Kijk: ze kunnen dit dus ontwerpen.
Het is een autotype dat je moet liggen: de buggy. In principe is een buggy vrij nutteloos. Je kan er echt helemaal niets mee. Ze zijn niet snel (althans, de meeste niet), de wegligging is matig en ze zijn zo praktisch als koplampen gemaakt van Fruitella. Volkswagen maakt het niet uit: die laten zien dat ze het nog steeds kunnen. Daarmee maken ze wellicht dezelfde chronische fout als met de New Beetle, overigens. Daar komen we zo even op terug.
De originele Volkswagen Buggy was niets meer of minder dan handig garagewerk. Je kon de pakketten gewoon bestellen. Op basis van een kever platform kon je dan de koets van een buggy erop zetten. Het was leuk in de jaren ’70, maar een beetje quad is tegenwoordig goedkoper (en leuker). Voor Volkswagen maakt het niet uit. Ze zijn in stroomversnelling bezig met hun elektrische ‘ID’-lijn. Dat dat gepaard gaat met leuke auto’s, moet de I.D. Buggy bewijzen.
De I.D. Buggy Concept heeft een 204 pk sterke elektromotor met een 62 kWH-accupakket. Ondanks dat vermogen is ‘ie nauwelijks sneller dan een beetje opgepepte Buggy uit de jaren ’70: je hebt 7,2 seconden nodig om de 100 km/u te halen. Op een volle lading kun je 250 km ver komen. Dat durfde je niet met een echte Buggy.
Dan nu even terug naar de fout met de New Beetle. De originele Kever dankte zijn vormgeving aan de layout van de auto. Daardoor kreeg de auto zijn kenmerkende profiel en diens bijnaam. Die lijnen kopiëren op een Golf-chassis was gekkenwerk. Met de ID herhalen ze die fout een beetje. Een Buggy was leuk omdat je een keverchassis voor een appel en ei kon krijgen. Zo’n MEB-platform (waar de I.D. Buggy op staat) is vooralsnog vrij kostbaar.
moveyourmind zegt
Als hij mét platform te duur wordt zetten ze toch gewoon alleen de body op de prijslijst.
Schroeven we er zelf wel een leuk platform onder. Mij lijkt het onderstel en de boxermotor van een Impreza wel wat.
lithiumion zegt
VAG ontwerpt per definitie GEEN leuke dingen. Ze melken leuke dingen uit tot ver voorbij het ethetische verantwoorde. kijk naar al die doorgefokte porsche 911-klonen, die inteelt-achtige gril van Audi en ach laat ik het nog maar een keer zeggen de Donatella Versaci onder de supersportwagens, jawel de Lamborghini’s, maakt niet uit welk model, allemaal met als dieptepunt toch wel de Urus. Dus een buggy ontwikkelen is een idee von damals(en niet eens een idee van VW zelf!)pakken en dan kijken wat er voor gedrocht ontstaat over een jaar of 10. Vroegah, hadden ze nog benul van andermans kracht, toen durfden ze de eerste Golf en de Sirocco, te laten ontwerpen door Italianen. Let wel, voordat er hier op ‘gehakt’ gaat worden; ik heb het over het ONTWERP, het DESIGN, dus het VISUELE aspect!
boomhauwer zegt
@lithiumion: als donatella versaci de huracan of de aventador voor moet stellen dan neuk ik ze plat hoor…urus heb je gelijk in.
ghost zegt
Maak dan!!
Robert zegt
Op die foto is het net een blije kikker
?
BaRa zegt
Als ik het goed begrijp, @willeme, ben je aan ’t zeuren over een concept dat VW wilt gebruiken om hun aankomende elektrische platform te promoten? Zelfs al zou het er ooit komen – reëele kans: nihil – dan nog is de ontwikkelkost minimaal, dankzij dat platform (en de eenvoud van een bug).
willeme zegt
@bara: De Beetle begon zijn carrière ook als een concept car ;-)
johnwaters zegt
Volkswagen heeft nooit Buggy’s verkocht, er is nooit een Volkswagen Buggy geweest. De eerste “dune bug” was ontworpen door Bruce Meyers, de Meyers Manx. Er zijn wel Ruska Buggy’s, Apal Buggy’s, Vanclee Buggy’s en vele anderen geweest.
wahltiroler zegt
Één zwaluw maakt nog geen zomer,
één…
eklasse zegt
Heerlijk! Alleen daarom hou ik al van deze Buggy.. om al die zure reacties. Get a life.. Het is maar een conceptcar en rijdt geen kinderen uit zichzelf dood.
Viva Buggy!
slowland zegt
Een buggy moet ook nutteloos zijn, anders is het geen buggy….
Deze auto heeft een heerlijke hoge fun factor; lekker een beetje langs de boulevard flaneren, of door de bergen touren. Niet snel wel leuk!
VW maakt ‘mainstream’ auto’s; en daar zijn ze goed in. Het ontwerp is altijd ingetogen, niemand vindt ze echt mooi, niemand vindt ze echt lelijk. En dan kun je zelf lekker klooien met R-pakketjes of een leuke schuur.
b.t.w.,
ik dacht altijd dat een New Beetle op een ingekort Passat chassis stond?
willeme zegt
@slowland: Nee, niet helemaal. De eerste Beetle Concept stond op een Polo platform. Men was lyrisch over het uiterlijk, maar de auto moest groter. Dus werd er gekozen voor het Golf platform.
De Passat rond die periode was gek genoeg meer een Audi dan een Volkswagen. De motor lag in de lengte (ipv overdwars bij de Golf en Beetle).
Dutchdriftking zegt
Het is natuurlijk een dijk van een imagomaker, deze is niet ontworpen om daadwerkelijk verkocht te worden.