
Alfa Romeo liet zelf nog niks zien van het interieur van de Giulia QV, gelukkig hebben wij bronnen in Italië die wél foto’s hebben. En die plaatjes houden we natuurlijk niet voor ons zelf.
We vermoeden dat zelfs als je net van een onbewoond eiland gered bent, je de heisa rondom de lancering van de Alfa Romeo Giulia hebt meegekregen. En dat terwijl Alfa Romeo allesbehalve scheutig is met informatie en foto’s. Zo kregen we alleen de 510 pk-sterke QV te zien en niet de mindere goden die voor de broodnodige aantallen moeten gaan zorgen. En van die rappe QV kregen we dan ook nog alleen de buitenkant te zien, de deuren van de getoonde exemplaren bleven dicht. We moesten het doen met één kleine gelekte foto.
Tenminste, daar leek het lange tijd op. Er zijn namelijk foto’s opgedoken die zeer waarschijnlijk tijdens de persintroductie gemaakt zijn, maar waarop het binnenste van de Giulia QV tot in detail is vastgelegd. Het dashboard is rijkelijk aangekleed met carbon, we komen het materiaal tegen op de middenconsole, sierlijsten, pookknop en in het stuur. Ook de sportstoelen hebben kuipen van carbonfiber, zodat je ook achterin maximaal kunt genieten van geweven koolstofvezeltjes.
Leer en vooral alcantara horen bij luxe Italiaanse auto’s als parmezaanse kaas bij spaghetti bolognese. Opvallend zijn de tweekleurige stiksels, wit en groen. Daarnaast kiest Alfa Romeo er voor het scherm van het infotainmentsysteem te verstoppen achter een donker glazen paneel. Weer eens wat anders dan die rechtlijnige schermen die tegenwoordig elk dashboard domineren. Verder herbergt het interieur weinig verrassingen. Het ziet er op de foto’s allemaal keurig uit, laten we hopen dat de Italianen ook in de praktijk weten te overtuigen met de afwerking en materiaalgebruik.
Met dank aan Letizio!
Wat??! Heeft Alfa een nieuwe model gepresenteerd?
@gertjan2012: Hihi je doet net alsof je dat niet wist, lol!
@jipino: Precies, jij snapt hem ;-)
Oke het interieur is wel heel gaaf. Als ik dit zo zie ben ik toch bang dat hij 100k+ gaat kosten hier.
@clarkson: ik denk het niet, om concurrentie aan te gaan met m3 etc moet hij wel onder de 100k
@bakbanaan: ja, en daar gaat het mis. Ik denk namelijk dat de Giulia netto iets duurder za zijn. 100pk méér vraagt gewoon om stevigere aanpassingen aan onderstel en aandrijflijn.
Daarbij is er nog zoiets als uitstoot. De M3 is relatief gunstig, volgens mij iets boven de 200 gram CO2 per km. De Alfa gaat hier denk ik wel flink overheen. Als we als voorbeeld de Maserati Ghibli nemen, waarvan de S al 242 gram CO2 per km uitstoot, en dat os met 400pk, daar is de Ghibli gekoppeld aan goede automaat, wat gunstig is. De Alfa aan een ouderwetse handbak. Nu kan het zijn dat Alfa/Ferrari de motor niet veel onzinniger weet te maken dan het Ghibli blok, maar dan moet we nog een flink bedrag aan CO2 taks worden betaald. Persoonlijk denk ik dat dat de QV rond de 115-120k gaat kosten, tov van de 105k van een M3.
@gtwillem: En dan te bedenken dat een C63 onder de 100k begint. Krijg je nog een mooie V8 voor ook.
@sir_smokalot: klopt, inderdaad ja. Bijna een koopje te noemen! Maar die heeft een uitstoot van 195 gram per km, dat is best knap.
@sir_smokalot: Maar het oog wil ook wat ;). Ik vind persoonlijk de Giulia stukken mooier als een C63. En echt slecht klinkt de Giulia ook weer niet (zo ver je het kan horen op het introductie filmpje).
@sir_smokalot: Liever een ‘Ferrari’ V6 dan een Mercedes V8 imo…
@gtwillem: Valt mee.. De vorige M3 was even duur maar maakte 8300 tpm, waarbij veel onderdelen dus 3x zo sterk moeten zijn als een normale coupe.
@lekkaah: ?????
Met hogere toerentallen moet vooral de bak de snelheden aankunnen, maar dat heeft niet zoveel met de kracht te maken. Maar voor de rest kun je mechanisch gezien, beter hogere toerentallen hebben dan veel koppel. Gevalletje kracht en arbeid. Vermogen is de snelheid waar mee de arbeid wordt verricht, maar het is de arbeid die belastend is. Dus juist met een hoogtoerige motor hoef je minder onderdelen te ‘verzwaren’.
Daarom hebben diesels een zwaardere koppeling, aandrijfas, diff, transmissie. Omdat ze meer koppel hebben ;-).
@gtwillem: Oké.. ik weet iig wel dat ik bijv de lagerschalen preventief moet vervangen rond 80dkm
@lekkaah: dat is omdat de levensduur van een lager bepaald wordt in omwentelingen, maar assen hoeven echt niet steviger! Die slijten niet met elke omwenteling…
@gtwillem:
hogere toerentallen betekent dat je zuigers harder op en neer gaan, dat geeft dus hogere traagheidskrachten, daarom hebben hoogtoerige motoren een kortere slag (minder acceleratie van de zuiger). Diesels zijn zwaarder vanwege de veel hogere compressieverhouding. Het koppel dat een motor levert is op zich niet erg hoog, als je een motor met 400nm hebt kun je hem met een crank van 50cm ongeveer met je eigen gewicht tegenhouden als je ca 80 kilo weegt (80*9.81*0.5), het meeste koppel naar je wielen komt uit de versnellingsbak/diff.
@gtwillem: Bij elke omwenteling gaan er zuigers van topsnelheid naar 0 en weer terug, de klepjes ook. dat zijn allemaal krachten die toch flink toenemen met snelheid die omhoog gaat door de rpm. Er zijn zeker onderdelen die sterker moeten zijn bij meer omwentelingen. kleppen, klepzittingen, klepveren, zuigers, cilinderwanden, zuigerveren, rods, bearings….
Volgens jouw theorie kun je een vrachtwagenmotor onbelast 10k toren laten draaien?
@lekkaah: onzin! Hoogtoerige motoren bereiken juist hoger vermogen met minder koppel! En koppel (lees torsie) is belastend!
@Ozan:
wat denk je dat hoge toeren doet met massakrachten?
@super: wat jij zegt geldt voor onderdelen als vliegwielen, niet voor assen
@Ozan:
ik raad je natuurkunde bijles aan.
Wel makkelijk trouwens, ff een algemeen begrip als ‘massakrachten’ in de ring gooien… heb je het nou over de middelpuntvliedende kracht? Dan blijf ik namelijk gewoon bij mijn punt… of heb je het over het massatraagheidsmoment? Wat niet beïnvloed wordt door toerental maar door torsie a.k.a. verschillen in koppel…
@ozan: die was @super
@ozan: sorry fout in mijn reactie, ik massatraagheidsmoment is het verkeerde begrip, kan ff niet op de juiste komen…
@Ozan:
wat ik bedoel is f=ma, of meer formeel; f is gelijk aan de eerste afgeleide naar de tijd van de impuls.
@super: die formule geeft de benodigde kracht ‘F’ aan om massa ‘m’ met een versnelling ‘a’ in beweging te brengen. Dit heeft alles te maken met koppel, geen toerental. P = M * w(griekse letter phi) geeft aan dat het vermogen wordt gedefinieerd door het koppel maal de hoeksnelheid (omw/sec in radialen). Met hetzelfde koppel is een hoger motorvermogen te bereiken door alleen het toerental te wijzigen, de belasting op draaiende delen veranderd niet.
@Ozan:
acceleratie en kracht zijn vector grootheden.
@super: dus?
@Ozan:
Dus je kunt accelereren zonder van snelheid te veranderen.
Daarnaast zou je eens een krukas moeten bekijken.
@super: accelereren zonder van snelheid te veranderen? Leg eens uit alsjeblieft.
En hoezo wat is er met een krukas? Ik weet heel goed hoe die eruit ziet… Als die sneller moet draaien met hetzelfde koppel hoef je alleen de lagers aan te passen want die zullen sneller slijten. Je moet stoppen met dat vage gedoe en even concreet zeggen wat je punt is…
@Ozan:
punt is al de hele tijd hetzelfde.
waarom denk je dat als je met een constante snelheid door de bocht rijdt je buitenste banden zwaarder belast worden dan de binnenste?
@super: kijk, ga je weer…
@Ozan:
Natuurkunde bijlesje dan maar…
@super: ja vast.. :’) meneer gooit met een paar (misplaatste) termen en 1 formule en denkt zichzelf Einstein te mogen noemen…
Ik heb op geen van mijn vragen antwoord gekregen…
@Ozan:
Einstein heb ik niet veel verstand van, Newton daarentegen wel, helaas jij klaarblijkelijk niet.
@super: Ik moet het meer van Russell Hibbeler hebben, auteur van de boeken waar ik uit studeer… ;)
@ozan: @super Interessante discussie heren!
@miezemiez: niet echt, ik voer liever discussies waarbij de tegenpartij ook daadwerkelijk inhoudelijk reageert op wat ik zeg/vraag…
@Ozan:
Ben het met je eens. “Super” doet een beetje misplaatst uit de hoogte en laadt hiermee de verdenking op zich dat hij het zelf niet helemaal snapt. Misschien kan hij eens beginnen om te trachten een concreet antwoord te formuleren op je pertinente vragen.
@kempenaer:
“Accelereren zonder te versnellen…” Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Hoe dan?
@kempenaer: danku! :)
@Ozan:
You’re welcome. ;-)
@ozan: Wat studeer je eigenlijk? Ben een beetje aan het rondsnuffelen voor een automotive/commerciële (HBO) opleiding
@miezemiez: HTS Autotechniek aan de HAN. Zowel technisch als commercieel zeer uitgebreide opleiding. In de basis is het gewoon (automotive gerichte) werktuigbouwkunde, maar na een half jaar kies je al tussen de commerciële en constructieve richting.
@ozan: je loopt er, mits je het haalt, hoe dan ook vandaan met ingenieurs titel.
@ozan: Heb ff gekeken op de website, die opleiding is waar ik naar opzoek was thanx!. Nu nog eentje zoeken in Rdam
@miezemiez: Dezelfde opleiding is in Rotterdam te volgen, wel veel kleinschaliger. Schijnt niet zo goed aangeschreven te staan als de HAN, maar daar zijn ze een tijdje geleden de samenwerking mee aangegaan. Dus daar zal ook wel snel verandering in komen! ;)
@gtwillem: Als het verschil 15-20K zou zijn zouden mijn fictieve ekkermannen in principe nog steeds richting de Alfa dealer kunnen gaan, alleen wat dan wel zou steken is dat het prijsverschil naar die achterlijke CO2 belasting van de roverheid gaat.
@jaapiyo: beetje afhankelijk van wat de uitstoot gaat worden. De M3 zat op iets van 202gr/km CO2. De C63 zelfs op 195. Het Ghibli blok met twee turbo’s doet 242.
Mijn voorspelling is dat Alfa daar niet heel erg veel van af gaat halen. De Alfa is ook nog eens gekoppeld aan een handbak, en dat is weer een paar grammetjes verlies.
Aan de andere kant, als M en AMG 431 en 460 paarden zuinig kunnen opwekken, dan zou Alfa dat ook moeten doen.
Daarbij is het niet ‘roverheid’, maar een middel om het nationale wagenpark zuiniger te krijgen. Extreem hoge uitstoten zijn niet meer van deze tijd, helaas.
@gtwillem: Mwah…als je opzoekt wat de bijdrage is aan de CO2 uitstoot van alle auto’s ter wereld is dat afhankelijk van de studie die je uitkiest zo’n 5 tot 20%. Kan je nagaan wat ons heuse Nederlandse wagenpark daar aan bijdraagt.
Dus begin bij jezelf en dat soort kumbaya is prima, leuk voor groen7, maar het is IMO gewoon ronduit belachelijk dat je op sommige auto’s 10.000en Euro’s extra moet betalen dan in de meeste andere landen voor die grammetjes CO2. Een grammetje CO2 kost inmiddels bij de roverheid 10 keer zoveel als een grammetje wit op de gritty streets (van horen zeggen uiteraard). Het is gewoon een ordinaire vervanging van de oude vertrouwde 45,2% BPM dat weet jij ook, alleen dan nog iets meer gericht op auto’s met een beetje sjeu als extra plezierbelasting.
@jaapiyo:
Volledig met je eens. Het is gewoon ordinair gegraai van een inhalige roverheid. Niets anders. Met het milieu heeft het helemaal NIETS te maken. Snap niet dat er mensen zijn die dat nog slikken. Ongelooflijk.
@jaapiyo: hahahahahaha, ja, zo zou je er naar kunnen kijken.
Maar ik vind het een topactie. Auto’s die vriendelijker voor het milieu zijn, die worden goedkoper. Auto’s die slecht zijn voor het milieu, die worden duurder. Daar is niets mis mee.
Tuurlijk. Ik zou ook het liefst een Hellcat voor de deur willen, maar dan betaal je meer. Zouden meer landen moeten doen.
Hoe je het ook wendt of keert, de staatskas moet vol genoeg zijn voor de uitgaven. En dan is dat met met progressieve maatregelen prima. Heb je zelf een beter idee?
@gtwillem:
Progressieve maatregelen. Moehahahaha!!! Jij moet het toneel op kerel, ik kom zeker kijken!
@kempenaer: @gtwillem:
Kijk er zo naar: er is belastingsgeld nodig om de ontzettend hoge levensstandaard op pijl te houden in dit land. Op deze manier is er voor mensen die gewoon een auto willen voor vervoer (de meesten) een relatief voordelige uitkomst. Mensen die liever een auto voor de pret hebben mogen dan wat meer betalen voor de mensen die het nodig hebben.
@bakbanaan: De grootste fout die Alfa kan gaan maken is zichzelf te gaan meten met BMW, iets te hoog gegrepen, maar wie niet waagt…….
@clarkson:
Gisteren gesproken met een van Fiat.
– Hij gaat concurreren met de M3 dus de prijs zal rond die van de M3 liggen.
– Een combi/station wagon gaat nooit komen
– Er komt nog een versie met 200pk diesel (2.2L uit de Jeep Cherokee)
– Er komt nog een versie met 150pk benzine motor
@fapfap: Harald Wester heeft de SW al aangekondigd en in September weten we meer over de motorisering. Fiat NL/BE kennende informeren die de dealers heel slecht, dus daar zou ik niet vanuit gaan.
@fapfap: Geen station, geloof je het zelf?
@fapfap: Dat zeg ik. Ik heb het al eerder gezegd. Rijklaar: 120.000. Pinnen of contant?
@clarkson: 100k voor een Alfa yeah right… Dan zullen ze er wel zeker uhhhh 1 gaan verkopen.
@schellekens006: Tja, een Volvo S60 Polestar kost ook zoveel…
@schellekens006: Minstens.
@schellekens006:
Ach, zolang er mensen zijn die 3 ton voor een VW betalen zullen er zeker mensen zijn die een ton over hebben voor een Alfa.
Persoonlijk vind ik een ton voor een Guilia QV best schappelijk.
Lekker kleurtje voor deze auto trouwens, beter dan rood vind ik. Achterlichten zien er zo een stuk beter uit.
Mooi interieur. Vind de stoelen alleen niet zo. Ook deze velgen doen hem geen goed. Ben benieuwd wanneer ik hem kan samenstellen in de configurator. Can’t wait!
@fransananas: en dan? Blijven dromen of hup naar de dealer en contractje tekenen?
@blo3to3t: en dan nog een meer samenstellen, en nog een keer en dan over een paar jaar een tweedehands die net niet is zoals ikzelf zou willen ;-)
Ontzettend mooie auto, maar hij verdient wel een knallende kleur!
Ook ogen de velgen achter wat klein, ondanks dat het, waarschijnlijk, gewoon 19″ is.
Ook lijkt het op de foto dat nu die afzichtelijke ACC radar in de voorbumper ontbreekt, dat is ook een stuk beter zo!
Met die ACC radar ziet het er niet uit vind ik…..
audi interieur met golf tittentellers, goeie combi. niet dat dit gaat lopen want voor dit geld kom je bij de 1% ers uit. moet minimaal een hybride komen voor de krenterige hollander gaat bestellen
@bas_bzb: En dat allemaal in 2,5 jaar ontwikkeld! Geloof me, de bouwkwaliteit gaat tegenvallen. Niets Audi-interieur.
@Jochempie: Niet alles is goud wat blinkt. Audi maakt zeker fraaie interieurs, maar vaak genoeg zijn er verhalen van afbladderend materiaal enzovoorts. Altijd wel een knopje dat plotseling afgesleten is. Heb het ook op mijn duur betaalde ducky ramplank zie ik net, en zie maar eens een nieuwe a keycap te vinden.
Maar ik dwaal af, laten we hopen dat de bouwkwaliteit on-italiaans goed is!
@frietjemet: Klopt, met name slijtage van deurgrepen en raamknopjes is een ramp in VAGjes..
@Jochempie: Klopt de verf van onze caddy handgrepen en raamschakelaars zijn echt flink afgesleten. En hij heeft pas 565.000 km gereden en wordt door elke stagiar afgetra.. netjes in gereden!
Echt niet normaal meer..
De order voor de nieuwe caddy is inmiddels geplaatst!
@lamborgfan: en dat is precies het verschil: een Duitser zegt: na 500.000 km mag het ook wel eens versleten zijn, terwijl een Japanner dat niet accepteert: als iemand z’n product zo lang wenst te gebruiken, moet het goed blijven.
@jochempie: Dan ben ik benieuwd welke duitser mijn Suzuki Alto heeft gebouwd! Vanochtend flikkert het raam onderin mn deur! Ach.. Een zaterdag projectje zeggen we dan maar.. Haha, hij is nog van de 3e generatie dan mag het wel een keer..
@lamborgfan:
Ach, dat had mijn A3 al na 50000 km en iets meer dan 2 jaar.
Geen garantie en geen coulance, dat doen ze bij Suzuki vast beter/goedkoper.
De knopjes van de raambediening, daar donderde het verlichtte raampje na 3 jaar uit.
En dan zal ik maar niet beginnen over de distributie, de dsg bak en het olieverbruik.
@frietjemet: kan de ‘verhalen’ alleen maar tegen spreken. Audi interieurs blijven bovengemiddeld lang goed. Slijtage is echt onzin. Je moet wel een beetje voor je auto zorgen, natuurlijk.
@frietjemet: Hmmmz, mijn lease-Audi’s gingen na 3~4 jaar gewoon in vrijwel nieuwstaat terug hoor, 160K op de teller en geen hint van slijtage van het interieur of knopjes of vale plekken wat dan ook… Heb dergelijke verhalen ook nog nooit IRL gehoord van iemand (over een nieuwe Audi van 2004 of later), I call FUD van de VAG-haters (en dat is niet richting jou bedoeld, maar een generieke opmerking).
@dawwg: Ik heb het meegemaakt in een Touran, maar misschien dat Audi toch andere leveranciers heeft voor de knopjes.
@Jochempie: werk op schiphol en spl groep rijd alles van vw. En vooral veel touran nou weet ik dat die auto’s flink gebruikt worden maar die auto’s zijn hele uitgeleefd gaten in de vloerisolatie handgrepen los en helemaal kaal leer van het sturen afgebladerd. Rest van de modellen lijken er minder last van te hebben…
@dawwg: ik in een audi a6 2 jaar oud en de eigenaar Was flink pissed. knoppen die sleten.
In het echt ziet hij er beter uit dan op de persfoto’s. Hij Is echt mooi.
@rolov: je hebt m al kunnen bekijken ergens…?
@ukbob: Hij stond tot en met gister in de showroom bij het Alfa museum in Arese.
@ukbob: nee sorry ik bedoel op deze foto’s. Zonder de juiste belichting enz. Alleen de velgen ben ik nket kapot van. Terwijl ik ergens anders wel Had neergezet dat alfa velgen altijd mooi zijn, dus ga ik lekker op mijn bek.
Dash ziet er goed uit. Het carbon moet je wel wegdenken voor de gewone versies evenals de kuipjes maar ok.
Wat ik wel een beetje goedkoop vind is geen middenarmsteun achter. Ja ja, ik weet, who cares want je zit achter het stuur maar toch, kon dat er niet af, Alfa? BMW had het ook niet in de 3 maar nu na de facelift wel.
Nu nog even afwachten of het multimedia systeem de strijd aankan met iDrive.
@jaapiyo:
Zou zomaar kunnen dat ze de kuipstoelen uit de Grande Punto Abarth / Alfa Brera pakken. Die zijn identiek van elkaar en hebben ze waarschijnlijk zo op de plank liggen.
Abarth:
http://img.photobucket.com/albums/v180/metronut/SANY0636.jpg
Brera:
http://www.zercustoms.com/news/images/Alfa-Romeo/th1/2008-Alfa-Romeo-Brera-3.jpg
Wit ziet er niet uit, die velgen ook niet. Op deze manier nu al een kamperbak. Doe toch maar rood en wat klassiekere velgen. Interieur ziet er wel goed uit.
Ziet er allemaal heel degelijk uit, en zeker niet op de laatste plaats erg fraai. Goed dat die italianen er de schouders onder zetten, dat werpt zijn vruchten af!
Ja wel cool
Alfa heeft/had een vrijage met mazda toch? Wat interieur knoppen lijken erg op de mazda knoppen. Niet erg uiteraard, maar valt me op.
Hebben! Het is wel echt heel netjes!
Had liefst zo die 3 ronde metertjes uit de Brera of de 159 teruggezien. Die vind ik echt zo vet.
Als Alfa liefhebber ben ik toch sceptisch. Ik verwacht dat de prijs in NL erg hoog zal zijn, waardoor ‘ie niet met een M3 kan concurreren.
Tevens bekruipt mij het gevoel dat Alfa de ontwikkeling voornamelijk op deze QV-versie heeft gericht, waarbij het volgens mij belangrijker is dat de “gewone” versies voldoen aan de huidige marktwensen/specificaties/kwaliteitseisen.
Maar, ik hoop dat ik ongelijk heb en dat de gewone versies mij verrassen. Het is ook wel tijd dat Alfa deze bekend maakt.
Mooi
bmw stuur erin;
[img]http://www.f30post.com/forums/attachment.php?attachmentid=630451&d=1326398708[/img]
[img]http://www.vanlingenautomobielen.nl/hexon/image/9714133/2/s711x460/bmw-z4.jpg[/img]
@Jaapie: ze nog net niet vergeten het Alfa logo erop te plakken inderdaad.
@Jaapie: krijg nou wat die Is ook rond met 3 spaken en knoppen erop!
Sorry, echt heel lelijk! Wanneer leert Alfa het nou eens?
@timd: mening geen feit ?
Heeft de designer van Lexus zijn schetsen laten slingeren bij Alfa?
Hebben!
Ze weten de spanning er wel in te houden. Mooi vind ik het in het dashboard geintegreerde navigatie/multimedia scherm. Beter dan die zg ipads die je nu veel ziet
Wordt steeds beter!
Hoe langer ik kijk hoe meer ik herken: op dit moment: Audi A3 limousine achterkant, BMW voorkant, Lexus, Mazda.
@TimD: Hoe langer jij kijkt, hoe moeilijker jij je ogen kan openhouden denk ik. Want in je dromen mag hij misschien op een mazda, audi of lexus of wat dan ook lijken, maar het lijkt mij toch echt een echte alfa romeo.
Is het erg om te zeggen dat ik het eigenlijk toch wat tegen vind vallen? Niet dat het lelijk is, absoluut niet. Maar dit is het absolute topmodel. Het is nogal clean en mist ergens wat charme. Zoals @jaapiyo al zegt: geen middenarmsteun achter. Waarom niet? Ook de stoelen vallen een beter tegen. Nogmaals niet dat ze lelijk zijn, maar de kuipstoelen van een Audi RS4 of BMW M3 zijn een stuk serieuzer. En die Carbon achterkant is dan een beetje misplaatst.
Ik zou het in het echt moeten zien, maar het interieur komt mij meer over als niet meer dan netjes, in lijn met de Mazda 6, Jaguar XE, Opel Insignia en Peugeot 508.
@gtwillem: pffff niet altijd zo langdradig man ?
@bofkont: lees erover heen, ‘kerel’…
Ben wel bang dat de ‘normale’ giulia erg tegen gaat vallen. Alle marketingpijlen worden op de QV gericht. Zal toch saai zijn, met 16 inch…
Dat wordt toch eens bij de alfadealer kijken zodra hij hier op de markt is.
Als hij bevalt moet ik alleen m’n baas overtuigen waarom de alfa veel beter is dan VAG en dat ik dus mss iets anders mag rijden.
@jrsmoke:
Zoek je toch een fatsoenlijke werkgever die niet in zulke bekrompen hokjes denkt.
@noodles: Nee, heeft er niets mee te maken of de werkgever denkt dat VAG beter is, maar er lopen afspraken met een dealer.
@jrsmoke:
Wie denk je dat die afspraken gemaakt heeft, de toiletjuf?
@noodles: Ik was er zelf bij betrokken. Naarmate een bedrijf, en daarmee het wagenpark, groeit en je kwam al bij een dealer is het logischer dat je daar dan ook afspraken mee gaat maken.
Ik hoef niemand uit te leggen dat je bij een dealer meer voor elkaar kan krijgen als je daar alles hebt lopen dan wanneer je alles spreid over tig merken.
Ik ben geen VAG fanboy, maar de producten zitten naar mijn mening gewoon goed in elkaar. Ik ervaar niet de klachten die 80% van de 15 jarige Batavus reaguurders hier aanhaalt.
@jrsmoke:
Gek genoeg is het de groep die jij aanhaalt de club die er alleen maar over jubelt en de senioren die er daadwerkelijk ervaringen mee hebben zijn er critischer over.
Toen die groep nog geboren moest worden had ik goede ervaringen met VW, helaas is dat vertrouwen sinds de eeuwwisseling dusdanig veel geweld aan gedaan dat ik met droge ogen durf te beweren dat Alfa tegenwoordig betere auto’s bouwt.
Dat wordt dan weer die de door jouw aangehaalde groep categorisch belachelijk gemaakt.
@noodles: Ik zeg niet dat Alfa slechte auto’s bouwt.
Ik heb er geen ervaring mee.
Ik bedoel dat half autoblog bij ieder artikel wel een manier weet te vinden om op VAG te bashen, terwijl al die problemen die worden opgetrokken mij en de rest van de auto’s uit ons wagenpark niet zijn overkomen.
Ik durf overigens te stellen dat de grootste zeikerds nog niet eens scooter mogen rijden.
Maar genoeg hierover. Terug naar de Alfa.
@jrsmoke:
Mij valt vooral op dat er ongefundeerd gehakt wordt op Italiaanse en Franse auto’s.
Alle Italiaanse auto’s zouden roesten als een malle, iets dat al 30 jaar onzin is, maar daar mag je dan niets van zeggen.
Fransen zouden geen verstand hebben van elektronica, ook onzin.
De Laguna van net na de eeuwwisseling was een ramp, maar dat waren de BMW 5 en de Mercedes E in die jaren ook.
Het mooiste is nog dat Renault die elektronica in Duitsland kocht.
Dan zijn er nog de Prius bashers, dat zijn echt de domste van het setje. Lekker makkelijk trappen tegen iets dat boven het maaiveld uitsteekt. Daar heb ik in al die jaren nog nooit een goed onderbouwde kritiek over mogen lezen, verder dan “lelijk hok” en “pauper” komen ze niet.
Dat is erg jammer en ook nog eens in strijd met de regels van deze site.
Ik begeef me nu op glad ijs, dat weet ik. Meestal zijn het de mensen die dit op een genuanceerde manier aan de kaak stellen degene die van de site verwijderd worden i.p.v. de schreeuwlelijken.
@noodles: Ik ben niet de gene die begon met “Moet je maar een andere werkgever zoeken”.
Jij gebruikt meer een verkapte manier van bashen op volkswagen. Maakt mij niet uit, ik vind veel auto’s leuk en sommige niet.
Maar ga dan niet bij mij reageren alsof ik net heb gezegd dat alfa’s onder je ter roesten en Fransen hun elektronica meteen het hazenpad kiest…
@jrsmoke: VAG goed in elkaar? Die passats die wij hebben zijn echt een drama. En als ze rijden, kraakjes in het dashboard, rammelende ventilatie roosters, dus zet je de radio maar harder…beginnen de speakers in deuren te resoneren….en dan de ‘normale’ dingen nog: kapotte dsg bakken, distributie, turbo’s, draagarmen, motormanagement computers…
Het is echt een mooie auto geworden. In ben alleen bang dat Alfa er niet heel veel van verkopen. De concurrentie loopt echt voor met de techniek maar ook de naam. Alfa staat nou niet echt bekend al betrouwbaar.
@bmw1m: dat het niet bekend staat als betrouwbaar wil niet zeggen dat het zo Is. Ze zat mensen die nooit problemen hebben waaronder ik zelf al 6 jaar 2e alfa en paar maanden geleden 2e erbij. Er zijn tegenwoordig geen slechte auto’s alleen iets betere.
@cgreg:
Als dat al zo is, waarom zou je dan niet voor de “iets betere” gaan? Ja als je masochist bent, dan snap ik het.
@kempenaer: misschien voor sommige mensen moeilijk te begrijpen maar ik rijd geen. Toyota (toch denk ik wel top drie betrouwbaarheid) omdat ik iets wil rijden waar ik met plezier in stap! En iedere X als ik weg loop van me auto me nog een x omdraai! Je leeft maar 1 X en als je gewoon zorgt dat je iedere maand een paar tientjes weg zet voor onderhoud. Misschien moet je dat eens proberen je zal versteld staan;)
@kempenaer: snap trouwens niet wat iemand op een autoblog doet voor liefhebbers als het enigste waar je omgeeft betrouwbaarheid Is. Neem lekker een fiets kan bijna niet stuk!
Auto rijden Is voor de meeste toch meer dan dat! En wat versta je onder onbetrouwbaar? Ik stil staan langs de weg of niet starten en geen van beide Is me overkomen de afgelopen 10 jaar. Duurste reparatie een stuurbekrachtigingspomp van 200 euro.
@cgreg:
Ik snap wat je bedoelt. Ik persoonlijk krijg er een vervelend gevoel van als er dingen aan een auto kapot gaan die eigenlijk nog niet kapot mogen gaan. Er kan altijd iets kapot gaan, maar te vaak moet dat niet gebeuren. Dan krijg ik het gevoel dat er met de pet naar is gegooid, dat er is gewerkt door prutsers en dat men weinig respect voor de eigen klanten heeft.
@kempenaer: dat snap ik maar tot nu toe weinig vervangen aan mijn alfas en het geen wat vervangen Is (die pomp en stel draagarmen) Was allemaal preventief. Zit ook dagelijks op het alfaforum en om nou te zeggen dat ik daar veel ellende lees…
En dat bedoel ik met er zijn geen slechte auto’s ieder merk haalt een voldoende kwa betrouwbaarheid in mijn ogen. sommige merken scoren alleen iets hoger en op andere punten weer laag. Alfa Is gewoon een heerlijk merk en betrouwbaar genoeg.dat kunnen de meeste die het gereden hebben beamen.
@cgreg:
Laat ze maar lullen, met Italiaanse auto’s heb ik op 1 na nooit iets geks gehad. Die ene keer dat ik iets geks had betrof het een zendertje voor de ontsteking in een Lancia. Dat kon ik zelf oplossen voor 35 gulden.
Het ging pas echt mis toen ik dacht het licht gezien te hebben en Duits ging rijden, dat was immers degelijk.
Nu zo’n 6 illusies armer kan ik zeggen dat als je ellende wil je een nieuwe Duitse auto moet kopen.
Het ziet er degelijk uit, het voelt degelijk aan maar onder die façade zit me een bak ellende.
Nee, doe mij dan maar weer een Italiaan.
meer klokkies graag deze is niet echt alfa
Volgens mij zijn de foto’s gister gemaakt toen de Giulia nog bij het Alfa Romeo museum in Arese stond. In ieder geval herken ik een man op de foto die er ook op bezoek was. Zelf heb ik ook een aantal foto’s van het interieur gemaakt. Wilde gaan vragen of de motorkap ook even open kon, maar dat was het moment dat de auto weer werd afgesloten en de sleutel zorgvuldig werd opgeborgen. Wellicht was het toch niet de bedoeling dat iedereen de Giulia binnenstebuiten keerde.
Overigens is het in het echt wel een veel mooiere auto dan op de plaatjes. Waaraan dat ligt weet ik niet, maar ik was niet de enige aanwezige die positief verrast was bij het zien van de auto.
Ik vind het vreemd dat alfa ervoor heeft gekozen om een zwarte plastic balk het dashboard te laten overspannen. Daar had een stukje aluminium die boel een beetje op kunnen fleuren. Verder zie ik geen sierlijsten op de deuren, ook iets dat de concurrentie niet vergeten is.
Hm, leer op de achterbank rimpelt, maar goed pre productie ding. Het interieur ziet er aardig uit maar is eigenlijk een rommeltje. Maar dat is, de bezitters van de Giulietta kunnen dat beamen, niet het grootste probleem. Als de user interface een beetje op die van de Giulietta lijkt dan zijn zaken als navigatie en radio alleen onder het uitspreken van harde vloeken bedienbaar. Het dashboardkastje, en de armsteun zijn denk ik 2cm diep zodat je hier alleen een pinpas in kwijt kan. Voor de ontwerpers van Alfa Romeo is de mobiele telefoon een Nokia 6310 die je in je binnenzak houdt, van een smartphone hebben ze nog nooit gehoord. En welke vol idioot bedenkt nou dat de achterkant van een voorstoel in Carbon lookalike hard plastic moet worden uitgevoerd? Waarschijnlijk een enig kind die van papa en mama altijd voorin mocht zitten omdat hij achterin altijd moest spugen, want die ontwerper heeft nooit met zijn knieën klem gezeten tegen de voorstoel op de achterbank!
Nee ik heb het niet op de nieuwste Alfa’s. De 147 en de 156 en, tot op zekere hoogte, de 166 zijn prachtig ontworpen auto’s. Dit vind ik een gedrocht dat wanhopig op een BMW probeert te lijken.
Ziet er verdacht veel uit als een m3/m4
Als ik kijk naar de zitting van de achterbank, dan vrees ik het ergste voor het afwerkingsniveau van deze Alfa.
Jammer ook dat het hele interieur zwart is. Zal wel sportief zijn, maar Alfa kan zoveel mooiere interieurs maken met rood, creme- of chocolade-kleurig leder.
In 3,9 seconden naar de 100 met een handbak?
@texter: Italiaanse 0 tot 100km/h altijd min. 1 sec. bij op tellen.
Echt supernetjes, en zoals op de foto’s te zien is lijkt het hoog kwalitatief materiaal wat er is gebruikt. Wel vreemd dat ik maar twee riemgespen achterin zie.. en dat voor zo’n ruime wagen.
@miezemiez:
De derde is naar goed Italiaans gebruik keurig netjes weggewerkt.
@noodles: ahaa thanx, zal er op letten mocht ik er ooit eens in zitten.
En rear wheel drive! Want dat is sportief! Alsof je daar wat aan hebt anno 2015. Dat is alleen belangrijk op familie feestjes of bedrijfsborrels. Om met je neefjes/collega accountants mee te kunnen lullen. In de dagelijkse praktijk heb je er niets aan en alleen maar last van. Want dat is file rijden en de kinderen naar en van de Hockey brengen. Die in het midden moet zitten moet met de beentjes omhoog vanwege de cardanas overkapping die daar zit. Allen maar interessant voor viespeuken die zo onder rokjes kunnen kijken!
Jaja, maar op vakantie gaan we los in de Pyreneeën! lekker van bocht naar bocht blazen. 5 minuten voordat moeder de vrouw ingrijpt op z’n hoogst.
Zo’n schokkend nieuws vind ik het allemaal niet. Het lijkt net of je een mix van een BMW 3 serie en Audi A4 uit de vorige generaties zit te bekijken.
Echt een heerlijke wagen, interieur is echt om van te smullen, hoop idd dat ze het afwerkingsniveau idd wat op peil hebben, de mito en de guilietta is dat duidelijk nog niet het geval, 156 zelfde verhaal maar die maakte het ruimschoots goed met zijn heerlijke stuurgedrag.
Het is trouwens nog een pre productie exemplaar hé. Voordat iedereen begint te huilen over het afwerkingsniveau en dergelijke.
Ik vind het een heel net interieur. Het doet wel erg Duits aan, maar dat vind ik geen nadeel. Bovendien vond ik de oude interieurs van Alfa niet om aan te zien. Ook dat van de 4c is echt een gedrocht. Dit is voor mij dus wel een verademing. Het is alleen zoals @gtwillem zegt niet echt een interieur dat je zou verwachten bij een topmodel. Hoewel, de Duitsers doen dat precies hetzelfde.
Een beetje een Mini interieur, neigt naar kitsch dus.
Maar goed, in de juiste kleurencombi’s kan kitsch soms best aardig en leuk zijn….
Ik ben meer geïnteresseerd in hoe de binnenkant van een standaard versie er uit gaat zien. Of de binnenkant van ren gemiddeld lease hok
moet wel een succes worden, duits zwart en saai, net als de anonieme buitenkant.