De Duitse autofabrikant wast zijn handen in onschuld.
Commotie in de (Duitse) media naar aanleiding van een grote publicatie in Spiegel. Volgens de krant zouden de Duitse autofabrikanten diverse keren bij elkaar zijn gekomen. Niet om koffie te drinken, maar om te praten hoe om te gaan met strenge emissietests.
BMW kwam al eerder met een antwoord over de vermeende kartelafspraken en nu komt ook Volkswagen met een statement. De Volkswagen Groep zegt geen commentaar te hebben op de publicaties. Wel stelt het concern dat het meer dan normaal is voor autofabrikanten om bijeen te komen.
The Volkswagen Group has no comment to make at the present time on details of these issues or on speculation which has among other things become the subject of public debate. As a general principle, discussing the feasibility as well as the standardization of technical solutions and safety standards with respect to new technologies where regulatory approaches are still pending is in many instances necessary and valid. Furthermore, as a general principle Volkswagen works very closely with the authorities in a spirit of cooperation and trust.
Volgens het concern kunnen bijeenkomsten helpen met de kwaliteit van een product. “Innovatieve oplossingen worden gezamenlijk sneller ontdekt dan individuele onderzoeken. Dit zorgt uiteindelijk voor een lagere kostprijs”, aldus Volkswagen.
Fotocredit: VW Arteon via @allesmetturbo op Autojunk
tymo zegt
“cooperation and trust”
Haha. Die Duitse humor toch.
rob636 zegt
@tymo: duitsers maken geen grappen
vonklausenburg zegt
En Volkswagen/VAG vertrouwen we ook alweer omdat?
gilettelubbers zegt
@vonklausenburg: het precies hetzelfde is als alle automerken?
rufctr01 zegt
@vonklausenburg: omdat hun uitstootcijfers ook eerlijk waren….
gilettelubbers zegt
@rufctr01: dat zijn ze van geen enkele autoproducent
simonferrari zegt
Wel een belachelijk mooie auto die Arteon.
Dutchdriftking zegt
Waar rook is….
2wheeler zegt
@dutchdriftking: is een Audi olie aan het verbruiken…
MoeWat zegt
@2wheeler: Hahahah
munchburg zegt
@2wheeler: Of een lekkende EGR koeler van een 1.2/1.4 TSI
bennieokkels zegt
@munchburg: 2011 belde, wil zijn grap terug.
sr20det zegt
@munchburg: of een brandende Ferarri 458.. zo kun je door blijven gaan.
speedie zegt
Inderdaad, het antwoord van VW is een excelente reactie op verdachtmakingen die kant nog wal raken :) In ALLE industrietakken worden onderlinge afspraken gemaakt. Dit leidt tot standaardisatie. Denk aan de VHS video recorders vele jaren geleden uitgebracht door JVS en uiteindelijk als algemene standaard aanvaard door andere fabrikanten als Sony, Philips enz . Zo zijn er 1000-den voorbeelden.
kniesoor zegt
@speedie:
Qua dat laatste : krek zo is ’t. Dit soort overleg is overigens wel aan spelregels gebonden. De vraag hier is dus of die spelregels voldoende in acht genomen zijn. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen, ga er vooralsnog van uit, dat dat het geval is.
dieselkameel zegt
@speedie: De videobanden hebben met de porno industrie te maken, wanneer die gasten kiezen op wat voor formaat hun films komen wordt dat het gangbare formaat in de hele filmbusiness, denk hierbij idd aan het VHS verhaal en aan de HD dvd vs Blu-ray.
stfu zegt
Ik vond het sowieso wel opvallend dat bij die 1.6 diesels van een paar jaar geleden ze allen EXACT genoeg CO2 uitstootten en allemaal zo rond de 105 pk hadden.
FB_10203609290468525 zegt
Ik waag er een voorspelling aan. De beschuldigingen van kartelvorming zijn een fopschandaal, bedoeld om de reputatie van autofabrikanten na de sjoemelsoftware weer wat op te krikken.
jeroenwz zegt
Dit is antwoord 1.
Wanneer het niet stand houdt wordt antwoord 2, een klassieker!, van stal gehaald:
“Ich hab es nicht gewusst”.
achmedvw zegt
Ik ben eens met VAG
arteon is mooie auto, BMW gaat huilie huilie doen, koopt vag=Audi=porsje
Sneller dan BMW en alfa
Vanquish zegt
@achmedvw: Welterusten, morgen misschien wat minder van dat spul innemen? ;)