Stenenschuivers verdedigen onroerend goed als een investering die altijd rendeert, maar wie echt een neusje voor gouden handel heeft neemt een kijkje op de automarkt. Laat een Brit in pak u het even voorrekenen.
1994 was het jaar waarin de McLaren F1 op de markt kwam. In totaal kwamen er 106 chassis’ uit Woking gerold, met een goudomrande motorruimte waarin de inmiddels iconische BMW V12-krachtbron een plekje kreeg.
Kosten destijds: 650.000 GBP, ongeveer 8 euroton. Voor hetzelfde geld kocht je een aardig landhuis. Geen van beiden was een slechte investering, maar als we naar de waardestijging over de laatste 20 jaar kijken dan had je er beter aan gedaan voor de Macca te gaan. Kijk maar:
OK, er zitten wat risico’s aan verbonden: waar een mooi duur huis eigenlijk altijd wel in waarde stijgt, moet je bij auto’s een goede keuze maken. Niet elk model wordt iconisch, maar iedereen die een beetje in de markt zit weet de pareltjes er wel uit te pikken (Ferrari’s doen ’t doorgaans altijd goed).
Daarnaast maakt je huis iets minder kans om total loss gereden te worden, maar het kan natuurlijk wel tot de grond toe afbranden. En voor zowel wielen als voor stenen heb je verzekeringen.
Vertalen we bovenstaande naar de huidige tijd: met 1 tot 2 miljoen euro op zak en goede connecties kan/kon je kiezen tussen een mooie villa en een LaFerrari. Autoblog toptip du jour: neem de Arie, je toekomstige in het geld zwemmende ik zal je dankbaar zijn. (via Jalopnik)
gash zegt
Ik zei het destijds nog tegen de bank toen ik er voor een lening aanklopte maar ze geloofden me niet. Het werd uiteindelijke een 2ehands VW Golf…..
stanny zegt
Autoblog beleggers club? Wanneer starten we. Een investering waar je ondertussen ook nog plezier aan hebt!
Jochempie zegt
Eigenlijk lijkt een Lotus Elise mk.1 wel een beetje op de McLaren F1… Dus als je nog een cheapskate alternatief zoekt..
jrmpower24 zegt
@Jochempie: Elise S1.. Ben je gestoord?!
De McLaren F1 is ongelooflijk mooi en tijdloos in tegenstelling tot de Elise S1, die er leuk uitziet maar niet meer dan dat. totaal anders dan de F1.
tupperware zegt
@Jochempie:
U heeft -50..?
Ik mocht willen dat hij ook maar vaag op een F1 leek, al was het maar de voorzijde..
Gelukkig heeft de Elise MK1 een eigen gezicht dat geïnspireerd is door modellen als de Europa, de Elite en dat soort pré 1970 Lotussen.
Lotus Elite
Als je nu had gezegd dat de Evora van voren op een F1 lijkt, dan had ik nog een klein stukje met je mee kunnen gaan. Die heeft immers ook grote koplampen, vier wielen en een stuur..
Ram-G-maN zegt
De KPGC10 is ook al een goede investering gebleken, al helemaal in originele staat. In een tijdbestek van 10 jaar zo’n kleine verzevenvoudiging van het aankoopbedrag… o_O’
awesome zegt
@AutomotiveDesigner: ook een icoon. In ieder geval in Japan en de USA.
Ik denk dat er zelfs hier een aantal google raadplegen…
pindakoning zegt
Dit gaat best voor veel auto’s op de laatste tijd, neem bijvoorbeeld het bekende voorbeeld van de Porsche 993. Ook geloof ik dat bepaalde BMW M-modellen uit oa. de jaren 90 (origineel en niet al te veel km’s) in waarde zullen stijgen. Auto’s lijken vaker een interessant investeringsobject te worden
sacha zegt
Maar ja, van welke supercar worden er nog maar 100 gemaakt? (En dan dus niet een speciale uitvoering van een confectiemodel, maar echt 100 van hetzelfde model). Dan denk ik aan Pagani, en dan denk ik niet aan Spyker. Heel veel andere voorbeelden van moderne supercars kan ik niet geven (maar ik heb ook niet echt verstand van zaken).
Porsche GT misschien?
w0o0dy zegt
@sacha: de Vencer Sarthe?
rangerover zegt
@w0o0dy: Vencer Sarthe? die mogen blij zijn als ze over 3 jaar nog bestaan :)
w0o0dy zegt
@sacha: Noble M600, een Evora in de meest extreme uitvoering, Artega GT zie ik ook wel in waarde gaan stijgen. Die sportwagen van Klaas Zwart…Ascari toch? Donkervoort GTO.
tupperware zegt
@w0o0dy:
Alsjeblieft, een mooi voorbeeld van Klaas Zwarts eigen Ascari KZ1-R.
Zoals het een echte “eindbaas” betaamt is dit plaatje geschoten in zijn eigen achtertuin..
gecko75 zegt
@sacha: wiesmann MF 5 misschien
rufctr01 zegt
@sacha: Koenigsegg Agera R
rangerover zegt
@rufctr01: Waarom weet ik niet, alleen heb ik zo mijn twijfels over het stijgen v/d waarde van Koenigsegg. Terwijl de Agera R of the One:1 een van de meest indrukwekkendste hypercars v/h moment zijn.
SimonMc zegt
@sacha: Bedoel je de Carrera GT? Daar zijn er 1270 van gemaakt geweest.
csx3000 zegt
@sacha: de f1 is een uitzondering, de race historie van een auto icm een laag productie aantal bepaalt de waarde.
rangerover zegt
Aan de andere kant kun je je afvragen hoeveel supercars er zijn gemaakt zoals de McLaren F1 LM? Misschien wel een v/d mooiste hypercars ooit gemaakt, vooral rekening houdend met de tijd die erover heen is gegaan. Andere die nu in mij opkomen zijn de Lambo Miura? 288 GTO?
tupperware zegt
@rangerover:
McLaren heeft in totaal 28 F1 GTR’s gebouwd waarvan 9 GTR’s in 1995, 9 GTR’s in 1996 en 10 als “Long Tail” in 1997.
Daarnaast hebben de 3 F1 GT’s gebouwd, de straatversie van de “Long Tail”.
Van de gewone F1 zijn er 64 gebouwd, zoals je ziet allemaal flink zeldzaam. Dat gecombineerd met het tijdloos mooie uiterlijk en de zeker voor zijn mythische prestaties verklaren de huidige waarde van de F1.
Van de F1LM zijn er precies 0 gebouwd..
rangerover zegt
@tupperware: Als ik het internet mag geloven zijn er 5 gebouwd van de F1 LM, maar goed het ging/gaat mij niet om het productieaantal. Ik vind de LM de mooiste F1 dat bedoel ik met zoals. Weinig hypercars die eraan kunnen tippen.
jrmpower24 zegt
Het bezitten van een McLaren F1 is mn grootste droom op het gebied van auto’s. Prachtig, ongelooflijk tijdloos design, centrale zitpostitie en het ongekend mooie en pure geluid van die briljante V12. Beter wordt het niet.
rangerover zegt
@jrmpower24: Die heerlijke V12 van BMW sowieso verandert alles in goud die in handen valt van BMW. Zij hebben een tijdje blokken geleverd aan Range Rover (die daardoor betrouwbaarder werd) en Rolls Royce nieuw leven in geblazen.
peke zegt
Aston Martin DB10:)
Slecht 10 stuks, dus mooie investering ;)
rolov zegt
@peke: volgendcv jaar zijn er misschien nog 3 ;)
PeugeotGTI zegt
Je moet altijd de topper uit de reeks hebben. Porsche 911 GT2 RS, Pagani Zonda Cinque, Lambo Veneno of Murcuelagi SV, Ferrari 599 GTO, Veyron SS, dat soort auto’s. Wat lager in de markt zal je wat meer cult auto’s moeten hebben, zoals een Delta HF Integrale, Impreza 22B, Megane RS Cup, Fiat 500 Tributo, Mini Cooper JCW etc.
rangerover zegt
@PeugeotGTI: De supercars die je opnoemt zijn nog relatief jong, geen een ouder dan 10 jaar. Die hebben nog een lange ”rijpingsproces” te gaan, vooral de Veneno is met zijn bijna 2 jaar gewoon nog nieuw te noemen.
Ben vooral benieuwd naar de Veyron SS en de Zonda Cinque roadster (beiden nog maar 5 jaar oud) wat die gaan aantikken over een pakweg 20 jaar.
tupperware zegt
@rangerover:
De Veyron geen ruk, die zijn nu al aan de straatstenen niet te slijten, de Cinque zou het weleens heel goed kunnen gaan doen.
Om een gewilde klassieker te worden moet een auto meer eigenschappen bezitten dan alleen veel vermogen, schoonheid is zo mogelijk veel en veel belangrijker, om over zeldzaamheid nog maar te zwijgen.
Neem een 250GTO, die rij je zoek met een Mégane RS en toch zal de laatste nooit de bedragen gaan opleveren die de GTO wel doet.
PeugeotGTI zegt
@rangerover:
Dat is ook precies waar het artikel over gaat. Toen was de F1 nog nieuw.
Hupke zegt
Nu is een huis in onderhoud ook niet altijd goedkoop maar de kosten bij zo’n mclaren swingen toch wel helemaal de pan uit.
Dat gezegd zijnde, blijft een prachtige wagen… ooit, ooit heb ik hem.
lamborgfan zegt
Ferraris zou ik vanaf 2015/16 vermijden wanneer ze naar de beurs gaan.
Fiat croma’s omgekat met een ferrari badge voorop zullen de “status” drastisch doen dalen..
w0o0dy zegt
@lamborgfan: ach dat is bij Lamborghini niet zo anders… 3x raden waar het chassis van de Gallardo (en de Huracan waarschijnlijk ook) in elkaar worden geklust..
lamborgfan zegt
@w0o0dy: En je punt is??
Als ik naar lamborghini kijk zijn er maar 2 echt gewilde modellen, de countach & miura.. Diablo gaat wel wat stijgen maar daar houdt het dan wel echt op.
Ik zie je comment niet in verband met de beursnotering van ferrari. Wat betekend dat de aandeelhouders veel peso’s willen zien en dat willen ze waarschijnlijk fixen door meer modellen te verpatsen. Dus worden er meer ferraris gebouwd, dus worden ze bereikbaarder dus wordt de “ik wil een ferrari hebben” factor minder, dus worden de modellen minder waard..
gregorius zegt
@lamborgfan: Als ik me niet vergis was het 10% van de Ferrari aandelen die mogelijk naar de beurs zouden gaan.
Met 10% heb je geen kloot te zeggen. Dus voor de beurswaarde en de aandeelhouders gaan ze niet meer Ferrari’s bouwen.
Sergio-Trui echter, wil graag meer Ferrari’s bouwen en verkopen; maar da’s omdat ie er meer winst mee weet te halen.
Overigens zijn Ferrari’s helemaal niet zo schaars; 1, 2, 3 jaar oude modelletjes kan je her en der voor een relatief zacht prijsje afhalen.
Waar ze bij Ferrari wel voor moeten oppassen, is dat ze straks niet 1000den special models hebben. Enzo’s, FXX, Lafe, Lafe FKX of hoe dan ook: het volgt eenander allemaal in een rap tempo op, zodat het straks niet heel speciaal meer is.
jorden zegt
Ferrari met een NA motor en handgeschakeld. Een 550 barchetta bijvoorbeeld.
meepinz zegt
Als ik het geld had had ik toch wel geïnvesteerd in een leuk huisje.
rufctr01 zegt
Ik denk dat de Aston Martin One-77 een van de beste investeringen is.
pindakoning zegt
Wat te denken van een Porsche 911 GT3 RS 4.0,nog maar een paar jaartjes oud en nu al te koop voor 330k in Nederland!
rangerover zegt
Zoals @rufctr01: het al zei denk ik ook dat de Aston One-77 zou het eens heel goed kunnen doen. De Miura en de 288 GTO had ik al genoemd.
Verder denk ik dat ook een SLR McLaren (ook weer deels McLaren) het goed zal doen (ook al zijn er meer van gemaakt) .
Ook de nu al tijdloze SLS AMG Black Series kan het heel goed gaan doen.
hemaworst zegt
Niet vergeten dat je 20 jaar in dat huis hebt kunnen wonen of huur vangen, 20 jaar in een mclaren slapen verveelt ook na een tijd. lol
monaco zegt
Dit is net zoiets als nu aangeven dat we 20 jaar geleden Coca Cola aandelen hadden moeten kopen ;-)
Met 7% netto rendement op stenen zit je met een inleg van 500K op 1.45MIO na 20 jaar. Box 3 is daar al vanaf getrokken.
gregorius zegt
@monaco: als je 20jaar geleden 500k in coca cola had kunnen stoppen, had je waarschijnlijk toen ook wel een constructie kunnen vinden om onder je belasting uit te komen!
monaco zegt
Lol, naar Monaco verhuizen dus
bofkont zegt
Tja alles leuk en aardig maar het onderhoud en verzekering kosten ook een leuke duit.
Trouwens een van de mooiste sportwagens ooit deze Mclaren.
bofkont zegt
Zijn wel zaken die moeten worden meegenomen in de totale berekening ;)