De Porsche Taycan Sport Turismo komt met een heel bijzonder panoramadak: Sunshine Control. Het panoramadak van de toekomst! We laten zien hoe het werkt.
Diverse instellingen
Een opvallende feature van de Porsche Taycan Sport Turismo is het nieuwe optionele panoramadak met Sunshine Control, ook bekend als Light Control. Met deze nieuwe functie is het dak met een druk op de knop mat of transparant te maken.
Het grote glasoppervlak is onderverdeeld in negen secties die afzonderlijk kunnen worden geregeld. Zo kunnen ofwel het hele dak of specifieke delen worden omgeschakeld van transparant naar mat. Naast de twee instellingen “Clear” en “Matt” kunnen ook onder meer “Semi” en “Bold” worden geselecteerd. Dit zijn vooraf gedefinieerde patronen met smalle of brede segmenten.
PDLC-technologie
Vloeibare kristallen zitten in een film met behulp van PDLC-technologie (polymeer-gedispergeerde vloeibare kristallen). Met dispergie doelen we op een mengsel waarbij een stof fijn verdeeld is in een andere stof.
Deze kristallen worden via elektrische contactpunten van stroom voorzien. Bij lage wisselspanning rangschikken de kristallen zich in milliseconden zodanig dat de ruit transparant wordt. Omgekeerd, als het glas wordt losgekoppeld van de voeding, veranderen de vloeibare kristallen in een ongeordende toestand. Het resultaat: de ruit wordt ondoorzichtig. Sunshine Control wordt bediend via het centrale infotainmentdisplay nadat de functie is geselecteerd op het aanraakscherm.
In- en uitschakelen
Naast de instellingen Clear en Matt kan ook Semi of Bold worden geselecteerd. Dit zijn voorgedefinieerde patronen met smalle of brede segmenten. Het heeft zelfs een dynamische rolgordijninstelling, die een schakelvolgorde in de afzonderlijke segmenten activeert wanneer de Taycan-bestuurder zijn vinger over een afbeelding van het dak op het display schuift. Wanneer het voertuig wordt uitgeschakeld, verandert het glas automatisch in zijn ondoorzichtige toestand. De laatst gebruikte dakinstelling wordt opgeslagen voor de volgende keer dat de auto wordt gestart.
Warmte buiten houden
Het innovatieve panoramadak met Sunshine Control heeft een meerlaagse opbouw die warmtestraling zo goed afschermt dat het dak ook in transparante toestand beter beschermd is tegen hitte dan bij een mechanisch rolgordijn of conventioneel glazen dak. Slechts 15 procent van de warmte komt het interieur van de auto binnen, zoals blijkt uit metingen in de zonnesimulatiekamer in het Porsche Development Center in Weissach. Bij conventionele daken komt meer dan 30 procent van de warmtestraling het interieur van een auto binnen.
chrism zegt
Prijzig uiteraard en veel storingsgevoeliger dan een conventioneel dak. Wel mooi dat het beter isoleert tegen zonnestraling.
Dieseltor zegt
@chrism: helaas niet zo goed tegen de kou.
sabrerator zegt
Maar het kan niet open.
Zal wel aan mij liggen, maar ik heb het nut van een groot glazen dak dat niet open kan nooit begrepen.
Cross Turismo zegt
Helemaal mee eens. Ik heb bewust geen pano dak in mijn cross turismo genomen. Had het in de tesla wel maar gaf er niks om. Zelfs een steen op het dak gehad en dus een ster. Lekker als dat op dit dak gebeurt. Dan kan je denk ik niet zomaar ff bij carglass terecht. En een glazen dak klinkt altijd scheller. Nee hoor gewoon een dicht dak want dat ziet er bij de taycan ook nog eens veel mooier uit.
flutterby zegt
@sabrerator: zo heb ik nooit het nut gezien van een dakraam wat open kan. Op zowel mijn Passat GTE en V90 was het alleen maar herrie zodra je boven de 70 kwam. Het gevoel van openheid van een panorama dak mis ik nu wel.
christian85 zegt
@sabrerator: enige functie is mensen een ruimtelijk gevoel geven, voor de rest niks.
sntial zegt
Licht?
frederik zegt
@sabrerator: Ik doe mijn panoramadak nooit open behalve in de stad. Teveel herrie. Maar ik waardeer wel enorm de extra lichtinval. Dus ik zou het zeker bestellen op deze Taycan. (Al is het alleen maar omdat je anders geen dakdragers kan bevestigen.)
mashell zegt
Ik reed altijd met het schuifdak open bij snelheden onder de honderd als het niet te hard regende. Nu heb ik geen schuifdak en mis het eigenlijk best wel.
hotze zegt
Extra licht naar binnen wellicht. Maar snap ook niet waarom ze het glazen dak op z’n minst niet opklapbaar maken. Lekker frisse lucht naar binnen, een raam open maakt een takkeherrie. Over herrie gesproken, vanuit de motor / uitlaat is het natuurlijk een genot om zonder isolatie je GT3, LFA of Challenge Stradale naar binnen te laten janken.
mashell zegt
Het is wel raar, op een 911 kun je uit een glazen schuifdak/een stalen schuifdak/geen schuifdak/een targa dak/ cabrio dak kiezen maar bij de Taycan is er alleen keuze tussen geen glazen dak en een glazen dak, lekker open kan niet.
Richmond zegt
in de iX zit ook zo’n dak, verschil is wel dat die helemaal lichtdoorlatend is of helemaal mat. Niet in delen zoals bij deze.
kniesoor zegt
Geloof niet, dat ik hier interesse in zou hebben. Een gewoon schuifdak, met een hemeltje wat je ervoor kan schuiven om zonnestralen buiten te houden, volstaat. Dit Sunshine dak is meer iets voor liefhebbers van gadgets, lijkt me.
julian06 zegt
Alles in een Porsche is briljant!😉
ptr zegt
leuk… Ferrari had dit al op zijn 575 Superamerica in 2006. Daarnaast had Chriet Titulaer het al in 1989 in zijn huis van de toekomst. Filmpje hier start ermee:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3134469/dit-is-overgebleven-van-het-ooit-zo-revolutionaire-huis-van-de-toekomst-rondleiding
dus… niet zo vernieuwd. Maar leuk als het nu naar serieproductie auto’s gaat komen.. heeft ff geduurd.
ater zegt
Mercedes heeft al wel een tijdje in de Sklasse een dak welk je van kleur kan veranderen.