We komen in de fase dat bedrijven kopje onder gaan in de coronacrisis. Autoverhuurbedrijf Hertz vraagt faillissement aan.
Het is een zware tijd: de economie ligt op zijn gat. Inkomend geld wordt compleet stopgezet en daarmee zijn er in bijna elk geval meer uitgaven dan inkomsten. Om nog maar te zwijgen over al uitbetaalde investeringen. Kleine bedrijven (neem Spyker) gingen al vrij snel failliet, nu lijken de megabedrijven met megaschulden aan de beurt te zijn.
Hertz failliet
Het autoverhuurbedrijf Hertz vroeg namelijk gister faillissement aan. Het bedrijf had zo’n 17 miljard dollar aan schulden wat steeds net wel of net niet over het randje van terugbetalen zat. Nu de inkomsten compleet stilliggen moest het US Bankruptcy Court ingrijpen. En vis maar ergens 17 miljard dollar vandaan: het schip in gaan leek zo onvermijdelijk.
Niet het einde?
Toch blijven Hertz en hun onderbedrijven Dollar, Thrifty, Firefly, Hertz Car Sales en Donlen gewoon open en running, dat laat Hertz weten. Ook gaat het specifiek om de Amerikaanse tak van het bedrijf. De aparte afdelingen van Hertz in Europa, Australië en Nieuw-Zeeland hebben een eigen management en hebben niks te maken met dit faillissement.
Frisse start
Nu moet dus blijken of het bedrijf interessant genoeg is om te redden. Zelf heeft het bedrijf nog zo’n 1 miljard dollar over om de boel op gang te brengen. Maar vind nu maar eens iemand die even 17 miljard dollar aan schulden kan oplossen. Dan kunnen wij weer genieten van blubberdikke Mustangs.
ericd zegt
Zodra de behoefte om je persoonlijk te verplaatsen zal toenemen, hebben autoverhuurbedrijven natuurlijk weer recht van bestaan. Maar voor nu is stilstand van je kapitaal natuurlijk killing. Ik maak me meer zorgen om de luchtvaart. Zonder vaccin, gaan mensen niet bovenop elkaar zitten in het vliegtuig. Ruimer zitten kost geld. Die 4 miljard die KLM is toegezegd, is weggegooid geld. De hele luchtvaart zal zeker 30-50% moeten inkrimpen. Vergeet de afname en dus bouw van nieuwe vliegtuigen.
knapzuur zegt
De bouw van nieuwe vliegtuigen niet zo zeer, maar er zijn nog al wat luchtvaartmaatschappijen die met ouder spul goedkoper vlogen. Die laatste groep gaat het niet meer redden en andere oudjes zullen versneld afgeschreven worden, en dat is een goed iets.
gummertje zegt
@knapzuur: wat een onzin, ‘oudere’ vliegtuigen hebben goedkopere Total running costs. Na 9-11 werden idd de orders voor nieuwe vliegtuigen uitgesteld/bijgesteld en werd er langer doorgevlogen met ‘oudere’ kisten.
Ps een 2e hands auto is ook veel goedkoper te rijden dan een nieuwe….ivm kosten van de afschrijving.
amauryg zegt
Daar zou ik graag toch eens een bron van zien. Als ik me niet vergis is brandstof verreweg de grootste kost voor een luchtvaartmaatschappij, en zijn nieuwere vliegtuigen toch een pak efficiënter dan die oudere schuiten. Dus fuel is groot deel van TCO, vandaar dat de Ryanair’s en Easyjet’s van deze wereld niet met 30 jaar oude toestellen vliegen. + de vergelijking met restwaarde van tweedehandsauto gaat volgens mij niet op. But correct me if I’m wrong.
sprankel zegt
Fuel was een grote kost maar dat is niet perse de grootste kost. De vergelijking met 2dehands auto’s gaat inderdaad totaal niet op, als je die auto gaat onderhouden zoals je vliegtuig, de aankoopwaarde van je auto zakt diep weg als je iedere 75 000 km je motor moet reviseren. Onderhoud is duur, zeker aan de motoren waardoor toestellen met 4 motoren een lastig te verkopen geheel blijft.
Stilstand is killing, zet een nieuw vliegtuig 6 maanden stil zonder ernaar te kijken en het is zo goed als economisch total loss omdat je het zo goed als helemaal uit elkaar mag gaan halen. Dan is het gewoon winstgevender om het als scrap te verkopen.
Wat ook een rol speelt, hoe gemakkelijk is het om piloten te vinden die gecertificeerd zijn op dat type vliegtuig? Als je iedere keer een volledig opledingstraject moet volgen en vervolgens moet krabben om je piloten genoeg uren te laten kloppen om hun toelating te behouden, speelt ook een enorme rol en is ook een van de oorzaken van het Max drama geweest (gefoefel om geen aparte opleiding te moeten geven).
De A380 is daar een mooi voorbeeld van, prachtig toestel, prachtige engineering maar veel te veel onderhoud nodig, teveel motoren, aparte opleiding en te niche waardoor het 15 jaar geleden op de markt kwam, er nu bijna geen enkele meer vliegt en het binnen een paar jaar, als het nog zo lang gaat duren, defenitief gedaan is.
De vergelijking met een 2de hands auto gaat dus zeker niet op. Budget maatschappijen willen zowel lage fuel cost, lage opleidingen & lage onderhoudskosten nodig wat inhoud dat men voor heel courante 2 motorige vliegtuigen kiest van Airbus of Boeing, nieuw is doorgaans goedkoper omdat ze geoptimaliseerd zijn voor laag onderhoud en verbruik. Maar er speelt nog meer mee, wat is de kost als een vliegtuig in panne staat, er is een verschil als je met 180 of met 360 gestrande passagiers staat en net zoals de gezegde, als je geen airco hebt kan de airco niet defect gaan, hoe complexer een toestel hoe meer risico op panne.
In ieder geval, de huidige corona gaat als een schokgolf door de luchtvaart en eerlijk is eerlijk, ik zou momenteel niet teveel vliegen, het mes staat op hun keel, toestellen aan de grond, choas in de logistiek, ik was niet verbaasd over de crash in Pakinstan, vermoedelijk door gebrekig onderhoud, laat ons hopen dat het bij 1 blijft.
Richmond zegt
@ericd: zodra het mag, gaan mensen massaal weer vliegen.vaccin of niet.
karhengst zegt
@ericd: wellicht dat de kosten voor vliegen dan eindelijk weer naar een wat meer normaal tarief gaan, in plaats van dat de treinrit naar het vliegveld meer kost dan de vlucht naar een leuke stad in zuid Europa.
Mochten die kosten echt doorberekend worden en vliegen twee of driemaal duurder worden dan voorzie ik een flinke groeiende markt om op in te spelen. Onder andere voor verhuurbedrijven.
tge2 zegt
@ericd: Ik stap zo weer een vliegtuig in als het weer kan.
rickknows zegt
Neem jij dat vaccin?
Ik heb 13 jaar in deze industrie gewerkt en kan je verzekeren, dat mRNA vaccin is levensgevaarlijk.
Normaal doorloopt de ontwikkeling van een vaccin tot wel 18 jaar en dan kleven er nog steeds enorme risico’s aan (lees de bijsluiter maar eens).
Dat Corona vaccin moet binnen 1 tot 2 jaar beschikbaar komen. Er worden speciaal hiervoor complete medische veiligheid protocollen verwijderd.
Dus ga jij lekker die spuit halen, ben wel bang dat je daar enorm veel spijt van gaat krijgen.
Weet niet of je iets weet van RNA versus DNA, maar de code die dit vaccin in je lijf uitschrijft kun je niet meer terug draaien.
mashell zegt
@rickknows: wat gezellig, anti vacsers in een Max Verstappen artikel.
rickknows zegt
Interessante reactie, je schrijft niet “he, iemand die reclame maakt voor vaccins op een Verstappen artikel”.
retetikker zegt
Komt wel goed hoor. Komende jaren zal de luchtvaart gewoon weer als een gek gaan groeien, met de tekorten aan vliegtuigen en personeel die daar bij horen.
En over tien jaar zullen de nu geredde maatschappijen weer op omvallen staan…
harrie zegt
17 miljard maar? Komt goed, dat creëert de FED met 1 druk op de knop en koopt alle bad loans op.
HIM zegt
Ik heb net ff snel gekeken maar tevergeefs.
macchina zegt
Hertz was pre corona al praktisch failliet. Er was nog een activistische investeerder die het wilde redden, maar met zo’n bult schuld en een verouderd bedrijf dat niet meekon met Uber, Lyft, turo etc is corona slechts een excuus, niet de reden
mp014 zegt
@macchina: precies zoals het is! Ze hadden al 17 miljard schuld voordat Corona toesloeg. Ik hekel alle bedrijven die door slecht management en zakkenvullerij failliet gaan tijdens Corona en de schuld daarvan vervolgens bij de financiële situatie van nu leggen. Waarschijnlijk hebben ze ook eerst nog ff het handje opgehouden om steun vanuit de overheid te misbruiken!
Ik zou wensen dat juist bedrijven die de crisis op eigen middelen overleven, omdat het management bijv jaren lang een deel van winst oppot (om beschermd te zijn tegen dit soort risico’s), extra beloond en gesubsidieerd worden maar helaas…. geen verlies (van minimaal 60% (België)) dan knapste het maar zelf op ??
ruudvandermeer zegt
@mp014: mee eens. Met deze schuldenlast ben je al een brekebeentje met waarschijnlijk geen bestaansrecht.
sleurhut zegt
Hertz zal als Amerikaans icoon écht niet zomaar verdwijnen. Dit lijkt me eerder een gevalletje creatief boekhouden om zo veel mogelijk schulden weg te kunnen schelden.
mpgc zegt
@sleurhut: zoals ze zeggen: “never waste a good crisis”
Robert zegt
@mpgc: inderdaad. Reken er maar op dat er partijen staan te trappelen om de vloot aan auto’s uit de faillissementsboedel over te nemen en een frisse (her)start te maken, zodra de crisis weer een beetje is weggeëbd.
phaeton zegt
@RRRobert: Onder dezelfde naam :-)
frederik zegt
Jammer, want Hertz was juist een van de minst slechte autoverhuurders. Hier had je nog kans ook daadwerkelijk de auto te krijgen die je geselecteerd had.
Rob zegt
Weet je, ik heb nog nooit slechte ervaringen gehad met auto verhuurders. Hertz, Alamo, Europcar, Avis, Budget; noem ze maar op. Ze zijn allemaal even goed/slecht. Het zijn allemaal sjacheraars, met hun ingewikkelde voorwaarden en eindeloze kleine lettertjes, maar ik heb nog nooit gezeik gehad.
SpiderIV zegt
In 1 reactie “nooit slechte ervaringen gehad met auto verhuurders” en “Het zijn allemaal sjacheraars” ………………. Best apart.
Veel naar de VS gereisd vooral Westkust en me altijd verbaasd voor hoe weinig geld je een knappe bijna nieuwe bak rijdt. Vooral met Hertz en Alamo ervaring en die is uitstekend. Goede shuttles, snelle afhandeling (vooraf zorgen dat je reservering hebt) meestal keuze uit een forse serie auto’s (diverse types, kleuren wel of geen leer) vaak gratis update (je kiest maar) kortom in mijn optiek geen sjacheraars maar zeker op de grote luchthavens bedrijven die uitstekende service leveren voor vaak (te) weinig geld.
Rob zegt
@SpiderIV
Je kunt prima zaken doen met een sjacheraar hoor, tis allemaal een beetje sketchy / vaag, maar niet per definitie slecht ;-)
Want zeg nou zelf, weet jij precies waarvoor je je handtekening zet als je een auto huurt? Of dat geouwehoer met al dan niet optionele verzekeringen? Gebruik van tolwegen is ook een berucht addertje onder het gras. Anyway, erg transparant is het allemaal niet…
Rob zegt
Een Amerikaans icoon. Maar ook iconen kunnen omvallen. Zeker in een tijd waar alle prijzen voor iedereen inzichtelijk zijn, is het moeilijk vechten tegen de prijsvechters.
Anyway, een goud/zwarte Mustang is ontzettend sexy. Doen mij het 2006 model maar:
https://bringatrailer.com/listing/2006-ford-mustang-17/
slickrick zegt
Handig om in 1 klap van je verplichtingen af te komen, te veel personeel en te veel huur verplichtingen van kantoren en parkeergarages op lege vliegvelden.
Let maar op dat Hertz gewoon weer terugkomt indien de economie weer aantrekt
iphonistvongates zegt
Ik dacht dat Hertz NIET de eigenaar is van de vloot huurauto’s maar de verschillende grote leasemaatschappijen. Het zijn juist deze leasemaatschappijen die aangestuurd hebben op de Hertz Chapter 11 in Trumpistan en Canada. Het is inderdaad hetzelfde concept als met de vliegtuigmaatschappijen die vrijwel allemaal hun vliegtuigen leasen. Elke maand moet er wel afgerekend worden richting die leasemaatschappijen terwijl de vloot auto’s/vliegtuigen nutteloos geparkeerd staan.
pascalio92 zegt
Hehe kunnen de agenten lekker hun eigen materiaal verrot rijden heb ze dingen zien doen met die busjes …. Ja dan is de huur n schijntje en niet gek dat dan ook faliet gaat niemand wilt zo.n ding huren als ze n keer op de bon zijn geslingerd met behulp van zo.n hertzbusje