Je hoeft geen Einstein, econoom of rekenwonder te zijn om te zien dat er ergens iets niet klopt met de brandstofprijzen. Weken lang zagen we de benzineprijs record na record breken door de stijgende prijs voor een vat ruwe olie. Nu de prijs van ruwe olie in redelijk korte tijd sterk is gezakt van ongeveer 155 dollar per vat naar minder dan 90 dollar, zien we de benzineprijs maar heel langzaam onevenredig mee zakken.
Voor een deel komt dit doordat de prijs die we aan de pomp betalen, slechts voor een klein gedeelte bestaat uit de feitelijke kostprijs van de brandstof. Het belangrijkste deel bestaat uit accijns en andere belastingen en die veranderen percentueel niet.
En toch, een stijging in de ruwe olieprijs merken we nagenoeg direct aan de pomp, maar dat geldt niet voor een daling? Rara hoe kan dat? We worden hier in Nederland weer heerlijk genaaid, want in België zakte de prijs vandaag wel in één klap met 10 cent per liter, terwijl we hier genoegen moeten nemen met een daling van 1,6 cent voor benzine en 0,2 cent voor diesel.
Een verschil van 10 eurocent per liter betekent 6 euro op een volle tank van 60 liter. Ergens worden nu flink zakken gevuld. Wie het weet mag het zeggen.
BVO zegt
de pomphouder zelf?
Base zegt
en wat gaan we er aan doen!>!?!
prop zegt
Ik merkte dit gister al op.. Bos zn naaiprijktijken heeft ie niet van een vreemde… shell speelt net zo goed vieze spelletjes
nog wat extra info
Nederland kent de hoogste belastingdruk op brandstof in de wereld. Tweederde van de Euro95 literprijs bestaat uit accijns, wettelijke heffing en BTW. De rest van de literprijs wordt hoofdzakelijk bepaald door de ruwe olieprijs. De ruwe olieprijs is onder andere afhankelijk van de productieomvang, de dollarkoers, wereldgebeurtenissen en weersomstandigheden. Benzine is in Europa gemiddeld 18% goedkoper dan in Nederland. Variërend van 4% tot 30%. Ook dieselbrandstof doet het nauwelijks beter, het omslagpunt om effectief diesel te gaan rijden ligt in mei 2008 op gemiddeld 35.000km per jaar (per 1 juli 2008 zal op diesel een accijnsverhoging van 3 eurocent worden doorgevoerd)
PEUZJOO zegt
@base; Eeuwig discussieren….en dan…weer niets.
Jesper zegt
Oke hier komen de complottheorien, I just love it :twisted:
Als je het mij vraagt naait de overheid ons gewoon door op het moment dat de olieprijs keldert, de accijns op brandstof zo te verhogen, dat de uiteindelijke prijs maar 1 of 2 cent zakt.
Als de kostprijs van de brandstof 10 cent zakt, en de overheid gooit er sneaky 8 cent/liter bovenop, zijn de meeste mensen alsnog blij met die 2 cent!!
BG 75 zegt
Goede conclusie. Lang leve de (verboden) prijsafspraken!
Neelie Kroes aan de slag!
Jesper zegt
Oja, die afbeelding is GE-NI-AAL- trouwens :lol:
BG 75 zegt
@ Jesper
Get real!
Pruts0r zegt
Heb je hier wel eens aan gedacht?
De olie wordt afgerekend in DOLLARS. De dollar is op dit moment geen r**t waard en toch betalen wij de hoofdprijs voor olie…..
Een jaar geleden kosten een vat olie $70 ($1 = € 0,85 = € 59,50 per vat)
Vandaag kost een vat olie $90 ( $1 = € 0,70 = € 63,- per vat)
Dat is dus een effectieve prijsstijging van ruwe olie van 5% in een jaar, en wat betaal jij aan de pomp ten opzichte van een jaar geleden????
Tim zegt
Een vat olie wordt welliswaar in dollars afgerekend maar ook de dollar is in waarde gedaald (circa 15 procent). Nog steeds blijft het dan een raadsel waar het verschil blijft…
VS zegt
Hoezo veranderen de accijns en btw niet? Dat is een opslag op de basisprijs die shell etc. ontvangt, een deel vast en een deel variabel! Als de basisprijs zakt, gaan de accijnsen ook omlaag (omgekeerd natuurlijk ook).
Dennis zegt
@VS: Wat ik bedoel is dat de percentages niet veranderen.
Waxweazel zegt
toch fijn om in België te wonen :p
btw, de prijs van diesel zakt hier vandaag terug met 4,2 cent. Vorige week was die ook al gezakt.
AppieFlappie zegt
@Prop
niet overdrijven. Ik heb in een andere topic een berekening gemaakt en het omslagpunt ligt nu ongeveer bij de 19.000 voor de golf 5.
Royboy zegt
Nee, absoluut niet de pomphouder! We weten het allemaal wel: de regering, godver….
carsofcoolhaven.nl zegt
Gewoon je kilometers hedgen met aandelen Shell, makkelijk zat ;-)
AppieFlappie zegt
Met een bluemotion wagentje heb je ook nog eens een lagere bijtelling, zuinigere auto en genoeg pk’s. Ik denk dat het omslagpunt voor dit soort autos nog eens lager ligt.
prop zegt
ik overdrijf niet.. deze berekening komt van de bovag en united consumers en is een gemiddelde
Sorcerer zegt
Shell etc. verdienen er dik aan. Heb ook het idee dat er prijsafspraken zijn…
In Duitsland zakken de prijzen ook heel snel. Daar heb ik vorige week(!!!) al voor 1,45 per liter euro95 getankt, toen het in Nederland MINIMAAL 1,51 kostte bij de goedkoopste pompen en 1,62 ofzo op de snelweg.
Nog een naaistreek: euro98. In Frankrijk is euro98 2 cent duurder dan euro95. Waarom in Nederland en Duitsland dan zo veel duurder? Misschien omdat mensen met euro98-auto’s (vaak zware motoren) toch wel het geld hebben? …
Tja, tenzij de overheid er wat aan doet, verandert er toch niets aan…
Emile_Benz zegt
@ Sorcerer: Overheid er wat aan doen? haha, je gelooft in sprookjes zeker. :lol: Die vindt ’t maar wat fijn zo. Zij profiteren er namelijk ook van. :evil:
Die olielanden, moeten gewoon geen dollars meer vragen, maar euro’s, die is namelijk veel harder dan de dollar op ’t ogenblik. :roll:
En die kl*teaccijns moet ook drastisch omlaag! :evil:
Knilles zegt
Dit kabinet moet toch ergens het geld vandaag halen om de linkse hobby´s te financieren….
Knettergekke Ella Vogelaar was gister niet bij de Algemene Beschouwingen, http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1068346.ece/Prachtig_wordt_de_wijk_met_AH, maar bij de opening van een Appie Heijn (!) in 1 van haar prachtwijken. Was net even iets belangrijker…
En vergeet de 4 miljard aan ontwikkelingshulp niet, het hoogste percentage van het BNP van heel Europa!
Sorcerer zegt
Emile_Benz: dit is ook slecht voor het kabinet hoor. Geld voor brandstof gaat namelijk naar het buitenland ipv dat het in de NL economie blijft. Dat compenseert de overheid nu (dik) met accijnzen.
Het omslagpunt voor een diesel is sterk afhankelijk van het type auto trouwens. Bij sommige auto’s ligt het zelfs al rond de 15.000, bij andere pas rond de 35.000. Bovendien is de verwachting dat diesel naar verhouding sneller duurder gaat worden dan benzine in de toekomst (vraag/aanbod; steeds meer dieselauto’s op de weg).
Zelfs als de accijns gelijk blijft, heeft de overheid er baat bij dat de rest van het bedrag lager wordt. Sowieso is de overheid van ons allemaal. Als jij straks arbeidsongeschikt bent, kun je blij zijn dat je een goed vangnet hebt. In andere landen is dat wel anders. Nu hou je ms wat minder over, maar straks des te meer.
De CO2-heffing e.d. is natuurlijk jammer, daar ben ik het dan ook niet mee eens. Maar de overheid is echt niet ’tegen ons’ (word altijd zo moe als ik dat hoor)… hooguit zijn ze niet slim bezig met budget.
Adnan Sabir zegt
tja, waarom zouden de pomphouders de prijzen verlagen als blijkt dat men bij een hogere prijs nog steeds evenveel blijft kopen? etisch is het zeker niet, maar daar zal de overheid zich niet om bekommeren gezien zijzelf ook meer btw ontvangt (itt accijnzen). eigenlijk zou de overheid concurrentie moeten hebben.. (of het emmertje water van het volk zou nu eindelijk eens een keer moeten overlopen, wat mij betreft zelfs overstromen)
robbie zegt
@carsofcoolhaven.nl, LOL
prop zegt
zeker wel.. ze maken het je moelijk en komen met onverwachtse verrassingen… zo iemand is dus niet je vriend en is tegen je
Pino zegt
viva la belgique :D
w0o0dy zegt
@all: zonder de accijns is de prijs zo’n 10 cent hoger in nl dan in alle omringende landen… De olieboeren trekken ons een poot uit en doordat btw als percentage berekend wordt profiteert de oudheid mee. Het begint echter met een hogere marge voor de leveranciers/ producenten. Die hebben voorraden liggen ingekocht tegen hoge prijzen en wachten (gek genoeg alleen in nl) tot die inkoop verkocht is voordat ze de prijzen willen verlagen. Er kan dus ook maar één conclusie worden getrokken: de olie maatschappijen verdienen grof geld over de rug van de consumenten door een gebrek aan concurrentie.
Oplossing? Eigendom van tankstations door oliemaatschappijen verbieden!
Rootje zegt
Ik begrijp er echt helemaal niets van dat dit schijnbaar niemand voldoende boeit om er echt werk van te maken, wat zijn we toch een mooi volk, iedereen is altijd aan het zeiken, we weten allemaal dat we genaaid worden bij het leven, maar niemand doet er ECHT iets aan..
Den Haag ziet toch ook wel dat dit niet klopt, maar ook daar wordt er helemaal niets aan gedaan, er wordt een keer gesproken over een onderzoek naar brandstof prijzen, vervolgens krijgt Balkie een telefoontje van meneer Shell, en meteen is er dan maar geen onderzoek meer..
christiaan zegt
zolang het koninklijkhuis aandelen shell heeft zal er weinig aan deze oplichting gebeuren. Het is gewoon een grote schande. Het mooiste van het verhaal is: de gewone nedelander klaagt wel maar komt niet massaal in opstand. Toch wel een beetje vreemd, niet?
Emile_Benz zegt
@ W0o0dy: dus als we massaal ’n slurpende wagen kopen, is het brandstofprijsprobleem opgelost? Ware het niet, dat de regering er alles aan doet om de aankoop van “slurpers”/veel autorijden te ontmoedigen. :roll:
Alwood zegt
1usd = 0.7eur
159L, 90usd (63eur) tov 150usd (105eur)
prijs was €0.66+accijns+btw.
prijs wordt €0.40+accijns+btw
Accijns is €0.70
BTW is 19%
(0.66+0.7)*1.19=1.62
(0.40+0.7)*1.19=1.31
tsja… best heftig; gewoon 30ct per liter om de Bentley van de pomphouders te spekken ;-)
Emile_Benz zegt
@ christiaan: en hoe wou jij dat doen dan? Ik herinner me vaag nog ’n bericht over ’n man die dat ook wou doen en opgepakt is voor opruiing… :|
w0o0dy zegt
Actie voorstel: tank op de snelweg, betaal cash maar trek 5 bent per liter van je betaling af…. Als honderden of duizenden mensen dat doen heeft aangifte doen voor een paar euro geen zin maar bespaart de consument wel geld en zullen de prijzen zeker gaan zakken.
Emile_Benz zegt
We moeten dus gewoon massaal ’n ouwe (lees: van voor 1980) Cadillac of iets dergelijks kopen en daar flink mee gaan rijden.
ERIC zegt
Idee wat ik al eens vaker geopperd heb. Leg de druk waar die thuis hoort. Als de pompen niet mee willen moeten ze maar voelen. Indien HEEL Nederland niet meer gaat tanken bij Shell en Esso is deze hele flauwekul zo afgelopen. Natuurlijk leveren beide maatschappijen ook de brandstof voor de kleine pompen en zullen ze echt niet zonder inkomsten gaan zitten. Waar ze wel een probleem hebben zijn de shop verkopen. Bij elke tankbeurt zit wel een rolletje drop, boekje of iets anders. Wet van de grote getallen dat zijn dag omzetten waar we stil van worden. Als tweede slaan we allemaal de tankstations langs de snelweg over (daar is de brandstof toch al veel te duur :-), en tanken dus secundair.
Het kan niet waar zijn dat er miljarden verdiend worden per kwartaal en dat we geen systeem kunnen bedenken wat een eerlijke brandstof prijs kan generen. Nee daar hebben we geen tijd voor we moeten investeren in onderzoek en expansie. Daar gaat de hele winst aan op ????
Wij allemaal incl IK zijn meester in het klagen en er vervolgens niets aan doen. Mocht het ook maar een beetje lastig worden hebben we geen zin of mode woord geen tijd.
Leuke cases om de discussie nog verder te voeden. We stappen binnen nu en een paar jaar allemaal over naar een auto die 1 op 30 loopt. Wat denkt het forum wat er zal gaan gebeuren met de overheidsbegroting. Simpel kan het nu al verklappen, de accijnzen gaan nog verder omhoog oja vergeet er een Shell Esso en andere zijn gewend aan extreme inkomsten dus ze gaan zelf al met de prijs aan de haal. Dit laatste zullen we heel snel kunnen waarnemen in de USA. Daar worden op dit moment massaal de 8 cilinders vervangen door hybride bakken.
Natuurlijk is het ook de overheid met een graai cultuur die hieraan schuld is. Helaas zijn wij niet bij machten om daar iets aan te veranderen. Ook de BPM zal worden afgeschaft, maar nu al wordt gekeken hoe we het geld toch binnen kunnen laten vloeien.
Ben nu al bijna zeker van het feit dat mijn idee niets zal worden, maar ik wilde mijn gedachten hier toch even kwijt. Een aantal maanden geleden besloten de vervoerders massaal te gaan tanken in België. Bijna direct werd er gesproken en gezocht naar oplossingen. En laten we eerlijk zijn het zal een lease rijder een zorg zijn de baas betaald.
Rootje zegt
@Emile_Benz ; Nee ik denk dat we eerder naast onze frisdrank, wijn,bier, en binnenkort ook alle vleeswaren, nu ook gewoon massaal over de grens moeten gaan tanken… dan maar een stukje verder omrijden, helaas voor de mensen in de Randstad alleen…
Jacco zegt
1 Oplossing > VVD stemmen
Knilles zegt
PVV is ook zeker nog een optie voor mij, om meerdere redenen
w0o0dy zegt
@Jacco: naïeveling! Welke partij komt vooral op voor ondernemingen en welgestelde, zit stampvol met ex-shell en doet niets voor consumenten met een normaal inkomen? Vvd doet hier echt zeker niets aan, daar je hoop op vestigen is alsof je een junk gaat vragen op je portemonaie te passen.
Webber zegt
Komt omdat olie van te voren wordt ingekocht. Dus de prijs die nu wordt betaald voor een olievat, wordt pas in november geleverd of zo.
DAT zegt
@ Dennis
Beetje populair artikel. Misschien b.v. even bellen met Shell. Dit soort onderwerpen mogen wel iets journalistieker worden aangepakt.
ERIC zegt
Dan maar de PVV :-) van hen krijgen we het kwartje van Kok terug :-) jammer dat dit hun enige goede idee is :-)
Dennis zegt
@DAT: Daarvoor hebben we al droge sites als NOS.nl en Rtlnieuws.nl
ERIC zegt
Webber, misschien snap ik het niet maar is dat ook niet zo wanneer de olie stijgt in prijs
Klassiekerrally zegt
Oproepen tot ingrijpende acties zou hier eindelijk wel eens goed zijn, maar je kan je daarmee aardig in de nesten werken in dit tolerante land. (Tolerantie werkt hier altijd de verkeerde kant op, zo lijkt het…)
Ik geloof niet dat het stemmen op een andere partij iets uit zou maken. Die illusie is bij mij al lang vervlogen…
BG 75 zegt
Telegraaf heeft wel gebeld met Shell:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/1954219/__Benzineprijs_daalt_fors…in_Belgie__.html?p=10,1
Texter zegt
Wat een drogargument van die eikel van Shell…alsof de accijnzen en btw in Belgie met 10 cent zijn gedaald.
DAT zegt
@BG 75
Bedankt voor de link. Daar staat dus dat de NL prijzen met 6 cent zijn gedaald. Dat is toch iets meer dan de 1,6 cent die Dennis noemt.
@ Dennis
Maar dan krijg je borrelpraat, laat dat maar aan de comments over. ;)
Texter zegt
@Texter: ik moet beter lezen hehe…
Mo zegt
Een wederop beginnen er een paar idioten te klagen over de regering. Wat heeft de regering te maken met dit artikel? Het zijn de oliemaatschappijen die de prijzen niet meteen laten zakken.
Shell heeft in 2007 6 miljard euro winst gemaakt. Dat zegt genoeg lijkt me. Het blijft ook apart dat zo een belangrijke grondstof in de vrije markt wordt verkocht. Tja, met 6 miljard per jaar kun je aardig lobbyen.
AJ zegt
@PEUZJOO
Haha, inderdaad.. ;)
Knilles zegt
Waarom een paar idioten over de regering klagen? Omdat de torenhoge accijns en BTW door hen worden opgelegd, dit doen de oliemaatschappijen niet!
Niet dat hen geen blaam treft, maar de overheid is de grootste zakkenvuller in dit verhaal en de autorijder maar betalen.
Het wordt hoog tijd voor een nieuw kabinet om een einde te maken aan de hoogste belastingdruk van Europa!
W!d zegt
Over omslagpunten tussen benzine en diesel.. Appieflappie, zou je die hier nog een keer neer kunnen leggen die berekening?
Het omslagpunt is variabel maar ligt bij de golf rond de 44.000 km/jaar tussen de 1.6 en de 1.9 TDI looptijd van 3 jaar.. nieuwe auto..
Bij de Jetta 1.4 TSI 103 kw en 2.0 TDI 103 kw ligt het omslagpunt op 75.000 km per jaar bij een looptijd van 2 jaar (bij langer dan 2 jaar krijg je ongehoord hoge km standen om daar een goede restwaarde voor af te geven)
Grootste verschillen diesel tov benzine:
afschrijving, diesels schrijven meer af, HSB is van een diesel hoger (vaak ook nog zwaarder, verzekering (door hogere consumentenprijs) etc etc..
Knilles zegt
Tweederde van de Euro95 literprijs bestaat uit accijns, wettelijke heffing en BTW.
lp640 zegt
@ Alwood
Cijfers kloppen niet no offence
Prijs vat olie Top 147 dollar Koers 1.6 Prijs vat in Euro 92.6 Per liter 58 cent
Prijs vat olie Nu 95 dollar Koers 1.42 Prijs vat in Euro 66.5 Per liter 41 cent
Btw 19 %
Prijs Top was dus 0,58 ( Olie)+ 0,78 ( Kosten)* 1.19 # 1.62
Probleem om prijs te rekenen nu is dat ik de accijnzen en andere kosten niet weet aangezien die variabel zijn en niet altijd 70 cent zijn. Neem in bereking voor kosten de helft van de procentuele daling van de olie nml 14%
Prijs zou moeten 0,41 ( Olie)+ 0,69 ( Kosten)* 1.19 # 1.30
Maar het is allemaal zeer complex want prijs vat olie en prijs gasoline is ook nog variabel.
ITALIAgait zegt
En maar klagen hier ….
Maar iemand die er iets aan doet ??? nee dus !!!
Geen wonder dat de prijzen niet zakken !
TomS zegt
En de rest is marktwerking.
Als wij niet kopen en een alternatief vinden zoals, tanken in B of D, fietsen of de trein zullen er pomphouders “omvallen”. De rest zal dit proberen te voorkomen en omlaag gaan met de prijzen of broodjes gehaktbal proberen te verkopen voor vier euro.
Maar iedereen die hierboven commentaar geeft (en moord en brand schreeuwt) staat binnen nu en een week weer keurig te tanken. Dus waarom zou je als verkoper iets doen aan je prijs als de vraag er toch wel is.
Texter zegt
De olieprijs gaat trouwens alweer aardig richting de 100 dollar…
Jan C. zegt
Interessant vind ik het altijd dat prijsverhogingen direct ingevoerd worden, prijsverlagingen zien we pas weken later. Maar het is de schuld van de beurs speculanten, horen we dan.
STOP Slurptax zegt
Ik volg de brandstof prijzen al bijna 10 jaar en het is nog nooit anders geweest. Shell zal ook over 2008 weer winst records breken, over winst betaal je Vennoot schap belasting en waar komt dat terecht, bij onze vriend Wouter Bos.
Majinstar zegt
Er zijn opties om goedkoper te tanken: Ga naar tankstations die alleen pin accepteren of we moeten alle tankstations in Nederland met z’n alle boycotten.
Maar ja dat laatste is niemand bereid te doen. Dus accepteer dan maar dat jullie autorijders hard genaaid worden :D
Pro zegt
@Majinstar; “jullie autorijders?” Wtf doe jij hier dan?
tom zegt
Zitten jullie in nederlands nog vast aan een vorm van het positieve kliksysteem zoals ooit in België? Dat bestond (nu niet meer want afgeschaft) dat elke prijsdaling slechts voor de helft werd doorgevoerd want de andere helft werd extra accijns…
Dit zou verklaren waarom prijzen in Nederland niet sneller zakken…
tom zegt
http://www.petrolfed.be/dutch/factsheets/fs_accijnzen_klik.htm
een streepje info
Jaap zegt
Bereken in deze excel sheet wat de echte brandstofprijs moet zijn:
http://www.xteph.net/stef/bereken_brandstofprijs.xls
Laat maar weten als er fouten in zitten, ik heb de bronnen van Bovag en Shell.
Je zult zien dat de pomphouders er als de kippen bij zijn om de prijzen te verhogen als de olieprijs omhoog gaat. Dat terwijl de oliemaatschappijen vaak voor weken voorraden hebben die ingekocht waren voor een veel lagere prijs.
De pompprijs hoeft dus helemaal niet zo te fluctueren. Elke 10% ruwe olieprijs verhoging zou met vertraging uiteindelijk circa 3,5% pompverhoging moeten inhouden.
En je zult zien dat pomphouders elke olieprijs verlaging extra vertraagd verwerken. Vaak in stapjes van een paar dagen. Ze krijgen de prijzen doorgespeeld vanaf het hoofdkantoor.
Ze clicken de prijs vast en maken lekkere grote marges. En de overheid snoept nog lekkerder mee. Dus doen ze er niets aan.
Vincent996 zegt
Onze grote vriend (*kuch*) Wouter Bos moest ergens het geld vandaan halen om de “koopkracht van de consument te verhogen”. Deze wordt volledig teniet gedaan door de kunstmatig hoog gehouden brandstof prijzen.
Trouwens, stel dat deze prijzen wel zouden dalen, dan zou zijn hele economisch beleid van zuinige auto’s naar de haaien gaan.
:@ erg frustrerend.
Victor zegt
Ik zie dat sommige mensen het vermoeden dat er prijs afspraken gemaakt worden tussen de brandstofmaatschappijen. Nou, dat is een behoorlijk understatement. Er zijn een aantal machtige families die de complete olieindustrie beheersen(ja, onder andere het Nederlands koninklijkhuis met minimaal 4% in Shell). Zij bepalen de prijs en niet zoals zo vaak gesuggereerd de speculanten. Zij zijn diegenen die echt de zakken vullen, de Sjeiks in het midden-oosten zijn er arm bij.
Owja, en Bos heeft in het verleden vele jaren bij Shell gewerkt, dus van hem hoef je geen actie te verwachten.
Klassiekerrally zegt
We zijn niet de enige bevolkingsgroep in Europa die klaagt:
http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=18685
Jaap zegt
Ook opmerkelijk: Nederland is een brandstof producerend land. Wij halen gas uit de bodem. Heel pernis is één grote raffinaderij. Gigantische voorraden.
Wat dat betreft kun je ons vergelijken met andere producerende landen zoals Venezuela, Iran, Saoedie Arabië, Qatar en Koeweit.
Daar kost 1 liter benzine 3 cent (Venezuela) tot 20 cent (Koeweit).
Wij zitten in de top-5 duurste landen… oftewel, de overheid zuigt zijn eigen inwoners uit.
CooperDriver zegt
liever houd de belgische regering die 10 cent per liter zodat ze wat geld hebben om de wegen een beetje behoorlijker te maken daaro. En Shell moet ook eind van het jaar een winststijging hebben, op dit soort dagen verdienen ze. Ik heb het al geaccepteerd dat je in deze wereld genaaid wordt. Enige wat je ertegen kan doen is zelf ook de wereld naaien.
Mercedes zegt
@BVO
De pomphouder heeft hier niets te maken; die kan enkel een klein percentage van zijn prijs bepalen.
Er zijn 2 partijen die de prijs beïnvloeden:
-De overheid
-De leveranciers ( Shell, Q8, Octa Plus, Gulf,.. )
Mercedes zegt
@Alwood
De Bentley van de olieleverancier zul je bedoelen.
Brammutjuh zegt
Heerlijk, wonen in Nederland maar werken op de grens! De benzinepomp in Baarle-Hertog stond Euro 95 vanochtend al op EUR 1,36 per liter :) Bij de Tinq in Breda staat hij vandaag op EUR 1,474 per liter. Toch zo weer 9 ct/liter bespaard.
Overigens blijkt hieruit dat ook de Nederlandse benzineprijzen bijna net zoveel meedalen. Want het verschil tussen Breda en Baarle-Hertog was een week geleden bijna net zo groot…
Emile_Benz zegt
@ brammutjuh: dat komt omdat de pomphouders aan de grens wel MOETEN concurreren met pompen aan de andere kant van de grens. Anders hebben ze helemaal geen klanten meer. Zelfde is het geval in het grensgebied Nederland – Duitsland. In de grensgebieden wordt ook (meer) korting gegeven op de brandstofprijs.
Thomas zegt
Shell gebruikt het volgende excuus: De benzine die we nu gebruiken is de benzine die gewonnen wordt uit de olie die we in de dure tijd hebben gekocht. Hierdoor zakt de prijs aan de pomp niet evenredig met de olieprijs van nu.
Uiteraard is dit een excuus waar je niets mee kan, want wanneer horen we eens van Shell wanneer ze de goedkoop ingekochte olie gaan gebruiken voor het winnen van benzine.
Hamid zegt
Ja wij worden hier wel meer genaait en ook vooral met de benzinine en diesel prijzen,en bos zegt het gaat zo goed met ons land hij moet is meer geld in nederland stoppen inplaats van het buitenland dan houden wij ook meer over per maand en word er meer uitgegeven aan auto’s enzovoort….
Emile_Benz zegt
Hamid schreef: “(…) dan houden wij ook meer over per maand en word er meer uitgegeven aan auto’s enzovoort…”
En dat laatste willen ze nou juist niet. Dat proberen ze te ontmoedigen. :roll:
stefaan zegt
De pomphouder vult er zeker zijn zakken niet mee, anders was mijn vriendin al miljonair.
prop zegt
rielekst.. een vriendin die pomphouder is :-S
NLX zegt
waarom we zoveel betalen? nou omdat ze het ervoor kunnen vragen! Als autogeil land zullen we onze autos toch nooit laten staan omdat de prijzen te hoog zijn
prop zegt
dude, dat is te makkelijk gezegd… het gewone leven gaat ook nog door… ze halen het onderste uit de kan omdat ze wetendat actie ondernemen geen kans heeft.. zeker met zo’ n smerig valse overheid erbij
corrado vr6 slc zegt
Stelletje motherf#ck*rs zijn het!!!!
W. Bremmer zegt
Elke morgen zie ik inde krant de prijs voor een vat ruwe olie dalen (gelukkig maar) en elke morgen FIETS ik langs de Shell pomp en zie ik de prijs nauwelijks dalen.
Natuurlijk verdient de overheid SMAKKEN geld aan de benzine, maar ik vooral de olie maatschappijen verrijken zich ten koste van de burger.
Ook de prijs van gas en elektra is flink gestegen. Ook die zal wel weer moeilijk naar beneden kunnen.
Zo worden we dus dubbel benadeeld als burgers..
Hamid zegt
kijk als iedereen niet rijd geen bus, trein auto ik zelf als trucker,dan heeft het cabinet al zo veel verlies geleden ik weet niet meer welk jaar en waar maar daar hadden ze het gedaan,,ooit gelezen al hele tijd terug
en meneer bos en balkenende weten geeen uitweg alleen maar om mee te doen,zielige honden,,,Wilders heeft er wel gelijk in is mij mening met alles
Bartholomeo zegt
stel je eens voor :
je koopt een product wat erg veel mensen nodig hebben erg goedkoop in. Je beslist om de prijs 2/3 omhoog te gooien.
Je hoeft je van niemand iets aan te trekken, want jij bent de enige die bepaald hoeveel ze moeten betalen om jouw product te kopen.
Concurrentie duld je niet, want die bestraf je met je zelfgemaakte wetten die iedereen moet volgen. En als de concurrentie winst maakt, heb je zelf beslist dat jij daar de helft van moet hebben, en van de persoon die het koopt wil je ook nog eens 21%. Verplicht uiteraard, want jij maakt de wetten.
Moest je dit zelf proberen lynchen de mensen je.
Oom Agent zegt
Hee die excel sheet van Jaap is cool! (zie boven). Waarom komt benzine meer dan een kwartje duurder uit aan de pomp?!
Jan zegt
Tegelijkertijd met de daling van de olieprijs is ook de waarde van euro’s in Dollars gedaald. Omdat olie in euros wordt betaald betekend dit automatisch dat de benzineprijs niet (veel) zal dalen.
De USD/EUR is vandaag gestegen naar 1,44 en de olieprijs is gedaald richting USD 100. In theorie moet de benzine en dieselprijs dus binnen enkele dagen gaan dalen.
Emile_Benz zegt
@ Jan: je bedoelt dat olie in dollars wordt betaald :wink:
Paul van Selms zegt
Er is wel degelijk een relatie tusssen de olie- en brandstofprijs aan de pomp.
Probleem is dat deze relatie (zeker als je momenten ver in de tijd uitelkaar gaat vergelijken) niet direct zichtbaar is/wordt.
Je moet immers oa. rekening houden met:
– De raffinage prijs/markt. Deze staat nog dichter bij de pompprijs. Ruwe olie kun je immers niet tanken. Als er raffinage cap problemen zijn speelt de productprijs op en kan deze even de ruwe olie invloed “overrulen”, zie de diesel recordprijzen deze zomer die bijna de benzine prijzen opzochten.
– De GROTE factor belasting en accijns in de brandstofprijs in NL, bij prijsverandering vergelijken moet je deze component eruit halen.
– De dollar – euro koers speelt een rol. ruwe olie wordt verrekend in dollaars en brandstof aan de pomp in euro’s. verschillen in koersen in de tijd maken vergelijkingen snel appels en peren.
– Ja en dan nog de vertragingstaktiek. Een commercieel verschijnsel in alle markten. Er is bij prijsstijging rekenen aanbieders altijd eerder/sneller door dan een prijsdaling.
Echter maak je een vergelijking waarbij je bovenstaande verschillen (verstorende) factoren kan weglaten of constant kan maken dan zie de relatie echt wel. Dat is geen “rocket science”. Als graan duurder wordt gaat de prijs van brood immers vroeg of laat ook omhoog.
HET BEWIJS:
Een mooi voorbeeld was begin deze week. Benzine en diesel werden op prinsjesdag ineens ruim 2 eurocent per liter goedkoper door de duikelende olieprijs. De val van 4 procent voor een vat ruwe olie vandaag, naar een prijs van 96,75 dollar, zorgt ervoor dat de ondergrens van 100 dollar voor een vat ruwe olie definitief achter ons ligt. Het kan verkeren. Hoewel veel automobilisten het niet het verwachten, daalde de prijs aan de pomp voor brandstof gestaag mee. Benzine en diesel werden ruim 2 eurocent goedkoper, aldus Paul van Selms van consumenten collectief http://www.UnitedConsumers.com.
Omgerekend daalde de prijs aan de pomp in min of meer gelijke mate, hoewel veel automobilisten dat niet zo zagen. Toen de ruwe olie maandag 15-09-2008 zo’n 4 procent daalde, daalde de pompprijs niet diezelfde 4 procent, of toch wel? Het antwoord zit ‘m bij een vergelijking op dagbasis in het enorme belastingen en accijnzen deel in brandstofprijzen aan de pomp. De dollar en raffinage zaken kunnen we nl. bij een vergelijking van dag op dag even uitsluiten.
Eenvoudig gezegd bestaat 2/3 van de prijs van een liter benzine uit belastingen en accijns. Haal je dit deel uit de prijs aan de pomp (van 1.60 euro0 , dan is de ruim 2 eurocent prijsdaling (op een ‘rest’prijs van 0,60 euro per liter) van maandag op prinsjesdag, ook bijna 4 procent. Helmaal 1 op 1 is de prijs daling niet, omdat er altijd vertraging is en toekomstverwachting ook een rol speelt.
De prijzen, het gemiddelde van BP Esso Shell Texaco Total = Gemiddelde Landelijke Adviesprijs = GLA op Maandag en Prinsjesdag 2008 waren:
Dinsdag 16 september 2008, bedragen in EUR
Benzine-Euro95 = 1.609
Diesel = 1.326
LPG = 0.721
Maandag 15 september 2008, bedragen in EUR
Benzine-Euro95 = 1.631
Diesel = 1.342
LPG = 0.717
NB: Geactualiseerde link (dagelijks per 24.00 uur) naar benzine diesel en LPG prijzen van de 5 grote oliemaatschappijen staat op:
http://asp.unitedconsumers.com/dagprijs.asp
Onder de prijzen matrix staat een link naar een grafiek met prijzen van de afgelopen jaren. In de onderstaande tabellen staat de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs (=GLA) van vandaag en gisteren.
Met vriendelijke groet,
Paul van Selms
UnitedConsumers BV
Luchthavenweg 55G
5657 EA Eindhoven
Tel. 06-51308859
hupke zegt
@Paul van Selms
Dankje om de misverstanden van de groote massa grootendeels op te heffen.
Maar ook jij zult moeten toegeven dat er altijd wel winst gemaakt word telkens de prijs omhoog of omlaag gaat.
Hoe je het ook draait of keert de gewoone burger ook diegene die een over milioenen kunnen beslissen worden serieus genaaid door een nieuwe bovenklasse. De burchtheren, veroveraars, koningen, sheiks en pasjha’s en keizers van welleer hebben plaats gemaakt voor een nieuwe soort heersers. De Miljardairs de meeste van hun beslissen om elk moment over ons lot. Net zoals de adel en al hun oosterse en arabische tegenhangers niet zo lang geleden deden.
We hebben een voordeel. Waar het volk vroeger onder druk lag van het leger liggen we nu militair niet onder de slof maar financieel.
Ik ben de laatste om tot geweld of iets soortgelijk op te roepen. Ik annalyseer alleen maar en ik word graag verbeterd.
Conclusie we worden genaaid en tenzij als er “helden” zijn die graag anderen opofferen om een soortement gulden sporen slag te vechten blijft dat zo.
Mischien noemen we het dan wel de chrome velgen slag :p
tot zover mijn diepzinnig zijn
d'n nillus zegt
ik zag idd dat vandaag de prijs weer was gezakt ik blij maar voor hoe lang
en ff tussen neus en lippen door
als je een actie verzint
iets beters als 3 keer claxoneren om kwart voor 12
en t rijk doet toch wat ze zelf willen want er is geld tekort
maar t is wel nodig om tezorgen dat alle mobiele flitsers en politie autos te leasen
koop gewoon een escrot of een golf ofzo nee klauwen met geld naar nieuwe zooi das 1 van de vele dingen waar ik me aan erger
omg zegt
Laten we het communisme gewoon in gaan voeren, alles is van iedereen, dus ook de benzine :D LONG LIVE KARL MARX _O-
Emile_Benz zegt
@ OMG: ik rij nie graag in ’n trabbi… Mercedes was n.l. voor ’t gewone volk uit den boze…
GezondVerstand zegt
Nederlanders zijn schijnbaar gemakkelijk te naaien:
Overheid, Energiemaatschappijen, Verzekeringsmaatschappijen, Brandstofmaatschappijen, Banken, Autoimporteurs, Horeca etc etc
Steeds blijkt dat die ons een oor aannaaien door stiekeme, verborgen en andere kosten, te hoge prijzen en toeslagen waardoor er teveel wordt betaald voor spullen en diensten.
Een mooi voorbeeld laatst was een reisbureau waar klanten zelf hun reisdocumenten gingen ophalen en ze werden geconfronteerd met “klaarlegkosten”. En zoiets wordt dan nog betaald ook.
En goed voorbeeld doet volgen. Ieder die iets kan factureren doet er creatief aan mee, aan het stiekum aftroggelen van andermans geld.
wilco zegt
Benzineprijs zakt nu langzaam, maar ook de euro dollar verhouding moet je niet vergeten mee te rekenen!!
Een dure dollar betekent vaak snellere daling van benzine als de olieprijs laag is in dollars. Dat gebeurt nu een beetje, de prijs is inmiddels al lager dan ik in maanden heb gezien.
mark zegt
Het probleem is dat er meerdere invloeden zijn en men mag niet zomaar de olieprijs proportioneel linken met de brandstofprijs. Er zit enige dynamica in het input output model.
Zo heeft Wassily Leontief bijvoorbeeld ooit eens de onderverdeling gebracht van de amerikaanse economie door een cashflow van de verschillende sectoren te bestuderen. Dit deed hij voor meer dan 500 sectoren en het resultaat was dat olieprijzen niet evenredig waren met de cashflows van gerelateerde sectoren.
Dit is het bewijs dat men niet eenvoudigweg olieprijzen mag linken met brandstofprijzen, er zit enige dynamica (vertraging) in het systeem alsook invloeden vanuit andere sectoren.
stel dat de brandstofprijs kan geschreven worden als:
fuel= a11*x1 + a12*x2 + a13*x3 + …
…
of Ax=b
waarbij aij de onbekende coefficienten zijn en xi cashflows zijn van verschillende sectoren, dan levert oplossen van het stelsel Ax=b de onbekenden aij, dit levert het input output model dat vaak in de analytische economie wordt gebruikt.
w0o0dy zegt
Dit onderwerp maakt duidelijk waarom we genaaid worden: we hebben een land vol klagers die nooit daadwerkelijk iets doen maar alleen iedereen de schuld geven en oneindig blijven zeiken. Als iedereen een maand lang niet meer langs de snelweg tankt maar stug de goedkoopste stations opzoekt gaat de prijs echt wel omlaag. Alle praat ten spijt over prijzen op de wereldmarkt en de relatie met de prijs aan de pomp… En het gezeik over de belastingen. Zonder de belastingen kort benzine in nl duidelijk meer dan in alle omringende landen. Waarom? Omdat we ons laten naaien en alleen maar klagen ipv echt iets te doen.
prop zegt
@ mark..
doe ff normaal jo
mashell zegt
Dat de brandstofprijzen langzamer dalen dan dat ze stijgen is een economische wetmatigheid (shell en co zouden wel gek zijn dat niet te doen) dat ze in 1 land op een ander tempo stijgen en dalen (wat niet door het belastingsregime verklaard kan worden) is wel een duidelijke hint naar verboden prijsafspraken. NMA doe er wat aan!
ben zegt
moest vandaag in antwerpen zijn heb meteen vol getankt voor terug weg was 1,35 voor euro 95
Bertus zegt
Allemaal mooi hoor, die groe woorden, “we worden genaaid”, en dood aan het grootkapitaal en zo, maar de basis is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, als je niet bereid bent de vraagprijs te betalen moet je gewoon niet kopen, klaar!