Tweewielers winnen aan populariteit, want de verkoop van motorfietsen in Nederland laat een stijgende lijn zien.
Sterker nog, niet eerder werden er in Nederland zoveel motorfietsen verkocht in een eerste halfjaar. Namelijk 9.383 nieuwe motorfietsen vlogen, nou ja niet letterlijk hoop ik, over de toonbank in de eerste zes maanden van 2021. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Dat is het hoogste aantal sinds 2009.
Motorfietsen in Nederland
Dat betekent ook een verkoopstijging van 9 procent in vergelijking met dezelfde periode, een jaar geleden. Inmiddels zijn er bijna 770.000 motorfietsen in Nederland. De grootste klapper vond plaats in de maand april. Toen werden er 36 procent meer motorfietsen verkocht in vergelijking met dezelfde maand in 2020. Men wijt de populariteit van motorfietsen aan de maatregelen rondom corona. De wens om individueel te reizen is nu eenmaal groot.
Trekken we die lijn met corona nog even door, dan is te zien dat er 20.000 motorfietsen zijn bijgekomen sinds de uitbraak van het virus in maart 2020. Met name het aantal jonge motorrijders groeit. Het aantal jonge eigenaren tot en met 25 jaar is met meer dan 19 procent gegroeid tot 26.462. Het motorbezit daalde juist onder mensen in de leeftijd van 46 tot en met 55 jaar met 3,4 procent. Nog altijd is de groep van 56 tot en met 66 jaar oververtegenwoordigd qua bezit van een motorfiets in Nederland. Namelijk 202.758 mensen in die leeftijdscategorie hebben er een.
De drie best verkopende merken van dit moment zijn BMW, Yamaha en Kawasaki. BMW verkocht 1.511 motorfietsen in de eerste helft van 2021. Yamaha 1.411 en Kawasaki 1.387. De top 5 best verkopende merken bestaat verder uit Honda (995) en KTM (805).
Als het gaat om tweedehands motorfietsen, dan zijn het voornamelijk de bedrijven die de vruchten plukken. De verkoop nam toe met drie procent. Terwijl de onderlinge particuliere verkoop juist afnam met 8,5 procent. 29.447 tweedehands motorfietsen werden in Nederland verkocht via een bedrijf. 46.444 gebruikte motoren wisselden via een particulier van eigenaar.
fanboy zegt
Er zijn hier in de buurt wat leuke rij en toerweggetjes. De mensen die daar langswonen zullen verheugd zijn met dit nieuws :P
Verder lijkt het in deze tijden een redelijk normale stijging te zijn. Op die uitschieters na.
trolololo zegt
@fanboy: de lokale milieu- en lobbyclubs zorgen vanzelf voor een afsluiting specifiek voor motorrijders.
fanboy zegt
@trolololo: Gebeurt dat wel eens? Heb dat nog niet gezien. Zou soms wel een uitkomst zijn eerlijk gezegd, sommige van die wegen zijn er eigenlijk niet voor gemaakt, en dan bedoel ik vooral de weekend drukte.
baardmijt zegt
@fanboy: Ja, dat gebeurt. O.a. bepaalde trajecten van de Lekdijk zijn in het weekend verboden terrein voor motorrijders. Ik vond het zelf wat ver gaan. Ik snap best dat hele groepen minder sociale motorrijders die het heel normaal vinden om met een aftermarket uitlaat zonder dB-killer rond te rijden bijzonder irritant zijn als je aan zo’n traject woont. Maar solo rijders die met een originele uitlaat rijden en een beetje rekening houden met de andere verkeersdeelnemers zouden geen probleem moeten zijn. Regelmatig stevig handhaven op overtreders lijkt mij persoonlijk eerlijker, maar dat kost meer mankracht en die is er niet. Als je alles gaat verbieden wat hinderlijk kan zijn moet je de dijken ook afsluiten voor groepen wielrenners. En voor kinderen onder de 16. Herten. Vrouwen zonder deodorant.
fanboy zegt
@baardmijt: Ja dat is lastig. Op de weggetjes die ik bedoel wordt niet eens heel hard gereden, daar zis het meer het toeren. En als genoeg mensen dat doen wordt het lawaaierig.
Zelf heb ik hier de enkeling of die met zijn tweeën de boel lekker open trekt. Wat ik wel snap maar dat hoor je echt kilometers ver. Dat zijn de luidere motoren, waarvan een deel nog origineel.
trolololo zegt
@fanboy: niet alleen de lekdijk, nu ook de zuiderdijk, NH.
elemento zegt
@baardmijt: idd. Maar die irritante racefietsers die met zn 4 rijden en hele weg blokkeren en voetgangers aan rijden wordt er niets van gezegd
mashell zegt
Een voorbij rijdende motor is geen probleem. Het probleem is het kudde gedrag, motorrijders gaan zo graag samen op pad. Met 4, 5, 10, 30…
grandvitara zegt
@mashell: niet helemaal mee eens. Ik woon werkelijk prachtig kleine wegen maar kaars recht. Zonder overdrijven denk ik dat 80% van de motorrijders 80 gaat ipv 60.
MarcoM zegt
@mashell: op zich geen probleem mits men zich maar aan de regels houdt.
Dutchdriftking zegt
Sinds vorig jaar maart twee motoren aangeschaft dus ik ben schuldig. Beiden particulier overigens.
ghost zegt
Gek he….🥴
supertjeduc zegt
Vind het heel vreemd dat je met een legale motor waar je wegenbelasting voor betaald ergens niet mag komen
baardmijt zegt
@supertjeduc: Tja, dat geldt natuurlijk ook voor milieuzones. Mijn halve wagenpark is daar niet meer welkom. Bijzonder jammer, maar het is niet anders.
MrHyde zegt
@supertjeduc, omdat er in NL niet aan handhaving doen.
Als we nu gewoon wat beter en vaker handhaven, haalt niemand het in z’n hoofd asociaal te gaan rijden op zo’n weg, of met een herrie uitlaat te rijden. In plaats daarvan kiezen onze politici ervoor om dan maar een verbod op te leggen, waardoor de goede lijden onder de slechte.
Het ergste, juist de aso’s heb je er niet mee, op z’n best zorgt dit beleid voor een verplaatsing van het probleem, op z’n slechts verandert er niets behalve dat de goeden beperkt worden.
airditude zegt
Net als automobilisten zijn de meeste motorrijders beschaafd aan het genieten van een hobby. Het is een enkeling die het verpest voor de rest. Blijft raar dat de overheid / handhaving in dit geval, alles over een kan scheert ipv gewoon te handhaven. En ja ik ben ook een van de nieuwe motorrijders op de weg 🥳
sabrerator zegt
Zelf ben ik een erg nette motorrijder, althans voor zover je dat van jezelf kan zeggen. Gewoon standaard uitlaten, normaal rijgedrag. En ja, ik trek hem ook wel eens open want daar heb je zo’n ding ook voor. Maar niet waar anderen er last van hebben.
In dorpjes tuf ik zo rustig mogelijk en echt 30 als je 30 mag.
En ik verwens die eikels met brulpijpen naar bijzonder onprettige plekken, want door die gasten wordt mijn hobby verziekt! Ik schaam me soms plaatsvervangend de grond in als ik rustig langs een dijk rij en ik hoor weer zo’n straaljagerpiloot of brulchopper aankomen.
Handhaving graag! Ga met een geluidsmeter op zo’n dijk staan. Zet alles aan de kant en meten! Te luid? Laten staan en eerst in orde maken en die Akrapovic inleveren.
Dikke boete eroverheen en klaar.
Te luid geluid is uit!!
BMW330Ci zegt
@sabrerator:
BMW330Ci zegt
@sabrerator: HR+++ glas doet wonderen. Ook erg gunstig voor het milieu en de portemonnee
RebelwithoutaClue zegt
Wel grappig dat je Akrapovic noemt want dat zijn vaak uitlaten met een Europese goedkeuring. Maar dan halen ze de DB killer eruit en dan gaat het mis.
Ik rij zelf ook met een door Yamaha geleverde Akrapovic uitlaat maar trek nooit het gas open in de buurt van fietsers,dieren en binnen dorpjes.
auto62 zegt
Ik ben ook blij met alle buren die in het weekend gras maaien