Weet u nog, hoe Tesla met veel bombarie twee jaar geleden zijn accuwisselstation presenteerde? Daar wordt inmiddels niet meer zoveel gewisseld.
Bij wijze van experiment liet Tesla in 2013 zien hoe de accu van de Model S in luttele minuten kon worden geswapt voor een volle leenaccu (op de terugweg dien je hem namelijk weer om te wisselen voor je eigen accu). Dat leidde in december vorig jaar tot het eerste operationele accuwisselstation van de EV-maker in Californië. De bouw kostte zo’n 500.000 dollar en de prijs voor een accuswapje werd op 40 dollar gezet. Voor het terugplaatsen van je originele accu wordt nog eens 40 dollar gerekend.
Klein nadeel: bijna niemand bleek er zin in te hebben. Op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Tesla (video) gaf voorman Elon Musk te kennen dat Tesla-rijders helemaal niet zitten te wachten op het wisselen van hun 800 kg wegende accu’s. Voor het bètaprogramma werden initieel 200 Tesla-rijders in Californië uitgenodigd, waarvan er slechts 5 gebruik hebben gemaakt van de wisseldienst. En allemaal slechts één keer. Elon zei hierover:
“It’s just, people don’t care about pack swap. The Superchargers are fast enough that if you’re driving from LA to San Francisco, and you start a trip at 9 AM, by the time you get to, say, noon, you want to stop, and you want to stretch your legs, hit the restroom, grab a bite to eat, grab a coffee, and be on your way, and by that time, the car is charged and ready to go, and it’s free. So, it’s like, why would you do the pack swap? It doesn’t make much sense.”
Fair point. Het swappen van een accu kan handig zijn voor de Tesla-rijder met haast, maar vrijwel iedereen kan prima met het alternatief uit de voeten: de gratis Superchargers waarmee je accupakket in een half uur voor zo’n 80 procent wordt volgegooid.
Elon, nooit te beroerd om meteen duidelijkheid te verschaffen, gaf daarom direct aan dat er naast het huidige wisselstation in Harris Ranch – op de route tussen Los Angeles en San Francisco – geen extra wisselstations bijkomen. Het experiment heeft gefaald. Net als dat wisselgedoe op Schiphol van Better Place enkele jaren terug, dat na een klap subsidie op de fles ging.
Accu’s wisselen, het gaat gewoon niet gebeuren.
knipperlichtje zegt
Ik zou het zelf helemaal geen fijn idee vinden om mijn accu te verwisselen. Ik lever de accu in waar ik voor betaald heb en krijg een tweedehands accu van een ander terug. Dat voelt al niet goed. Daarbij weet je niet hoe het zit met de staat van de accu die je terugkrijgt.
hplh zegt
@knipperlichtje: je moet vervolgens wel weer je eigen accu op klmen halen.
Vrij logisch dus dan het systeem niet werkt.
gop1 zegt
@knipperlichtje: Anders lees je het artikel even, of als dat te moeilijk is, de eerste paar regels.
knipperlichtje zegt
@gop1: het ging meer over accu’s wisselen in het algemeen, bij de manier van Tesla speelt het afgeven van de eigen accu natuurlijk niet.
Jipp zegt
@knipperlichtje: geef gewoon toe dat je alleen de kop van het artikel las…
knipperlichtje zegt
@jipp: jazeker, ik typte gewoon gelijk wat ik vond van accuwisselstations. Dat tesla het net wat anders doet is dan weer een beetje jammer ;)
spidermann zegt
Waarom ben ik niet verbaasd ;-)
Dutchdriftking zegt
Ik snap nog altijd niet waarom de grote tankstations hier niet op in springen. Voor weinig je accu laden of wisselen. Er komt een dag dat niemand de benzine tenslotte nog nodig heeft…..
hplh zegt
@dutchdriftking: zie het bovenstaande artikel.
Daarom dus.
toniominestrone zegt
@dutchdriftking: keep dreaming!
C220AMG zegt
@dutchdriftking: zo’n vaart zal het allemaal niet lopen denk ik. Ontwikkelingen gaan door, niet alleen op accu gebied maar ook nog steeds op ’t gebied van de verbrandingsmotor en fossiele brandstoffen. Op dit moment wordt de lucht in grote steden al gezuiverd door auto’s met moderne ice’s. Daarnaast is er al 30 jaar het bericht dat over 30jaar onze fossiele reserves op zijn. En mocht het ooit zover komen, dan zijn er wel methoden om toch brandstof te maken. bv vol synthetisch, uit papierpulp, etc.
Ik snap wel dat tankstations niet heel groot inzetten op elektro.
BaRa zegt
@C220AMG: “lucht gezuiverd door moderne ICE’s”. Natuurlijk. Want dat is wat er gebeurt bij de onvolledige verbranding van koolwaterstoffen met additieven en onzuiverheden, in een variabel belast systeem als een verbrandingsmotor. Ze zuiveren de lucht.
mashell zegt
@BaRa: Ze zuiveren de lucht wel degelijk. De lucht die andere voertuigen met vuilere verbrandingsmotoren hebben uitgestoot en in een andere voertuigen met moderne schonere motoren wordt ingezogen geeft een schoner resultaat aan de uitlaat als aan de inlaat. Maar als je met een hypermoderne verbrandingsmotor een stad met alleen electro auto’s inrijdt ben je natuurlijk wel gewoon de lucht aan het verpesten. De verbrandingsmotor heeft daarom in stedelijke gebieden ook geen toekomst meer. De ICE (dat is een electrische trein, weer wel).
rolov zegt
Wat ik mij altijd afvraag met die laadstations: kost het geld die palen of kan je gewoon inpluggen? En zo ja wie betaald die stroom dan?
ukbob zegt
@rolov:
Simpelste antwoord mogelijk:
– Tesla superchargers zijn altijd gratis te gebruiken voor tesla rijders
– andere oplaadpalen kosten altijd geld, afh van locatie en vooral laadsnelheid.
Mbt tot dat laatste;
Even ‘snel laden’ langs de snelweg kan zomaar tig keer duurder zijn dan thuis je EV opladen
rolov zegt
@ukbob: ok thanks. Ik zie ze altijd staan maar heb er nog nooit in een gereden of ingeplugd.
dillon zegt
@rolov: Ik wiist niet dat de laadpalen ook bereden konden worden… =P
phevtreb zegt
@ukbob: voor de model S 60kwh (de goedkoopste versie dus) is het laden niet gratis.
Jipp zegt
@rolov: de kosten van het laden zijn afhankelijk van de serviceprovider en eigenaar van de paal. Zo kan het zijn dat je bijv bij palen van the new motion zo word opgelicht met incheck kosten etc als je een pasje van een andere aanbieder hebt terwijl je bij een andere paal weer bijna gratis laad..
galverink zegt
Het had veel te maken met de extra ZEV credits die de battery swap opleverde. Lang verhaal…
http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-04-04/tesla-to-get-fewer-eco-credits-as-california-tweaks-rules
widodh zegt
@galverink: ik wilde het net zeggen! Dat is de enige reden dat ze hier mee bezig gingen. Slim gedaan!
kempenaer zegt
Die Musk die praat over die accuwisselstations alsof het iemand anders zijn idee en beslissing was om ermee te beginnen. Beetje vreemd dus.
kempenaer zegt
Actieradius en laadtijd blijven voor veel mensen obstakels om tot aankoop over te gaan.
ecrent zegt
Ik zag er vanaf het begin niet zo veel in… Waarom zou je zoiets ingewikkelds als een accu wisselen willen doen als je zeer snel kunt opladen? Die techniek van het laden zal alleen maar beter/sneller worden.
pesu zegt
Lijkt me een idee waarvan je van te voren weet dat het niet succesvol wordt. Daar dachten zij blijkbaar anders over en dat is maar goed ook. Soms moet je fouten maken en daarvan leren.
Vind het tof hoe mr. Musk altijd open kaart speelt en direct is. Schept veel vertrouwen.
chimaera zegt
Voor €40,- tank ik mijn diesel ook vol…
Arnoud zegt
@chimaera:
Een TVR Chimaera op diesel? ?
chimaera zegt
@Original_Arnoud: Haha, daar moet helaas peperdure ’98 in.
RutgerK zegt
Het wisselen van een accu is vergelijkbaar met het wisselen van je gastank. Als er genoeg in omloop zijn hoef je natuurlijk niet je eigen accu terug te wisselen. Je krijgt gewoon een nieuwe volle accu en accu’s die niet meer goed zijn haal je uit de cyclus.
Je kan hier eigenlijk alleen wat zinnigs over zeggen bij grote aantallen en niet met één station.
Wat het wel zegt is dat die ‘range anxiety’ nogal overdreven door degene die niet elektrisch rijden. In de meeste gevallen kan je dus prima uit de voeten met de range en is een half uur laden niet onoverkomelijk. Dat moet toch ook aan het denken zetten. Voor Musk is dit dus ook geen nederlaag maar juist een bevestiging dat hij op de goede koers zit.
Enige wat ik niet helemaal begrijp is dat Tesla juist iemand vanuit de Formule 1 heeft aangetrokken (team weet ik niet meer) die heel veel ervaring heeft met het organiseren van pitstops. Het vermoeden was dat hij is aangenomen om juist de logistiek van het wisselen an accu’s verder te verbeteren.
pesu zegt
@RutgerK: Een dergrelijk persoon kan natuurlijk breder worden ingezet.
Technisch gezien is het in de pits gewoon zoveel mogelijk energie overplaatsen in een zo kort mogelijke tijd. Iets wat ze bij Tesla ook graag willen.
pramm zegt
@RutgerK: Wat je zegt over de range anxiety blijkt dus inderdaad te kloppen. Met een auto waarmee je 350 a 450 km op een volle lading kan rijden en met een voldoende dekkend netwerk aan snelladers en laadfaciliteiten thuis en op het werk, is een batterijwisselstation blijkbaar overbodig.
Indien het doel van deze pilot was om te bekijken in hoeverre batterijwisselstations door gebruikers worden gewaardeerd, het de verkopen van Tesla een boost kan geven en of deze rendabel zijn, dan is het een geslaagde pilot met als antwoord, Nee, we moeten voorlopig maar niet meer investeren in batterijwisselstations.
purepet9000 zegt
Komop, waar blijft het nieuws over waterstof?
laurensk zegt
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom niemand experimenteert met het wisselen van accu’s in een soort kringloopsysteem. Net als met gasflessen.
1. accu is thuis of ergens anders op te laden
2. accu leeg terwijl odw? Dan wisselen bij de pomp voor een volle.
3. Losse accu wordt door pomp opgeladen.
4. Losse accu wordt door volgende klant weer meegenomen.
Waarom men dit niet wil is voor mij een volstrekt raadsel. Zodra dit fatsoenlijk kan, rij ik elektrisch. Eerder denk ik niet.
pesu zegt
@laurensk: Zou inderdaad kunnen.
Maargoed, een heel netwerk aanleggen voor 800kg wegende accu’s of voorlopig hier en daar en laadpaal en meer besteden aan de ontwikkeling in accutechniek.
In dit geval kun je beter meer investeren in de techniek, ze kunnen nu al binnen een half uur 80% opladen. Een paar ontwikkelingen verder en in de tijd dat jij je koffie bij het laadstation op hebt is ie al weer vol.
pramm zegt
@laurensk: Daar is wel degelijk mee getest (betterplace).
De reden dat Tesla er in deze pilot van uit ging dat je de eigen batterij weer wil ophalen, is dat de 85 kWh batterij in de Tesla zo’n beetje het duurste onderdeel is. Nu heb je net een nieuwe auto met een batterij in nieuwstaat. Vervolgens ga je wisselen en krijg je een batterij terug van de persoon voor je met een 5 jaar oude batterij.
centho zegt
Hoeveel electrische autos zijn er ueberhaupt?
Is investeren nu (nog) niet eerder stimuleren?
pramm zegt
@centho: Er zijn in Nederland momenteel ruim 8.000 volledig elektrische auto’s en 45.000 plug-in elektrische auto’s. Dus ten opzichte van het totale bestand aan auto’s is dat peanuts, maar als je kijkt naar de maandelijkse verkopen, is het ineens wel meer dan 5%.
audirs3 zegt
Kleine nuance voor het artikel: alleen 50 Tesla rijders werden uitgenodigd voor deze swap, of een vast tijdstip. Hiervan waren maar paar rijders die dit wilden doen. Maar hierdoor was het gedoemd te falen. Moet je voorstellen dat je voor al je tankbeurten een afspraak moet maken. Dat werkt natuurlijk nooit.
audirs3 zegt
@audirs3: sorry, waren 200 invites, waarbij slechts 5 personen geïnteresseerd waren om voor $60 op een vast tijdstip de accu te wisselen. Terwijl normaal opladen gratis is.
mrrallycross zegt
Goed idee, niet echt handig als je je eigen batterij weer op moet halen