Het CJIB deed de afgelopen maanden goede zaken.
In mei, juni, juli en augustus van dit jaar zijn liefst 3.394.868 (zeg maar 3,4 miljoen) verkeersboetes uitgedeeld. Da’s natuurlijk al geen cijfer om trots op te zijn, maar het wordt nog erger. In dezelfde periode in 2015 werden namelijk “slechts” 2.759.826 (maak daar 2,8 miljoen stuks van) boetes verstuurd.
De meeste prenten werden uitgedeeld voor snelheidsovertredingen. Dat waren er in de afgelopen vier maanden namelijk 2,9 miljoen. Zulks was ook het geval op de headerfoto, waar je kunt zien hoe bad boy autoblogger op de vingers werd getikt wegens te hard rijden. @rubenpriest kan er trouwens ook wat van.
Verder zijn 3,3 miljoen overtreders gesnapt dankzij kentekenregistratie en waren bijna 110.000 personen het bokje na een staande houding. Dat laatste cijfer is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, maar toen waren de politiemannen en -vrouwen van ons land meermaals aan het staken.
Het aantal boetes naar aanleiding van trajectcontroles nam iets toe, dat waren er in de afgelopen vier maanden ruim 880.000 tegen 716.000 stuks in dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft er weer mee te maken dat een aantal trajectcontroles dit jaar zijn ingeschakeld, terwijl ze vorig jaar niet operationeel wagen wegens werkzaamheden.
peug206 zegt
Nog niks… *klopt hem af*
Snap het niet… flitsmeister en zoveel keuze en dan nog geflitst worden….
dailydriver zegt
@peug206: wat dacht je aan stress, werkdruk. Te lang doorwerken zonder rust en tijdsnood. Zomaar wat dingen die onbewust voor een bekeuring kunnen zorgen. Dan ontgaan je gewoon dingen in Uw directe omgeving.
peug206 zegt
@dailydriver: maar dan kun je je de vraag stellen of je nog wel in staat bent om te rijden.
Voorbeeld: vanochtend zag ik iemand in zijn phev ontbijten met kwark, en de hele mikmak. Ondertussen rijd meneer 150, bumperkleven bij zijn voorganger, en op zijn telefoon kijkend.
Ben je dan nog capabel om te rijden of niet… werkdruk is zeer hoog inderdaad maar kan iemand het aan of niet
olivier420 zegt
@peug206: Dat heeft niks te maken met werkdruk maar met prioriteiten stellen. Die 5 minuten kwark eten kan ook gewoon thuis door 5 min korter te douchen, schijten, slapen of het vrouwtje aanduwen.
wimco zegt
@olivier420: het gaat tenslotte om jou plezier en niet dat van haar… beetje egoïstisch vind ik… zielig vrouwtje
fanboy zegt
@wimco: Het lijkt in het rijtje te staan van dagelijkse verplichtingen, dus misschien moeten we zeggen: zielig mannetje?
dutchneon zegt
@olivier420: nee hoor, ik eet ook vrolijk mijn yoghurt in de auto, dan wel met 100 op de cruise en distance control aan….. maar uiteraard zijn er hier weinig mensen op AB die het druk hebben!
Werk zelf anderhalf x fulltime en hebtwee kinderen, mijn vrouw werkt ook vijf en halve dag. Dat betekend dat ik ‘savonds als de kids naar bed zijn, vaak nog tot een uurtje of 10 werk, daarna nog wat klus of voor mezelf doe in de garage met de 2 hobby auto’s of tv aanzet. dan om 12 naar bed ga en om half 6 er weer uit ga, de kleinste op gang help en snel in de auto spring rond kwart over 6. Als ik dat eten ook nog thuis ga doen, zijn er weer honderd dingen om de oudste naar school te krijgen en sta ik vol in de ochtendspits…..
Je zal het niet geloven maar zo zijn er meer mensen in nl, die op die manier proberen het gat te dichten wat de belastingdienst slaat aan elk einde van de aangifteperiode…..
audirick1995 zegt
@dutchneon: niet links rijden, niet tehard rijden,juiste afstand houden op je voorganger. Aan komen is belangrijker dan op tijd komen is mij geleerd!
dutchcourage86 zegt
@peug206: Die PHEV rijders durf ik wel vaker te betichten van het niet actief bezig zijn met autorijden.
flos zegt
@dailydriver: dan moet je gewoon niet in de auto stappen vindt ik. Niet veilig voor jezelf en andere op de weg.
dedon zegt
@flos: Wat een onzin. Als dat echt gedaan zou worden zou het ineens wel heel erg rustig op de weg zijn. Dit is gewoon onze maatschappij.
peug206 zegt
@dedon: en daardoor staan we dagelijks in de file. Omdat 1 persoon het te druk heeft met iets anders als autorijden. Ik ga geen heilig boontje spelen, en bel ook (handsfree) maar dan is mijn concentratie al minder. Kun je je voorstellen dat je moet invoegen en ondertussen nog even een hap kwark eten, of toch nog even die laatste mail lezen? En daarmee pak je dus de andere 1000 die achter je rijden… want je moet harder remmen dan nodig, en ga zo maar door.
Bedankt namens heel filerijdend nederland!
Orichy zegt
@dailydriver: Als je uiteindeijk op een dag niet op het werk, of nog erger, niet thuis komt, door jouw gedrag zo te handhaven, dan heb je niets, sta je met lege handen en kun je niet meer genieten van dat, waar je zo hard voor gewerkt hebt.
Heb je alleen maar gehuil, van hen die je zullen missen, dat lijkt mij geen prettig weetje, maar gelukkig, denk jij daar niet aan.
Het is inderdaad een kwestie van prioriteiten stellen, keuzes die je kunt verantwoorden, naar jezelf en naar je naaste omgeving.
Mij maakt het tot zover niet veel uit. alleen hoop ik, dat je het je eigen familie aandoet en niet dat van mij, of een ander.
Laatste 10 jaar 1 boete voor parkeren zonder kaartje en die is van vorige jaar. Risico van het vak en vaak genoeg gratis geparkeerd, om het eruit te halen.
Ook ik rijd wel eens te hard, maar weet precies wanneer, waar en hoe hard te veel, je bewust zijn van de risico’s is één en de andere rede voor mij, is de verantwoordelijkheid nemen, over eigen daden, alles beheersbaar en meestal binnen de regels. Omdat hardrijden nu eenmaal geen garantie is, voor het eerder op de bestemming aankomen. Goed anticiperen, vooruit kijken en vooruit denken, helpt je veel verder vooruit en je doelen te bereiken.
E550 zegt
@peug206: flitsmeister werkt niet 100%. Vaak genoeg mee gemaakt dat hij een onjuiste maximum snelheid weergaf. Zelfs op de A2 met traject.
ontploffer zegt
Goed bezig jongens, de belasting kas weer goed gespekt! Ome koos zal echter minder trots op jullie zijn…
MARS zegt
Mooi zo, aanpakken die snelle criminelen..
lekbak zegt
Goedzo. Tuig van de richel wat wel 5 km te hard rijdt op de snelweg! Levensgevaarlijk!
Gelukkig ben ik alweer een jaar of drie boetevrij. In Nederland dan, die pretprent uit Duitsland tel ik niet mee want die heb ik toch niet betaald.
viezefreddyw zegt
@lekbak: En ook al betaal je hem wel. Je lacht je de ballen uit je broek zo laag zijn die bekeuringen.
lekbak zegt
@viezefreddyw: jep. Ik had oprechte pret. 6 km te hard, bergaf de bbk in. Uit laten rollen mocht daar blijkbaar niet. Was nog geen twee tientjes geloof ik. Bij een herinnering had ik wel betaald maar ik ben het papiertje kwijt.
jordydeknecht zegt
@lekbak: pretprent +1
flos zegt
@lekbak: idd tuig, 5 km lang, te hard rijden op de snelweg! Wanneer worden deze vlegels eens aangepakt, straks rijden ze nog eens 5 km of misschien wel 10 km lang te hard op de snelweg. Waar gaat dat stoppen!?
;p
mout zegt
Da’s ongeveer een gemiddelde van 1 boete per burger per jaar!
Burger, van nog in de luiers t/m opnieuw in de luiers.
axietaxie zegt
@mout: jij hebt een vreemde rekenmachine
gwnbmw zegt
@mout: hoe krijg de dat voor mekaar? 3,4 x 4 (ik gok dat je het zo uitrekent) = 13,6. dan mis je er nog 3,4. als een jaar 15 maanden zou duren, dan heb je gelijk. maar een jaar duurt maar 12 maanden…
FlighTom zegt
@gwnbmw: ohja, want alle 18miljoen nederlanders hebben een rijbewijs. Ga maar uit van zo’n 70% van die 18miljoen inwoners. Kom je zo maar op 12-13miljoen boetes per jaar.
gwnbmw zegt
@flightom: lees potverredikkie nou is! hij zegt: “Burger, van nog in de luiers t/m opnieuw in de luiers.”
baby tot en met bejaard. dat is 17 miljoen (geen 18, niet zo snel)
godofracing zegt
Valt mij mee, heb de laatste tijd juist niks gehad :)
desjonnies zegt
Voer voor moralisten, die eigen sculd dikke bult roeptoeteren, omdat iedere kilometer sneller dan 110 in hun versleten bolide een kakafonie aan bijgeluiden oplevert en de resonantie en onbalans dusdanige vormen aannemen dat dames spontaan klaarkomen.
Meanwhile kun je in mijn wagen bijkans fluisteren bij 160, zuigt hij zich aan de weg vast en stroomt het bloed uit je hersenpan, zo hard kun je door ‘virages’ rossen. . …
Dus stuurt Koos af en toe een bedelbrief in een poging om onze giga toegenomen begrotingstekort enigszins re beteugelen………..
Met 7 Euries administratiekosten, wanf zelfs dat kunnen de schatten zelf niet in de gand houden!
Legale flessentrekkerij, me wou dat ik zelf zo’n camera mocht exploiteren !
dawwg zegt
@desjonnies: Het is al 9 euries geworden; blijkbaar betekent minder papier en meer digitalisering ook meer overhead bij de roverheid….
pinut187 zegt
@dawwg: ja meer bonnenkloppers, tiepmiepen en een blik vol met IT nerds om het systeem draaiende te houden en te voorzien van allerlei nuttige updates..
aquila2003 zegt
@pinut187: jij snapt het! ;)
gwnbmw zegt
@desjonnies: comment van het jaar materiaal hier! de 1e zin…
Orichy zegt
@desjonnies: Maar als je bewust te hard rijdt, omdat dat met jouw auto nu eenmaal makkelijker gaat, zeg ik, succes! Mekkeren over van alles is altijd makkelijk, hoop dat je er later wat van overhoudt, om fijn van te kunnen leven en dat niet een ander dat kan, of moet doen.
rutger97 zegt
Ik zit nog steeds te wachten op een bekeuring. Hier autobloggers die flitsers weten te staan op de provinciale weg van Rotterdam naar Gouda.
jpoers zegt
Sorry, mijn schuld. 2 weken geleden nog eentje voor 6 km te hard. Had totaal geen haast alleen het bordje 100 gemist. Het verschilt ook gewoon te veel. 130/120/100/80….aaahh
borrelnoot zegt
Flitsmeister en Flitsnav van Flitsservice.nl naast elkaar aan. Rij al 5 jaar boetevrij met 40 a 50k km’s per jaar. En rij bepaald niet kinderachtig. Hoe je met de apps van tegenwoordig nog steeds boetes kunt scoren is me echt een raadsel.
inoh zegt
@borrelnoot: Same here, maar dan alleen Flitsmeister. Begrijp het gewoon echt niet. Sowieso al niet met al die boetes in de trajectcontroles. Daar rij ik bijna altijd als ‘snelste’ (stel in mijn auto max. in op 88/109/129/138). Waar komen in hemelsnaam al die boetes vandaan? Daarnaast zijn boetes bij staandehoudingen gewoon echt een keuze, buiten een keer dikke pech als je met een lasergun op een lege weg wordt gepakt, echt best moeilijk voor elkaar te krijgen. Ze zetten je op wegen waar 70 en harder is toegestaan gewoon niet aan de kant als je op je teller tot 20 km/h over de limiet rijdt.
azmo83 zegt
@inoh: Heh, mijn maxima liggen net 1km lager.. Durf je dan ook 89, 110, 130 of 139 ? :)
@autoblog, maak hier eens een topic over? “hoe hard durf jij door de trajectcontrole?”
inoh zegt
@azmo83: Zou technisch gezien net kunnen: met 138 is het geijkt 134 gemiddeld, en dan heb je nog wat speling als hij hem van een heuveltje af wat harder door laat rollen. Is wel fijn om te weten wat je echte limiet is. Elke keer in de trajectcontrole zit iedereen op vijf meter van elkaar met 99 op de teller. Nu rij je net sneller en veiliger.
horza zegt
En nu ben ik ook wel heel benieuwd wat de gemiddelde overtreding was… Hoeveel te hard rijden we met z’n allen?
janmetdelangeachternaam zegt
Al een jaar m’n rijbewijs en nog nooit wat gekregen, best verrassend
rob5nismo zegt
Fout parkeren 99 boete waarvan 9 administratie kosten
mijndochters zegt
@rob5nismo: hier ook
sjoerdreverda zegt
Met een dikke 100k km per jaar voor de baas (ik ben tester van auto’s) kom ik gemiddeld op één bekeuring per maand. Soms rijden we ze zelfs bewust (gaat bijv. de navi piepen als je te hard op een flitskast afrijdt?). Privé rijdt ik nog eens 40k per jaar en heb ik er ongeveer één per jaar. Meestal lullige bekeuringen, soms dikke.
Voor mijn werk is het vaak gewoon ge mieren neuk. mdat ik met proto’s rijdt wordt ik geregeld aan de kant gezet. Jonge gozer in een nieuwe auto van >80k op Franse platen in Rotterdam. 1 + 1 = 2 –> Drugsrunner. NOT! Als je de verkeerde agent hebt dan gaan ze gewoon zoeken naar redenen te kunnen schrijven. Wel altijd een leuke uitdaging voor oom agent om de brieven van het Franse ministerie van BuZa te lezen en te begrijpen. Heb al meermalen gehoord: ‘Het zal wel goed zijn’ of ‘Ik snap er geen hout van, wat staat hier??’.
aquila2003 zegt
@sjoerdreverda: vind je t echt zo gek dat je daar voor aan de kant wordt gezet? Toen ik een dikke bak reed had ik dat ook regelmatig, kreeg dan juist t gevoel dat ze het werk wel eens serieus namen, ipv makkelijke bullshit boetes te strooien.
sjoerdreverda zegt
@aquila2003:
Nou als ik een keer op zaterdagavond R’dam in rijdt dan sta ik 3-4 keer stil voordat ik in het centrum ben. Goed bedoeld maar ik ben er goed zout van. En het eerstvolgende stoplicht wordt ik weer omcirkeld door van die rotventjes die alles proberen te verkopen. He monsieur. Achetez cocaine? Buy amphetamine? Good price from me man. Pfff… Pak die gasten dan.
Dutchdriftking zegt
Zit er helaas ook eentje van mij bij. Ach gemiddeld 1 bon per jaar is toch niet slecht?
wolfssjrd zegt
Ben benieuwd. Zaterdag misschien geflitst geworden voor door rood rijden. had in eerste instantie groen, maar toen ik langs de stopstreep wilde rijden besloten een paar jochies met petjes en 2 fietsen over te rennen. Vol in de rem moeten gaan en een ongeluk net kunnen voorkomen. toen ik weer door kon rollen zag ik in mijn ooghoek al een rood licht verschijnen… ben benieuwd of er deze week iets op de mat valt ja of nee. Klote jongeren
aquila2003 zegt
Rijden met telefoon in hand. Motoragent, 230 boete. Mooi man.
ardonjr zegt
@aquila2003: Dan ben je ook gewoon lomp. Een houder voor je telefoon kost nog geen 2 tientjes tegenwoordig. Zet je het ding op luidspreker.. klaar is kees.
aquila2003 zegt
@ardonjr: waarom? Ding ligt naast me op de stoel. Keek alleen ff wie mij belde, nam niet op of weet ik wat. Best hoor dat het excuus is dat ze niet kunnen onderscheiden wat je met je telefoon precies doet wanneer je m in je hand hebt, maar om dan te beweren dat de boete zo hoog is omdat het feit zo gevaarlijk is… Net zo gevaarlijk als door rood rijden zeker? Alsjeblieft ;)
lincoln zegt
Ook toevallig .. Het aantal hoog opgeleidieers stijgt ook explosief ..
Echt heeeeel toevallig ..
Dev zegt
En @Autoblog, is het dan ook echt veiliger in Nederland geworden dankzij die boetes?
dedokter zegt
Ik heb mijn bijdrage ook weer gedaan a50 Zwolle Arnhem vmax 100 ik reed 110.
Sorry.
620henk zegt
Heb ook geholpen. Na 1,5 jaar bekeuring vrij de eerste. Na correctie 6km te hard dit op een zondag ochtend met een mooie lege snelweg.
renejansie zegt
@autoblog. Willen jullie de cijfers van de niet werkende trajectcontroles die nu wel weer aanstaan opzoeken en die corrigeren in het stuk. Verder staakte de politie vorig jaar ook. Als jullie die cijfers meteen in de correctie meenemen krijg je namelijk een reëel beeld. Dus wat is het nu? Meer boetes dit jaar of vorig jaar een gelukje?
timtag zegt
Welkom in Nederland, we luisteren je elke dag af, je betaald btw op btw, als je iets te hard rijd straffen we je enorm, als je een foutje maakt straffen we je enorm, je mag geld verdienen maar daar wil ik std. De helft van hebben.
Have a great day, we will