Leuk, die hoge instap, maar je maakt een lekker dikke sjaak van je SUV als je hem juist verlaagt.
Om even een knuppel in een hoenderhok te gooien: SUV’s hebben zeker wel voordelen. Met een hogere bodemspeling heb je de ruimte om grotere (comfortabelere) banden te monteren, heb je meer opties voor vering en de instap vindt men ook fijn. Het gaat mis wanneer fabrikanten woorden als ‘dynamisch’ en ‘sportief’ in de mond nemen. Een auto verhogen en dan weer verlagen onder het mom van sportiviteit klinkt uiterst tegenstrijdig. Begin dan laag. Ergo: je kan beter een Golf R dan een T-Roc R nemen.
Hyundai Ioniq 5 N
De Hyundai Ioniq 5 N is een twijfelgevalletje. Het is in theorie een SUV/crossover, maar doet proportioneel wat hatchback-achtig aan. Het is wel een beul van een auto en dat merk je wel als je er één ziet. De N-opsmuk van de N-versie maakt het op zich nog best een tof apparaat. En we moeten het Hyundai meegeven: je krijgt niet de keuze om een ‘lage’ Ioniq 5 N te kopen, want die is er simpelweg niet.
KW
Je kan wel even aankloppen bij KW. Dit Duitse bedrijf ken je vast van hun onderstellen, met name schroefsets. Hun KW V3 schroefset past nu ook onder de Ioniq 5. Daarmee kan je het rijgedrag aanpassen en de hoogte instellen. En dat staat de Koreaanse super-EV puik.
Volgens KW zakt de Ioniq 5 N dankzij de V3-set 10 tot 35 mm door zijn hoeven. Precies wat ‘ie nodig had, als we de plaatjes mogen geloven. Een setje BBS-velgen maakt het geheel wel af uiteraard. Overigens is de N wel iets verlaagd ten opzichte van de Ioniq 5, maar past de V3-set ook op de normale Ioniq. Die kan dan 50 millimeter lager te komen liggen. Uiteraard is de demping en rijhoogte met de hand aan te passen, zoals het een goede schroefset betaamt.
Oftewel: wat ons betreft verplichte kost voor de Hyundai Ioniq 5 N. Helaas kost het wel weer 2.499 euro extra. Ach, wat is dat bovenop de vanafprijs van 73.995 euro in Nederland?
str8six zegt
Huh, maar dit is/was toch überhaupt geen SUV?
Onehp zegt
Wordt in de US zo in de markt gezet voor subsidies, er is immers geen sluitende SUV definitie en hij weegt alvast genoeg (maar niet meer dan een gelijkaardige benzineauto qua prestaties en grootte)
Koen willem zegt
Dat is de wagen van marko Degenhardt van halle 77 op yt
MarcoM zegt
Klopt, toffe gast.
Koen willem zegt
Markos moderne welt op yt video’s te zien van de ontwikkeling bij kw. Voor wie het interesseert
DeWitteCondor zegt
Dit is zo’n auto die het nog redelijk doet op persfoto’s maar in real life zijn de verhoudingen compleet zoek. Ik vind het er echt niet uitzien.
audirs3 zegt
Ik snap wat je bedoelt, heb ik ook met de Audi Q8. Maar toch vind ik beide wel mooi, enorme hatchbacks
Onehp zegt
Snap niet wat je bedoelt, ziet er helemaal uit als een hot hatch qua verhoudingen, maar dan 20% groter. Is vast die laatste die je nachtmerries geeft irl, maar liever een ruime familieauto die eruit ziet als een hot hatch dan een vermaledijde SUV or MPV achtige
DeWitteCondor zegt
Het is alsof je vroeger een systeem had voor speelgoedweggetjes en daar veel te grote auto’s op laat rijden. Het is een plus dat ze er een keer geen crossover van gemaakt hebben, maar alsjeblieft niet op deze manier. Bouw dan een station.
mx5wijf zegt
Optisch zeker een vooruitgang, maar wat doet het met de range?
Onehp zegt
Tja, heb je een langere range in je saaie EV, moet je toch zelf ook plassen en dan laden de meeste toch niet sneller die zuinigere kilometers bij…. Gewoon leuk doorrijden en de pauzes pakken, kom je lekker fris aan.
Heb je echt haast en doe je zulks elke dag, dan een nieuwe Taycan RWD of een Panamera Diesel voor mij aub…
degrotemuis zegt
Dikkere banden of zwaardere wielen minder range, lagere auto meer range als stelregel. Maar voor range ben je sowieso beter af met de Ioniq6, die verbruikt door de betere stroomlijn toch wel minder op snelweg/ Autobahn tempo.
Zo verlaagd met andere wielen ziet deze N er wel goed uit op foto, benieuwd hoe die in het echt overkomt. De standaard Ionic 5 N kan qua looks toch niet echt verbergen dat t wel een hele klont auto is. Onder het rijden verbergt de auto dat beter.
Onehp zegt
Ioniq 6 is wel een stuk minder praktisch. De 6 N komt er alvast aan.
“De standaard Ionic 5 N kan qua looks toch niet echt verbergen dat t wel een hele klont auto is.”
Als je hem vooral op foto ziet en dan in het echt, dan is dat misschien zo. Maar de reactie die ik het vaakst heb van mensen die hem niet kennen is van verbazing hoe ruim ie is van binnen. Dat betekent dat ie zijn grootte juist wel goed verbergt….
n54coupe zegt
Nee dank je. Ik vind de verstelling van de schokbrekers nu wel prettig. Op de stand Normaal is mijn vrouw erg tevreden, en als ik er echt mee wil boenen dan is stand Sport meer dan genoeg. Sport+ maakt het geheel al te bonkerig soms. om dan ook nog 50mm travel in te leveren op de schokbrekers lijkt me niet handig. Tenzij je er alleen voor de show mee rijdt en op trackdays. Maar voor de daily driver graag de originele shocks. Ik had naar de BBS velgen gekeken voor de winterset, maar de originele gesmede Hyundai velgen waren goedkoper dat de flowforged BBS set. Dus ook die niet. Niks mis met de originele velgen. Zeker niet als je de inzetstukken eruit haalt