden, laat ik eerst die zijweg even inslaan.
Wellicht herinner je je het concept van de auto als skateboard. Een EV is een plat batterijpakket met één of twee elektromotor. Daarbovenop kan je iedere willekeurige carrosserie zetten die je zou willen. Dat bleek een naïeve gedachte, in een roundtable met Porsche designer Peter Varga lichtte hij toe waarom. Hoewel de aandrijflijn van de elektrische auto in zekere zin eenvoudiger is, is de rest van de auto nog even complex
De EV-aandrijflijn maakt het echt een Porsche
Eén van de mooiste aanzichten van de Macan is de voorklep/ voorkant, althans dat vind ik. In ieder geval heeft Porsche een typisch Porsche kenmerk kunnen herintroduceren voor de elektrische Macan. Typisch Porsche zijn voor mij de rechtopstaande koplampen, vooral van de vroegere generatie van de 911.
Net als bij de 911 is er geen verbrandingsmotor onder de voorklep te vinden (de elektrische motor is meer compact). Dat maakte het mogelijk om de lijn van de voorklep lager te tekenen. En daardoor heeft de Macan, net als de klassieke 911 (kop)lampen die hoger liggen. En dit is ook waarom designers zoals Peter Varga blij zijn met elektrische auto’s. Door het ontbreken van die lompe verbrandingsmotor, zijn EV’s vanuit ontwerp perspectief beter.
Waar is de dakspoiler
De eerste generatie Macan heeft een dikke vette dakspoiler, iets wat het kind in ons absoluut kan waarderen. Gezien het belang van aerodynamica voor een elektrische auto is het best raar, dat Porsche het niet nodig vond om voor de nieuwe elektrische Macan een dakspoiler te gebruiken of niet soms?
Het antwoord is (of was) te vinden in de windtunnel. De designers hebben veel tijd in de tunnel kunnen doorbrengen en dat heeft het grote verschil gebracht. In vergelijking met de eerste Macan is het nieuwe dak aerodynamisch gezien veel beter. Peter Varga en zijn team zijn er met recht trots op:
We have a perfect solution with the roof. It’s amazing.
Sterker nog: als ze nu nog een dakspoiler toevoegen, wordt de cW waarde slechter.
Porsche Active Aerodynamica
Er is overigens wel een spoiler aan de achterzijde te vinden. Net als bij 911 en Cayenne Coupé klapt die onder de achteruit omhoog. Een ander deel van Porsche Active Aerodynamica (PAA) zijn actieve koelkleppen bij de luchtinlaten aan de voorzijde en flexibele afdekkingen op de compleet afgedichte onderzijde.
Het resultaat mag er ook zijn, zeker voor een SUV. De nieuwe elektrische Porsche Macan heeft namelijk een cW waarde van 0,25.
lekkerlinksrijden zegt
KIA voorkant, de Niro welteverstaan
Willy500E zegt
Allemaal die electrische hokken beginnen steeds meer op elkaar te lijken. Met pijn en moeite haal ik hier een Porsche uit. Chapeau! Ben benieuwd wanneer er weer een verbrandingsmotor in komt
audirs3 zegt
@Willy500E dat gaat nooit gebeuren, daar is dit nieuwe PPE platform niet voor ontworpen. overigens vind ik hem beter geslaagd qua ontwerp dan de huidige ICE Macan.
motorhead zegt
En wat is nou het verhaal van het dak?
joki zegt
Wel ” It’s amazing”… begrijp je? Het werd waarschijnlijk ontworpen door nemand minder dan Dhr Trump…
Robert zegt
“It’s a perfect solution. Perfect solution. Never ever before has it ever been as perfect as this one. Never before. Perfect.”
potver7 zegt
Vooral een hoop marketing-blabla. Vermoedelijk hebben ze bij Porsche iets teveel commentaar gekregen op het gebrek aan dakspoiler
De dakspoiler van de eerste Macan zat daar waarschijnlijk ook niet voor de cw-waarde, maar voor de looks en de wegligging.
dolledries zegt
… EV’s vanuit design perspectief beter … nou, wanneer gaat dát gebeuren dan? Creativiteit nul hier … De doorsnee Chinees/Koreaan ziet er ook zo uit, misschien zelfs beter.
pomoek zegt
Interessant. Leuk om te lezen dat de aandrijving van de auto best wel een vergaand effect heeft op het uiterlijk.
Ook interessant is wat die ontwerper zegt over de motorkap. Dat die lijn nu lager kan worden getekend. Best wel belangrijk als het gaat om verkeersveiligheid. De trend van onnodig hoge motorkappen, met name trucks in de VS en Canada, is levensgevaarlijk voor voetgangers en fietsers: https://youtu.be/YpuX-5E7xoU?si=e451N4GWEUrt122i
Dutchdriftking zegt
Het is geen lelijke auto, maar het blijft wel gewoon een Cross-over. De enige Porsche die ik echt niet met eigen geld zou willen kopen. En het gekke is, een oude SQ5 V6 TDI kan ik juist wél waarderen.